Chidaneh.com placeholder image

کود مایع برای گلدان، هر آن چه که باید بدانید!

به قلم: حدیث حقیقت

از آن جایی که گیاهان آپارتمانی برای سالم ماندن و رشد بهتر به عوامل مختلفی مانند آب، خاک مناسب و غنی و شرایط مناسب محیطی نیاز دارند، در این بخش از وب سایت چیدانه قصد داریم تا درباره کودی که مواد مغذی لازم برای گیاهان را تامین می کند، صحبت کنیم. 

کود دهی گیاهان خانگی

بسیاری از مردم از اهمیت مصرف کود در گیاهان آپارتمانی غافل هستند. با وجود این، تغذیه مناسب برای رشد و نمو گیاهان ضروری است. بر خلاف گیاهان فضای باز (مزارع و درختان میوه)، که طبیعت، باران را فراهم کرده و گیاهان می توانند با استفاده از ریشه های خود عناصر غذایی را در خاک نامحدود جستجو ¬کنند، عناصر غدایی موجود در خاک گلدان به دلیل مقدار اندک خاک کاملاً محدود است. 

سرویس خواب بالسا

گياهان براي رشد و نمو مطلوب به 16 عنصر غذايي نياز دارند كه اين عناصر را از هوا، آب و خاك بدست مي آورند. از بین این عناصر، سه عنصرکربن، هیدروژن و اکسیژن از طريق اتمسفر (هوا) و آب براي گياهان تأمين مي‌شوند. این در حالی است که گياه می بایست بقيه عناصر غذایی (13 عنصر دیگر) را از طريق خاك به مقدار مورد نياز جذب كند تا بتواند چرخه زندگي خود را كامل سازد. این عناصر شامل نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و گوگرد با عنوان عناصر پرمصرف و آهن، روی، منگنز، مس، بور، کلر و مولیبدن با نام عناصر كم مصرف شناخته مي‌شوند. برای تامین عناصر غذایی گیاهان آپارتمانی، کودهای مختلفی عرضه شده است، که می¬توان به کودهای مایع، قرصی، پودری و گرانوله اشاره کرد. در این میان، نوع مناسب کود برای استفاده در گیاهان آپارتمانی به شکل مایع است. سایر شکل های کودی به دلیل عدم توزیع یکنواخت و کنترل رهاسازی آن در خاک گلدان همچنین عدم تناسب کود (برای مثال کودهای گرانوله برای استفاده در فضای باز طراحی شده اند) برای گیاهان آپارتمانی مناسب نیستند. 

کود مایع

کودهای مایع:

گیاهان آپارتمانی ممکن است بسته به دستورالعمل مصرف کودها همچنین نوع گیاه، با هر بار آبیاری نیاز به کود داشته باشند. برای مثال بعضی از آن ها به ویژه آن هایی که گل دارند به تغذیه بیش تری نیاز دارند. کود مایع منبع ثابتی از عناصرغذایی را فراهم می کند که می توان بر اساس آن نیاز گیاه را به طور کامل کنترل کرد. به عنوان مثال، وقتی که گیاه در ماه های زمستان فعالیت کم تری دارد، می توان تغذیه را کاهش داد و یا وقتی که رشد تازه ای دارد، تغذیه را افزایش داد. این کودها شامل عناصرغذایی اساسی مورد نیاز گیاهان برای رشد شامل نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند.

هر یک از این عناصر غذایی نقش ویژه ای در گیاه دارند:

  • نیتروژن رشد شاخ و برگ گیاه را افزایش می دهد
  • فسفر رشد ریشه را افزایش می کند
  • پتاسیم شکوفه های بزرگتر و سالم تر را سبب می شود

علاوه بر این، عناصردیگری مانند آهن، منیزیم و کلسیم نیز در کودهای مایع وجود دارند که رشد سالم‌تر گیاه را تشویق می کنند. در این مورد برچسب کود به خوبی نشان می دهد که چه عناصر غذایی درکود وجود دارد. 

دستورالعمل مصرف کود مایع به چه صورت است؟

این کود تنها از طریق ریشه جذب می شود. برای این کار، 5 میلی لیتر (سی سی) از آن را در یک لیتر آب حل کنید و گیاهان را با آن آبیاری نمایید. این کار را در فصل بهار، تابستان و پاییز هر هفته و در زمستان هر ماه یک بار تکرار نمایید.

کود مایع

مزایای استفاده از کود برای گیاهان چیست؟

از آنجایی که گیاهان برای رشد بهتر به مواد مغذی و خاک مناسب نیاز دارند، استفاده از کودها ضروری است تا این کمبود را جبران کنند. مزیت های استفاده از کود مایع عبارتند از:

  • تسریع در ریشه دهی گیاه 
  • تحریک رشد رویشی گیاه 
  • بهبود ظرفیت تبادل کاتیونی خاک گلدان 
  • کمک به مقابله با شوک ناگهانی ناشی از جابجایی گیاه و تعویض گلدان 
  • بهبود سلامت رشد گیاه 

چه زمانی برای کود دادن به گیاهان مناسب است؟

قبل از شروع کود‌دهی، توجه به سن و نوع گیاه ضروری است. کود دهی به گیاهان جوان تر کم تر و برای گیاهانی که رشد بیش تری و گل دارند می بایست بیش تر باشد. دقت کنید تا در استفاده از کود زیاده روی نکنید تا باعث آسیب زدن به گیاهان نشوید. بهار و تابستان و فصل رشد گیاهان، بهترین زمان برای کود دهی است. با خرید گیاه جدید و یا تعویض گلدان گیاه، در ابتدا آن را در مکان مناسبی قرار دهید و یک ماه صبر کنید و بعد شروع به کود دهی کنید. 

علائم کمبود عناصر غذایی در گیاهان چیست؟

برخی علائم بر روی گیاهان، ناشی از کمبود عناصر غذایی است که در زیر به آنها اشاره شده است:

  • تغییر رنگ برگ های پایینی زرد شدن نوک برگ ها
  • نوک و حاشیه سوختگی برگ 
  • رشد ناقص و تغییر رنگ سبز روشن متمایل به زرد 
  • رنگ زرد روشن در برگ های جوان 

اطلاعات بیش تر را از این لینک دریافت نمایید:

https://greenimax.ir/content/video/greenivideo.mp4

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه