انواع خاک گلدان، خاک مناسب برای رشد گیاهان خانگی چیست؟

انواع خاک گلدان، خاک مناسب برای رشد گیاهان خانگی چیست؟

به قلم: تحریریه چیدانه

در این مطلب می خواهیم به معرفی انواع خاک گلدان بپردازیم تا با شناخت ویژگی های هر کدام و اطلاع از نیازهای گیاهی، بدانید کدام خاک گلدان برای گیاهان آپارتمانی شما مناسب است. اگر باغبان خانگی هستید که دوست دارید انواع خاک برای گلدان را بشناسید و خودتان ترکیب مناسب را برای گیاهان آپارتمانی تان تهیه کنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سرویس خواب بالسا

گیاهان آپارتمانی در بستری مغذی پرورش داده می شوند که به آنها بستر رشد می‌گویند. این بستر می‌تواند کمپوست یا خاک باشد که در بسیاری از مواقع پرلیت در ترکیب آنها وجود دارد. زمانی که بسته‌های خاک را از گلفروشی و گلخانه‌های معتبر تهیه می‌کنید، می‌توانید آنها را به طور مستقیم درون گلدان بریزید و نتیجه خوبی هم بگیرید، چون این خاک استریل شده و دارای ترکیب مناسبی از مواد گوناگون و مغذی برای گیاهان هستند.

مطالب پیشنهادی: کود دادن به گیاهان خانگی، می توانید به سلامت گیاه خود کمک کنید!

ترکیب مناسب انواع خاک گیاهان آپارتمانی

بسیاری از گیاهان خانگی در ترکیبی از انواع خاک گلدان گوناگون زندگی سالمتری دارند. به عنوان یک قانون کلی گیاهان آپارتمانی به خاک گلدانی احتیاج دارند که به اندازه کافی نفوذپذیر و سبک باشد و خلل و فرج کافی داشته باشد و ریشه بتواند به راحتی درون آن رشد. کند. البته سبک بودن خاک گیاهان آپارتمانی نباید به اندازه ای باشد که نتواند گیاه را محکم و صاف نگه دارد.

مطلب پیشنهادی: آبیاری گیاهان آپارتمانی، زیر گلدانی را غرق در آب کنید!

 

خاک سبک برای گلدان گیاهان آپارتمانی

سبک بودن و خلل و فرج داشتن خاک سبک گلدان به این منظور است که آب به راحتی درون آن حرکت و به اندازه ای نباشد که نتواند هیچ رطوبتی را حفظ کرده و همه آن را از قسمت زهکش خارج کند. اگر خاک گلدان گیاهان آپارتمانی سنگین باشد و منافذ کافی درون آن وجود نداشته باشد، دچار غرقابی شدن می شود و با آبیاری هیچ منفذی برای تنفس ریشه باقی نخواهد ماند.

خاک گلدان ها می تواند مقداری آب نگه دارد و اجازه عبور هوا به درون خود را نیز بدهد، همچنین از میکروارگانیسم ها هم حمایت کرده و مواد غذایی و عناصر مغذی که برای رشد و سلامت گیاهان آپارتمانی ضروری است، را هم حفظ کند. به طور کلی اغلب افراد برای خاک گلدان گیاهان خانگی خود از پیت یا کمپوست خانگی استفاده می کنند. این ترکیبات برای گیاهان خانگی ضروری هستند و اگر مواد دیگری به آن اضافه شوند به تقویت و رشد بهتر گیاهان کمک می کنند.

 

1. انواع خاک گلدان؛ خاک برگ

اولین نوع خاک گلدان که در گلفروشی‌ها پیدا می‌شود، خاک برگ است. این نوع خاک، از پوسیده شدن برگ گیاهان بدست می‌آید. این نوع خاک ارزش غذایی بالایی ندارد و بیشتر برای سبک کردن خاک استفاده می‌شود. در نتیجه اگر از این خاک برای گلدان استفاده می‌کنید، حتما ترکیبی از خاک باغچه و ورمی کمپوست هم به آن اضافه کنید.

2. خاک ماسه‌ای یا خاک شنی از انواع خاک گلدان

یکی دیگر از انواع خاک گلدان که محتوای خاک را سبکتر می‌کند خاک ماسه‌ای است. این خاک برای قرار دادن قلمه گیاه بسیار مناسب است. ولی برای اینکه گیاه را داخل گلدان بکارید، لازم است با خاک‌های دیگر ترکیب شود تا مواد مغذی کافی به گیاه برسد. زیرا این گیاه بیشتر حاوی ماسه و شن است و مواد مغذی کمی دارد.

3. معرفی انواع خاک گلدان “پیت ماس"

خاک پیت یا همان تورب در بسیاری از نقاط دنیا همه گیر و محبوب شده است.

  • خاک پیت تقریبا برای همه گیاهان خانگی مناسب است
  • می‌تواند رطوبت ایده آل و مواد غذایی را در خود نگه دارد
  • خاک پیت با سرعت بسیار کمی از بین می‌رود
  • قیمت خاک پیت ارزان است
  • خاک پیت در بسیاری از فروشگاه‌های کشاورزی و گلخانه‌ها در دسترس شما قرار می‌گیرد.

اگر دقت کنید در بسیاری از گلدان های گیاهان آپارتمانی درون خانه تان این بستر دیده می شود. این خاک باعث رشد بیشتر گیاهان خانگی و در نتیجه فتوسنتز بهتر در آنها می شود و چرخه طبیعی بهتری به وچود می آورد.

 پیت ماس را می‌توانید مستقیما بعد از آنکه از بسته خارج کردید و بدوت ترکیب کردن با محصول دیگری استفاده کنید. این بسته های آماده حاوی مواد مغذی هستند و برای چند ماه می توانند گیاه را تغذیه کنند.

خاک پیت ماس برای چه گیاهانی مناسب است؟

خزه اسفاگنوم به نام خاک پیت ماس شناخته می‌شود که برای کاشت کاکتوس و اکثریت گیاهان آپارتمانی مناسب است. برای گیاهان آپارتمانی که ریشه‌های ضخیم دارند و نیاز نوری‌شان بالا است، پیت‌ماس مناسب است.

نکته‌ای که در مورد خاک پیت ماس باید بدانید این است که خود این خزه زنده است و به نگهداری نیاز دارد تا بتواند گیاه شما را نیز تامین کند. سلول های مرده و زنده خزه اسفاگنوم هر دو می توانند مقدار زیادی آب را تا 25 برابر وزنشان درون خود نگه دارند. اگر می خواهید این بستر زنده بماند، نمی توانید آن را با پیت یا کمپوست مخلوط کنید ولی می توانید تنهای سطح رویی بستر گلدان را با پیت ماس بپوشانید.

مطالب پیشنهادی: از بین بردن پشه های گلدان، چه باید کرد؟

 

4. انواع خاک گلدان؛ کوکوپیت

کوکوپیت نوعی از خاک گلدان است که از پوست نارگیل تهیه می‌شود. این نوع خاک هم به تنهایی نمی‌تواند مواد مغذی گیاه را تامین کند. اما آب را به خوبی در خود نگه می‌دارد. این خاک قیمت بالایی دارد. کوکوپیت را با خاک‌هایی مثل خاک باغچه، ورمی کمپوست، پیت ماس و پرلیت ترکیب کنید تا مواد مغذی لازم برای گیاه تامین شود.

5. انواع خاک گلدان؛ ورمی کمپوست

خاکی نرم و بدون بو است که برای تقویت گیاهان و بالا بردن حاصلخیزی گیاهان استفاده می‌شود. بسیار سبک است و آب را به خوبی در خود نگه می‌دارد. ورمی کمپوست می‌تواند مواد مغذی مختلف مانند مس، آهن و منگنز را در اختیار گیاه قرار دهد. ورمی کمپوست را در ترکیب با خاک‌های دیگر استفاده کنید.

مطالب بیشتر: گل های آپارتمانی مقاوم به سرما، 10 مهمون زمستونی من

6. آشنایی با انواع خاک گلدان “کمپوست فری پیت"

کمپوست فری پیت ترکیب موادی مانند الیاف نارگیل، کمپوست سبز، پوسته‌های خرد شده درخت و مواد غیرارگانیکی همچون شن و ماسه و پشم سنگ است. این مواد می‌توانند آب را درون خود حفظ کنند و مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز گیاهان آپارتمانی را در اختیارش قرار دهند.

اگر حس کردید مواد درون بسته خاک گلدان فری پیت حجیم و سنگین است، برای سبکتر شدن آن می‌توانید فری‌پیت را با دیگر بسترها مخلوط کنید. اگر فقط الیاف درخت نارگیل در تشکیل این بستر نقش داشته باشند، آنچه باقی می‌ماند کوکوپیت نام دارد.

مطالب پیشنهادی: گیاهان مضر برای حیوانات خانگی، باید مراقبشون باشیم!

7. انواع خاک گیاهان آپارتمانی “خاک پرلیت"

خاک پرلیت دانه‌های ریز و درشت سفید رنگی است که از هم شبیه سنگریزه است و هم شبیه به ذرات یونولیت. پرلیت را می‌توانید برای ظاهری زیباتر هم به سطح خاک گلدان خود اضافه کنید. فرم طبیعی خاک پرلیت متراکم است مثل یک سنگ ریزه می‌ماند و با گرما دیدن، منبسط می‌شود.

شاید با نگاه اول تصور کنید که سنگین است، ولی با به دست گرفتن پرلیت متوجه سبک بودن آن می‌شوید. پرلیت آب را درون خود حفظ می‌کند و باعث سبک شدن بستر می‌گردد. به طور کلی پرلیت تنها در میزان کم و نسبت مشخصی در ترکیب با خاک استفاده می‌شود و اگر حجم آن از آنچه باید بیشتر شود، حجم آب زهکشی شده افزایش یافته و مواد غذایی کم می‌شوند. اغلب خاک پرلیت را برای نشا و قلمه‌هایی که نیاز به رطوبت زیاد دارند، مورد استفاده قرار می‌دهند.

مطالب پیشنهادی: گیاه آپارتمانی پوتوس، این قلبِ سبز برای شما!

در پایان:

در این مطلب با انواع خاک گلدان آشنا شدیم. اغلب خاک‌های معرفی شده در ترکیب با انواع خاک‌های دیگر مناسب گیاهان آپارتمانی هستند. برای مطالعه مطالب مرتبط در مورد گیاهان خانگی و روش های نگهداری از گیاهان به بخش مربوطه بروید. سوالی دارید که جواب آن را پیدا نمی کنید؟ متخصصین و اهالی فن در بخش خدمات باغبانی به شما کمک میکنند.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه