Chidaneh.com placeholder image

نگهداری گیاهان در پاییز، بیاین ببینیم ماجرا از چه قراره!

به قلم: تحریریه چیدانه

با نزدیک شدن به فصل پاییز وقت آن می رسد که تکلیفمان را با گیاهان آپارتمانی پاییزی و یا گیاهان پاییزی باغچه خانه مان مشخص کنیم و بدانیم که برای داشتن گیاهانی سالم و پرطراوت تر در فصل پاییز باید چه کارهایی انجام دهیم. وب سایت چیدانه پیش از این بارها در رابطه با این موضوع مطالبی را منتشر کرده و به تفصیل به نگهداری از گیاهان آپارتمانی پاییزی پرداخته است، به همین دلیل هم به مناسبت فرا رسیدن فصل خوش آب و رنگ پاییز تصمیم داریم تمامی این مطالب را با هم مرور کنیم، پس تا انتهای این جمع بندی همراه ما باشید.

چوب و هنر

باغبانی پاییزی

آماده کردن گیاهان پاییزی باغچه

در یکی از مطالب با عنوان «آماده کردن باغچه برای پاییز، این خزان هم حواسم بهتون هست!» سعی شده است تا شرایط و راه های آماده کردن گیاهان پاییزی باغچه مطرح شود. بر اساس این مطلب باید در فصل پاییز این مراحل را طی کنید:

  • بررسی باغ و باغچه برای آمدن پاییز جهت اصلاحات مورد نیازی مثل خاک
  • توجه به وضعیت گیاهان آپارتمانی پاییزی و در صورت نیاز انتقال آنها به گوشه ای گرم
  • اصلاح خاک باغچه برای فصل پاییز شامل استفاده از کود شیمیایی، مالچ، کمپوست، احیای خاک و…
  • از بین بردن علف هرز با سم های مخصوص
  • جمع آوری دانه ها برای کاشت گیاهان پاییز
  • بررسی بیماری گیاهان در فصل پاییز و هرس شاخه های بیمار و پوسیده

[[nid:154165]]

در مطلب دیگری با عنوان «آماده کردن حیاط خانه برای پاییز و برگریزان!» که از سری مطالب مجله منزل بوده است، این فرایند از جنبه های دیگری نیز شفاف سازی شده است:

«با برنامه‌ ریزی و مراقبت درست می ‌توانید در زندگی گیاهان نقش داشته و آنها را از مرگ نجات دهید. طبق تجربه توجه و مراقبت باید در فصل سرد هم ادامه داشته باشد. گیاهان زمانی که سالم هستند، سرما را بهتر تحمل می ‌کنند و از آسیب بیشتر در امان می‌ مانند. بهتر است آماده ‌سازی حیاط برای شروع فصل سرد، حدود شش هفته قبل از اولین سرما و یخبندان صورت بگیرد. درون حیاط قدم بزنید و به قسمت ‌های آسیب ‌دیده نگاهی بیندازید. اگر ضروری است گیاهان آسیب ‌دیده را تغییر دهید؛ هم‌اکنون زمان این کار فرارسیده است.»

علاوه بر این در این مطلب سعی شده که به چنین موضوعاتی نیز پرداخته شود:

  • کاشت گیاهان پاییزی
  • آماده سازی چمن برای پاییز و زمستان
  • محافظت از گیاهان در فصول سرد
  • پیش غذای زمستانی
  • خلاصی از مزاحم های فضای سبز حیاط در پاییز
  • لباسی بر تن گیاهان در فصول سرد

حالا بیایید از جنبه دیگری به این ماجرا نگاه کنیم. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا نگهداری از باغچه و گلدان در فصل پاییز اهمیت دارد؟ برای یافتن پاسخ به این سوال هم حتما به مطلب «کاشت گیاه در پاییز، می دونی چرا الان بهترین وقته؟» سری بزنید!

گل و گیاه رضوان
گل و گیاه خانگی و باغبانی
گل و گیاه رضوان

معرفی گیاهان پاییزی باغچه

شاید بتوان گفت که یکی از مهم ترین جنبه های نگهداری از گیاهان در فصل پاییز، آشنایی با گیاهانی است که در این فصل رشد می کنند و می توانند کم کم خود را با سرمای هوا تطبیق دهند. در این رابطه با مراجعه به مطلب «گل های مقاوم به سرما، کارت دعوت پاییزی برای پروانه ها» می توانید کلید ماجرا را به دست آورید. در این مطلب اینگونه گفته شده است که:

«هوای سرد می تواند به باغ و باغچه آسیب برساند به خصوص روزهای متغیر پاییز که نمی دانیم چقدر سرما طول می کشد و قرار است چقدر سرد شود! در این میان گل هایی هستند که روزهای سرد فصل پاییز را به گرمای لذت بخش تابستان ترجیح می دهند. با داشتن این گل ها فصل باغبانی شما بیش تر خواهد شد و در پاییز هم می توانید شاهد شکوفه های جدیدی باشید. اگر در مناطق گرمسیری زندگی می کنید این گل ها برایتان چند سال عمر می کنند و از بهار تا آخر پاییز شکوفه می دهند.»

گلهای باراکا
گل و گیاه خانگی و باغبانی
گلهای باراکا

قطعا شما می خواهید به طور خاص با این گیاهان مقاوم به سرما هم آشنا شوید. در همین مطلب به گیاهانی از جمله گل داوودی، گل پاییزی اوپاتوریوم، گل آستر و همین طور گل پاییزی لادن اشاره شده است، اما اگر با این وجود می خواهید با گیاهان پاییزی باغچه و گیاهان زینتی فضای باز بیشتری در این فصل آشنا شوید حتما مطالب «گیاهان زینتی فضای باز، زندگی بخش گلدان های پاییزی!» و «گل های پاییزی برای باغچه، چی بکاریم؟» را به شکل دقیقی مطالعه کنید. در این مطالب سعی شده که علاوه بر معرفی نام گیاهان پاییزی با شرایط نگهداری و ویژگی های رشد و پرورش آنها نیز آشنا شوید.

گل فروشی رز
گل و گیاه خانگی و باغبانی
گل فروشی رز

کاشت سبزیجات در پاییز

یکی از بخش های جذاب نگهداری از گیاهان آپارتمانی، کاشت سبزیجات در منزل است. حالا باید این نوید را به شما بدهیم که فصل پاییز یکی از بهترین زمان ها برای کاشت سبزیجات است. بر اساس چیزی که در مطلب «باغچه سبزیجات برای فصل سرد، بازگشت سبزی به حیاط در پاییز» گفته شده است:

«در ابتدای فصل سرد می توان برای کاشت محصولات و سبزیجات فصل سرد برنامه ریزی کرد. سبزیجاتی مانند کاهو، اسفناج، چغندر، هویج و نخود فرنگی. ممکن است در این فصل سال که تابستان تمام شده ممکن است فکر کنید که باغچه سبزیجات تان از بین می رود. ولی اگر در آب و هوایی زندگی می کنید که زمستان معتدلی دارد، باغچه سبزیجات فصل سرد می تواند نیمه دوم سال را سبز کند و سبزیجات تازه و خوش طعمی را برای شما در زمستان به محصول برساند.» با مطالعه کامل این مطلب می توانید با اطلاعات کاملی از کاشت سبزیجات در پاییز دست یابید.

گل و گیاه پرنسا
گل و گیاه خانگی و باغبانی
گل و گیاه پرنسا

نکات باغبانی در فصل پاییز

حالا که مقدمات نگهداری از باغچه پاییزی خود را فراهم کرده اید وقت آن می رسد که با باغبانی در فصل پاییز نیز آشنا شوید. قطعا یکی از اصلی ترین دغدغه ها در باغبانی و نگهداری از گیاهان پاییزی باغچه وجود مقدار زیادی برگ های زرد و نارنجی زیبایی است که بر روی زمین ریخته است. برای کسب آگاهی بیشتر در رابطه با جمع آوری این برگ ها می توانید مطلب «جمع آوری برگ های پاییزی، مکانیزه یا دستی؟» را مطالعه نمایید.

علاوه بر این برای دانستن سایر اطلاعات باغبانی در فصل های سرد پاییز و زمستان پیشنهاد می کنیم که به مطلب «مراقبت های زمستانه از فضای سبز، 10 نکته آماده سازی حیاط» مراجعه کرده و دانسته های خود را در این زمینه تکمیل کنید.

مطالب مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه