Chidaneh.com placeholder image

کود دادن به گیاهان خانگی، می توانید به سلامت گیاه خود کمک کنید!

به قلم: تحریریه چیدانه

وقتی صحبت نگهداری از گیاهان آپارتمانی به میان می آید معیارهای بسیاری وجود دارند که می توانند در سلامت و همین طور طراوت گیاه شما تاثیرگذار باشند، چیزهایی مانند نور مناسب، آبیاری درست، خاک خوب و… در این میان موضوع کوددهی به گیاهان خانگی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این در حالی است که بسیاری از افراد حتی نمی دانند که کوددهی چگونه صورت می گیرد و چه تاثیری می تواند در روند رشد گیاه و البته شادابی آن داشته باشد. در این مطلب از وب سایت چیدانه با ما همراه باشید تا به موضوع کود دادن به گیاهان خانگی و گیاهان آپارتمانی بپردازیم و شما را با هر آن چه که باید در این زمینه بدانید آشنا کنیم.

کوددهی

تابلو فرش ریحان

کود مناسب برای گیاهان آپارتمانی

کودهای مختلف دارای فرمول های متفاوت و درصدهای مختلفی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند. نکته ای که در این زمینه وجود دارد آن است که برای انتخاب کود مناسب برای گیاهان آپارتمانی باید در وهله اول به نوع گیاه توجه کرد. گیاهان آپارتمانی به طور کلی به دو دسته برگی و گلدار تقسیم می شوند. در رابطه با گیاهان برگی که در واقع برگ آنها نقش تزئینی ایفا می کند شما می توانید از کودهایی استفاده کنید که فسفر و پتاسیم موجود در آن نسبت برابری دارند و یا مقدار نیتروژن آن از فسفر و پتاسیم کمی بیشتر باشد.

شکوفه خسروانی
خانه سبز شکوفه
شکوفه خسروانی

شکوفه خسروانی
خانه سبز شکوفه
شکوفه خسروانی

در رابطه با گیاهان گلدار این مسئله کمی متفاوت تر خواهد بود. برای گیاهان آپارتمانی گلدار شما می توانید از کودهایی استفاده کنید که فسفر و پتاسیم آنها بیشتر از نیتروژن است. توصیه ما این است که برای گیاهانی مثل کاکتوس و ساکولنت به سراغ کودهای ازت پایین و پتاس بالا بروید، چرا که این فرمول باعث می شود که آب درون گیاه به مقدار متناسبی باقی بماند و امکان ترک برداشتن و خراب شدن کاکتوس فراهم نشود.

مطلب مرتبط: کمپوست خانگی، با زباله های آشپزخانه کود درست کنید!

کود دادن

نیاز گیاهان خانگی به کود

طبیعی است که نیاز گیاهان آپارتمانی نسبت به کود یکسان نباشد. همان طور که پیش از این اشاره شد گیاهان آپارتمانی به دو دسته گلدار و برگی تقسیم بندی می شوند. تفاوت نیاز به کود دادن در این دو نوع گیاهان خانگی به وضوح دیده می شود و شما باید با توجه به گیاه خود به کوددهی بپردازید، برای مثال گیاهانی مانند کاکتوس به دلیل رشد کند خود نیاز چندانی به کود ندارند، اما در رابطه با کاکتوس های گلدار باید حتما به منظور تشویق رشد گل به کوددهی برای آن بپردازید، بنابراین می توان گفت که شرایط نیاز گیاهان به کوددهی بسیار متنوع است و شما باید در وهله اول نیازهای گیاه خود را بشناسید.

نگهداری از گیاهان

برای کمک بیشتر در تشخیص نیاز گیاه به کوددهی می توان به علائم کمبود غذایی آن توجه کرد. یادتان باشد که علائم کمبود مواد غذایی در گیاهان همیشه به وضوح قابل رویت نیست، این یعنی شما می توانید گاهی حتی با تشخیص اشتباه و یا بدون شناسایی مشکل دقیق آن دست به کوددهی بزنید و با این کار نه تنها به سلامت گیاه کمک نکنید، بلکه باعث مرگ آن شوید!

محمد محسنی
گیاه کاکتوس در دکوراسیون خانه زرد اهواز
محمد محسنی

ثمین موسوی
اپن کوچک آشپزخانه
ثمین موسوی

حالا چه باید کرد؟ در وهله اول باید اطلاعات خود را افزایش دهید. به طور کلی می توان گفت که عناصر موجود در گیاهان به دو دسته متحرک و غیر متحرک تقسیم می شود. عناصر متحرک که چیزهایی مانند نیتروژن، منیزیم، فسفر، کلر، پتاسیم و.. هستند می توانند باعث تحرک در بافت های گیاهان شوند. در اثر کمبود این نوع از عناصر در گیاهان، برگ های پایینی آنها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و علائم خود را نشان خواهد داد. حالا می پردازیم به عناصر غیر متحرک، این عناصر شامل کلسیم، مس، منگنز، روی، گوگرد و… هستند که کمبود آنها در گیاهان در قسمت های بالایی و برگ های تازه روییده شان نمود پیدا می کند. با این حال مجددا اشاره می کنیم که گاهی کمبود مواد غذابب گیاه شما در هیچ علائمی خود را نشان نمی دهد! در نهایت بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که کوددهی به گیاهان آپارتمانی می تواند بر اساس سن آنها کمی متغیر باشد. معمولا گیاهانی که جوان تر هستند به کوددهی در زمان های نزدیک نیاز دارند.

مطلب مرتبط: چگونه در منزل کود خانگی بسازیم؟

کوددهی گیاهان

بایدها و نبایدهای کوددهی گیاهان خانگی

طبیعتا برای کوددهی به گیاهان خانگی اصولی وجود دارد که برای حفظ سلامتی گیاه باید رعایت شوند. در ادامه به ذکر برخی از این اصول می پردازیم:

  • از کوددهی بیش از حد اجتناب کنید: گیاهان برای استفاده از عناصر گیاهی خود ظرفیت محدودی دارند. این یعنی کمبود و یا وجود بیش از حد این عناصر می تواند باعث آسیب رساندن به گیاهان شود. غلظت بالای محلول کودی در خاک می تواند باعث سوختگی و مرگ آن شود، بنابراین بهتر است که پیش از هر چیز از نیازهای گیاه خود باخبر شوید و بعد در فواصل زمانی مناسب آن دست به کوددهی بزنید.

محسن رشیدی
منزل خانم فتحی
محسن رشیدی

  • به گیاهان آسیب دیده کود ندهید: برخی از افراد فکر می کنند که وقتی گیاهی آسیب دیده است، هر چه بیشتر به آن کود دهند برای سلامت گیاه بهتر خواهد بود! باید بدانید که گیاهان ضعیف، سیستم ریشه ای ضعیفی دارند و نمی توانند از محلول کودی بهره ببرند، بنابراین کوددهی به آنها می تواند موجب آسیب های جدی شود. شما باید گیاه آسیب دیده و ضعیف خود را پیش از هر جیز در شرایط محیطی مناسب قرار دهید و بعد از آن که نشانه های رویش برگ جدید و سلامت گیاه را مشاهده کردید دست به کوددهی آن بزنید.

معین صالحی
شلف دیواری چوبی
معین صالحی

  • بهترین زمان کوددهی را بشناسید: به طور کلی می توان گفت که بهتر است برای گیاهی که تازه خریداری کرده اید در وهله اول مکان مناسبی تهیه کرده و بعد چیزی حدود یک ماه به آن فرصت دهید و بعد از گذشت این زمان دست به کوددهی بزنید. در شرایطی غیر از این می توان گفت که بهترین زمان کوددهی گیاهان آپارتمانی فصل های بهار و تابستان هستند.

چگونگی کوددهی

  • غلطت کود را در نظر داشته باشید: حتما توضیحات موجود روی بسته کود را به خوبی مطالعه کرده و کودی با غلظت مناسب برای گیاه خود انتخاب نمایید. توصیه ما آن است که برای این کار نصف غلظت نوشته شده بر روی بسته را برای کوددهی گیاه خود استفاده کنید تا خیالتان راحت شود که آسیبی به گیاه آپارتمانی شما وارد نمی شود.

شما می توانید این مطالب را نیز مطالعه نمایید:

گیاهان چهار فصل باغچه ای، حیاط سبز پر از گلدان در خانه علیرضا!

نگهداری از گیاهان آپارتمانی، 9 اشتباه رایج!

راز نگهداری گلهای آپارتمانی، آزیتا با عشق گیاهان را جان می دهد!

مراقبت از گیاهان آپارتمانی را پشت گوش نیندازید، 10 دلیل قاطع!

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه