Chidaneh.com placeholder image

اسراف نکردن در مصرف غذا، چگونه مواد غذایی کمتری هدر دهیم؟

به قلم: تحریریه چیدانه

 

هیچ کدام از ما نمی خواهیم که مواد غذایی خود را هدر دهیم، اما گاهی با این موضوع رو به رو شده و با حجم زیادی مواد غذایی فاسد در آشپزخانه خود برخورد می کنیم. قطعا با کمک راهکارهایی می توان این مسئله را پیشگیری و حل نمود. در این مطلب از وب سایت چیدانه تصمیم داریم بیشتر در رابطه با این موضوع صحبت کنیم.

قالیشویی ادیب

اسراف نکردن در مصرف غذا

1- برای هر مواد غذایی ای که در حال حاضر دارید برنامه ریزی کنید

پیش از هر چیز باید بر اساس لیست خرید خود عمل کنید و چیزی بیشتر از آن خریداری نکنید. سعی کنید برای مواد غذایی ای که در حال حاضر در آشپزخانه تان موجود است برنامه داشته باشید و بتوانید با آنها یک یا دو وعده غذایی را تامین کنید.

صرفه جویی در مصرف مواد غذایی

2- مقادیر مواد غذایی تان را مشخص کنید

سعی کنید برای تقریبا سه وعده غذایی، مواد مورد نیاز را یادداشت کنید. شما باید میزان مواد غذایی مورد نیاز برای هر وعده را بدانید تا دقیقا بر اساس آن به خرید بپردازید، در این صورت احتمال اینکه مواد غذایی تان بماند و خراب شود بسیار کاهش می یابد.

صرفه جویی در مواد غذایی

3- از مواد غذایی خود، واقع گرایانه نگهداری کنید

بعد از آنکه از خرید باز می گردید مواد غذایی ای را که ظرف دو تا سه روز آینده مصرف می کنید در یخچال قرار داده و مابقی را به فریزر بسپارید. توصیه ما این است که میوه ها و سبزی های خود را بشویید و بعد آنها را در یخچال قرار دهید تا احتمال کپک زدنشان کاهش یابد.

خرید مواد غذایی به اندازه لازم

4- شیوه خرید خود را اصلاح کنید

در رابطه با برخی از مواد غذایی مثل ماهی و سبزی و چیزهایی شبیه به این شما باید آنها را تازه خریداری کنید. بنابراین سعی کنید در رابطه با چنین مواد غذایی ای فقط همان زمانی که به آن احتیاج دارید به خرید بروید.

نگهداری مواد غذایی کمتر در خانه

5- تاریخ انقضای مواد غذایی را بدانید

اینکه شما بتوانید بر تاریخ انقضای مواد غذایی ای که دارید احاطه داشته باشید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ممکن است بسیاری از افراد از آنجه که اقلام مواد غذایی ای که خریداری می کنند زیاد است نتوانند به تاریخ انقضای آنها توجه کنند.

مسئله مهمی که در این رابطه قابل ذکر است آن است که در رابطه با بسیاری از تاریخ های انقضا نمی توان به قطع و با اطمینان نظر داد. ممکن است برخی از مواد غذایی قبل و یا بعد از تاریخی که بر روی بسته بندی آنها زده شده است منقضی شوند. با این حال چشم ها و بینی شما بهترین وسیله برای سنجش سلامت مواد غذایی است.

خرید میوه تازه

6- نعمت های خود را به اشتراک بگذارید

اگر در حیاط و یا باغ خود درختان میوه ای دارید که حجم ثمره آنها آنقدر زیاد است که نمی دانید با آنها چه کنید بهتر است به جای آنکه بنشینید و فاسد شدن آنها را تماشا کنید به فکر به اشتراک گذاشتن آنها باشید.

تهیه کم

7- کمپوست تهیه کنید

فرقی نمی کند که چقدر، ولی احتمالا مقداری سبزیجات، هسته سیب و یا پوست تخم مرغ برایتان باقی مانده است. یکی از راه های عالی برای کنترل این زباله ها، تبدیل آنها به کمپوست و استفاده از آن برای خاک گیاهان است. شما می توانید با روش های به خصوصی که برای این کار وجود دارد این مواد غذایی را به کمپوست تبدیل کرده و از هدر رفتن آنها جلوگیری نمایید. کمپوست خانگی می تواند به عنوان یک منبع مناسب حاوی مواد آلی مورد نیاز یک خاک غنی باشد که می تواند میزان نفوذپذیری خاک را افزایش داده و رطوبت آن را حفظ نماید. در نتیجه باغچه و گیاهان شما می توانند از سلامت و طراوت بیشتری برخوردار باشند.

استفاده از سطل زباله های شهری

8- از سطل زباله های شهری استفاده نمایید

معمولا در سطح شهر از سطل زباله هایی استفاده می شود که در آنها زباله ها تفکیک شده اند. یکی از بهترین کارهایی که در این رابطه می توانید انجام دهید آن است که زباله های خود را دسته بندی کرده و هر کدام را در سطل زباله مخصوص خود بیندازید. بهتر است تفکیک زباله ها را به تعویق نیدازید و این کار را در آشپزخانه خود و همان زمانی که زباله ها را به کیسه زباله می اندازید انجام دهید.

مطالب پیشنهادی:

تمیز کردن یخچال و بسته بندی مواد غذایی، راه حل های فوری!

کاهش پسماند غذا، 12 روش کم کردن هزینه های زندگی!

آشنایی با آلوده ترین قسمت های آشپزخانه

منبع: HOUZZ

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه