Chidaneh.com placeholder image

خانه میوه‌های باربد، رویای کودکی در گرگان

به قلم: لاله داورپناه

پروژه های برجسته: در هنگام سفارش طراحی خانه میوه های باربد به دفتر طراحان و بناکنندگان زاو، ساکنینش احمد علی‌آبادی 45 ساله، مهندس، همسر او 38 ساله، کارشناس روانشناسی و فرزندشان باربد 10 ساله هستند. همه خانواده عاشق باربد و باربد عاشق میوه است. او حتی صبحانه، نهار و شام میوه می خورد. قطعه زمینی، به عمق 30متر و بر 6 متر جمعا به مساحت 180 متر مربع در اختیار محمدرضا قدوسی و پارسا اردم قرار گرفت تا خانه ای برای میوه های باربد بسازند. آنها تصمیم گرفتند تا جای میوه های باربد مرز آشپزخانه و سالن باشد. همراه با چیدانه به گرگان و خانه میوه های باربد بیایید.

تابلو فرش ریحان

مشخصات پروژه خانه میوه‌های باربد

  • معمار: طراحان و بناکنندگان زاو
  • معماران ارشد: محمدرضا قدوسی، پارسا اردم
  • موقعیت: ایران، گرگان، کوی افسران، افسران 2، کوچه دوم سمت راست، خانه ششم، سمت چپ
  • تاریخ: 1385- 1387
  • مساحت: 180 مترمربع
  • زیربنا: 120 متر مربع
  • وضعیت: ساخته‌شده

  • کارفرما: احمد علی‌آبادی
  • سازه: احمد علی‌آبادی
  • تاسیسات مکانیکی: اکبر اصغرزاده
  • اجرا: حسن کلانتری، حمید علی‌آبادی
  • جوایز: رتبه سوم ﮔﺮوه مسکونی جایزه معمار 1387

خانه ای روستایی (روستیک) در گرگان، که طراحان آن تلاش کرده اند اثر خود را بر اساس سادگی طراحی کنند و به نوعی ساده گرایی(مینیمالیسم) ایرانی را به بیننده عرضه کنند. آغاز ساخت این خانه به سال ۱۳۸۵ برمی گردد؛ خانه ای که صاحبانش میوه های محصول باغ را به فروش می رسانند.

سعی شده ضمن رعایت سادگی در طراحی این خانه، تمامی عناصر هویت ساز در بنا، از جمله میوه های باغ زیباتر جلوه کنند. این بی پیرایگی حتی در جزییات اجرایی و نحوه زینت بخشی به جداره ها و سطوح نیز دیده می شود. خط نوشته هایی سیاه رنگ که ضمن ایجاد تضاد رنگی با زمینه، به شیوه ی دستی بر روی دیوار نقش بسته و طراح از این طریق توانسته، از هنری ایرانی در قالب عناصر دکوراتیو استفاده کند.

نمونه پروژه  اهالی فن چیدانهآپارتمان سپید، ویلایی سه واحدی در لواسان

سطح قابل اشتغال در زمین 60 درصد 30متر  به علاوه 2 متر و به عباراتی 20 متر بود. ساخت بنایی با عمق 20 متر و عرض 6 متر مسائلی را در زمینه نورگیری و دسترسی ایجاد می کند. تصمیم گرفته شد ضمن در آوردن عمق میدان با استفاده از نورپردازی غیر مستقیم در هر سه محور، به نوعی این عمق با تاکید بر یک مرکز فضایی (هال ورودی اتاق ها) تعدیل شود.

بنای آرام و متواضع ما خط آسمان را حفظ و حتی آن را به آرامی در آسمان محو می کند. تفاوتی تازه در بافت به وجود می آورد، حتی سعی شده با استفاده از مصالح محلی برخوردی تازه به اهالی معرفی شود. کارفرما برای ساخت این بنا ابتدا بودجه ای در حدود 10 میلیون تومان در نظر گرفته بود که در طول ساخت آن را تا 18 میلیون تومان افزایش داد.

مطلب پیشنهادی: معماری مدرن ویلای شماره ۵۹۹ در سواحل مازندران

با توجه به مساحت مفید 120 متر مربع، اختصاص 150 هزار تومان برای ساخت هر متر مربع بنای مفید اندک بود. بنابراین تصمیم برآن شد از فن آوری و جزئیات ارزان قیمت و مقرون به صرفه استفاده شود. مصالح معمولی که در بازار تهران هست در بازار گرگان هم پیدا می شود، اما از مصالح لوکس و اروپایی خبری نیست.

هرچند طبیعت متنوع اطراف گرگان قابلیت معرفی مصالح را دارد بنابراین تصمیم بر استفاده از مصالح موجود در بازار گرگان و مصالح محلی گرفته شد. ساقه های درخت انجیلی و در سقف، سنگ های رودخانه زیارت در محوطه و ماسه های صدفی جزیره آشوراده لا به لای سنگ ها به کار گرفته شد.

چوب های صندوق و دربهای کوچک فضای خصوصی از جعبه کندوهای عسل منطقه به همان صورت طبیعی استخراج شده است. این امر هزینه‌های ساخت را به میزان زیادی کاهش داد.

نمونه پروژه  اهالی فن چیدانه۵ ویلای رویایی در دهکده خانوادگی خلیلی در مازندران

آب و هوای گرگان معتدل و مرطوب است. بارش باران فراوان و رطوبت در حد بالایی است. بنابراین برای جلوگیری از نفوذ نم، ساختمان خود را از زمین جدا کرده. با وجود عمق زیاد ساختمان سعی شده است هیچ مانع صلبی بر سر کوران هوا قرار نگیرد. آب باران از روی سقف ها جمع آوری و به داخل آب نمای محوطه هدایت می شود و سپس از داخل حیاط به شبکه دفع آب های سطحی شهر می ریزد.

مطلب پیشنهادی: نگاهی متفاوت به معماری در ویلای ساحلی درویش مازندران

با استفاده از تغییر مقیاس فضاها ریتم کلی معماری به دست آمده است، به طوری که ضمن حفظ پیوستگی معماری تفاوت مقیاس فضا به کاربر می قبولاند مدت زمانی را صرف تجربه فضاها کند. امکان نورگیری از جنوب، شمال و سقف وجود دارد.

معماری امروز و گذشته در عنصر نور به یکدیگر می رسند برای به دست آوردن عمق میدان سعی شده است از تمام امکانات نورگیری طبیعی استفاده شود. نور مصنوعی نیز، دستاورد منحصر به فردی برای معماری است و قابلیت های آن فضا را تلطیف می کند.

مطلب پیشنهادی: خانه برادران، ویلای پیلوت در زمین شیب دار

خلاصه کردن تزئینات به شکل “خط" الهام گرفته از معماری ایرانی است. دعای مورد علاقه سفارش دهندگان پروژه روی دیوار سالن به خط “شعارنویس" گرگانی نگاشته شد.

خانه میوه های باربد موفق به کسب رتبه سوم ﮔﺮوه مسکونی جایزه معمار 1387 است. دیگر برندگان جایزه معمار را در چیدانه ببینید: ایل خانه همنشینی مدرن خانواده ایرانی
مجتمع مسکونی باغ ناژوان، دریچه ای به رویایی سبز در اصفهان
ویلای شمس در زرندیه ساوه، الماسی در دل کویر
ساختمان مسکونی چیذری، طراحی موفق در زمین کم عرض

اگر مشغول ساخت آپارتمان یا ویلا، بازسازی یا تغییر دکوراسیون خانه خود هستید یا به دنبال افراد حرفه ای برای انجام این کار می گردید به اهالی فن چیدانه مراجعه کنید. در آنجا می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان در اهالی فن چیدانه بیابید.

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه