دکوراسیون آشپزخانه ایرانی؛ 11 ترفند متفاوت در قلب خانه!

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی؛ 11 ترفند متفاوت در قلب خانه!

به قلم: نرگس قلی زاده

روزانه چند بار به آشپزخانه خود سر می‌زنید؟ 2، 5، 10 بار یا بیشتر؟ حالا که مشغول محاسبه تعداد دفعات حضورتان در آشپزخانه هستید، بهتر متوجه می‌شوید که چرا آشپرخانه را قلب خانه خطاب می‌کنند. خانم‌ها و آقایان ما داریم از مرکز پراستفاده‌ترین بخش یک خانه ایرانی با شما صحبت می‌کنیم. می‌خواهیم نمونه‌هایی از دکوراسیون آشپزخانه ایرانی را برای شما به نمایش بگذاریم. در این بین قرار است تا به شما بگوییم در آشپزخانه‌های کوچک بهتر است از چه لوازمی استفاده کنید. همچنین چند اشتباه رایج چیدمان آشپزخانه را برایتان آشکار می‌کنیم تا قلب خانه خود را به بهترین شکل طراحی کنید.

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی؛ 11 ترفند متفاوت در قلب خانه!

اسکای اسکرپر

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی سیاه و سفید

1. دکوراسیون آشپزخانه ایرانی سیاه و سفید

بگذارید خیالتان را در همین اول مسیر راحت کنیم. سیاه و سفید هیچ وقت از مُد نمی‌افتد! رنگ‌ها می‌آیند و می‌روند اما ترکیب این دو رنگ در ایجاد کنتراست، بسیار کامل است. به همین جهت به آسانی با چیدمان، لوازم و اکسسوری منزل، هماهنگ می‌شود. بنابراین می‌توانید سال‌های سال در این آشپزخانه باشید و خسته نشوید. استفاده از کابینت‌های عمودی بازشو، وقتی ارتفاع کابینت بالاست یا فضا برای بازشدن به چپ و راست فراهم نیست؛ می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. همچنین دستگیره‌های مخفی برای کابینت‌های تک‌رنگ، گزینه خوبی هستند تا از یکدستی و خلوص سطوح با سایه‌اندازی دستگیره‌ها کاسته نشود.

محل قرارگیری کانتر آشپزخانه

کانتر آشپزخانه

 کانتر در آشپزخانه

2. محل قرارگیری کانتر آشپزخانه

وقتی در آشپزخانه کوچک به فضای کار بیشتری نیاز دارید، می‌توان کمی اصول دکوراسیون را به چالش کشید و جزیره را در راستای طول آشپزخانه به چیدمان اضافه کرد. با این‌کار نیاز به فضای کار تامین می‌شود. خالی‌بودن فضای زیر کانتر، بهترین امکان را برای قراردادن یک جفت صندلی اپن نیز ایجاد می‌کند. در این صورت هم در مرحله آماده‌سازی وعده‌های غذایی به کارتان می‌آید و هم برای صرف غذا، سریع‌ترین دسترسی به آشپزخانه برایتان فراهم می‌شود.

3. نقش پنجره در دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

پنجره در دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

پنجره در دکوراسیون آشپزخانه

3. نقش پنجره در دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

هیچ‌چیز مانند یک پنجره نورگیر در آشپرخانه‌های کوچک، معجزه نمی‌کند. سعی کنید همیشه از نور طبیعی در محیط آشپزخانه بهره ببرید و با پرده‌های ضخیم از ورود نور جلوگیری نکنید. روشنایی طبیعی در کنار انتخاب صحیح رنگ کابینت‌های آشپزخانه، تاثیر زیادی در ایجاد عمق و بزرگتر دیده‌شدن فضا دارند. از دیگر مزایای داشتن نور مناسب در آشپزخانه، امکان نگهداری از گیاهان آپارتمانی‌ست که حضورشان در منزل تاثیر زیادی در طراوت و افزایش روحیه ساکنین خانه دارد.

چیدمان کابینت‌های آشپزخانه

کابینت‌های آشپزخانه

4. چیدمان کابینت‌های آشپزخانه

همیشه لازم نیست چهار جهت فضای آشپزخانه را پیوسته کابینت و قفسه بچینیم. گاهی می‌توان دیوار منتهی به ورودی آشپزخانه را با طرحی جمع‌و‌جور و حساب‌شده اجرا کرد و وسایل پذیرایی از مهمانان و یا لوازم کم استفاده‌تر را در این فضاها قرار داد تا درآشپزخانه دست‌و‌پاگیر نباشند. در کنار رعایت اصول چیدمان، انتخاب شرکتی که در ارائه کار باکیفیت و اجرای دقیق خواسته‌های شما تجربه کافی را داشته باشد، خیلی ساده نیست.

5. انتخاب صفحه روی کانتر آشپزخانه

انتخاب صفحه روی کانتر آشپزخانه

صفحه سنگی روی کانتر آشپزخانه

صفحه روی کانتر

5. انتخاب صفحه روی کانتر آشپزخانه

قرار دادن صفحه شیشه‌ای روی کابینت کانتر، یکی دیگر از راه‌های بزرگ‌تر دیده‌شدن آشپزخانه‌های کوچک است. زیرا صفحه‌های روی کابینت چه سنگ باشند و چه چوب، در دید انسان باعث ایجاد اختلاف بین فضای اطراف خود می‌شوند. این عامل در محدودتر به نظر رسیدن ابعاد آشپزخانه، بسیار موثر است. درست مثل تاثیر استفاده از در شیشه‌ای به جای در چوبی و فلزی برای جدا کردن دو فضا از یکدیگر است.

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی اِل‌شکل

6. دکوراسیون آشپزخانه ایرانی اِل‌شکل

اما بهترین راه برای آشپزخانه‌های کوچک‌تر، قراردادن کابینت دیواری فقط در یک وجه دیوار و آزاد قراردادن جهت‌های دیگر آشپزخانه برای ارتباط با فضای نشیمن است. ترکیب کابینت طرح چوب و با رنگ سفید باعث ایجاد عمق در فضا شده و تقسیم‌بندی‌های عمودی در بزرگ‌تر دیده‌شدن محیط تاثیرگذار است. نصب یک شلف دکوری روی ستون کانتر از سادگی فضا می‌کاهد و رنگ سفید صفحه روی کانتر باعث ایجاد پیوستگی بین فضای آشپزخانه و نشیمن می‌شود.

مطلب پیشنهادی: 20 مدل جزیره آشپزخانه ال‌شکل + عکس

7. دکوراسیون آشپزخانه سفید در سفید

دکوراسیون آشپزخانه سفید در سفید

آشپزخانه سفید در سفید

7. دکوراسیون آشپزخانه سفید در سفید

یکی از سبک‌های دکوراسیون آشپزخانه سفید در سفید کارکردن است که شامل کابینت‌ها و تمام لوازم آشپزخانه می‌شود. این سبک برای آشپزخانه‌های خیلی کوچک یا بدون نورگیری بالا توصیه نمی‌شود؛ زیرا یک‌دست سفیدبودن، چشم را زودتر خسته می‌کند و عمق را کمتر نشان می‌دهد. نکته دیگر اینکه زودتر از هر رنگی گرد و غبار را نشان می‌دهد و نیاز به نظافت دارد. حتی اگر به کابینت‌های سفید علاقه‌مند هستید، سعی کنید برای خانه‌های کوچک برخی از لوازم آشپزخانه را سیاه انتخاب کنید تا کنتراست رنگی را بهتر حفظ کنید.

جزیره در دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

8. جزیره در دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

8. جزیره در دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

وقتی در آشپزخانه پنجره نورگیر وجود ندارد و خانه کوچک است، می‌توانیم از هر سه جهت دیوارها برای نصب کابینت استفاده کنیم. در این حالت به جای اتصال کابینت به کانتر از یک طرف، طرح جزیره را استفاده می‌کنیم و مسیر گردش را افزایش می‌دهیم. استفاده از رنگ‌های تیره برای کابینت‌های زمینی و رنگ‌های روشن‌تر برای کابینت دیواری، روشی دیگر برای بازتر نشان‌دادن فضا است.

کابینت کلاسیک آشپزخانه ایرانی کوچک

9. کابینت کلاسیک آشپزخانه ایرانی کوچک

اگر شما هم علاقه دارید از کابینت سبک کلاسیک برای دکوراسیون خانه خود استفاده کنید و نگران فضای کوچک آشپزخانه هستید؛ با این راهکارها به خواسته‌تان می‎‌رسید. خب اول از همه به خاطر داشته باشید از طرح‌های خیلی شلوغ، استفاده نکنید و تا حدامکان از بین رنگ‌های روشن مثل: سفید، صدفی یا کرم‌رنگ؛ کابینت‌ها را انتخاب کنید. انتخاب روکش بین‌کابینتی رنگ روشن که در هماهنگی با رنگ کابینت و نقوش روی آن باشد نیز به دلبازتر و روشن‌ترشدن فضا کمک بسیاری می‌کند.

کابینت دستگیره مخفی آشپزخانه

10. کابینت دستگیره مخفی آشپزخانه

10. کابینت دستگیره مخفی آشپزخانه

کابینت‌های دستگیره مخفی برای داشتن یک آشپزخانه مدرن می‌توانند انتخاب مناسبی باشند و در طراحی آشپزخانه‌ای به سبک مینیمال کاربرد دارند. نبودن دستگیره روی کابینت در این آشپزخانه به یکپارچگی سطح کمک می‌کند. همچنین وجود شیار بین کابینت‌های زمینی و هم‌رنگی آنها با رنگ نقره‌ای لوازم خانگی، یکی دیگر از نکات ایجاد هماهنگی در فضای آشپزخانه است.

11. ویترین دکوری آشپزخانه ایرانی

ویترین دکوری آشپزخانه ایرانی

ویترین دکوری آشپزخانه

11. ویترین دکوری آشپزخانه ایرانی

در صورتی‌که طرح کابینت زمینی پیوسته را انتخاب کرده باشید، می‌توانید در راستای طول کابینت‌های آشپزخانه، دیوار رو به نشیمن را برای ویترین دکوری؛ قفسه‌بندی کنید. همینطور بهتر است در تزیین و چیدمان آن از لوازم دکوری، کتاب، گلدان و گل بهره ببرید. با توجه به طول زیاد کانتر، قراردادن صندلی اپن می‌تواند جلوه بیشتری به فضای آشپزخانه بدهد و از جداشدن ناگهانی آشپزخانه از نشیمن جلوگیری کند.

مطلب پیشنهادی: آشپزخانه بدون اپن: 23 مدل طراحی آشپزخانه و پذیرایی یکسره

در طراحی کابینت آشپزخانه بیشتر اوقات یک یا چند کابینت را با درب شیشه‌ای برای ویترین یا به صورت قفسه‌بندی برای لوازم دکوری نصب می‌کنند. اما می‌توان برای تنوع، فضایی را بین کابینت‌ها به قفسه‌بندی اختصاص داد و با رنگی متفاوت از کابینت کناری ایجاد کنتراست کرد. این‌کار باعث می‌شود تا چشم در فضا به حرکت وادار شود. در ترکیب با رنگ و طرح کابینت‌ها بهتر است از روکش بین‌کابینتی با خطوط کشیده افقی و با رنگ پس‌زمینه خاکستری یا خنثی‌تر استفاده شود تا ترکیب رنگ‌های کابینت، بیشتر جلوه کنند.

آشپزخانه ایرانی

دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

جمع‌بندی دکوراسیون آشپزخانه ایرانی

در این مطلب از چیدانه، مدل‌هایی از دکوراسیون آشپزخانه ایرانی را معرفی کردیم. با این نمونه‌ها می‌توانید فضای آشپزخانه خود را متناسب با سلیقه و استانداردهای موجود، چیدمان کنید. کابینت دستگیره مخفی، جزیره آشپزخانه، محل قرارگیری کانتر، کابینت و پنجره، همگی ترفندهایی هستند برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه زیبا با امکانات متناسب با نیاز شما.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه