Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون روستایی در فیلم‌های ایرانی؛ از سادگی لذت ببرید

به قلم: المیرا فلاحیان

در کشور ما ایران، سنت‌ها و فرهنگ‌ها همواره از جایگاه ویژه ای برخودار بوده‌اند. به دلیل تفاوت‌های قومی و قبیله‌ای بسیار زیاد در ایران، این فرهنگ‌ها نیز تعداد زیادی دارند. به طوری که هر قوم و قبیله دارای فرهنگی متفاوت است و منطقه‌ی خاصی را در بر میگیرد. به دلیل اهمیت بالای این گونه فرهنگ‌ها، سبک زندگی روستایی و روستا نشینی در بیشتر مناطق ایران، حتی با وجود ورود مدرنیته، پا برجا مانده‌اند و چه بسا فرهنگ‌های مدرن را نیز تحت تاثیر خود قرار داده‌اند. سبک چیدمان روستیک یا همان سبک دکوراسیون روستایی از جمله دستاورد‌های فرهنگ‌ و سبک زندگی قدیمی است که در کشور ما دارای طرفداران زیادی است. این هفته در کنار هم به بررسی گلچینی از سبک دکوراسیون روستیک در سینما میپردازیم تا با این سبک از چیدمان بیشتر آشنا شویم و به بهترین شکل آن را به کار ببندیم.

فیلم اسرافیل

دکوراسیون روستایی در فیلمهای ایرانی

روستیک سبکی از دکوراسیون است که ماهیتی طبعیت پسند و طبیعی گرا دارد. این سبک از دکوراسیون همواره به دنبال استفاده از المان‌هایی ساده در دل طبعیت است که در عین سادگی زیبایی چشم نوازی را خلق کنند و انسان را با خود به جهان طبیعت نزدیک کنند. در فیلم «اسرافیل»، ما به سمت طبیعت سر سبز شمال کشور سفر میکنیم. خانه‌هایی که در این فیلم، مهمان آن‌ها میشویم از ساده‌ترین بخش طبیعت یعنی چوپ و خاک و گل ساخته شده‌اند و کمتر بویی از آهن برده‌اند. ساختار خانه‌ها، چه از نمای داخلی و چه خارجی بسیار طبیعی و ساده است که زیبایی چشم نوازی را رقم‌ میزند.

تابلو فرش ریحان
دکوراسیون روستایی در فیلمهای ایرانی

فیلم جهان با من برقص

دکوراسیون روستایی در فیلمهای ایرانی

استفاده از اجسام مختلف طبیعی در سبک دکوراسیون روستیک فقط مربوط به اجسام بی جان طبعیت نمی‌شود. نکته اصلی و قابل توجه جهان طبیعت زندگی و حیاتی است که در آن جریان دارد و در سبک دکوراسیون روستیک نباید از آن دور شویم. استفاده از گل‌ها و گیاهان زنده در این سبک از دکوراسیون از نکات بسیار مهمی است که به شدت باید به آن توجه داشت. در فیلم «جهان با من برقص»، با طبیعت زنده در فضای داخلی خانه مواجه میشویم. تعداد گلدان‌های خانه‌ی جهان از شمارش خارج شده و در همه‌ جای خانه‌ی او دیده می‌شوند‌. این کار علاوه بر فضای خارجی خانه، فضای داخلی آن را نیز به طبعیت جان دار نزدیک تر میکند و عطر زندگی و زنده بودن به همه جا می‌فرستد. دکوراسیون روستیک در واقع نجات دادن خانه‌ی شما از بی جانی و سخت بودن است که روحی لطیف به خانه‌ی شما هدیه میدهد.

دکوراسیون روستایی در فیلمهای ایرانی

مطلب پیشنهادی: جهان با من برقص، خانه‌ای با دکوراسیون ساده اما تاثیر گذار

فیلم بنفشه آفریقایی

دکوراسیون روستایی در فیلمهای ایرانی

در سبک دکوراسیون مدرن توجه ویژه‌ای به رنگ‌ها و ترکیب مطلوب آن‌ها میشود‌. طیف رنگی حاکم بر روی دکوراسیون مدرن باید چشم نواز و با شکوه باشد در حالی که این امر در سبک دکوراسیون روستیک اصلا مورد توجه نیست. در این سبک دکوراسیون دیوار‌های سفید رنگ و ساده جزء المان‌های اصلی یک چیدمان هستند و نقش مهمی را ایفا میکنند. در فیلم «بنفشه آفریقایی» میبینیم که دیوار‌های خانه از رنگ‌ها و کاغذ دیواری‌های مختلف گریزان است و در سفیدی و سادگی خاصی به سر میبرد و زیبایی را دو چندان میکند. از دیگر موارد آشکار دکوراسیون روستایی در فیلم بنفشه آفریقایی می‌توانیم به مبلمان ساده چوبی، پرده‌های توری، رومبلی‌های گلدوزی شده یا سوزن دوزی شده، رومیزی‌های قلاب‌بافی شده و فرش‌های دستباف کف خانه اشاره نماییم.

دکوراسیون روستایی در فیلمهای ایرانی

مطلب پیشنهادی: چیدمان خانه به سبک روستایی، زیبایی فیلم بنفشه آفریقایی

سریال پس از باران

دکوراسیون روستایی در فیلمهای ایرانی

تک تک المان‌های چیدمان روستیک می‌توانند فضای خانه را به شکل چشم گیری از مدرنیته دور کنند. در دکوراسیون امروزی، تزیینات و وسایل دکوری، بیشتر در سایز های کوچک و ریز نقش اما پر زرق و برق هستند. در سبک دکوراسیون روستیک این تجمل از میان می‌رود و استفاده از اجسام بزرگ و ساده، سبک دکوراسیون خانه‌ی شما را به روستیک بودن نزدیک می‌کند‌. در سریال قدیمی و دوست داشتنی پس از باران ما شاهد گلدان‌ها و کوزه‌های بزرگی هستیم که در جاهای‌ مختلفی از خانه آویزان شده‌اند. کوزه‌های بزرگ و بی نقش و نگار بوی طبیعت میدهند و سادگی دور از تجمل را برای شما فراهم می‌آورند. خانه‌هایی که در سریال «پس از باران» با آن‌ها مواجه می‌شوید، کاملا به سبک روستاهای شمال کشور ساخته شده و چیده شده‌اند و جریان زندگی در تک تک بخش‌های این خانه‌ها به چشم می‌آید.

دکوراسیون روستایی در فیلمهای ایرانی

فیلم خجالت نکش

دکوراسیون روستایی در فیلمهای ایرانی

تامل انسان با طبعیت و استفاده‌ی صحیح از آن، از جمله الزامات سبک دکوراسیون روستیک میباشد‌. مردم و اهالی روستا‌ها همواره سعی بر استفاده‌ی حداکثری از نعمت‌‌های خداوند داشته‌اند و این استفاده سبک دکوراسیون روستیک به شدت قابل رویت است. در فیلم «خجالت نکش» ما خانه‌ی زوجی مسن را میبینیم که با ساخته ‌های دست خانم خانه پر شده است. میوه‌های خشک شده‌ی نصب شده روی دیوار ها و سبد‌های بافته شده با دست امضایی تمام عیار بر یک چیدمان روستیک است که این نوع از دکوراسیون را تکمیل میکند.

دکوراسیون روستایی در فیلمهای ایرانی

فیلم ماهی‌ها عاشق می‌شوند

دکوراسیون روستایی در فیلمهای ایرانی

شاید سبک دکوراسیون مدرن از نقش و نگار و رنگ‌های شاد گریزان باشد و رنگ‌های لطیف را ترجیح دهد، اما یک خانه با سبک چیدمان روستایی، هرگز از نقش و نگار و رنگ‌های شاد دور نیست. رو بالشتی‌های گل دار با رنگ های گرم و فرش‌های دستباف گل درشت، که بیشترین استفاده را از رنگ قرمز می‌کنند بسیار چشم نواز است. این نقش و نگارها یکپارچگی را از خانه دور میکند و شلوغیِ سرگرم کننده‌ای به وجود میاورد که در روستاها ی خلوت و خالی از سر و صدا بسیار دوست داشتنی هستند. اگر شما نیز به سبک دکوراسیون روستیک علاقه‌مند هستید باید بدانید که استفاده‌ی هرچه بیشتر از رنگ‌ها در ظروف آشپزخانه و کابینت‌ها میتواند روح تازه و با نشاطی به شما و منزل شما بدهند. درست مثل چیدمان اشپزخانه‌ی کوچک فیلم «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» که از تنوع رنگی زیبایی برخوردار است. بدون شک فیلم «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» یکی از زیباترین و رنگارنگ‌ترین دکوراسیون‌هایی است که می‌توانید در فیلم‌ها ایرانی ببینید. جریان زندگی در آشپزخانه این فیلم حتی پس از گذشت سال‌ها نیز در ذهنتان خواهد ماند.

دکوراسیون روستایی در فیلمهای ایرانی

فیلم در دنیای تو ساعت چند است؟

دکوراسیون روستایی در فیلمهای ایرانی

در سبک دکوراسیون روستیک، توجه به طبیعت فدای راحتی میشود. اگر شما خانه‌هایی با سبک دکوراسیون مدرن دیده باشید متوجه میشوید که راحتیِ مبلمان از جمله شروط اول این سبک میباشد. اما در سبک دکوراسیون روستیک استفاده از صندلی‌های چوبی و سخت بیشتر از مبل‌های گرم و نرم به چشم می‌آید. در فیلم «در دنیای توساعت چند است» ما بیشتر شاهد مبلمان چوبی پرده‌های توری هستیم که شاید راحتیِ کافی را نداشته باشند اما حضور طبیعت را در خانه حکم فرما میسازند و نحوه‌ی درست تعامل با آن را به انسان می‌آموزند.

دکوراسیون روستایی در فیلمهای ایرانی

مطالب زیر را نیز دوست خواهید داشت:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه