Chidaneh.com placeholder image

مصاحبه با رضا مفاخر: چگونه یک معمار خوب شویم؟

به قلم: گلنار

همیشه در هر تخصص و رشته ای، برای موفق بودن و رسیدن به معیارهای جهانی، راه های متنوعی وجود دارد که گاه با هزینه زیاد و گاه تنها با خلاقیت و ایده به دست می آیند. اگر روش های پرهزینه را کنار بگذاریم، یکی از ساده ترین و ارزان ترین ها، بررسی مسیر فکری و رشدی افراد موفق در آن حیطه است. شناختن چالش ها، نحوه برخورد با آن ها، کنار زدن موانع مالی و هزاران تجربه دیگر، همه آن چیزی است که می توان با گقت و گو و بررسی آثار این افراد به دست آورده و برای پروژه ها و برنامه ریزی آینده از آن بهره گرفت. معمار سرزمین من، سری برنامه هایی است در چیدانه که به همین منظور و با محوریت مصاحبه با معماران موفق ایرانی شکل گرفته است. در این قسمت رضا مفاخر به عنوان مهمان، به سوالات ما پاسخ می دهد.

روش کار یک معمار موفق

از نظر شما روش کار یک معمار موفق از شروع پروژه تا انتهای آن چگونه باید باشد؟

قالیشویی ادیب

یکی از تعهداتی که ما در شرکت خود داریم این است که در درجه اول خود را مشاور کارفرما می دانیم. یعنی در ابتدای پروژه کارفرما را خوب می شناسیم، نیازها و دغدغه هایش را می شنویم و اولویت اصلی اش را مشخص می کنیم. در واقع ما خودمان را در پروژه طراحی نمی کنیم، بلکه کارفرما را طراحی می کنیم.

ممکن است در نگاه اول پروژه های ما شبیه بهم و در راستای یک خط فکری دیده شوند، اما با تجربه فضا هر فضا، می توان فهمید که هر کدام دقیقا برگرفته از خواسته و نیاز کارفرما بوده است.

مطلب پیشنهادی:معماران برتر معاصر ایران، معماری امروز ما از نگاه رضا مفاخر!

مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر
طراحی داخلی برج های دوقلو کیش
مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر

مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر
طلا و جواهر فروشی رحیم زاده
مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر

معمار موفق، برخورد حرفه ای با کارفرما

با توجه به این موضوع که کارفرماها سلیقه های متفاوتی دارند و حتی این سلیقه، به خصوص در معماری امروز، به سمت ساختمان ها و نماهای لاکچری و رومی می رود، شما چگونه پاسخ گوی این نیازها هستید؟

در برخورد با کارفرما دو مرحله وجود دارد: اولین مرحله، همان طور که قبل تر نیز اشاره شد، خواسته کارفرما و شناخت آن چیزی است که در ذهن او می گذرد. اما مرحله دوم ایده های معماری و اصولی است ک من به عنوان یک متخصص در این زمینه می شناسم و به آن پایبند هستم. ترکیب این دو مرحله با هم، می تواند به ارائه یک تجربه متفاوت در هر پروژه تبدیل شود.

از نظر ما زمانی یک پروژه موفق محسوب می شود که هم معمار کار خود را درست انجام دهد و هم کارفرما از نتیجه نهایی راضی باشد. بنابراین بایددر تمامی مراحل به این فکر کرد که چگونه با حفظ استانداردها و خط کاری خودمان، ارزش افزوده دلخواه کارفرما را در پروژه به وجود بیاوریم.

مطلب پیشنهادی: معماران ایرانی معاصر، 3 معمار خالق معماری امروز!

مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر
پروژه مسکونی حس سیزدهم
مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر

مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر
برند شاپ سامسونگ
مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر

مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر
برند شاپ سامسونگ
مهندسین مشاور معماری زما - رضا مفاخر

تفاوت یک معمار موفق در بازار کار امروز

امروزه به واسطه شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام افراد زیادی در حوزه معماری و به خصوص معماری داخلی فعالیت دارند. از نظر شما به عنوان یک متخصص و کسی که شاید بیش تر با معماری داخلی شناخته می شود، چطور می توان تفاوت بین متخصص و غیر متخصص را مشخص کرد؟

به نظر من آن چیزی که در کار یک معمار موفق مهم محسوب می شود، تجربه است. مسلما با عکس و نمون کار خارجی و حرف و … نمی توان پروژه حرفه ای انجام داد. ما هم در ابتدای کار حرفه ای، بدون هیچ رزومه و پروژه خاصی شروع به کار کردیم و اولین پروژه با اعتماد مشتری شکل گرفت. اما برای انتخاب یک معمار موفق، نیاز به مشاور حرفه ای بسیار احساس می شود. بنابراین مخاطبان عزیز بهتر است قبل از هر انتخاب از یک مشاور کمک بگیرند.

مطلب پیشنهادی: بهترین معماران ایران، با سبک کاری این دو نفر آشنا شوید!

معمار موفق
معمار موفق

نقش معمار موفق در عرصه های ملی و بین المللی

در رزومه شما لیست بلندی از جوایز ملی و بیش المللی به چشم می خورد که جای حرف بسیار دارد. در مصاحبه قبلی خودتان با چیدانه نیز به همین موضوع اشاره داشتید که شرکت در مسابقات خارجی، چهره معماری ایران را به گونه متفاوت نشان می دهد. هنوز هم بر این باور هستید؟ و برنامه آینده شرکتتان نیز در همین راستا خواهد بود؟

به نظر من بخش هنرمند بودن در کار ما یک رسالت جدایی را به وجود می آورد و آن هم این است که به عنوان نماینده و سفیر ایران در عرصه های بی المللی ظاهر شده و بتوانیم پتانسیل های بالایی از معماری ایرانی را به نمایش درآوریم. ما هم همچنان در این راه گام برخواهیم داشت.

“نمونه پروژه های بیش تر را می توانید در پروفایل گروه معماری زما در چیدانه مشاهده نمایید"

مطالب پیشنهادی:

مجری: گلنار صفدریان | فیلمبردار: امیر صادقی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه