Chidaneh.com placeholder image

گیاهان مناسب پنجره های شمالی، پشت پنجره بی گل نمونه!

به قلم: تحریریه چیدانه

در کشور ایران که در نیمکره شمالی قرار دارد، خورشید از جنوب می تابد و به همین دلیل پنجره های جنوبی نور بیشتر و پنجره های شمالی نور کمتری دریافت می کنند. اگر خانه شما هم شمالی باشد یا مکان مناسب برای نگهداری گیاهان در خانه شما در پنجره شمالی باشد، بهتر است به سراغ گیاهان آپارتمانی با نور کم بروید تا بتوانند زندگی سالمی را داشته باشند و دکوراسیون خانه تان را هم زیباتر کنند. در ادامه مطلب می توانید گیاهان مناسب برای پنجره شمالی را بشناسید:

گیاهان مناسب پنجره های شمالی

تابلو فرش ریحان

نگهداری گیاهان با نور کم

گیاهانی که برای پنجره شمالی و نور کم مناسب هستند، به طور طبیعی مقاومتر هستند و توقع کمی دارند. پس اگر زمان کمی برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی دارید یا تازه کار هستید، این گیاهان برای شما دردسر کمتری ایجاد می کنند. این گیاهان اغلب می توانند خشکی را تا حدی تحمل کنند و با نور کم و کوددهی زندگی خوبی داشته باشند. گیاهان کم توقع آفات و حشرات کمی دارند که بسیاری مواقع حتی موردی هم پیش نمی آید یا به راحتی بر طرف می شود. اگر برگ این گیاهان زرد شد، مفهومش آن است که نور زیاد یا آب زیادی دریافت کرده اند، پس بهتر است آبیاری را تنظیم کنید تا سلامت گلدانها تضمین شود. برگ این گیاهان را می توانید با دستمال تمیز پاک کنید تا گرد و غباری روی آنها نباشد و تنفس را راحت تر انجام دهند. از مواد شیمیایی برای تمیز کردن برگ استفاده نکنید.

با وجود آنکه گیاهان مناسب برای پنجره های شمالی نیاز به نور شدید و مستقیم ندارند، ولی باید مقداری نور را برایشان فراهم کنید. اگر نور روز به اندازه کافی به گیاه می رسد و از پنجره نور را دریافت می کنند، سلامتشان به خطر نمی افتد. ولی اگر احساس می کنید که نور کافی به آنها نمی تابد، می توانید از نور مصنوعی و چراغهای رشد گیاه استفاده کنید. البته می توانید این گیاهان آپارتمانی را در شرایطی در پنجره های جنوبی نیز نگهداری کنید که آفتاب به طور مستقیم به آنها نتابد تا برگها رو به زرد شدن بروند.

گیاه پوتوس

پوتوس برای پنجره های شمالی

پوتوس یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی به شمار می رود و حالت رونده و پیچکی دارد. این گیاه بر اساس لیست ناسا در 10 گیاه برتر برای تمیز کردن هوا نیز قرار گرفته است. پوتوس به راحتی رشد کرده و کم توجهی را تحمل می کند. برگ این گیاه قلبی شکل و براق است و از زرد تا سبز و یا به صورت ابلق دیده می شود. می توانید چند شاخه از آن را در یک گلدان بکارید تا پر پشت تر به نظر برسد ولی اگر دوست دارید گیاهی به صورت رونده در کنار پنجره یا آرکی درون فضای داخلی داشته باشید، باز هم پوتوس انتخاب خوبی خواهد بود.

مطلب پیشنهادی: گیاهان پیچکی، تصفیه کننده هوا و زینت بخش دکوراسیون منزل

پوتوس برای پنجره های شمالی

بستر این گیاه را در خاک و گلدان با زهکش مناسب در نظر بگیرید و زمانی آبیاری را انجام دهید که سطح خاک خشک شده باشد. اگر مشاهده کردید که برگها کمی بی حال و پژمرده شده اند، زمان آبیاری رسیده است. بعد از آبیاری باید آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود، این گیاه از خاک خیلی مرطوب خوشش نمی آید. بهترین دمای محیط برای پوتوس 16-27 درجه سانتیگراد است. اسپری برگی را هفته ای یک بار انجام دهید زیرا رطوبت را می پسندد. تغذیه گیاه پوتوس را دو ماه یکبار انجام دهید.

برگهای زرد آن را جدا کنید و تمیز کردن برگها را فراموش نکنید. لکه های سیاه روی گیاه به این معنی است که خاک رطوبت زیادی دارد و زمانی که لبه های برگ خشک می شود، یعنی خاک گلدان خشک است. اگر گونه های ابلق به سمت سبز شدن برگ رفتند، باید آنها را در محیط پر نورتر قرار دهید. اگر برگ ها به رنگ سبز روشن یا زرد متمایل شدند، گیاه را به محیط کم نورتر منتقل کنید. زمانی که ریشه گیاه از انتهای گلدان بیرون بزند، وقت تعویض گلدان رسیده است.

نکته: پوتوس می تواند برای انسان یا حیوانات خانگی سمی باشد.

گیاه اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم مناسب پنجره های شمالی

این گیاه آپارتمانی گلدار در نور کم خانه و برای پنجره شمالی زندگی خوب و سالمی دارد. ارتفاع آن می تواند به یک متر هم برسد. اسپاتی فیلوم برای از بین بردن آلودگی هوا مناسب است و البته سمی هم هست. این گیاه خاک نسبتا مرطوب را می پسندد ولی نباید ریشه ها را غرقابی کند. زمانی که برگها کمی بی حال شده باشند، زمان آبیاری آن فرا می رسد. آبیاری را به خوبی انجام دهید تا آب اضافی از زیر گلدان خارج شود. اگر کلر آب زیاد است، بهتر است 24 ساعت قبل از استفاده به آن اجاره استراحت دهید. اسپری برگی و تمیز کردن برگها را نیز در برنامه مراقبتی اسپاتی فیلوم در نظر بگیرید.

مطلب پیشنهادی: گیاهان خانگی سایه نشین برای آپارتمان های بدون نور

اسپاتی فیلوم در خانه

درجه حرارت روز برای این گیاه را بین 18 تا 24 درجه سانتیگراد نگه دارید و کوددهی را ماهی یکبار انجام دهید. برگهای زرد نشان دهنده نور زیاد محیط است. زمانی که این گیاه به گل بنشیند، شاخه های گلدهنده برای چند ماه باقی می مانند ولی اگر گلی دیده نشد، نا امید نشوید. گلدان را به محل روشنتر منتقل کنید و حواستان را بیشتر نسبت به گیاه متمرکز کنید.

نکته: اسپاتی فیلوم برای انسان و حیوانات خانگی سمی است.

سانسوریا

سانسوریا برگ شمشیری برای پنجره شمالی خانه

شاید بتوان گفت هیچ گیاهی مانند سانسوریا برگ شمشیری نمی تواند در دکوراسیون به سبک معاصر تاثیر مناسبی بر جای بگذارد. البته که می توان این گیاه را در هر سبکی از دکوراسیون نیز به کار برد. رشد این گیاه بیشتر به صورت طولی انجام می شود و می تواند به یک تا دو متر هم برسد. به همین دلیل در گوشه ای از خانه فضای چندانی اشغال نمی کند. سانسوریا در لیست گیاهان تمیز کننده هوا نیز قرار دارد.

مطلب پیشنهادی: انواع سانسوریا، باید بدونی چطوری ازش مراقبت کنی!

بستر این گیاه باید دارای زهکش مناسب باشد و به سرعت آب اضافی را خارج کند. دمای روز برای آن 16 تا 29 درجه سانتی گراد است. در زمان آبیاری مطمئن باشید که خاک خشک شده و ریشه ها مرطوب نباشند. گیاه را بیش از حد آبیاری نکنید. تکثیر این گیاه از روش تقسیم ریشه و ریزوم حاصل می شود.

سانسوریا را در فصل بهار با کود حاوی نیتروژن کم تغذیه کنید، برگها را دو بار در سال تمیز کنید تا گرد و غباری روی آن باقی نماند. اگر احساس کردید نقوش روی برگ در حال محو شدن هستند، آن را به محیط پرنورتر منتقل کنید.

نکته: برگهای این گیاه برای کودکان و حیوانات خانگی سمی است.

برگ عبایی

برگ عبایی زینت بخش پنجره های شمالی

این گیاه تقریبا در هر شرایطی دوام می آورد. این گیاه برای گلدان های بزرگ مناسب است و حدود یک متر رشد می کند. برگ های آن بیضی شکل، به رنگ سبز تیره روی ساقه های تکی رشد می کنند. رشد برگ عبایی آهسته است و خوشبختانه برای انسان و حیوان سمی نیست. خاک باید دارای زهکش خوب باشد و قبل از آبیاری کاملا خشک شده باشد. درجه حرارت روز مناسب برای این گیاه 10 تا 29 درجه سانتیگراد است. کوددهی را در فصل بهار و تابستان انجام دهید. فصل بهار برای تقسیم و تکثیر گیاه هم مناسب است. اگر برگها زرد شدند، به این معنا است که آبیاری را بیش از اندازه نیاز انجام داده اید.

مطلب پیشنهادی: گلهای مقاوم آپارتمانی، 9 گیاه با آبیاری کم برای فراموشکارها

آگلونما

آگلونما مناسب برای پنجره های شمالی

این گیاه به دلیل طرح و نقش روی برگهایش محبوبت پیدا کرده است که این طرح ها از سبز کمرنگ تا سبز تیره و نقره ای دیده می شود. نکته جالب در مورد این گیاه این است که علی رغم بسیاری از گیاهان کم نور دیگر، ظاهری پر پشت دارد. این گیاه می تواند یک متر ارتفاع و عرض داشته باشد. آگلونما هم برای بهبود هوای محیط مناسب است.

مطلب پیشنهادی: آگلونما، شناسنامه ای کامل از این گیاه مقاوم!

بستر و گلدان را با زهکشی مناسب انتخاب کنید. درجه حرارت مناسب روز برای آگلونما 16 تا 24 درجه سانتیگراد است. قبل از آبیاری دقت کنید که خاک سطح گلدان خشک باشد. کوددهی و تغذیه را یک بار در بهار و یکبار در فصل تابستان انجام دهید.

نکته: دانه و شیره گیاه آگلونما سمی است.

کالاته آ

کالاته آ قشنگی پنجره های شمالی

این گیاه به دلیل برگهای زیبایش شناخته شده است. طرح خاص روی برگ به رنگهای سبز، زرد و قرمز دیده می شود که به نظر مصنوعی می رسد. این گیاه حدود 8 سانتی متر رشد می کند. این گیاه کمی دردسرساز و حساس است. نیاز به رطوبت بیشتری دارد و خاک مرطوب ولی نه غرقابی را می پسندد. دمای محیط 21 تا 29 درجه را ترجیح می دهد و نسبت به مواد شیمیایی درون آب حساس است. کوددهی و تغذیه را به صورت ماهانه انجام دهید.

نکته: این گیاه برای حیوانات خانگی و انسان ها سمی است.

زاموفیلیا

زاموفیلیا برای پنجره های شمالی

این گیاه با وجود سمی بودن، محبوبیت خود را دارد. زاموفیلیا یا گیاه زی زی در اولین نگاه به نظر غیرطبیعی می رسد به دلیل اینکه برگهای بیضی چرمی شکل و پهنی دارد که روی ساقه های باریک با دمبرگ پهن قرار گرفته اند. این گیاه رشد آهسته ای دارد. دمای مناسب محیط برای زاموفیلیا 16 تا 24 درجه سانتی گراد است.

این گیاه نیاز به خاک با زهکش مناسب دارد و آبیاری را باید زمانی انجام داد که خاک کاملا خشک باشد. کوددهی را سالی دو بار انجام دهید. اگر برگها حالت مواج پیدا کردند، نور بیش از حد نیاز است و برگهای زرد به معنای آب بیش از اندازه هستند. بهتر است نور و آبیاری را به اندازه نیاز گیاه در اختیارش قرار دهید.

مطلب پیشنهادی: درمان استرس و افسردگی با 11 گیاه آپارتمانی شادی آور!

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه