Chidaneh.com placeholder image

چگونه در منزل کود خانگی بسازیم؟

به قلم: سمانه زارعی

یکی از کارهای لذت‌بخشی که می‌شود در خانه انجام داد، نگهداری و پرورش گل و گیاه است. برای داشتن گیاهانی شاداب و سرحال توجه به نکات نگهداری اهمیت دارد. بخشی از پرورش گیاهان آپارتمانی و یا داشتن باغچه‌ای پر از گیاهان سرحال، تغذیه مناسب گیاهان است. به جز آب و نورکافی، استفاده از تغذیه کافی (کود) برای گیاهان ضروری است. در کنار پرورش گل و گیاهان در خانه، می‌توانید لذت ساخت کود خانگی را هم تجربه کنید. با این مطلب از چیدانه همراه باشید تا به شما آموزش دهیم که چگونه کود خانگی بسازید.

 

سرویس خواب بالسا

ساخت کود خانگی

استفاده از کود، ارگانیک یا شیمیایی؟

استفاده از کود راهی برای تغذیه گیاهانی است که خاک غنی ندارند و یا بعد از مدتی مواد مغذی خاک شسته شده و نیاز به تغذیه پیدا می‌کنند. کود برای گیاهان در دو نوع: کود ارگانیک یا طبیعی و کود شیمیایی وجود دارد. کود طبیعی یا ارگانیک همانطور که از نامش پیداست ارگانیک بوده و مزیت‌های بیشتری نسبت به کود شیمیایی دارد. کود شیمیایی سریع‌تر از کود طبیعی جذب گیاه می‌شود ولی اثرات منفی زیادی روی گیاهان و خاک دارد. کود طبیعی یا ارگانیک برای گیاهان و محیط‌زیست مفیدتر است ولی در مدت‌زمان طولانی‌تری جذب گیاه می‌شود.

مطلب مرتبط: کود دادن به گیاهان خانگی، می‌توانید به سلامت گیاهان خود کمک کنید!

 

کود خانگی

کود خانگی، زباله‌هایی که ارزشمندند!

شاید در نگاه اول پسماندهای مواد غذایی که در خانه تولید می‌شود را فقط یک زباله دردسرساز بدانید که باید هر شب در پلاستیک زباله بریزید و بیرون از خانه بگذارید. اما می‌توانید نگاه خودتان را عوض کنید وقتی که بدانید می‌توانید از قسمت بیشتر این پسماند کود تهیه کنید! بله قسمت زیادی از پسماندهای مواد غذایی که در خانه تولید می‌شود را می‌توان به کود خانگی (کمپوست) تبدیل کرد تا برای گیاهان استفاده شود.

مطلب مرتبط: کمپوست خانگی، با زباله‌های آشپزخانه کود درست کنید!

 

سطل ساخت کود خانگی

ساخت کود خانگی در زندگی بی زباله!

اگر کمی با سبک زندگی بدون زباله آشنا باشید، می‌دانید که در زندگی بی‌زباله به جای اینکه هر روز حجم زیادی پسماند مواد غذایی در کیسه زباله ریخته شود، بعد از اینکه حجم آنها را با خشک کردن، کم می‌کنند تبدیل به کمپوستی ارزشمند می‌شوند که برای گیاهان خاک مرغوبی به شمار می‌رود. با این کار شما سهمی هم در کاهش تولید شیرابه زباله خواهید داشت.

از مزایای کود خانگی:

  • با ساخت کود خانگی، نیاز به خرید کودهای شیمیایی نخواهید داشت.
  • در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی می‌شود.
  • حجم زباله‌هایتان کاهش پیدا می‌کند و با این کار به محیط زیست کمک می‌کنید.
  • با استفاده از کود خانگی، گیاهانی سرحال‌ و سبز خواهید داشت.

مطلب مرتبط: خانه بدون زباله، این روش‌ها معجزه می‌کند!

 

ساخت کود خانگی

ساخت کود خانگی، همه می‌توانند انجام دهند!

شاید فکر کنید که ساخت کود خانگی نیاز به فضای بزرگ دارد و یا لازم است حتما باغچه داشته باشید. باید بگویم که شما حتی می‌توانید در بالکن خانه خود هم کود خانگی درست کنید. برای ساخت کود خانگی، می‌توانید از یک گوشه‌ی باغچه‌ استفاده کنید و یا اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، سطل مخصوصی برای تولید کمپوست تهیه کنید و آن را در بالکن قرار دهید.

  1. ابتدا مواد پسماند که شامل؛ زباله‌هایی مانند پوست هندوانه، خربزه، هویج، چای‌های کیسه‌ای، هسته سیب، پوست موز، پوست تخم مرغ و هر چیز طبیعی دیگر را به قطعات کوچک تبدیل کنید.
  2. داخل سطلی که برای ساخت کود خانگی آماده کرده‌اید تعدادی شاخ و برگ در ته سطل قرار دهید تا جریان هوا برقرار شود و یک لایه خاک یا مواد قهوه‌ای (شامل موادی مانند برگ خشک، نی و چوب خشک) بریزید (اگر می‌خواهید این کار را در باغچه انجام دهید، لایه‌ی اول در باغچه وجود دارد).
  3. بعد یک لایه پسماند روی خاک بریزید و دوباره روی آن را با حدود ۱۵ سانتی‌متر خاک بپوشانید. بهتر است سطلی که برای ساخت کود خانگی استفاده می‌کنید، در داشته باشد و روی در چند سوراخ برای ایجاد جریان هوا بگذارید.
  4.  هر چند روز یکبار به کمپوست‌تان سر بزنید و محتویات آن را به هم بزنید.
  5. وقتی می‌خواهید مواد جدیدی به ان اضافه کنید حتما لایه زیرین آن مواد قهوه‌ای بریزید و مواد جدید را اضافه کنید و پس از چند روز دوباره آن را به هم بزنید و مخلوط کنید.
  6. فرآیند تولید یک کمپوست کاملا آماده حدود ۴ الی ۶ ماه طول می‌کشد. صبر داشته باشید و از کمپوست‌تان مراقبت کنید.

نکته مهم این است که: ساکنان مناطق سردسیر باید سطل بازیافت خود را در معرض تابش نور خورشید قرار دهند تا موادشان زودتر تجزیه شود. اهالی مناطق گرمسیر و خشک هم نباید از کارکرد سایه غافل شوند؛ زیرا سرعت تبخیر آب موجود در مواد کاهش می‌یابد.

مطلب مرتبط: کود مایع برای گلدان، هر آن چه که باید بدانید!

 

کود خانگی

ساخت کود خانگی، از چه پسماندهایی استفاده کنم؟

در بخش قبلی گفتیم که ترکیبی از مواد پسماندی را به کود برای گیاه تبدیل کنید در این صورت یک کمپوست عالی که درواقع نقش خاک گیاه را دارد، تولید می‌کنید . شما می‌توانید از یک نوع مواد غذایی یا مواد طبیعی برای ساخت کود خانگی هم بهره ببرید؛ موادی که به راحتی تجزیه می‌شوند و می‌توانند خاصیت اسیدی یا قلیایی به خاک اضافه کنند و به عنوان تغذیه کننده گیاه هستند. در نتیجه برای استفاده از آنها باید نیاز گیاه را بشناسید و طبق آن از کود خانگی برایشان استفاده کنید.

نمونه‌هایی از کودهای خانگی مورد استفاده برای گیاهان:

  • پوست لیمو: ضدعفونی کننده طبیعی، دور کردن حشرات از گلدان، تامین کلسیم گیاه
  • موز: تامین پتاسیم گیاه، مانند گل رز
  • تفاله چای و قهوه: مناسب برای گیاهان دوستدار محیط اسیدی
  • پوست تخم‌مرغ: تامین کلسیم گیاه
  • خاکستر چوب: تامین کلسیم کربنات و پتاسیم
  • کود حیوانی: تامین نیتروژن

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که: برای ساخت کود خانگی شما نمی‌توانید از همه‌ی پسماندهای غذایی استفاده کنید، موادی مانند گوشت، مواد گوشتی، مواد لبنی و چرب مثل سس سالاد و کره بادام‌زمینی برای تولید کود دردسر آفرین است.

مطلب مرتبط: اسراف نکردن در مصرف غذا، چگونه مواد غذایی کمتری هدر دهیم؟

 

کود خانگی

کلام آخر:

ساخت کود خانگی باعث می‌شود حس خوبی نسبت به کاهش میزان زباله‌های خود داشته باشید، چرا که با این کار به محیط‌زیست و گیاهان خود کمک زیادی کرده‌اید. برای ساخت کود خانگی باید کمی صبر داشته باشید و برای این کار زمان بگذارید. مطمئنا در انتها از کار خود احساس رضایت خواهید داشت.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه