Chidaneh.com placeholder image

گیاه آگلونما؛ شناسنامه‌ای کامل از این گیاه مقاوم!

به قلم: فهیمه مصدرالامور

حضور گیاهان خانگی در دکوراسیون خانه انرژی مضاعفی به همراه دارد و می‌تواند شادابی را به فضا وارد کند. تعدادی از گیاهان هستند که جایگاه ویژه و شناخته شده‌تری در بین ما ایرانی‌ها دارند و در منازل بیشتری دیده می‌شوند. به این ترتیب در این مطلب، گیاه آگلونما را برایتان معرفی می‌کنیم.

<yoastmark class=

چوب و هنر

مشخصات اصلی گیاه آگلونما

  • نام گیاه: آگلونما
  • نام انگلیسی: Chinese Evergreen
  • نام علمی: Aglaonema commutatum
  • خانواده:Araceae شیپوری
  • منشا: جنگل‌های انبوه گرمسیری و مرداب‌های جنوب شرقی آسیا

قبل از هر توضیحی باید بدانید که نام بردن گل آگلونما به عنوان گیاه اصلی اشتباه است؛ چراکه گل مفهوم متفاوتی دارد و اسم گیاه مناسب است. اغلب گیاهان آپارتمانی از دسته گیاهان همیشه سبز هستند و آگلونما هم در این دسته قرار می‌گیرد. گیاه آگلونما را که ببینید، به ظاهرِ مدیترانه‌ای آن کاملا پی می‌برید. گیاه آگلونما در برابر سایه و کم آبی مقاوم است و ارتفاعی نسبتا کوتاه دارد.

مطلب پیشنهادی: گیاهان خانگی سایه‌دوست؛ 13 گیاه سایه‌نشین برای آپارتمان‌های کم نور

برگ‌های ابلق گیاه آگلونما ساقه‌های کوتاهی دارد که از سطح خاک بیرون زده‌اند. برگ‌ها حدود 20 سانتیمتر طول و 10 سانتیمتر پهنا دارند، نیزه‌ای شکل بوده و به سمت پایین خم شده است. در برخی گونه‌ها رگه‌های قرمز هم درون برگ‌ها دیده می‌شود.

آگلونما لب ماتیکی
آگلونما لب ماتیکی

نور و دمای مورد نیاز برای گیاه آگلونما

در شرایط ایده‌آل نور غیرمستقیم و متوسط رشد مناسب و سلامت آگلونما را تضمین می‌کند. ولی باید بدانید که آفتاب مستقیم مورد پسند آگلونما نیست. پنجره رو به شمال برای آگلونما انتخاب بهینه محسوب می‌شود. گیاه آگلونما، به دلیل منطقه بومی خود یعنی مناطق گرمسیری، نمی‌تواند دمای پایین زمستانی را تحمل کند و حداقل دمای قابل تحمل آن 10-15 درجه سانتیگراد است. آگلونما را در مکان‌های تاریک و در کنار شوفاژ یا وسایل گرمایشی نگهداری نکنید.

آبیاری برای آگلونما

آبیاری برای گیاه آگلونما

برای آبیاری آگلونما باید سطح خاک بین دو آبیاری خشک شود. در فصل سرد یعنی پاییز و زمستان، میزان آبیاری کمتر می‌شود و رشد آگلونما هم کندتر است. گیاه آگلونما به دلیل منشا خود نیاز به هوای مرطوب دارد. بنابراین بهتر است اسپری برگی را هر روز انجام دهید.

مطلب پیشنهادی:آبیاری گیاهان خانگی اینگونه خستگی را از روزگار شما به در می‌کند!

خاک مناسب گیاه

به طور کلی خاک مناسب برای آگلونما مخلوط خاک گلدانی: خاکبرگ، ماسه، پیت و خاک باغچه است. خاک غنی از مواد آلی مانند خاک‌برگ برای این گیاه خبر خوبی است.

تغذیه و کوددهی

در فصل رویش یعنی بهار و تابستان که رشد آگلونما بیشتر است، می‌توانید هر دو هفته یکبار از کود مایع رقیق برای تغذیه گیاه استفاده کنید. کود مورد نیاز به اندازه 2 گرم در لیتر کافی است.

آگلونما قرمز
آگلونما قرمز

نکاتی برای نگهداری از گیاه آگلونما

  • زمانی که حس کردید حجم زیادی از گلدان را ریشه آگلونما پر کرده، وقت آن رسیده که گلدان را تعویض کنید. معمولا هر سه سال یکبار برای تعویض گلدان آگلونما مناسب است.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید گلدان مناسب گیاهان آپارتمانی زیبا

  • ممکن است با رشد زیاد آگلونما برگ‌ها بیشتر از حد معمول آویزان شوند. در این صورت آنها را به چند دسته تقسیم کنید و دور روزنامه بپیچید تا به حالت اولیه بازگردند.
  • برای تمیز کردن گیاه می‌توانید با استفاده از اسفنج و آب ولرم برگ‌ها را پاک کنید. استفاده از هرگونه مواد شیمیایی باعث گرفتن روزنه‌های برگی می‌شود و تنفس گیاه را مختل می‌کند.
  • شیره گیاه آگلونما مقداری سمی است و بهتر است در حین دست زدن به آن احتیاط کنید.

گیاه‌پزشکی و درمان بیماری آگلونما

گیاه‌پزشکی و درمان بیماری

  • اگر برگ آگلونما پژمرده است و یا نوک برگ قهوه‌ای شده، بدانید که رطوبت گلدان به اندازه کافی تامین نمی‌شود.
  • اگر برگ‌ها پیچیده است یا لبه‌های آن موج‌دار شده، دمای هوای محیط سرد است.
  • اگر می‌بینید که روی برگ‌های گیاه آگلونما لکه‌های سفیدی وجود دارد یا رنگ و روی زردی پیدا کرده، علت آن کنه، شته، حشرات ریز و بطور کلی آفت هستند. سم مالاتیون را از فروشگاه کشاورزی تهیه کنید و به اندازه 2 گرم در لیتر آن را در آب رقیق کنید. غبارپاشی سم رقیق‌شده را هفته‌ای یک‌بار ادامه دهید تا کنه‌ها از بین بروند.
  • این نکته را هم بدانید که یکی از عوامل زردی برگ‌ها آبیاری بیش از اندازه است.

تکثیر آگلونما

تکثیر آگلونما

  • برای تکثیر آگلونما بهتر است که در فصل بهار یا تابستان دست به کار شوید. تکثیر آن از طریق قلمه انجام می‌شود و کار بسیار ساده است. هم می‌توانید ساقه بدون برگ را درون بستر سبکی مانند ماسه بادی قرار دهید و هم قلمه ساقه برگ‌دار را درون بستر جدید بکارید.
  • گاهی جوانه‌های جدید از سطح خاک خارج می‌شود که می‌توانید از آنها برای تکثیر استفاده کنید. اگر می‌خواهید این جوانه‌ها را به گلدان جدیدی منتقل کنید، مراقب باشید ریشه‌ها هوا نخورند و خاک فشرده باشد.
  • کاشت بذر هم یکی از روش‌های تکثیر آگلونما است و در این صورت کاشت بذر باید در بهار صورت گیرد.
  • برای تکثیر گیاه آگلونما می‌توانید تقسیم ریشه هم انجام دهید، این روش معمولا در فصل بهار انجام می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید: انواع خاک گلدان، خاک مناسب برای رشد گیاهان خانگی چیست؟

آگلونما

کلام آخر

اگر سوالی در مورد نحوه نگهداری گیاه آگلونما دارید یا حتی دوست دارید گیاه دیگری را بهتر بشناسید، آن را در قسمت دیدگاه کاربران در پایین صفحه یادداشت کنید.

نویسنده: صدف حقیقت | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
سمن در تاریخ 17 فروردین 1397
سلام خاک گیاه من پر از هزار پاست چیکار کنم؟ ریشه ها در هم تنیده خاک و عوض کنم کافیه ؟ یا باید ریشه ها رو هم کامل بشورم تا زدوده بشه ؟
راشین در تاریخ 17 اردیبهشت 1397
سلام احتمالا تخم گذاری کرده خاکش و کاملا عوض کن ریشه گیاهُ اروم بشور همچنین گلدونشُ که کامل ازبین بره یه کار دیگه هم میشه کرد سم دیازینون ۲گرم دریک لیتر اب ریخته اسپری کن رویِ خاک اگه نتیجه نگرفتید همون کارِ اولیه رو که گفتم انجام بدی از شرشون راحت میشی.
Zahra در تاریخ 25 اردیبهشت 1397
سلام. علت زرد شدن برگها از پایین به غیر ا آب زیاد چی میتونه باشه من هفته ای یکی دوبار آب میدم ولی برگها از پایین زرد میشن . وعلت باز نشدن برگها از بالا چیه ؟آیا نیاز به کود داره؟ کود ورمی کمپوست خوبه از بالا رو خاکش بریزم؟
Unknown در تاریخ 18 خرداد 1397
با سلام گیاه آگلونمای من جوانه برگ جدید زده ولی متاسفانه خر چقدر که برگ جدید رشد میکند پایینی ترین برگ گیاه نیز به تدریج زرد شده و از بین میرود؟تا الان دو جوانه برگ زده و دو برگ قدیمی بطور کامل زرد شده و از بین رفته است.مشکل چیست؟؟؟؟؟
بهی در تاریخ 20 خرداد 1397
سلام برگ گیاه اگلونما ازنوک فرخورده به پایین علتش چیه ? متشکرم
علی در تاریخ 11 تیر 1397
سلام گیاه اگلونمای من که از ساقه بریدم داخل خاک کوکوپیت پرلیت ریشه نگرفت و پلاسیده و در آستانه از بین رفتن قرار گرفت. از خاک در آورده داخل آب گذاشتم و ریشه زد و سرحال شد . دوباره داخل خاک گذاشتم و داستان تکرار شد. اینبار داخل آب گذاشتم و ریشه زده ولی هنوز جرات نکردم کاری بکنم. چکار کنم بنظر شما؟
مریم صدفی در تاریخ 01 مرداد 1397
درکنار ساقه گیاه اگلونمای رنگی روی خاک قارچهای ریزی رشد کرده چه باید کرد
اسپنانی در تاریخ 08 مهر 1397
سلام آگلونما قرمز دارم که مدتی هست که برگهای کوچک و موجدار میده ،نمیدونم چکارش کنم کاش میشد عکسش رو هم بذارم
علی ترحم در تاریخ 17 مهر 1397
سلام خسته نباشید من 5 گلدون آگلونما دارم که بدلیل بدی خاک مجبور شدم خاکشون رو با خاک جدید عوض کنم و بدلیل مورچه داشتن ریشه گیاه رو شستم و کاشتمشون و کود هربان هم بهشون دادم ولی الان بعد از تقریبا یک هفته هنوز برگهاشون پژمرده و و تعدادیشون زرد شدن علت چی میتونه باشه چون ریشه گیاه ها تو خاک قبلی خیلیش از بین رفته بود.
پریسا در تاریخ 18 مهر 1397
سلام خسته نباشید من دو سالی میشه گل آنگلونما دارم خیلی رشدش کند جوانه هم نمیزنه ب صورت قدی داره رشد میکنه برگاش هم سالم فقط داخل گلدونم خالی پر نمیشه پاجوش نداره
Saba در تاریخ 27 خرداد 1402
سلام آگلونمای من خیلی رشد کرده بود و سنگین شده بود برشش دادم و گذاشتم توی آب اما با وجود اینکه 2ماهه گذشته هنوز ریشه نداده و برگهایش پژمرده شدن چ کنم ک ریشه بده!؟

ثبت دیدگاه