کاشت سبزی خوردن در خانه، خودت هم از پسش برمیای

کاشت سبزی خوردن در خانه، خودت هم از پسش برمیای

به قلم: تحریریه چیدانه

به همراه داشتن سبزی خوردن در وعده های غذایی همیشه جذابیت خودش را داشته و علاوه بر دلنشین تر و خوشمزه تر کردن غذاها، برای سلامتی نیز فواید بسیاری را به دنبال دارد. بسیاری از ما برای داشتن سبزی خوردن به سوپر مارکت و یا میوه فروشی های اطراف منزل می رویم و آنها را خریداری می کنیم. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که شما خودتان هم می توانید با یادگیری روش کاشت سبزی در خانه، محصولی ارگانیک و طبیعی تولید کنید؟ در این مطلب از وب‌سایت چیدانه تصمیم داریم به موضوع کاشت سبزی خوردن در خانه بپردازیم و پرورش 3 مدل از خوشمزه ترین ها را آموزش دهیم. پس این مطلب را از دست ندهید.

کاشت سبزی خوردن

سرویس خواب بالسا

تربچه

کاشت سبزی خوردن در خانه؛ کاشت تربچه

تربچه به عنوان یکی از اصلی ترین سبزی خوردن ها تقریبا بر سفره هر ایرانی ای دیده می شود. شما می توانید تربچه خود را در گلدان بکارید و از آن استفاده نمایید. به طور کلی می توان گفت که دوره رشد تربچه کوتاه است و چیزی در حدود 20 تا 30 روز زمان می برد تا گیاه کوچک و خوش رنگ شما آماده برداشت شود.

برای شروع می توانید گلدان خود را پر از خاک کنید. توصیه ما این است که برای کاشت تربچه در خانه به سراغ مخلوط خاکبرگ و ماسه بروید. بهتر است که چیزی حدود 15 سانتی متر درون گلدان را خاک بریزید و سطح آن را مرطوب کنید. قبل از کاشت بذر تربچه، آن را یک شب بخیسانید و آن را درون یک دستمال مرطوب قرار دهید. بعد از این مدت آنها را درون خاک بکارید و سعی کنید که خیلی به عمق نروید. یادتان باشد فاصله بین هر کدام از بذرها را چیزی در حدود 2 تا 4 سانتی متر در نظر بگیرید. خوب است که گلدان شما در فضایی گرم و دور از وزش مستقیم باد قرار بگیرد و حداقل روزی 6 ساعت نور خورشید به آن بتابد.

شرایط محیطی سبزی تربچه

شرایط محیطی کاشت سبزی تربچه:

  • خاک: ترکیب خاکبرگ، خاک باغچه، کوکوپیت، پیت ماس
  • آبیاری: بستر مرطوب باشد. قبل از سبز شدن گیاه، روزانه و بعد از سبز شدن هفته ای دو بار آبیاری شود.
  • نور: نیازمند نور کامل خورشید است.
  • دما: تربچه سبزی فصل سرد است. بهترین دما برای رشد این گیاه 13 تا 18 درجه سانتی گراد است.

کاشت تره

کاشت سبزی خوردن در خانه: تره

شما می توانید سبزی تره خوشمزه و خوش عطر را نیز در خانه خود کاشته و پرورش دهید. برای این کار باید گلدان خود را با ترکیبی از خاک باغچه، ماسه و کود دامی آماده کنید و بذرها را بر روی آن قرار دهید. بعد کود دامی یا حتی ورمی کمپوست را روی آن بریزید و خوب آب دهید. گلدان شما به نور زیادی احتیاج خواهد داشت، به همین دلیل هم بهتر است که آن را در بالکن و یا کنار پنجره قرار دهید. قطعا اوایل برداشت این سبزی با برگ های ظریف و تردی رو به رو می شوید، ولی خیالتان راحت باشد که با گذشت مدتی برگ ها ضخیم تر و طبیعی تر خواهند شد.

مطلب پیشنهادی: روش کاشت ریحان در گلدان، دیگه سبزی‌فروشی نرو!

شرایط محیطی کاشت سبزی تره در خانه:

  • خاک: خاک رسی شنی گزینه مناسبی است و باید آن را با کودهای ازت و فسفر غنی کرد. علاوه بر این خاک های ترکیبی نیز مناسب خواهند بود.
  • آبیاری: تره به خشکی خام حساس است و برای رشد خود به آب فراوانی نیازمند خواهد بود.
  • نور: باید نور کامل برای رشد آن فراهم باشد، در غیر این صورت در مکان های نیم سایه رشد نخواهد کرد.
  • دما: بهتر است که دمای هوای اطراف گیاه را خنک نگه دارید، تره در هوای گرم رشد نخواهد کرد.

کاشت گشنیز

کاشت سبزی گشنیز در منزل

گشنیز نیز از آن دسته سبزی هایی است که عطر و طعم آن حس و حال متفاوتی را در وعده های غذایی تان ایجاد خواهد کرد. شما می توانید این نوع از سبزی خوردن را نیز در گلدانی در منزل خود بکارید و آن را پرورش دهید. گشنیز نیز از آن دسته گیاهان است که از دانه رشد می کند. شما می توانید با قطع کردن گل این گیاه، دانه ها را به دست آورید.

 تا زمانی که دانه ها را بکارید حتما آنها را در جایی سرد و خنک نگهداری کنید، بعد آنها را به مدت دو روز بخیسانید و بعد به کاشت آنها فکر کنید. خاک گلدانی که تصمیم دارید گشنیزتان را در آن بکارید باید غنی و زهکشی شده باشد. شما می توانید برای افزایش زهکشی خاک، مقداری شن و ماسه را با آن مخلوط نمایید. بهتر است که دانه های گشنیز خود را در عمق نیم سانتی متری بکارید و برای جوانه زدن آن هم چیزی حدود یک تا سه روز صبر کنید. یادتان باشد که شما باید گشنیز خود را قبل از آن که به گل برود برداشت نمایید. برای این کار معمولا می توانید صبر کنید تا گشنیز به طول 15 سانتی متر برسد و بعد آن را برداشت کنید.

شرایط محیطی سبزی گشنیز

شرایط محیطی کاشت سبزی خوردن گشنیز:

  • خاک: بهتر است که خاکبرگ و ورمی کمپوست را با خاک مخلوط کنید و آن را با مخلوط کوکوپیت، پیت ماس و خاک باغچه ترکیب نمایید.
  • آبیاری: خاک گیاه باید مرطوب باشد ولی از خیس شدن مستقیم خاک خودداری کنید. بهتر است برای حفظ رطوبت از مالچ استفاده نمایید.
  • نور: گشنیز به نور کامل خورشید نیاز دارد و در محیط نیم سایه به خوبی رشد نخواهد کرد.
  • دما: بهتر است این گیاه را در آب و هوای خنک نگهداری کنید، چرا که اگر دما بیشتر از 23 درجه سانتی گراد شود گشنیز شما به گیاه خواهد رفت.

مطلب پیشنهادی: کاشت گیاهان دارویی در منزل؛ با این 6 تا شروع کنید!

کاشت سبزی خوردن در خانه

در انتها

سبزی خوردن، جزو خوردنی‌های ثابت سفره ما ایرانی‌هاست. چه بهتر که خودمان آنها را درمنزل تولید کنیم. در این مطلب با روش کاشت و شرایط محیطی 3 مدل سبزی خوردن: ترب، تره و گشنیز آشنا می‌شوید.

بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه