Chidaneh.com placeholder image

تزیین ستون با آینه؛ درخشش بی‌نظیر در دکوراسیون داخلی

به قلم: نرگس مهردادیان

آینه‌کاری از گذشته در معماری و دکوراسیون داخلی ایرانی کاربردهای فراوانی داشته است. امروز نیز یکی از ایده‌های جذاب، چشمگیر و زیبای طراحی و تزیین ستون وسط خانه، طراحی آن با آینه است. آینه‌های تزیینی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند. با تزیین ستون با آینه می‌توان، فضای شیک و زیبایی مناسب برای انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی ایجاد کرد و موجب درخشندگی خانه شد. آینه‌کاری ستون برای فضاهای کوچک بسیار مناسب است، چراکه آینه‌ها باعث بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضا می‌شوند. در این مطلب از چیدانه در مورد تزیین ستون با آینه و ایده‌ها و روش‌های ایجاد این درخشش بی‌نظیر در دکوراسیون منزل آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید…

آینه1
آینه کاری

مزایا و ویژگی‌های تزیین ستون با آینه

در زمان گذشته آینه‌کاری‌ها به روش سنتی انجام می‌شده اما امروز روش سنتی با مدرن تلفیق شده و ترکیب زیبایی ایجاد ‌کرده که مناسب دکوراسیون داخلی به سبک مدرن نیز شده است. در خانه‌های قدیمی دو طبقه بالای 80 متر، حداقل یک ستون در فضاهای بزرگ برای استحکام بیشتر وجود داشت، در خانه‌های پلان باز امروزی نیز در دهانه‌های بزرگ ستون قرار می‌گیرد. مقاومت ساختمان روی ستون‌های داخلی قرار گرفته و نمی‌توان آن‌ها را حذف کرد. بنابراین باید با طراحی‌ها و کارهای ساده‌ای چون آینه‌کاری به ستون‌ها و کل خانه جلوه‌ای خاص داد. مزایای تزیین ستون با آینه شامل؛

سرویس خواب بالسا
آینه3
  • ستون‌ها معمولا باعث کوچک نشان داده شدن فضای داخلی شده و دید را محدود می‌کنند. تزیین ستون با آینه‌، بهترین روش برای طراحی آن‌هاست که باعث می‌شود فضا بزرگ‌تر و دلبازتر از اندازه واقعی خود نشان داده ‌شود.
  • فضا روشن‌تر از آنچه هست به نظر می‌رسد.
  • انرژی‌ها در خانه جریان می‌یابد.
  • به‌راحتی و سادگی قابل اجراست و با کمی دقت خودتان هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

راهی کم هزینه که نمای خانه شما را لوکس و شیک می‌کند.

انواع

انواع طرح‌های تزیین ستون با آینه

تزیین ستون با آینه، جلوه و زیبایی خاصی به فضا داده و ستون‌ها را به جزئی از دکوراسیون خانه تبدیل می‌کند. آینه‌ها طرح‌های متنوعی دارند که می‌توانید از انواع آن‌ها‌ طبق سلیقه شخصی خود و سبک دکوراسیون خانه‌تان استفاده کنید. می‌توان آینه‌ها را در طرح‌های شکسته، تمام قد و آینه‌های تراش‌خورده چندتایی به‌کار برد و با قرار دادن قطعات چندتایی آینه در کنار هم زیبایی خاص و منحصر به فردی ایجاد کرد. اگر ستون وسط فضای شما قرار دارد از آینه‌های ساده استفاده کنید تا ستون‌ یک عنصر اضافی و شلوغ وسط خانه نشان داده نشود و خطای دید ایجاد نکند. برای ستون‌های جداکننده فضاهای خانه از آینه‌های تراش خورده و طرح‌دار استفاده کنید تا تفکیک فضایی بهتری داشته باشید.

سنتی

تزیین ستون با آینه به‌صورت سنتی:

در گذشته آینه‌ها به‌عنوان نماد روشنایی بوده‌اند. در کشور ما هم در بناهای تاریخی و حتی در سفره هفت سین هم از آینه استفاده می‌شود. در آینه‌کاری سنتی ستون اندازه قطعه‌های آینه بسیار کوچک و بین 2 تا 3 سانتیمتر است. در این روش فرم قطعه‌های آینه متفاوت بوده و به اشکال هندسی هستند. و با کنار هم قرار گرفتن قطعه‌های کوچک هندسی آینه و یک ساختار هندسی بزرگتر ایجاد می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب آینه‌کاری سنتی روی دیوار یخوانید.

مدرن

تزیین ستون با آینه مدرن:

با گذشت زمان روش‌های آینه‌کاری تغییر کرد و شیوه‌های مدرن شکل گرفت. در آینه‌کاری مدرن طرح‌های ساده جایگزین طرح‌های پیچیده شده است و برای تمامی فضاها کاربرد دارد. تزیین ستون با آینه در خانه‌های مدرن باعث زیباتر، لوکس و شیک نشان داده شدن فضا می‌شود. آینه‌های سالم مدرن فضای اطراف ستون‌ها و خانه شما را بزرگتر نشان می‌دهند و برای خانه‌های کوچک مناسب هستند. اگر می‌خواهید بخشی از خانه شما در آینه انعکاس داده نشود بهتر است از آینه‌های شکسته مدرن استفاده کنید.

رنگ

انواع رنگ‌های آینه برای تزیین ستون

امروزه آینه‌ها در طرح و رنگ‌های مختلفی موجود هستند و تنها به رنگ جیوه‌ای ساخته نمی‌شوند. برخی رنگ‌های آینه که برای ستون‌های منزل کارایی بالایی دارند، شامل؛

  • آینه طلایی با زیبایی و جلوه اشرافی
  • آینه نقره‌ای مناسب دکورهایی به رنگ‌های سفید و خنثی
  • آینه برنزی برای گرمی بخشیدن به فضا
  • آینه زغالی که مناسب دکوراسیون مدرن
چیدمان

چیدمان آینه‌ها روی ستون

چیدمان آینه‌ها باید با توجه به طرح و شکل آن‌ها و متناسب با دیگر اجزای دکوراسیون داخلی انجام شود. چیدمان آینه دکوراتیو روی ستون را می‌توان طبق سلیقه شخصی انجام داد. با تزیین ستون با آینه‌هایی‌ متناسب با فضا و دکوراسیون منزل می‌توان باعث شیک و مدرن دیده شدن منزل شد. می‌توان آینه‌ها را به شکل منظم و با فاصله دقیق یا به‌صورت نامرتب و پراکنده روی ستون نصب کرد.

تولید

تولید یا واردات آینه

واردات آینه سخت و پرهزینه است و خطرات زیادی دارد با این حال هنوز آینه‌‌هایی خاص با طراحی‌های بسیار شیک وارد و استفاده می‌شود. در ایران هم آینه‌های داخلی تولید می‌شود که کم‌هزینه‌‌تر هستند. این آینه‌ها با دقت بالا و کمترین اشتباه توسط دستگاه‌های سی ان سی برش داده شوند. پس از برش، دور آن‌ها تراش می‌خورد و این تراش‌ها به آینه‌ها جلوه بیشتری می‌بخشند. طرح‌های متفاوتی برای آینه‌کاری وجود دارد که نیازمند آینه‌های متفاوتی است. برای آینه‌کاری باید ستون را اندازه گرفت و طرح و چیدمان آینه‌ها را با توجه به اندازه کشید و طبق نقشه آینه‌ها را سفارش داد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب قیمت آینه‌کاری ساختمان را بخوانید.

نصب

مراحل نصب آینه‌کاری ستون

برای نصب آینه‌ها حداقل 1 و حداکثر 2 میلیمتر ضخامت لازم است. اگر سطحی که آینه روی آن کار می‌شود برجستگی یا فرورفتگی داشته باشد، حتما باید ابتدا توسط گچ‌کار صاف شده، سپس آینه‌ها نصب شوند.

  1. آینه‌ها طبق طرح اولیه مشتری، تولید و آماده می‌شوند.
  2. بر اساس شکل چیدمان آینه‌ها روی ستون نقطه زنی می‌شود.
  3. آینه‌ها را با توجه به شکل چیدمان و نقطه زنی انجام شده، مرحله به مرحله روی دیوار به‌وسیله چسب مخصوص نصب می‌شود.
ترکیب

ترکیب آینه‌کاری با دیگر طراحی‌های ستون

طراحی و تزیین ستون با روش‌های مختلفی و زیبایی امکان‌پذیر است. شما می‌توانید برای تزیین ستون منزل‌تان تنها از یک روش استفاده نکنید و از ترکیب آینه‌کاری با روش‌های دیگر طراحی، تزیین ستون منزل خود را به زیباترین شکل انجام دهید؛

رنگ

آینه‌کاری به‌همراه رنگ‌آمیزی ستون:

رنگ آمیزی ستون هم‌رنگ با دیگر دیوارها فضایی یکپارچه و منسجم ایجاد می‌کند. برای تبدیل ستون به نقطه کانونی در اتاق، می‌توانید از رنگ‌های متضاد یا دو رنگ مختلف هم استفاده کنید. رنگ‌آمیزی ستون را می‌توان همراه با تزیین ستون با آینه‌هایی با رنگ‌های هماهنگ با رنگ ستون به‌کار برد و زیبایی قابل توجهی به دکوراسیون خانه داد.

کاشی

کاشی‌کاری و آینه‌کاری ترکیبی روی ستون:

می‌توان کاشی‌کاری را همراه با آینه‌کاری به صورت ترکیبی برای تزیین ستون به کار برد. کاشی کاری ستون راهی برای افزودن رنگ و بافت به فضاست. مخلوط کردن کاشی‌ها جایگزین زیبایی برای کاشی‌های سنتی است یا می‌توان با تایل و قطعات کوچک کاشی و آینه، طرحی زیبا روی ستون ایجاد کرد. 

چوب

تزیین ستون با چوب و آینه:

استفاده از چوب روی ستون به گرمی و دلنشینی فضا کمک زیادی می‌کند. می‌توان روی چوب‌های تیره از آینه‌کاری استفاده کرد و با تیرگی و بافت چوب در کنار روشنی و درخشندگی آینه ترکیب بی‌نظیری ایجاد کرد.

سنگ

تزیین ستون با آینه و سنگ‌کاری:

برای تزیین ستون می‌توان ستون‌ها را با روکش سنگی نازکی شبیه به کاشی پوشاند و ظاهری مدرن به فضا داد و روی آن از آینه‌کاری استفاده کرد. این کار را می‌توان از طریق پانل‌های سنگ مصنوعی کم هزینه‌ با قابلیت نصب آسان یا سنگ مرمر گران‌قیمت، در انواع دکوراسیون مدرن و کلاسیک اجرا کرد.

نور

نورپردازی روی ستون‌های آینه‌کاری شده:

روی ستون‌های تزیین شده با آینه می‌توان از نورپردازی هم استفاده کرد و با آویزان کردن نوری تزیینی در بالای آینه‌ها درخشندگی و جذابیت آینه‌کاری ستون را بیشتر به نمایش گذاشت.

قاب

ترکیب قاب و آینه برای تزیین ستون:

می‌توان در کنار تزیین ستون با آینه از قاب‌های خالی یا قاب‌های عکس دکوراتیو هم استفاده کرد و با ترکیب قاب‌هایی از آینه با قاب‌های خالی فضایی خاص و زیبا ایجاد کرد.

پایان
سخن

کلام پایانی

ستون‌ها نقش باربر داشته و استحکام خانه را تامین می‌کنند در نتیجه برای طراحی فضایی بزرگ با پلان باز یا باز کردن فضای موجود، نمی‌توان آن‌ها را حذف کرد. اما ایده‌ها و راه‌کارهای متنوع و متفاوتی برای طراحی و تزیین ستون خانه وجود دارد تا در کنار باقی اجزای دکوراسیون ترکیب زیبایی ایجاد کند. در این میان آینه‌کاری ستون باعث می‌شود فضای شما بزرگتر و دلبازتر و دکوراسیون منزل شما منحصر به فرد و زیباتر شود. امروزه آینه‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و بی‌نظیری تولید می‌شوند که می‌توانید با توجه به سلیقه خود و سبک دکوراسیون منزل‌تان، طرح مناسبی را برای تزیین ستون مورد نظر خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید با کمک این مطلب و اهالی فن چیدانه تزیین ستون منزل خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالب طراحی ستون با کناف،‌  طراحی سقف خانه،‌ طراحی دیوار پذیرایی و مدل پرده پذیرایی را بخوانید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه