نگهداری گیاه پوتوس؛ قلب سبزی در خانه شما

نگهداری گیاه پوتوس؛ قلب سبزی در خانه شما

به قلم: تحریریه چیدانه

نگهداری از گیاهان، همیشه پر از لذت و هیجان است، اگر بتوانید موجود زنده‌ای را پرورش دهید و از انرژی مثبت آن در محیط خانه بهره‌مند شوید قطعا کمک بسیاری در بهتر شدن حال‌تان خواهد داشت. همچنین، گیاهان آپارتمانی می‌توانند تاثیرات مثبت دیگری نیز در دکوراسیون منزل‌تان ایفا کنند. از تصفیه هوا گرفته تا رنگ و لعاب بخشیدن به سایر عناصر و… در این مطلب از چیدانه، تصمیم داریم شما را با یکی از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار و زیبا به نام پوتوس (پتوس) آشنا کنیم و تمام اطلاعاتی را که در زمینه نگهداری گیاه پوتوس باید بدانید را با شما در میان بگذاریم. پس همراه ما باشید.

پوتوس

سرویس خواب بالسا
نگهداری از گیاه پوتوس در خانه

گیاه پوتوس چیست؟

پوتوس، نوعی گیاه خانگی است که نگهداری از آن چندان سخت نیست. به همین دلیل جزء اولین انتخاب‌های بسیاری از افرادی است که حوصله و یا زمان چندانی را برای نگهداری از گیاهان ندارند. گیاه پوتوس به آسیای جنوبی باز می‌گردد و مهم‌ترین ویژگی آن نیز زیبایی خیره‌کننده برگ هایش است. پتوس یکی از انواع گیاهان پیچکی به شمار می‌آید و می‌تواند با رشد چشم‌گیر خود خانه‌تان را نونوار کند. لازم به ذکر است که طول این گیاه معمولا 180 تا 330 سانتی‌متر خواهد و در نتیجه تاثیر بسیاری در زیبایی خانه شما خواهد داشت. اما یادتان باشد حتما باید فضایی کافی برای رشد آن قائل شوید.

مطلب پیشنهادی: گیاهان آپارتمانی با نگهداری آسان، این ۱۰ تا گیاه و به خونه بیار!

پوتوس در خانه

مشخصات و نحوه نگهداری از گیاه پتوس

برگ‌های گیاه پوتوس غالبا روشن و براق بوده و به شکل قلب هستند. خیلی کم پیش می‌آید که این گیاه گل دهد، اما در برخی از گونه‌های خانگی آن می‌توان با گل های بسیار ریز سفید رو به رو شد.

برای آن‌که بتوانید از پوتوس در خانه نگهداری کنید و شرایط خوبی را برای مکان قرارگیری آن فراهم کنید، می‌توانید آن را در سبدهای آویز و یا گلدان‌های رومیزی بکارید. این گیاه؛ تاثیر بسیار زیادی در تصفیه هوا دارد و می‌تواند نور فلورسنس را نیز تحمل کند. به همین دلیل، گیاه خانگی پوتوس از گزینه‌های مناسب و ایده آل برای نگهداری در دفاتر اداری خواهد بود.

نور مناسب برای پوتوس

نور مورد نیاز برای رشد گیاه پتوس

برای آنکه بتوانید شرایط مناسبی را برای نگهداری از گیاه پتوس خود فراهم کنید، باید تمامی موارد اعم از نور، خاک، آبیاری و… را به خوبی دانسته و از نیازهای گیاه خود باخبر باشید.

با وجودی که گیاه پوتوس می‌تواند در شرایط نوری متفاوتی دوام آورد، اما بهتر است که در محیط خانه خود نور متعادلی را فراهم آورید تا شرایط ایده‌آل برای رشد این گیاه فراهم شود. اگر گیاه پوتوس شما در خارج از خانه نگهداری می‌شود، می‌توانید آن را در محیط‌های سایه و یا نیمه‌سایه قرار دهید تا بخوبی رشد کند و طراوت خود را حفظ نماید. در این شرایط باید مراقب باشید که گیاه پوتوس در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرد. در رابطه با پتوس‌هایی که رنگ‌های دیگری به جز سبز دارند نیز باید بگوییم که نور بسیار کم، می‌تواند باعث آسیب به گیاه و از دست رفتن رنگ‌های آن شود. چراکه فقط رنگ سبز می‌تواند انرژی تولید کرده و کمبود نور را جبران نماید.

مطلب پیشنهادی: گیاهان خانگی سایه‌دوست؛ 13 گیاه سایه‌نشین برای آپارتمان‌های کم نور

گیاه پتوس

نحوه آبیاری گیاه پوتوس

برای آبیاری گیاه پوتوس در خانه، پیش از هر چیز باید گفت که لازم است خاک گیاه خود را مرطوب نگه دارید و آن را بیش از حد آب ندهید. به این ترتیب بهتر است که اجازه دهید خاک گیاه در فاصله بین هر آبیاری خشک شود و بعد آبیاری را شروع کنید. سپس حدود 5 سانتی متر از سطح رویه خاک گیاه شما خشک باشد و ریشه‌ها هنوز رطوبت خود را داشته باشند.

اگر شاهد زرد شدن برگ گیاه پوتوس شدید؛ باید بدانید که آبیاری شما بیش از اندازه بوده و این می‌تواند سبب آسیب به ریشه نیز بشود. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد آن است که گیاه پوتوس شما باید شرایط ثابتی داشته باشد و تا جای ممکن به محیط جدیدی انتقال پیدا نکند. این یعنی بهتر است که گیاه خود را به آب انتقال ندهید. مگر آنکه از اول در آب گذاشته باشید تا رشد کند. گیاه پتوس هم می‌تواند در آب رشد کند و هم در خاک. ولی بهتر است که تا جای ممکن آن را به مکان جدیدی انتقال ندهید.

درباره پوتوس

خاک مناسب برای گیاه پتوس

خاکی که می‌تواند برای گیاه پوتوس شما مناسب و ایده آل باشد؛ ترکیبی از خاک برگ، خاک باغچه و همین طور ماسه به نسبت های مساوی است. برای تقویت خاک گیاه خود می‌توانید در فصل تابستان هر ماه و در فصل‌های سرد هر سه یا چهار ماه یک بار، مقداری کود مایع به گیاه خود بدهید.

گیاه آپارتمانی پتوس

تکثیر گیاه پوتوس در خانه

برای آنکه بتوانید گیاه پوتوس خود را تکثیر کنید باید از یک چاقوی تمیز کمک بگیرید. چیزی حدود 15 سانتی‌متر از انتهای ساقه گیاه خود را ببرید و آن را به مدت 10 روز تا دو هفته در آب قرار دهید تا ریشه دهد. در این مدت باید آب گیاه را هر سه الی چهار روز یک بار عوض کنید. بعد از آن هم گیاه ریشه‌دار خود را به گلدان انتقال دهید. اگر تصمیم دارید گیاه را به آب انتقال دهید از قسمت گره‌دار آن این کار را انجام دهید تا رشد گیاه‌تان به خوبی رخ دهد.

دمای مناسب برای گیاه پتوس

دمای ایده‌آل برای گیاه پوتوس شما در فصل زمستان تقریبا 16 درجه سانتی‌گراد و در فصل تابستان چیزی حدود 24 درجه سانتی‌گراد است. بنابراین با فراهم کردن این شرایط می‌توانید در حفظ سلامت و طراوت گیاه خود موثر باشید.

گیاه پوتوس

آفات گیاه پوتوس در خانه

گیاه پوتوس از آن دسته گیاهان خانگی است که آفات کمی دارد و می‌تواند خیال شما را تا حدودی راحت کند. این گیاه به خصوص در زمانی که در خانه نگهداری شود غالبا حشرات و یا بیماری های جدی ندارد، با این حال در نمونه های گلخانه ای آن ممکن است آفاتی به چشم بیاید. در این صورت می توانید با کمک یک توپ پنبه ای که در الکل قرار داده اید این آفات را از بین ببرید. توصیه ما این است که گیاه پوتوس خود را به صورت هفتگی بررسی کنید تا از وجود هر گونه آفت به خوبی مطلع شوید و آنها را به خوبی بشویید و پاک کنید.

مطلب پیشنهادی: از بین بردن حشرات گیاهان آپارتمانی با سرکه

درباره پتوس

نگهداری از گیاه پوتوس

چند نمونه از انواع مدل‌های گیاه پوتوس

گیاه پتوس نیز مانند بسیاری دیگر از گل و گیاهان آپارتمانی دارای انواع متفاوتی است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • پوتوس ملکه مرمری: این نوع از پوتوس، رشد بسیار کندی دارد و با برگ‌های سفید یا سبز کمرنگ خود به نام ملکه مرمری شهرت گرفته است. باید اعتراف کرد که نگهداری از این نوع گیاه پوتوس کار چندان آسانی نیست. اگر فضای محدودی دارید و به اندازه کافی حوصله دارید، می‌توانید به سراغ این نوع از گیاه پتوس بروید.
  • پتوس طلایی: برگ های این نوع از پوتوس معمولا به رنگ طلایی و زرد است و به آن پیچک جزایر سلیمان نیز گفته می شود. این نوع از پوتوس‌ها نیاز دارند که یک یا دو ساعت در طی روز در معرض نور ملایم آفتاب قرار بگیرند.
  • پوتوس جید: این نوع از پوتوس‌ها برگ های سبز تیره‌ای با رگه های طلایی یا گرم دارند و نگهداری آن‌ها نیز چندان سخت نیست.

انواع گیاه پتوس

روش های نگهداری از گیاه پوتوس

انواع گیاه پوتوس

در انتها

این مطلب به شما کمک می‌کند تا مشخصات گیاه پوتوس و نحوه نهداری از آن را بهتر بشناسید. همچنین با سه نمونه از انواع مدل‌های این گیاه مفید آشنا می‌شوید. اگر در زمینه این قبیل از گیاهان آپارتمانی نیاز به متخصص دارید، با متخصیین چیدانه در ارتباط باشید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
هاشمی در تاریخ 31 اردیبهشت 1402
چراپتوس من تحت هیچ شرایطی سرحال نمیشه؟
زهره خانم در تاریخ 01 خرداد 1402
من چندین گلدان گل پتوس دارم خودم قلمه گیری کردم ودوست دارم برگ ها ش بزرگ وپهن باشه حس میکنم رشدش خیلی زمانبه چیکار کنم ؟ ممنونم از شما.
چیدانه در تاریخ 02 خرداد 1402
این مطلب از چیدانه رو مطالعه کنید: https://www.chidaneh.com/broad-leaf-pothos
م ز در تاریخ 01 خرداد 1402
من موقع ای ک گیاه پوتس رشد نمیکنه کمی چایی ک خنک شده میریزم تو گلدانش البته هر پانزده روز بعد سریع رشد می‌کنه
‌ملیکا در تاریخ 01 خرداد 1402
گلدان پوتوس من خیلی رشدکرده درحالی که کل سقف خانه راگرفته.چون مستاجرهستیم نگران این هستم چه جوری جا به جاش کنم که صدمه نبیند.
آوینا در تاریخ 02 خرداد 1402
سلام من ته گلدان را داخل ظرف بزرگ آب گذاشتم ویک پارچه باریک از گلدان به داخل آب انداختم الان برگهای ۳برابر ی برگ معمولی پتوس شده وساده همان هم ۳برابر ضخیم‌تر شده هیچ کس باور نمیکنه که این پتوسه
آوینا در تاریخ 02 خرداد 1402
اصلا نگران نباش وقتی جداش کنی خراب نمیشه از گلدان‌ها آویزان استفاده کن من قبلا اینکارو انجام دادم سریع به حالت اولیش برمیگرده
حسن در تاریخ 02 خرداد 1402
چرا برگهای پتوس سیاه میشن
چرااااااا در تاریخ 02 خرداد 1402
من پتوس ندارم🥲
ساراااا در تاریخ 02 خرداد 1402
من تازه یه شاخه اش رو گذاشتم ریشه بزرگ داده میخام بذارم تو گلدان آیا خاک از کوه اوردم رنگش سیاهه خوبه براش؟؟؟
عالی در تاریخ 03 خرداد 1402
سلام لطفا با عکس نشان بدین
چیدانه در تاریخ 03 خرداد 1402
سلام ممنون که کامنت گذاشتین. آیا در دیدن عکسها مشکل داشتین یا عکس خاصی از این گیاه مد نظر دارین؟
درسا در تاریخ 03 خرداد 1402
ببخشید کود مخصوص پتوس چی هست؟ واینکه من پتوس خزه ای دارم چجوری خزه ی بعدی رو به اولی وصل کنم که کج نشه
امیر آزاد در تاریخ 07 شهریور 1402
با سلام در صورت داشتن گلدانی بزرگ کار برای حمل و نقل آسانتر است . بدین صورت که هر کدام از رشته ها را به صورت دایره داخل گلدان بپیچید . همین طور رشته های بعدی هم به همین صورت روی هم دایره وار تا آخرین رشته های گلدان روی هم قرار میگیرد . مکان جدید هم دانه به دانه رشته های دایره وار را باز کنید و در محل مورد نظر نصب کنید . بلاخره تلفاتی هم دارد ولی به این شکل حمل کنید بسیار کمتر خراب میشود.

ثبت دیدگاه