Chidaneh.com placeholder image

گل های آپارتمانی مقاوم به سرما، 10 مهمون زمستونی من!

به قلم: تحریریه چیدانه

نگهداری از گل و گیاهان آپارتمانی در فضای خانه همیشه سرشار از جذابیت و لذت است، اما مسئله ای که همیشه در این زمینه مطرح می شود بررسی شرایط موجود در خانه و محیط زندگی و تطابق آن با نوع گیاهی است که قصد نگهداری از آن را دارید. در این میان فرا رسیدن فصل سرد سال نیز می تواند تاثیر بسیاری در نگهداری از گیاهان آپارتمانی داشته باشد.

گیاهان آپارتمانی

چوب و هنر

به همین مناسبت در این مطلب از وب سایت چیدانه با شما هستیم تا تعدادی از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما را معرفی کنیم و آنها را بهتر بشناسیم.

آنتوریوم

گل های مقاوم به سرما: گیاه آنتوریوم

اولین گیاه مقاوم به سرمایی که می توان نام برد آنتوریوم است. این گیاه که ارتفاع آن به بیش از 30 یا 40 سانتی متر نیز می رسد دارای برگ های پهنی است و گل های آن نیز با رنگ های قرمز، صورتی، زرد و یا سفید دیده می شوند. گیاه آنتوریوم به نور متوسط و غیرمستقیم آفتاب نیاز دارد و می تواند در مقابل سایه نیز از خود مقاومت نشان دهد.

آب مورد نیاز گیاه آنتوریوم تقریبا زیاد است و در زمانی که گیاه گل دارد بهتر است که خاک را مرطوب نگه دارید. با این حال می توان آبیاری این گیاه را هفته ای دو تا سه بار در نظر گرفت. برای رشد خوب گیاه آنتوریوم بهتر است که خاک گیاه زهکش مناسبی داشته باشد و تورب و ماسه آن به نسبت یکسانی مخلوط شده باشند.

مطلب مرتبط: نگهداری از گل آنتوریوم، فلامینگویی که گل آپارتمانی شد!

بگونیا

گل مقاوم به سرما: گیاه بگونیا

گیاه دیگری که می توانید آن را در فصل زمستان نیز نگهداری کنید بگونیا نام دارد. این گیاه به نور غیر مستقیمی نیاز دارد و گونه های مختلفی از آن در شرایط متفاوتی نگهداری می شوند. بسیاری از گونه های این گیاه در فصل زمستان گل نمی دهند و تنها بگونیای زمستانی است که می تواند در شب های زمستانی گل بدهد. در چنین شرایطی بهتر است که اجازه دهید تا خاک گیاه شما خشک شود و بعد از آن دست به آبیاری بزنید. در غیر این صورت در زمان های غیر از گلدهی گیاه فقط باید نیمی از خاک آن خشک شود.

بهتر است که برای نگهداری درست از گیاه بگونیای خود خاک آن را غنی و مغذی نگه دارید و زهکش آن را نیز در نظر بگیرید. در کنار این موضوع توصیه ما این است که برای تغذیه و کوددهی کامل، کود گلدهی را هر دو هفته یکبار انجام دهید.

مطلب مرتبط: گل بگونیا هلندی، می توانید آن را در آپارتمان نگهداری کنید!

بنفشه آفریقایی

گل مقاوم به سرما: گیاه بنفشه آفریقایی

برای نگهداری از گیاه بنفشه آفریقایی در فصل زمستان باید آن را به سمت پنجره جنوبی قرار داد. با این حال در سایر فصل های سال می توانید گیاه خود را در قسمت شرقی و غربی منزلتان قرار دهید. گیاه بنفشه آفریقایی به میزان نور بالا، ولی غیر مستقیمی نیاز دارد و اگر با کمبود نور مواجه شود برگ های آن پژمرده خواهد شد.

برای آبیاری از گیاه بنفشه آفریقایی باید چند مورد مهم را در نظر داشته باشید که از میان آنها می توان به نور، گرما، سن گیاه، حجم گلدان و همین طور خاک اشاره کرد. به طور کلی ریشه گیاه بنفشه آفریقایی به آب و رطوبت زیاد حساس است و وجود آن می تواند باعث پوسیدگی گیاه شود. به همین دلیل هم بهتر است بعد از خشک شدن خاک گیاه، آن را آبیاری کنید. با این توصیفات توصیه ما این است که آبیاری گیاه بنفشه آفریقایی را دو بار در هفته به انجام برسانید.

مطلب مرتبط: نگهداری بنفشه آفریقایی در خانه، این عروس زیبای آپارتمانی!

کالانکوئه

گل مقاوم به سرما: گیاه کالانکوئه

گیاه آپارتمانی دیگری که می تواند در برابر سرمای زمستان از خود مقاومت خوبی نشان دهد گیاه کالانکوئه نام دارد. این گیاه آپارتمانی در روزهای کوتاه زمستان غنچه می دهد و گل های آن نیز تا چند هفته از خود دوام و مقاومت نشان می دهند. نور مناسب و ایده آل گیاه کالانکوئه به صورت غیر مستقیم است و برای آبیاری آن نیز بهتر است در زمانی اقدام کنید که سطح خاک خشک شده باشد.

اگر تصمیم به کوددهی گیاه کالانکوئه خود دارید می توانید برای این کار به میزان سه گرم در لیتر و هر دو هفته یکبار اقدام نمایید. لازم به ذکر است که خاک مناسب گیاه کالانکوئه ترکیبی از خاک باغچه، ماسه و کود حیوانی است و باید زهکش مناسبی داشته باشد.

گیاه سیکلامن

گل مقاوم به سرما: گیاه سیکلامن

گیاه مقاوم به سرمای دیگری که می توانید در فصل زمستان از آن نگهداری کنید سیکلامن نام دارد. این گیاه در فصل زمستان گلدهی خوبی دارد و می تواند بدون هیچ صدمه ای باقی بماند. نور مناسب برای رشد گیاه سیکلامن غیر مستقیم و نیم سایه بوده و برای رشد خود به رطوبتی همیشگی نیازمند است. توصیه می کنیم که برای حفظ طراوت گیاه خود با توجه به خشکی دمای محیط آبیاری گیاه را چیزی حدود دو بار در فصل تابستان و یک بار در فصل زمستان به انجام برسانید.

خاک گیاه سیکلامن باید کمی سبک و اسیدی باشد و از سه قسمت خاکبرگ، یک قسمت ماسه و همین طور یک قسمت کود حیوانی ترکیب شده باشد. به علاوه آن که ترکیبی از کوکوپیت، پرلیت و همین طور پیت ماس نیز می تواند برای سلامت هر چه بیشتر این گیاه مورد استفاده قرار بگیرد.

در نهایت نیز باید به این مسئله نیز اشاره کرد که برای تغذیه گیاه سیکلامن باید کودی با غلظت سه گرم در لیتر را در نظر گرفت. بهتر است که این مقدار از کوددهی گیاه در فصل تابستان هفته ای یکبار و در فصل زمستان هر دو هفته یکبار صورت بگیرد.

گل داوودی

گل مقاوم به سرما: داوودی

یکی دیگر از گل های مقاوم به سرما گل زیبای داوودی است. این گیاه هم می تواند در درون خانه نگهداری شود و هم در باغچه رشد کند. معمولا گل داوودی را به طور مصنوعی و با شرایط گلخانه ای پرورش می دهند و از رنگبندی های متنوع آن استفاده می کنند.

مطلب مرتبط: گل های آپارتمانی خوشبو، همین 8 تا بسه!

تاج الملوک

گیاهان بالکنی مقاوم به سرما: گل زمستانی

گل زمستانی که آن را با تاج الملوک نیز می شناسند از دیگر گیاهان بالکنی مقاوم به سرمایی است که زیبایی بسیاری را به محیط خانه و همین طور باغچه شما می بخشد. این گل در خاک مرطوب رشد می کند و برای این فرآیند نیز به سایه نیاز دارد. به همین دلیل نیز معمولا توصیه می شود که اگر آن را در باغچه تان نگهداری می کنید جایی در زیر درختانی سایه دار قرارش دهید.

استریپتوکارپوس

گیاه مقاوم به سرما: استرپتوکارپوس

این گل که اتفاقا شباهت بسیاری نیز به ارکیده دارد معمولا می تواند از جمله گیاهان آپارتمانی ماندگار به شمار آید. این گل از خانواده بنفشه آفریقایی است و زیبایی بسیاری را به فضای خانه شما خواهد بخشید. برای نگهداری از این گل مقاوم به سرما باید نور غیر مستقیمی را برای آن فراهم کنید. به علاوه آن که این گل به آبیاری بسیاری نیاز ندارد و حتما باید اجازه دهید تا در فاصله بین دو آبیاری سطح روی خاک آن کاملا خشک شود، در غیر این صورت آبیاری بسیار می تواند آن را به طور کامل از بین ببرد.

مطلب مرتبط: گیاهان آپارتمانی گلدار، با این 20 گل به خانه رنگ دهید!

گل خورشیدی

گل مقاوم به سرما: گل خورشیدی

این گل آپارتمانی مقاوم به سرمای زیبا نیز می تواند انتخاب دیگری برای فصل زمستان شما باشد. این گیاه به محیطی با هوای نسبتا سرد نیاز دارد و به نور بسیاری نیز نیازمند نیست. به علاوه آن که خاک این گیاه برای رشد مناسب آن نباید خیلی مرطوب باشد و همین که کمی آن را آبیاری کنید کافی است. این گل تنوع رنگی بسیاری دارد و شما می توانید آن را در رنگ های نارنجی، صورتی، قرمز، زرد و یا سفید نیز مشاهده کنید.

یاس ستاره ای

گل مقاوم به سرما: یاس ستاره ای

یاس ستاره ای نیز از دیگر گیاهان بالکنی مقاوم به سرما است. این گل زیبا نیز در مقابل سرما از خود مقاومت خوبی نشان می دهد و بیشتر مناسب نگهداری و کاشت در باغچه است. با این حال اگر تصمیم دارید که آن را در داخل خانه تان نگهداری کنید باید دمای خانه را در کمتر از 18 درجه حفظ نمایید. گیاه مقاوم به سرمای یاس ستاره ای به نور مستقیم کمی نیاز دارد و از این بابت نیز برای خانه هایی که نورگیری زیادی ندارند گزینه ایده آلی است.

شما می توانید این مطالب را نیز مطالعه کنید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه