Chidaneh.com placeholder image

مدل کابینت پلی اورتان، راهنمای خرید کابینت

به قلم: مژگان احمدی

کابینت پلی اورتان چیست؟ در این مقاله از چیدانه قصد داریم که به معرفی مدل کابینت پلی اورتان بپردازیم. برای این منظور با شرکت دکوراسیون و کابینت کم‌جا چوب همراه شده‌ایم تا اطلاعات دقیق‌تری از این مدل کابینت و کاربردهای آن در دکوراسیون به ما بدهند. اگر این روزها درگیر بازسازی و یا نوسازی کابینت آشپزخانه هستید این مقاله را حتما بخوانید. چرا؟ چون باید قبل از هر انتخابی ابتدا با همه‌ی انتخاب‌های پیش رویتان آشنا باشید. یکی از این انتخاب‌ها کابینت‌های پلی اورتان هستند که بعضی‌ها اصلا آن را به درستی نمی‌شناسند.

کابینت کمجا چوب
ساخت انواع کابینت آشپزخانه در تهران
کابینت کمجا چوب

چوب و هنر

کابینت پلی اورتان چیست؟

چنانچه برای ساخت کابینت از ام‌دی‌اف خام با پوشش پلی اورتان استفاده شود اصطلاحا به آن مدل کابینت پلی اورتان و یا کابینت با رنگ پوششی گفته می‌شود. 

پلی اورتان چیست؟ نوعی رنگ است که ویژگی‌های شیمیایی و مکانیکی قابل توجهی دارد و به همین دلیل از آن در صنایع مختلف از جمله صنعت کابینت‌سازی به عنوان پوشش استفاده می‌گردد. رنگ پلی اورتان در مقایسه با دیگر رنگ‌ها کیفیت و ماندگاری بیشتری دارد و عملا در مقابل خراش، ضربه، رطوبت و اشعه خورشید بسیار مقاوم است.

  1. کیفیت و مرغوب بودن نوع رنگ
  2. و تعداد لایه‌های رنگی که بر روی کابینت اجرا می‌شود

از جمله مسائل مهمی‌اند که در اجرای کابینت های پلی اورتان مطرح هستند. 

کارشناسان در شرکت کم‌جا چوب می‌گویند که ساخت کابینت های پوششی در این شرکت با استفاده از بهترین رنگ‌های پلی اورتان اسپانیایی انجام می‌شود و فرآیند اجرای رنگ به طور دقیق و با بهترین کیفیت انجام می‌گیرد. فرآیند ساخت کابینت پلی اورتان شامل:

  1. سمباده‌زنی
  2. زدن بتونه
  3. اجرای مجدد سمباده
  4. اجرای رنگ آستر
  5. اجرای پرایمر
  6. سمباده‌زنی مجدد
  7. و در آخر اجرای رنگ مورد نظر مشتری است

مقاومت و دوام پوشش‌های پلی اورتان به کنار، نکته مهم دیگری وجود دارد که استفاده از مدل کابینت پلی اورتان را در اولویت بالاتری قرار می‌دهد. شما چه فکر می‌کنید؟

تنوع رنگی! 

بله خوشبختانه هر رنگی که بخواهید با استفاده از این مدل کابینت امکان‌پذیر است. کابینت‌های پلی اورتان ترکیب رنگی فوق العاده متنوعی دارند.

کابینت کمجا چوب
ساخت انواع کابینت آشپزخانه در تهران
کابینت کمجا چوب

رنگ‌بندی کابینت های پلی اورتان

همانطورکه در بالا اشاره کردیم با انتخاب کابینت های پلی اورتان عملا هیچ محدودیتی در انتخاب رنگ برای کابینت آشپزخانه نخواهید داشت. در حالیکه در مدل‌های دیگر کابینت -مثل کابینت با روکش گلاس، هایگلاس و یا ملامینه- در نهایت می‌توانید رنگ مورد نظرتان را از میان کالیته‌ی رنگی انتخاب کنید. اما در مدل کابینت با روکش پلی اورتان هیچ محدودیتی وجود ندارد و همه‌ی کدهای رنگی هم به صورت مات و هم به صورت براق قابل اجرا هستند.

این ویژگی در کنار کیفیت باعث شده که طراحان توجه ویژه‌ای به کابینت با رنگ پلی اورتان داشته باشند. 

می‌‌توانید با خیال راحت آشپزخانه را طراحی و تری‌دی کرده و از هر رنگی که دلتان خواست در طراحی آشپزخانه استفاده کنید. تقریبا هیچ محدودیتی برای اجرا وجود ندارد.

در این زمینه بیشتر بخوانید: ترکیب رنگ آشپزخانه، 5 روش ست کردن رنگ ها!

کابینت کمجا چوب
ساخت انواع کابینت آشپزخانه در تهران
کابینت کمجا چوب

مزایا و معایب کابینت پلی اورتان چیست؟

اگر دقت کرده باشید تا اینجای مقاله از مزیت‌های کابینت پلی اورتان مفصل حرف زدیم. اما به طور خلاصه موارد زیر را می‌توان از مزایای مدل کابینت پلی اورتان دانست:

  1. تنوع رنگی فوق‌العاده برای هر سلیقه‌ای
  2. کیفیت و دوام رنگ پلی‌اورتان
  3. ضدآب بودن
  4. مقاومت بالا در برابر ضربه و سایش
  5. مراقبت و نگهداری آسان (تمیز کردن کابینت های پلی اورتان تنها با یک دستمال مرطوب امکان‌پذیر است. چون این کابینت‌ها ضد آب هستند و هیچ جای نگرانی وجود ندارد. می‌توانید با یک دستمال مرطوب، روزانه چربی‌ها و آلودگی‌ها را از سطح کابینت پاک کنید)

مزیت دیگری که کابینت های پلی اورتان دارند این است که امکان استفاده از آن‌ها برای سبک‌های دکوراسیونی مختلف از جمله سبک‌های کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن وجود دارد. چون فرقی نمی‌کند که مدل کابینت را ساده انتخاب کنید یا ابزارخورده و CNC شده، در هر صورت می‌توانید از رنگ پلی اورتان و رنگ‌بندی بی‌نظریش به عنوان پوشش کابینت استفاده کنید. 

اما چرا معمولا استفاده از این مدل کابینت در سبک نئوکلاسیک رواج بیشتری دارد؟

ما فکر می‌کنیم که مهم‌ترین دلیل این امر مسئله‌ی تنوع رنگی باشد. سبک‌های کلاسیک اغلب طرح چوب هستند و سبک‌های مدرن معمولا رنگ‌های روشن و خنثی دارند. به همین دلیل نیاز رنگی طراحان در مدل‌های دیگر کابینت نیز به راحتی تامین می‌شود. 

ولی در طراحی کابینت‌های نئوکلاسیک معمولا از رنگ‌های خاص‌تری استفاده می‌شود که در کالیته‌های رنگی سایر پوشش‌های کابینت موجود نیستند. و اجرای کابینت نئوکلاسیک با رنگ پلی اورتان مشکل را حل می‌کند. چون پلی اورتان محدودیتی از نظر انتخاب رنگ ندارد و این مسئله نیاز این سبک دکوراسیونی را به خوبی برطرف می‌کند.

در این زمینه بیشتر بخوانید: انواع کابینت نئوکلاسیک، آشپزخانه‌ای خوش‌رنگ و لعاب در منزل

کابینت کمجا چوب
ساخت انواع کابینت آشپزخانه در تهران
کابینت کمجا چوب

این از مزایا! اما فکر می‌کنید معایب کابینت پلی اورتان چیست؟

به طور کلی هیچ عیب قابل توجهی را نمی‌توان به این مدل کابینت‌ها وارد کرد. اما به طور خاص ممکن است بعضی‌ها قیمت نسبتا بالای این کابینت‌ها را به عنوان عیب آن مطرح کنند. در حالیکه قیمت کابینت های پلی اورتان نیز مثل سایر کابینت‌ها تابع عوامل مختلفی نظیر متراژ، نوع طراحی، نوع و میزان رنگ مورد نیاز، نوع ام‌دی‌اف و کیفیت سایر ملزومات اجرای کابینت مثل دستگیره‌ها، ریل‌ها، جک‌ها و… است. و این یعنی به هر اندازه‌ای که پول بدهید آش میخورید.

اما به نظر ما عیب دیگری که در مورد مدل کابینت پلی اورتان می‌توان مطرح کردن این است که هنوز خیلی‌ها با این مدل کابینت آشنایی کامل ندارند و گاهی نمی‌دانند که برخی مشکلاتشان مثل مشکل محدودیت رنگ قابل حل است. 

شما قبل از خواندن این مقاله چقدر با این کابینت‌ها آشنا بودید؟

کابینت کمجا چوب
ساخت انواع کابینت آشپزخانه در تهران
کابینت کمجا چوب

تفاوت کابینت پلی اورتان با پولیشی چیست؟

کابینت پلی اورتان یا همان کابینت نئوکلاسیک کابینتی است که در آن از رنگ پلی اورتان که در دسته رنگ‌های مات قرار می‌گیرد استفاده می‌شود و در واقع مهم‌ترین تفاوت کابینت پولیشی و پلی اورتان در همین مسئله است. چون روکش‌های پولیش کاملا براق هستند.

کابینت کمجا چوب
ساخت انواع کابینت آشپزخانه در تهران
کابینت کمجا چوب

حرف آخر:

رنگ پلی اورتان بهترین رنگی است که در صنایع چوب و کابینت‌سازی استفاده می‌شود. در این مقاله از چیدانه سعی کردیم تا با پرداختن به ویژگی‌ها و مزایای مدل کابینت پلی اورتان شما را با این مدل کابینت بیشتر آشنا کنیم. برای مشاهده‌ی نمونه کابینت پلی اورتان، آگاهی از قیمت روز کابینت پلی اورتان و مشاوره در این مورد می‌توانید با شرکت دکوراسیون و کابینت کم‌جا چوب در چیدانه ارتباط برقرار کنید.

می‌توانید برای دیدن نمونه کارهای بیشتر و دسترسی به سایر راه‌های ارتباطی شرکت کم‌جا چوب، همین حالا به پروفایل آن‌ها در چیدانه سر بزنید

 

مطالب پیشنهادی مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه