Chidaneh.com placeholder image

قلمه زدن گیاه آپارتمانی، آزاده از دنیای سبز گیاهان خود می گوید!

به قلم: تحریریه چیدانه

نگهداری از گیاهان آپارتمانی هرچند ساده به نظر می رسد ولی باید با اصول و قوانین خاصی همراه باشد. برای مثال باید بدانید که اصول نگهداری از کاکتوس ها با گیاهان همیشه سبز برگی یا حتی گل های آپارتمانی متفاوت است. زمانی که تجربه باغبانی در منزل را بیشتر کردید، حالا می توانید با قلمه زدن گیاه آپارتمانی، باغچه خود را رونق دهید. در این مطلب از تور سبز، تجربیات آزاده نجفی از نگهداری گیاهان را بازگو می کنیم که اغلب گیاهان خود را با همین قلمه زدن تکثیر کرده است.

نگهداری از گیاهان در خانه

سرویس خواب بالسا

خانه سبز آزاده در یک نگاه  

  • تعداد گیاهبان های خانه: 2 نفر
  • شغل خانم خانه: کارمند حقوقی / شغل همسر: آزاد
  • موقعیت شهر: تهران/ شهرستان: پاکدشت
  • محدوده نگهداری گیاهان: اتاق 9 متر مربعی
  • تعداد گلدان ها: بیش از 40 عدد

درختچه آپارتمانی

محدوده انتخابی برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی

متراژ کلی خانه 88 مترمربع است. ما فضای کلی یکی از اتاق های منزلمان را برای گیاهان سبزمان در نظر گرفتیم. اما فضای تمام گلدان ها تنها به اتاق محدود نشده و قسمتی از دیوار پذیرایی، کنار پنجره و حتی بخش بیرونی آشپزخانه که رو به پذیرایی دید دارد را هم به فضای نگهداری قلمه ها اختصاص داده ایم.

همینطور تعدادی از گلدان هایمان را که خاصیت تصفیه هوا دارند، در گوشه ای از اتاق خوابمان قرار دادیم. اما به طور کلی فضای اتاقی که بخش اعظم گلدان هایمان در آن قرار دارد، یک اتاق 9 متری است که نور، یکی از ویژگی های دوست داشتنی و ثابت آنجاست و شاید دلیل انتخاب این خانه هم همین نور دوست داشتنی بود. چون از قبل داشتن چنین فضایی کنار گیاهانمان را برای خانه تصور کرده بودیم.

مطلب پیشنهادی: گیاهان مناسب پنجره های شمالی، پشت پنجره بی گل نمونه!

برگ انجیری

ما تازه عروس دامادی هستیم که به تازگی ساکن این خانه شده ایم اما در همین مدت کوتاه گیاهان تغییر را به خودشان پذیرفته اند، تعدادی از آنها به دلیل جابجایی و همینطور تغییر فصل، دچار ریزش برگ شدند، اما با وجود جوانه های جدید و برگ های نو می توان پی برد که تغییر مکان را پشت سر گذاشته اند، بدون آنکه دچار آسیب جدی شوند.

مطلب پیشنهادی: راز نگهداری گلهای آپارتمانی، آزیتا با عشق گیاهان را جان می دهد!

قلمه زدن گیاه

هزینه تهیه گیاهان شما چقدر است؟

شاید باورش کمی سخت باشد اما من به جز تعدادی از گلدان ها که تعداد کمی هم هستند، برای هیچ کدام از گیاهانم هزینه اضافی نداده ام و بیشتر آنها از قلمه هایی رشد کرده اند که از اطرافیان گرفتم. می خواهم بگویم همیشه نیازی نیست هزینه های زیادی متقبل شویم تا به آنچه علاقه و ایده آلمان است، برسیم. جالب این است که آن قلمه ها بعد از سال ها تبدیل به گیاهان بالغی شده اند که از خودشان هم بارها و بارها قلمه گرفتم، گلدان زیاد کردم و حتی قلمه ها را هدیه دادم. خصوصا در مورد خانواده پیچک ها که نگهداری سختی ندارند و با هر محیطی سازگار می شوند و همگی سریع رشد هستند، این نکته بیشتر صدق می کند.

مطلب پیشنهادی: قلمه زدن گیاهان، چگونه گیاه خانگی خود را تکثیر کنیم؟

گیاهان خانگی

نام مرکز تولیدی یا فروشگاهی که گیاهان و وسایل باغبانی را تهیه می کنید چیست؟

تعدادی از گیاهانی را از دو آقای گلفروش خریدم که اتفاقا هم دست فروش هستند و هم مکان ثابتی دارند، تهیه کردم. یکی از آنها فقط کاکتوس های ریز و درشت برای فروش می گذارد و تخصص 37 ساله از نگهداری کاکتوس ها دارد و آن یکی هم، هر نوع گیاهی را برای فروش می آورد که قیمت هایش بسیار بسیار پایین تر از بازار گل است.

گیاهان پیچکی

برای نگهداری گیاهان آپارتمانی از چه وسایل باغبانی استفاده می کنید؟

من برای نگهداری گیاهانم از بیلچه، اسپری آب پاش برای آبیاری و کود حلال در آب برای فصل گل دهی مخصوص گیاهان گلدار و زغال برای جلوگیری از آفت گیاهان که در خاک مخلوط می شود، استفاده می کنم.

مطلب پیشنهادی: کود دادن به گیاهان خانگی، می توانید به سلامت گیاه خود کمک کنید!

گلدان همیشه سبز

نام گیاهان را به ما بگویید.

برگ انجیری، آنتوریوم، اسپاتی فیلوم، پوتوس، برگ بیدی، حسن یوسف، آگلونما، سانسوریا، شفلرا، بنجامین، کاج مطبق بسیار کوچک، لیندا، یوکا، نخل مرداب، موسی در گهواره، سینگونیوم، کالانکوئه، فلفل و خانواده کاکتوس ها: آپونتیا یا گوش خرگوشی یا زبان مادر شوهر، سلیندرو پونتیا، فرو لاتیسپینوس، سرئوس یا پرچین، ژمینو یا چانه کوتاه، گلابی خاردار که گل های زرد می دهد، تیغ سگی یا فولگیدا.

شفلرا

تجربه چه کسانی برای مراقبت و تکثیر شما را یاری کرده است؟

به خاطر علاقه شخصی به گل و گیاه و جست و جوهای شخصی، خودم به تنهایی اطلاعات را کسب کرده ام و بیشتر همه چیز تجربه ای بوده است و البته تعدادی گلدان هم در این راه از دست دادم. حتی خاطرم است چندین سال قبل چند گلدان از خانواده کاکتوس ها را به خاطر آبیاری زیاد از دست دادم. اما کم کم اطلاعات جامعی را به دلیل علاقه به گیاهان، روش نگهداری، آبیاری، میزان نور و غیره به دست آوردم و حالا گاها اطرافیان در مورد نگهداری گیاهانشان از من سوال و پرسش می کنند.

قلمه برگ پوتوس

توصیه اصلی شما برای نگهداری گیاهان چیست؟

اول از همه توصیه می کنم فقط کسانی که علاقه مند به نگهداری و تکثیر از گیاهان هستند، برای خرید اقدام کنند چرا که گیاهان درست مثل حیوانات خانگی هستند و نیاز به مراقبت و نگهداری و صد البته محبت صاحبشان دارند. فقط مسئله این نیست که گلدانی را بخریم و تنها چند روز یک آن را آبیاری کنیم. عشق به گل و گیاهان آپارتمانی باعث می شود آنها بهتر و بیشتر رشد کنند، به محیط ما زیبایی ببخشند و زینت بخش فضای زندگی مان باشند.

مطلب پیشنهادی: نگهداری از گیاهان خانگی با دستان زن ایرانی در خراسان!

محیط منزل، شناخت آب و هوای منطقه ای، همینطور اطلاع دقیق از میزان نگهداری شخصی مان باعث می شود بتوانیم برای خرید گیاهان راحت تر اقدام کنیم. من معتقدم هر چقدر به گیاهان بیشتر عشق بدهیم، آنها متقابلا آن انرژی را به ما بر می گردانند.

قلمه زدن با برگ

من پیشنهاد می کنم، اطلاعاتمان را برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی زیاد کنیم و از کسانی که تجربه درستی در این زمینه دارند، استفاده کنیم. از قلمه زدن حتی در فصل پاییز و زمستان نترسید، من بیشترین قلمه ها را در فصل زمستان از گیاهانم می گیرم.

نکته دیگری که من را همیشه جذب دنیای سبزینگی می کند، این است که از حیات هیچ گیاهی راحت عبور نمی کنم. حتی اگر اطمینان داشته باشم آن گیاه کاملا مرده است، تلاشم را می کنم، به آن فرصت می دهم و از گیاه نگهداری می کنم، به اندازه ای که زنده اش کنم.

گیاهان آپارتمانی

من گلدان های کوچکی دارم که زندگی شان از همین راه ادامه پیدا کرده است. حتی بارها گلدان های خشک شده ای را پیدا کردم که مورد کم محبتی صاحبشان قرار گرفته بودند و حالا کنار گل های خانه ما سبز شده اند. بهتر است از حیات هیچ گیاهی ساده نگذریم. دست و دلان سبز

عکس های این گیاهان توسط صاحب خانه تهیه شده است. با مراجعه به بخش تور سبز می توانید تجربه های بیشتری از هموطنان و اطرافیان خود برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی کسب کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه