Chidaneh.com placeholder image

روانشناسی رنگ فرش، نکته‌هایی برای خرید بهتر

به قلم: فائزه میرسلطانی

رنگ از مهم‌ترین و چشمگیرترین فاکتورهای انتخاب فرش برای خانه است. وقتی که برای طراحی دکوراسیون داخلی با انتخاب‌های رنگارنگی از انواع فرش روبه‌رو می‌شویم، تصمیم‌گیری کمی سخت می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا بر اساس اصول روانشناسی رنگ فرش، انتخاب مطلوبی داشته باشید و رنگ‎‌ولعاب فرشی خریداری شده، حال خوبی را در خانه به وجودتان منتقل کند. در این مطلب همراه چیدانه و راهنمایی‌های گروه مهد فرش باشید تا با هم از رمز‌ و رازهای روانشناسی رنگ فرش و نحوه درست انتخاب و خرید بیشتر بدانیم.

سرویس خواب بالسا

نشانه‌های فرش با کیفیت چیست؟

پیش از آن‌که به قواعد روانشناسی رنگ فرش فکر کنیم، بهتر است که از کیفیت بافت و مواد اولیه آن مطمئن شویم. هنگام خرید لازم است که به چند نکته مهم توجه کنید تا از کیفیت فرش مورد نظرتان مطمئن شوید. از ویژگی‌های فرش با کیفیت به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • میزان مطلوب تراکم و شانه فرش
  • کیفیت الیاف در بافت فرش
  • ظرافت و کیفیت طرح بافته شده در فرش
  • طراحی متقارن و دقیق در فرش‌های ماشینی
  • اندازه‌ای متناسب با متراژ خانه
  • استاندارد بودن ابعاد فرش
  • یک‌دستی رنگ زمینه فرش در سراسر آن و عدم دورنگی یا چندرنگی
  • تاثیر روانشناسی رنگ فرش در حال روحی افراد

مهدفرش
فرش ماشینی
مهدفرش

طبق اصول روانشناسی رنگ فرش، هنگام خرید فرش باید در انتخاب رنگ آن بسیار دقیق عمل کنیم. فرش سطح وسیعی از خانه را به خود اختصاص می‌دهد و روزانه رنگ زمینه آن در قاب چشمان ما جا می‌گیرد. به همین دلیل باید به اصول روانشناسی رنگ فرش توجه کنیم تا در نهایت انتخابمان منجر به افزایش انرژی، آرامش و حس خوب در وجودمان شود. ما عادت کرده‌ایم که تنها بر اساس سلیقه و تناژ رنگی لوازم دکوراسیون خانه، رنگ فرش را انتخاب کنیم. این روش درست است، البته به شرطی که امتیازات رنگ مورد نظرمان را از دیدگاه قوانین روانشناسی رنگ فرش نیز بررسی کنیم.

مهدفرش
فرش دستباف
مهدفرش

تاثیر استفاده از رنگ‌های گرم و شاد در فرش

از دیدگاه روانشناسی رنگ فرش، الیافی با رنگ‌های شاد و گرم به راحتی می‌توانند سبب افزایش انرژی در افراد خانواده شوند و شور زندگی را در آن‌ها زنده کنند. رنگ‌هایی همچون زرد، نارنجی و قرمز از رنگ‌های گرم هستند و هرکدام نشانه‌ای خاص محسوب می‌شوند. به‌عنوان مثال زرد نشان دانایی، نور و روشنایی است و خانه را به مرکز دریافت نور و انرژی تبدیل می‌کند. رنگ قرمز انرژی بخش و در تضاد با خستگی و خمودی است و طبق اصول روانشناسی رنگ فرش، می‌تواند سبب افزایش انرژی و حال خوب افراد خانواده شود. نارنجی رنگ میانه است و علاوه بر انرژی، از تعادل و آرامش نیز حرف می‌زند.

مهدفرش
فرش دستباف
مهدفرش

تاثیر استفاده از رنگ‌های سرد

رنگ‌های بنفش، آبی و سبز از خانواده رنگ‌های سرد هستند. طبق قواعد روانشناسی رنگ فرش، استفاده از رنگ آبی حس آرامش را به افراد خانواده القا می‌کند. روانشناسی رنگ فرش، از بنفش ‌به‌عنوان رنگ میانه و متعادل یاد می‌کند. با کمک این رنگ می‌توانید میزان هیجان و استرس را در وجودتان کاهش دهید و بدن را در شرایط اعتدال نگه دارید. رنگ سبز نیز از خانواده رنگ‌های سرد است و در مبحث روانشناسی رنگ فرش، نمادی از امید و آرامش در زندگی است. سبز با انواع مختلف تناژ رنگی، بسیار آرامش‌بخش است و می‌تواند به زنده شدن امید در ذهن و قلب افراد کمک کند.

مهدفرش
فرش دستباف
مهدفرش

برای بررسی تنوع رنگ انواع فرش‌های دست‌باف و ماشینی، پیشنهاد می‌کنیم که از راهنمایی گروه مهد فرش استفاده کنید. بررسی تنوع محصولات رنگارنگ و با کیفیت این مجموعه، می‌تواند برای انتخاب و خرید فرش بسیار کمک کننده باشد.

در هنگام خرید فرش دقت کنید

فراموش نکنید که علاوه بر کیفیت مواد اولیه بافت و زیبایی و ظرافت طرح فرش، رنگ نیز مهم‌ترین فاکتوری است که در هنگام خرید و انتخاب فرش باید به آن توجه کنید. رنگ در احساس افراد خانه بسیار تاثیرگذار است. بنابراین در انتخاب رنگ لوازم دکوراسیون منزل، از جمله فرش، باید بسیار دقت کنید و به قواعد روانشناسی رنگ فرش اهمیت دهید.

باید از برندی خرید کنید که علاوه بر کیفیت مقبول، تنوع رنگی مطلوبی را در اختیار شما قرار دهد تا انتخاب متنوع و مناسبی داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید، سری به صفحه پروفایل گروه مهد فرش بزنید تا با کمک راهنمایی کارشناسان این مجموعه، اطلاعات مفیدی از کیفیت فرش به‌دست آورید. با برررسی تنوع محصولات این گروه می‌توانید متناسب با سلیقه، روحیه و تناژ رنگی دکوراسیون خانه، رنگ فرش محبوب‌تان را انتخاب کنید. برای آشنایی بیشتر با دیگر اصول دکوراسیون منزل، با چیدانه همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: فرش ماشینی خوب، از مدل های 2020 چه خبر؟

مطلب پیشنهادی: نگهداری از فرش، چطوری عمرش زیاد میشه؟

مطلب پیشنهادی: برای خرید فرش ایرانی به چه نکاتی باید توجه کنید؟

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه