Chidaneh.com placeholder image

گیاهان مضر برای حیوانات خانگی، باید مراقبشون باشیم!

به قلم: تحریریه چیدانه

همه ما دوست داریم که در خانه خود انواع و اقسام گیاهان آپارتمانی را داشته باشیم و از آنها نگهداری کنیم. در کنار این موضوع نگهداری از حیوانات خانگی نیز سراسر لذت و عشق است و احساس آرامش و البته برکت زیادی را به زندگی ما می‌بخشد. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که همراهی هر دوی این موارد، یعنی نگهداری از گیاهان آپارتمانی و حیوانات خانگی نیازمند رعایت شرایطی است و بی‌توجهی به آنها می‌تواند باعث آسیب به حیوان خانگی شما شود؟

گیاهان مضر در خانه

قالیشویی ادیب

نگهداری از برخی گونه‌های گیاهان آپارتمانی، می‌تواند برای حیوان خانگی شما مضر و البته سمی باشد و سلامت او را به خطر بیندازد. در این مطلب از وب‌سایت چیدانه با ما همراه باشید تا گیاهان مضر برای حیوانات خانگی را به شما معرفی کنیم.

سگ و گلدان

گیاهان مضر برای حیوانات خانگی کدامند؟

باید گفت که به‌طورکلی چیزی حدود 700 گیاه آپارتمانی وجود دارد که می‌تواند برای سگ‌ها و گربه‌ها، سمی باشد و باعث مسمومیت و یا حتی مرگ آنها شود. پس بهتر است که در زمان خرید و انتخاب گیاهان آپارتمانی خود، بررسی و تحقیق کاملی از آنها داشته باشید و بعد با توجه به حیوان خانگی خود؛ دست به انتخاب گیاهان سالم و غیرمضر بزنید.

گربه و گیاه

دیفن باخیا

گیاه مضر برای حیوانات خانگی: دیفن باخیا

بله! همین دیفن‌باخیای محبوب خیلی از ما، یکی از آن دسته گیاهان مضری است که می‌تواند سلامت حیوان خانگی را به خطر بیندازد. اگر سگ و یا گربه‌ای، این گیاه را بخورد؛ مواد شیمیایی موجود در این گیاه باعث ایجاد التهاب و تورم در زبان و لب‌های او می‌شود و عوارض دیگری از جمله سختی بلع، استفراغ و افزایش بزاق دهان را نیز برای او به دنبال دارد.

سیکلامن

گیاه مضر برای حیوانات: سیکلامن

گیاه سیکلامن یا همان پنجه‌مریم نیز از دیگر گیاهان آپارتمانی مضر برای حیوانات خانگی است. ریشه‌های سیکلامن گلدار فصلی، خطر بزرگی برای سگ‌ها و گربه‌های شما به شمار می‌آید و می‌تواند عوارضی همچون استفراغ شدید و یا حتی متاسفانه مرگ را به دنبال داشته باشد!

خرزهره

گیاه مضر برای حیوانات خانگی: خرزهره

گیاه خرزهره که به آن گیش نیز گفته می‌شود از جمله دیگر گیاهان سمی برای حیوانات خانگی است. این گیاه به صورت درختچه‌هایی در بیرون از خانه و فضای آزاد رشد می‌کند. به همین دلیل نیز اگر حیوان خانگی خود را به پیاده‌روی و یا گشت و گذار می‌برید، حتما باید مراقب آنها باشید. در صورتی‌که سگ و یا گربه‌ای، گیاه خرزهره را بخورد؛ عوارضی همچون استفراغ، کاهش ضربان قلب و یا حتی مرگ در او بروز خواهد کرد.

زنبق

گیاه مضر برای حیوانات: زنبق

تقریبا همه افراد عاشق گیاه زنبق هستند. گلبرگ‌های بزرگ و زیبای این گیاه، فضای خانه شما را دگرگون خواهد کرد. اما مراقب باشید اگر در خانه خود از حیوان خانگی نگهداری می‌کنید، باید به‌طورکلی بی‌خیال این گیاه زیبا شوید. گیاه زنبق از نظر تاثیر بر حیوانات خانگی به دو دسته اثرات ملایم و اثرات خطرناک، تقسیم‌بندی می‌شود. علائم خفیف این گیاه در حیوانات خانگی شامل تحریک و سوزش بافت دهان، زبان، حلق و مری است و افزایش خفیفی در ترشح بزاق دهان نیز دارد.

 اما اگر بخواهیم از اثرات خطرناک‌تر زنبق بگوییم؛ می‌توانیم به ناهنجاری‌های شدید کلیه، اشاره کنیم. درصورت مشاهده سگ و به‌ویژه گربه خود در حال خوردن این گیاه، حتما تکه‌ای از گیاه را با خود برداشته و حیوان خانگی خود را سریعا به دامپزشک برسانید.

لاله

گیاه مضر برای حیوانات خانگی: لاله

گل لاله به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین گل‌ها نیز می‌تواند برای حیوان خانگی شما خطرناک و مضر باشد. این گل دارای لاکتون‌هایی آلرژیک است که در پیاز آن قرار دارد و اگر سگ و یا گربه شما آن را بجود، علائمی همچون تحریکات دهان و مری و همچنین افزایش ترشح بزاق دهان، استفراغ و اسهال را به دنبال خواهد داشت.

آلوورا

گیاه مضر برای حیوانات: آلوورا

درست است که گیاه آلوورا خواص بسیاری در سلامت پوست، بهبود سوختگی و خاصیت‌های دارویی دیگر دارد؛ اما اگر سگ و یا گربه شما برگ و یا حتی ژل آلوئو‌ورا را بخورد، ساپونین‌های موجود در آن باعث مسمومیت او می‌شود. علائمی همچون تغییر رنگ ادرار، پریشانی، اسهال، استفراغ، تشنج ماهیچه ها، بی‌اشتهایی و…، نتیجه خوردن آلوئه‌ورا خواهد بود.

مطلب مرتبط: نگهداری از حیوانات خانگی در آپارتمان، این عشق تقدیم به شما!

سنبل

گیاه مضر برای حیوانات خانگی: سنبل

گل سنبل نیز تقریبا مانند لاله است و در پیاز آن ماده‌ای به نام آلکالویید قرار دارد که درصورت خورده‌شدن توسط سگ و یا گربه، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مثل تحریکات دهان و مری و افزایش ترشح بزاق، اسهال و استفراغ شود. البته ناگفته نماند که این علائم، بسته به میزان مصرف گیاه؛ می‌توانند کمتر و یا بیشتر شوند.

حرف آخر

نگهداری از حیوانات خانگی، به طور کلی آدابی دارد. مراقبت از حیوانات، مستلزم دانستن مواردی‌ست که به شما کمک می‌کند با دردسر کمتری مواجه شوید. شناخت و آگاهی نسبت به گیاهان مضر برای حیوانات خانگی، از این دسته موارد است که در این مقاله به آن پرداختیم.

“برای سفارش انوع گل و گیاه آپارتمانی، از اهالی فن چیدانه کمک بگیرید."

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه