Chidaneh.com placeholder image

مراقبت‌های زمستانه از فضای سبز، 10 نکته آماده سازی حیاط

به قلم: تحریریه چیدانه

فصل پاییز فرصت خوبی است که از شر گیاهان و سبزینگی های مرده باغچه خود که مربوط به فصل تابستان بوده اند، خلاص شوید، گوشه های حیاط را تمیز کنید، آبرو یا حوض را بشویید و هر آماده سازی که برای آمدن فصل زمستان و سرما لازم است را انجام دهید. در این مطلب از چیدانه 10 نکته مهم در مورد آماده سازی حیاط و باغچه برای فصل زمستان را به شما یادآوری می کنیم:

رنگ سایبان در فضای سبز

اسکای اسکرپر

1- رنگ روی سایه بان را پاک کنید

در فصل تابستان برای جلوگیری از آفتاب بیش از حد و سوزاندن برگ برخی از گیاهان درون گلخانه در اثر افزایش دما، روی شیشه های گلخانه کمی رنگ پاشیده می شود تا با فیلتر کردن نور خورشید، نفوذ نور کمتر باشد. ولی با آمدن فصل سرد و طولانی شدن شب، باید حداکثر استفاده را از طول روز و نور طبیعی داشته باشید. حتی اگر گلخانه کوچکی در گوشه ای از حیاط تدارک دیده اید که شیشه های آن را هم رنگ زده اید، لازم است رنگها را پاک کنید. در این حالت نور بیشتری از شیشه ها رد می شوند و باعث می گردد دمای پایین ایجاد شده درون گلخانه در اثر سرما، افزایش یابد. پس با این شرایط می توانید هزینه گرم کردن درون گلخانه را هم کم کنید. برای پاک کردن رنگ به آب گرم کمی نیروی دست نیاز دارید. در این زمان می توانید شیشه ها یا قطعات آسیب دیده را هم تعویض و تعمیر کنید.

تمیزکاری پاییزی گلخانه

2- تمیزکاری پاییزی گلخانه

قبل از سرمازدگی گیاهان حساس، همه اجزای گلخانه را بیرون بیاورید. کثیفی و برگهای خشک ریخته شده کف گلخانه را جارو بزنید و همه نقاط را ضدعفونی کنید. می توانید از حشره کش های مخصوص هم برای جلوگیری از ورود آفات به گلخانه کمک بگیرید. چند روز درون گلخانه را تهویه کنید تا کاملا خشک شود. در این مدا گلدان و وسایل مخصوص باغبانی خ.د را هم تمیز و ضدعفونی کنید.

مطلب پیشنهادی: آماده کردن حیاط خانه برای پاییز و برگریزان!

تمیز کردن باغچه های حیاط

3- باغچه های حیاط را تمیز کنید

برای اینکه بهار سال بعد حیاط خانه تان تمیزتر باشد، گیاهان یکساله را از درون خاک بیرون بکشید و گیاهان چندساله خود را تا چندین سانتیمتر بالای سطح زمین هرس کنید. اگر میزان برش گیاهان بیش از حد نیاز باشد، راه ورودی آفات به درون آنها افزایش می یابد. زمانی که باغچه ها تمیز و مرتب شدند، یک لایه ضخیم کمپوست و پوسته های تنه درخت را روی گیاهان بریزید. نگران حفر شدن این گیاهان نباشید، کرم های خاکی اجازه خفه شدنشان را نمی دهند.

چمن کاری

4- چمن کاری

خزه، برگ و چمن های خشک شده را با استفاده از بیل مخصوص از سطح چمن جمع کنید و در محفظه مخصوص به کمپوست خود بریزید. اگر حجم خزه ها بسیار زیاد بود، می توانید از محلول خزه کش استفاده کنید. زهکشی و هوادهی مسیرهای عبور را با ایجاد حفره های عمیق ارتقا بدهید. در فصل پاییز می توانید چمن جدید هم بکارید. این چمنهای جدید تا تابستان سال بعد فرصت کافی برای رشد و توسعه را دارند.

درست کردن خاک برگ

5- خاک برگ بسازید

خاک برگ به عنوان یک ماده ارگانیک کی تواند وضعیت خاک را بهبود ببخشد و برگهای ریخته شده را هم بازیافت کند. یک مکان سقفدار را انتخاب کنید که منظره حیاط را هم خراب نکند. با استفاده از یک شبکه توری سیمی و میله های چوبی گوداری حفر کنید و درون آن را با برگهای جمع شده پر کنید. نیازی نیست با آن کاری داشته باشید. زمانی که برگها خرد شدند، آنها را به صورت مالچ روی باغچه ها بریزید. درخت بلوط، ممرز، راش و توسکا سریع باعث پوسیدگی این خاک برگ ها می شوند در حالی که برای درختان چنار، گردو، شاه بلوط هندی این مدت طولانی تر است. اگر در ابتدای کار برگها را خرد کنید، سرعت تولید خاکبرگ افزایش می یابد ولی به طور کلی آماده سازی خاک برگ حدود دو سال زمان می برد.

مطلب پیشنهادی: جمع آوری برگ های پاییزی، مکانیزه یا دستی؟

سطل کمپوست در فضای سبز

6- سطل های کمپوست را تمیز کنید

تمیزکاری باغچه ها و گلدان ها در پاییز، همیشه مقدار زیادی مواد گیاهی موردنیاز برای تهیه کمپوست را برای شما آماده می کند. این زمان فرصت مناسبی است که کمپوست سال قبل را بردارید و آن را درون باغچه استفاده کنید. حال فضای کافی برای برگهای اضافی سال جدید در اختیار دارید. اگر کمپوست هنوز به طور کامل آماده نشده است، آن را برگردانید تا فرآیند کمپوست شدن سریعتر انجام شود. عمل ساخت کمپوست همیشه در همه قسمتها به یک اندازه پیش نمی رود.

کاشتن گیاهان همیشه سبز در فضای سبز

7- گیاهان همیشه سبز بکارید

گیاهان همیشه سبز در طول فصل سرد و خزان دیگر گیاهان، ساختار و جذابیت حیاط خانه را حفظ می کند. خاک گرم و هوای سردتر فصل پاییز را به زمان مناسبی تبدیل می کند که می توانید باغچه ها را با کشت گیاهانی مانند شمشاد و دافنه سبز کنید. اگر می خواهید یک درختچه بزرگتر را برای حیاط تهیه کنید، کاملیا گلدار یا آرالیا گزینه های خوبی هستند. سرخدار هم برای فرم توپیاری درختان پیشنهاد خوبی است. پیچ امین الدوله، برگ بو و خاس هم فرم رسمی تری دارند و به عنوان پرچین همیشه سبز ایده آل خواهند بود.

مطلب پیشنهادی: گل های مقاوم به سرما، کارت دعوت پاییزی برای پروانه ها

آماده کردن فضای سبز برای زمستان

8- گونه های حساس را بیرون بیاورید

گیاهان حساس مانند بگونیا، کوکب و اختر را قبل از خطر یخ زدگی بیرون بیاورید. ساقه ها را ببرید و غده یا ریزوم آنها را کاملا از درون زمین خارج کنید. خاک اطرافشان را پاک کنید و درون گلدانی از کمپوست یا ماسه خشک نگهداری کنید. این پیازها را تا اندازه ای بپوشانید که فقط قسمت بالایی شان دیده شود. این گلدان را در محل سرد و بدون احتمال یخ زدگی در زمستان قرار دهید. در بهار می توانید مجدد آنها را بکارید تا خطر یخبندان را پشت سر گذاشته باشند. در محیط های معتدل می توانید این گونه های حساس را بدون بیرون آوردن از زمین محافظت کنید. به این صورت که قسمت تاج گیاه را با لایه ضخیمی از مالچ بپوشانید.

پوشاندن استخر در زمستان

9- حوض یا استخر را با شبکه توری بپوشانید

زمانی که برگهای ریخته شده درون استخر یا حوض را جمع آوری نکنید، زمانی که آنها در حال تجزیه شدن هستند، فیلترهای درون استخر مسدود می شوند. برای اینکه انرژی و هزینه های آتی خود را کم کرده باشید، قبل از ریزش برگها روی استخر یا حوض را بپوشانید. یک تور بزرگ به اندازه مساحت استخر یا حوض روی آن پهن کنید و اطراف را با کمک میخ یا جشم سنگین روی زمین محکم کنید. می توانید بدون تلاش زیاد برگهای افتاده روی تور را جمع کنید و آن را به گودال مخصوص خاک برگ خود منتقل کنید.

نگهداری از وسایل باغبانی

10- وسایل باغبانی را نگهداری کنید

قبل از آنکه ماشین چمن زنی خود را به محیط امنش ببرید، فراموش نکنید که ابزار باغبانی هم برای اینکه کیفیت خود را برای سال بعد حفظ کنند باید در محیط مناسبی نگهداری شوند و تحت مراقبت قرار گیرند تیغه قیچی و چاقوها باید تیز شوند. بیل، کلنگ و چنگال باغبانی را هم به خوبی بشویید. همه وسایل را به خوبی روغن کاری کنید تا در اثر رطوبت باران و برف زنگ نزنند. وسایل چوبی را هم با تمیز کرده و با روغن مخصوص، چرب کنید.

مطلب پیشنهادی: نظم دهنده های لوازم باغبانی، 3 راهکار نجات دهنده از بی نظمی!

مراقبت های زمستانه از فضای سبز

با در نظر گرفتن همه این موارد باغ و حیاط خانه تان تمیز و مرتب است و منتظر آمدن زمستان خواهد بود. با همه این آماده سازی ها منظر زیبای فضای سبز از درون خانه هم زیباتر به نظر می رسد و برای بهار سال بعد همه چیز آماده است تا رشد جدید را آغاز کند.

اگر در زمینه نگهداری از فضای سبز خود نیاز به کمک متخصصان دارید، اهالی فن فضای سبز را در چیدانه فراموش نکنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه