Chidaneh.com placeholder image

راهنمای خرید گلدان مناسب گیاهان آپارتمانی زیبا

به قلم: فهیمه مصدرالامور

همه ما در زندگی ماشینی امروزی به فضایی در دکوراسیون داخلی خانه و محیط کارمان نیاز داریم که در آن اندکی با طبیعت خلوت کنیم و آرام و قرار بگیریم. گلهای آپارتمانی زیبا یکی از بهترین گزینه‌‌ها برای طراحی داخلی محیط پیرامونمان است. انواع گلدان مناسب گیاهان آپارتمانی؛ می‌تواند زیبایی مضاعفی به گل‌ها و دکوراسیون منزل ببخشد. این گلدان‌‌ها تنوع زیادی دارند و اندازه، شکل، رنگ، جنس و قیمت هرکدام باهم متفاوت است. در نحوه انتخاب گلدان مناسب برای گیاهان آپارتمانی، نکات زیادی وجود دارد. ما در این مقاله از چیدانه به بررسی اصول انتخاب گلدان مناسب گیاهان آپارتمانی، راهنمای انتخاب گلدان آپارتمانی و کاربرد آن در طراحی دکوراسیون خانه می‌پردازیم.

گلدان مناسب گیاهان آپارتمانی

 اصول انتخاب گلدان مناسب گیاهان آپارتمانی

در راهنمای انتخاب گلدان مناسب برای گیاه آپارتمانی باید دقت کنیم که انتخاب سایز مناسب گلدان به اندازه‌ای باشد که به ریشه‌‌ها آسیبی نرسد. همچنین نباید ریشه گیاه در کف گلدان قرار گیرد و بهتر است برای هر گیاهی، حدودا 4 سانتی‌متر خاک در زیر ریشه باشد. برای سنجش وزن؛ گلدان خالی را دست بگیرید و وزن آن را در حالتی که خاک داخل آن هست مجسم کنید. در ادامه با راهنمای خرید گلدان مناسب گیاهان آپارتمانی آشنا می‌شوید.

تابلو فرش ریحان
اندازه گلدان مناسب گیاهان اپارتمانی

1- اندازه و شکل گلدان مناسب گیاهان آپارتمانی

گلدان‌‌ها تنوع زیادی دارند و به دو دسته کلی منفذدار و بدون منفذ تقسیم می‌شوند. گلدان‌های منفذدار، گلدان‌های سفالی و گلی هستند؛ چون هوادهی بسیار بهتری را برای گیاه فراهم می‌کنند. گلدان‌های بدون منفذ، پلاستیکی و چینی هستند.

در نحوه انتخاب گلدان مناسب گیاهان آپارتمانی باید توجه داشت که اندازه مناسب گلدان یکی از موارد مهم است. یک گلدان بزرگ، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی برای ریشه گیاه شود زیرا آب نمی‌تواند به راحتی از آن خارج شود. درحالیکه گلدان کوچک هم به دلیل کم بودن فضا، از رشد گیاه جلوگیری می‌کند. از نظر عمر گلدان مناسب گل آپارتمانی؛ یک گیاه می‌تواند حداقل دو سال در یک گلدان باقی بماند. بهترین راه نگهداری از گلدان‌ در بیرون از خانه، آن است که گلدان‌های سنگین را انتخاب کنید تا در اثر وزش باد و تغییرات محیطی آسیب نبیند.

زهکشی مناسب گلدان

2- زهکشی گلدان مناسب گیاهان اپارتمانی

معمولا گیاهان در گلدان‌هایی که زهکشی خوبی ندارند به خوبی رشد نخواهند کرد.به همین دلیل گلدان مناسب برای گیاهان آپارتمانی خوب است که حداقل یک سوراخ در ته آن وجود داشته‌باشد.
سبد‌ها یا گلدان‌های آویز، برای زهکشی گیاهان ساکولنت؛ گلدان مناسب برای گیاهان اپارتمانی محسوب می‌شوند.
این گلدان‌‌ها برای زیباتر کردن گلدان اصلی در محیط‌های آپارتمانی و داخل منازل نیز به کار می‌روند.

سبک گلدان مناسب گل آپارتمانی

3- سبک و استایل گلدان مناسب گل

وقتی تنوع رنگ و طرح زیادی در گلدان‌ها وجود دارد سعی کنید به فکر خرید گلدانی باشید که بیشتر از همه با آن ارتباط برقرار می‌کنید و با روحیه‌تان سازگاری بیشتری دارد.

تمیزکردن گلدان آپارتمای

4- سهولت تمیز کردن گلدان مناسب گیاهان آپارتمانی

تحقیقا گلدان مناسب برای گل‌های آپارتمانی گلدانی است که تمیز کردن آن راحت باشد. پس می‌توان به این سوال که گلدان سفالی بهتر است یا سرامیکی اینطور پاسخ داد که از میان انواع گلدان مناسب گیاهان اپارتمانی؛ تمیزکردن گلدان سرامیکی راحت‌تر از گلدان سفالی است. زیرا در گلدان‌های سفالی پس از مدتی به‌خاطر تبخیر آب درون آن، لایه سفید رنگی در سطح داخلی گلدان تشکیل می‌شود. اما برخی گلدان‌‌ها نیز مثل گلدان کاغذی نیاز به تمیز کردن ندارند چون سالانه باید تعویض شوند.

قیمت گلدان مناسب آپارتمان

 5- قیمت گلدان مناسب گیاهان آپارتمانی

گلدان کاغذی این قابلیت را دارد که گلدان مناسب گل آپارتمانی شما باشد. این گلدان با توجه به قیمت مناسبی که دارد نیاز به تعویض سالانه هم دارد. از طرفی گلدان‌های سفالی نیز قیمت خوب و ویژگی‌های مناسبی دارند.
در خرید گلدان مناسب برای گیاهان آپارتمانی دقت کنید تا باعث سرکوب کردن رشد گیاه، ایجاد بیماری، پوسیدگی ریشه و در نهایت از بین رفتن گیاه نشوید.

خاک گلدان

6- انواع خاک گلدان مناسب گیاهان آپارتمانی

خاک مناسب گلدان آپارتمانی سه نوع اصلی است: خاک ماسه‌ای؛ خاک لای یا سیلت و خاک رُس. اما بهترین خاک مناسب گلدان آپارتمانی چیست؟ بهترین خاک برای گلدان ترکیبی است از رس، ماسه و خاک لای. به این ترکیب لوم گفته می‌شود که تمام مواد اصلی خاک گلدان را در خود دارد.

مطلب پیشنهادی مرتبط: انواع خاک گلدان، خاک مناسب برای رشد گیاهان خانگی چیست؟

گلدان کوچک
گیاه مناسب گلدان کوچک

7- خرید گیاه مناسب گلدان کوچک

اگر گیاهان آپارتمانی گران‌قیمت و آفتاب‌دوست دارید و در نگهداری گیاه باحوصله و حرفه‌ای هستید، بهتر است زحمت خریدن گلدان سفالی زیبایی را بر خود هموار کنید.

گیاهان مناسب برای گلدان بلند

8- اصول انتخاب گیاه مناسب گلدان بلند

گل مناسب برای گلدان بلند می‌تواند به طراحی خانه طراوت خاصی ببخشد.
شاید برایتان جالب باشد که نگهداری گیاهانی مثل: سانسوریا، گوش فیل، یوکا، دیفن باخیا، دراسنا و بامبو در گلدان مناسب بلند باعث رشد بهتر آن‌ها می‌شود و این گیاهان می‌توانند به عنوان گیاهان آپارتمانی به فضای داخلی انرژی زیادی بدهند.
مهم‌ترین نکته‌ای که برای نگهداری گیاه مناسب گلدان بلند قابل توجه است؛ وجود زهکشی مناسب بوده که از آسیب‌رسیدن به ریشه جلوگیری می‌کند. تعدادی از انواع گیاهان مناسب گلدان بلند را در ادامه مشاهده می‌کنید.

گیاه آگاو

Agave یا گیاه آگاو

گیاه دراسنا

دراسنا (گیاه ذرت)

گیاه Phormium tenax

گیاه Phormium tenax

گل پرنده بهشتی برای گلدان بلند

گل پرنده بهشتی Strelitzia reginae

برگ بو مناسب گلدان بلند

برگ بو Laurus nobilis

گل یوکا

گیاهان یوکا

گل اختر

گل اختر یا Canna Lily

گیاه گوش فیل

گیاه گوش فیل یا Colocasia esculenta

بامبو مناسب گلدان بلند

بامبو

معرفی گلدان مناسب گیاه آپارتمانی

معرفی گلدان مناسب برای گیاهان آپارتمانی

گلدان مناسب برای گیاهان آپارتمانی؛ یعنی فراهم کردن فضای رشد کافی و مناسب از جنبه‌های مختلف برای گیاه آپارتمانی. در پاسخ به این سوال که چه گلدانی برای چه گلی مناسب است؛ در انتخاب گیاه مناسب گلدان بزرگ دیده شده که گیاهان حجیم‌تر را در گلدان بزرگ قرار می‌دهند و گیاه مناسب گلدان کوچک؛ بیشتر برای گیاهان کوچک‌تر استفاده می‌شود. در ادمه مقاله با انواع گلدان مناسب گیاهان اپارتمانی و راهنمای خرید گلدانها بیشتر آشنا می‌شوید.

گلدان الیافی

 1- گلدان الیاف

گلدان‌های الیافی که از پوسته نارگیل عموما ساخته می‌شوند؛ از انواع گلدان مناسب برای گیاه آپارتمانی هستند که به دلیل سازگاری زیاد با محیط زیست و عدم داشتن مواد شیمیایی و آزادسازی آن به درون خاک برای گیاهان بسیار حساس بهترین گزینه‌اند. گلدان‌های الیافی علاوه‌بر داشتن تنوع زیاد، قیمت مناسبی نیز دارند.

گلدان سفالی
گلدان سفالی در خانه
گلدان سفال

2- گلدان سفالی

گلدان‌های سفالی رایج‌ترین فرم گلدان برای گیاهان آپارتمانی و گلخانه‌ای هستند. هنگام خرید توجه کنید که گلدان‌‌های سفالی ساخت شهر لالجین همدان باشند که بالاترین کیفیت را دارند و سطح داخلی آنها لعاب‌کاری شده‌است. لعاب کاری انواع گلدان سفالی باعث می‌شود هدررفت آب از بدنه گلدان کمتر باشد. درغیراین صورت بدنه گلدان همیشه مرطوب خواهد بود و نمی‌توانید تشخیص دهید که دقیقا گیاه شما چقدر آب می‌خواهد. اگر کف گلدان‌های سفالی همیشه چند سوراخ ریز داشته‌باشد؛ کمک به تهویه و زهکشی مناسب آب می‌کند.

گلدان بتنی
گلدان ساکولنت بتنی
گلدان ارکیده بتنی

3- گلدان بتنی

از دیگر گلدان‌های مناسب گیاهان آپارتمان؛ گلدان بتنی است. این نوع از گلدان‌‌ها محافظ خوبی برای گیاهان در مقابل تغییرات شدید دمایی است که البته چون در آپارتمان‌‌ها چنین تغییرات دمایی نداریم مزیت خاصی محسوب نمی‌شود. ضمن اینکه قیمت گلدان بتنی بسیار بالاست.

گلدان کاغذی

4- گلدان کاغذی

جالب است بدانید گلدان مناسب برای گیاه آپارتمانی از نوع گیاهان بندانگشتی یا سبزیجات، گلدان کاغذی است. این نوع گلدان‌‌ها تهویه بسیار خوبی دارند، نوسانات دمایی روی ریشه گیاه اثر نگذاشته و برای محیط هم مضر نیستند.
درصورتی که ضخامت کاغذ زیاد باشد و سطح داخلی آن نیز با موم پوشیده شده باشد؛ دوام و طول عمر گلدان کاغذی افزایش پیدا می‌کند. این گلدانها قیمت مناسبی دارند و تنها عیبشان این است که سالانه باید عوض شوند.

گلدان سرامیکی

5- گلدان سرامیکی

گلدان سرامیکی نوعی دیگر از انواع گلدان مناسب گیاهان آپارتمانی است که وزن بالایی داشته و تنوع رنگ بی‌نظیر، آنها را برای هر محیط داخلی و آپارتمانی مناسب ساخته است. این گلدان‌ها بدلیل لعاب کاری و دمای بسیار زیادی که در کوره تحمل کرده‌اند، محکم‌تر و بادوام‌تر از نوع سفالی هستند و قیمت بالایی هم دارند.

گلدان فایبر گلاس
گلدان فایبر گلاس مناسب

6- گلدان فایبرگلاس و رزینی

گلدان‌های فایبرگلاسی از مخلوط رزین و الیاف شیشه ساخته می‌شوند. این گلدان‌ها را طوری قالب می‌زنند تا شبیه گلدان‌های سفالی و سرامیکی به نظر برسند. اگرچه این گلدان‌ها دوستدار طبیعت نیستند، اما مزایایی دارند که قابل توجه است. گلدان فایبرگلاسی سبک، بادوام و شبیه به گلدان‌های سفالی است. همچنین به فضا و هوای خاصی هم نیازی ندارند و هر هوایی را تحمل می‌کنند و آسیبی نمی‌بینند. گلدان فایبرگلاس و رزینی معمولا پیشنهاد نمی‌شود زیرا علاوه‌بر قیمت بالا؛ تولید این گلدان به محیط زیست بسیار آسیب خواهد زد.

گلدان پلاستیکی مناسب برای گیاهان خانگی و دکوراسیون
گلدان پلاستیکی
انواع گلدان پلاستیکی مناسب گیاهان اپارتمانی

7- گلدان پلاستیکی

اکثر گیاهان آپارتمانی که خریداری می‌کنید، با گلدان پلاستیکی قدم به منزل‌تان می‌گذارند. چون این گلدان‌ها ارزان‌ترین نوعی هستند که فروشندگان می‌توانند از آنها استفاده کنند. تنوع رنگ، انتخاب سایز مناسب گلدان و شکل این گلدان‌ها هم زیاد است.
گلدان پلاستیکی بهتر است یا سفالی؟ نوع نازک‌تر گلدان پلاستیکی بسیار شبیه به انواع گلدان سفالی بوده اما بسیار سبک‌تر است.

مطلب پیشنهادی مرتبط: انواع دیگر گلدان مناسب گیاهان آپارتمانی و مزایا و معایب آنها

گلدان مناسب بالکن

گیاهان آپارتمانی در گلدان مناسب دکوراسیون خانه

گلدان‌های مناسب آپارتمان که در فضا و محیط بتوانند دوام آورده و زندگی کنند؛ از انواع مختلفی برخوردارند. عموما گل‌های آپارتمانی در گوشه‌ای از فضای اتاق در کنار پنجره و یا گوشه‌ای از تراس نگهداری می‌شوند تا بتوانند از کمترین نور محیط استفاده کرده و به خوبی رشد کنند.
از جمله مناسب‌ترین گلدان‌های آپارتمانی عبارتند از: گلدان مناسب گل زاموفیلیا، بن‌سای، سانسوریا، قاشقی و اطلسی.

بیشتر بخوانید: انواع گلدان برای تراس، کدام یک انتخاب مناسبی است؟

گیاه زاموفیلیا

نحوه انتخاب گلدان مناسب گل زاموفیلیا

زاموفیلیا از گیاهان زینتی تزئینی بسیار محبوب است که رشد آنها بسیار آسان بوده و نیاز به مراقبت زیادی ندارد. در راهنمای انتخاب گیاه زاموفیلیا اشره شده که این گیاه سمی است. درصورتی‌که می‌دانید به این ماده تحریک‌کننده حساس هستید، هنگام کار با گلدان مناسب زاموفیلیا یا تعویض گلدان، حتما دستکش بپوشید و در پایان کار دستان خود را بشویید.

پلاستیک، فلز، رس، سفال، بتن  جنس‌های مختلف از گلدان مناسب گل زاموفیلیا هستند. گلدان‌های متخلخل‌تر مانند بتن یا سفالی، رطوبت خاک را به تدریج از دست می‌دهند ولی گلدان پلاستیکی مدت زمان بیشتری رطوبت را در خودش نگه می‌دارد. گیاه زاموفیلیا تمایلی به فرورفتن در خاک مرطوب و پر آب ندارد. بنابراین زهکشی مناسب را در هر گلدانی که قرار است گیاهتان را بکارید، درنظر بگیرید.

بونسای
گلدان مناسب گیاه بونسای
بونسای فلفل

اصول انتخاب گلدان برای بونسای

گیاهانی که بونسای می‌شوند، معمولا گیاهان گل‌دار و دارای میوه یا درختان خزان‌کننده هستند که برای نگهداری این گیاهان می‌توانید از گلدان‌های ساده براق استفاده کنید.

گیاهان همیشه سبز نوع دیگری از بونسای هستند که برگ‌های سبز براق این گیاهان و تنه قهوه‌ای رنگ آن‌ها در گلدان‌هایی با طرح ساده به رنگ‌های قرمز آجری، خاکستری و ارغوانی کم رنگ؛ جلوه‌ای زیبا به دکوراسیون خانه می‌دهد.
اصول انتخاب گلدان بونسای نباید طوری باشد که زیبایی گیاه را پوشش دهد. هرچه بونسای شما برگ‌های تیره‌تر و انبوه‌تری داشته باشد از رنگ‌های تیره‌تر برای گلدان استفاده کرده و هرچه گیاه آپارتمانی بونسای برگ‌های کم‌تر و روشنی داشته باشد؛ بهتر است گلدان نیز رنگ‌های روشن‌تری داشته باشد.
اگر گیاه بونسای شده شما شکل و شمایل خود را به دست آورده و پیچ خوردگی‌های آن کامل شده‌اند؛ گلدان‌های گرد برای آنها مناسب است.

سانسوریا
گلدان مناسب سانسوریا
بهترین نوع گلدان سانسوریا

بهترین نوع گلدان برای سانسوریا

گیاه سانسوریا یکی از گیاهان آپارتمانی بسیار محبوب است و در خانه‌ها و دفاتر کار بسیاری آن را مشاهده می‌کنید. در انتخاب گلدان برای سانسوریا می‌توان از گلدان سرامیکی نام برد. بهترین نوع گلدان برای سانسوریا باید دارای زهکشی مناسب باشد که آب در آن جمع نشود. با داشتن منفذ هوا را از خود عبور بدهد، از مقاومت کافی برخوردار باشد، شکل مناسبی داشته باشد و اندازه آن مناسب با سایز گیاه سانسوریا باشد.
تنها در سلامت کامل گیاه سانسوریا، اقدام به تعویض گلدان آن نمایید.

گلدانهای مناسب گیاهان آپارتمانی

کلام آخر

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم نحوه انتخاب گلدان مناسب برای گیاه و اصول انتخاب گلدان اهمیت بسیاری دارد. با توجه به راهنمای خرید گلدان مناسب گیاهان آپارتمانی؛ این گلدان‌ها اجزای تزئینی زنده‌ای برای فضاهای داخلی به شمار می‌روند و رنگ و روح تازه‌ای به این فضاها می‌بخشند. کاشتن گیاهان در گلدان مناسب سبب تقویت سلامتی آنها شده و گیاهان را به نقطه برجسته‌ای در دکوراسیون منزل شما تبدیل خواهد کرد.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه