دکوراسیون آشپزخانه؛ جدیدترین و خاص‌ترین مدل‌های آشپزخانه مدرن

دکوراسیون آشپزخانه؛ جدیدترین و خاص‌ترین مدل‌های آشپزخانه مدرن

به قلم: مژگان احمدی

آیا دوست دارید تا یک آشپزخانه رؤیایی داشته باشید؟ طراحی آشپزخانه شامل چند مرحله انتخاب وسایل، رنگ‌بندی عناصر و چیدمان است. اما چیزی که باعث می‌شود آشپزخانه شما به یک محیط دنج تبدیل شود توجه و تمرکز بر سبک دکوراسیونی و عناصر آشپزخانه است.

چوب و هنر

سبک‌های مختلفی برای آشپزخانه وجود دارد که شما بسته به سلیقه و فضای خانه‌تان می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر قصد دارید آشپزخانه چشم‌نواز، گرم و به روزی داشته باشید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا به شما راه‌حل‌های فوق‌العاده‌ای بدهیم.

 

بیشتر بخوانید: دکوراسیون داخلی منزل به سبک گوتیک، شکوه کلیساهای اروپا در خانه!

 

جدیدترین سبک‌های آشپزخانه کدام است؟

امروزه سبک‌های مختلفی برای آشپزخانه‌ها روی کار آمده است که هر کدام جذابیت‌های خاص خود را دارد. در هر یک از این سبک‌ها بخش‌های خاصی در آشپزخانه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

به طور کلی در سبک‌های جدید طراحی آشپزخانه فضاهای چندمنظوره، کابینت‌های سفید و چوبی تا سقف، جزیره‌های آشپزخانه بزرگ، استفاده از رنگ‌های مختلف برای کابینت‌ها، کاشی‌هایی با طراحی ساده، میزهای کانتر، ترکیب رنگ‌ها و هودهای جدید دیده می‌شود.

بهترین سبک آشپزخانه چیست؟

هر یک از سبک‌های آشپزخانه مزایای خاصی دارد و انتخاب بهترین سبک آشپزخانه بر اساس نظر و سلیقه شماست. به طور مثال اگر می‌خواهید یک آشپزخانه شیک و ساده داشته باشید می‌توانید سبک مدرن را انتخاب کنید.

از طرف دیگر اگر آشپزخانه بزرگی دارید و می‌خواهید از کابینت‌های سنتی در آن استفاده کنید، سبک کلاسیک یک گزینه مناسب برای شماست. اگر می‌خواهید تلفیقی از ساده و سنتی داشته باشید پس سبک نئوکلاسیک را برای آشپزخانه‌تان انتخاب کنید.

 

بیشتر بخوانید: دکوراسیون آشپزخانه چوبی؛ 20 ایده جذاب دیزاین آشپزخانه از جنس چوب

 

معرفی 8 سبک طراحی آشپزخانه به روز

دورانی که آشپزخانه‌ها یک فضای خفه و تاریک بودند گذشته است، امروزه آشپزخانه‌ها تبدیل به یک فضای ایده‌آل در خانه شده‌اند که علاوه بر مکانی برای صرف غذا محلی برای دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی هستند. آشپزخانه‌ها حالا قلب خانه هستند که سبک‌های مختلفی برای طراحی آنها روی کار آمده است.

سبک‌های امروزه انواع سلیقه‌ها را در خود جای داده‌اند و شما چه عاشق یک فضای طبیعی و روستایی باشید چه سبک مدرن می‌توانید طراحی مورد نظرتان را پیاده کنید. ما در زیر 8 سبک به‌روز آشپزخانه را معرفی کرده‌ایم که شما می‌توانید برای آشپزخانه‌تان از آن استفاده کنید.

1. آشپزخانه فارم

آشپزخانه فارم یا کشاورزی سبکی از آشپزخانه است که تلفیقی از جذابیت روستایی قدیمی با امکانات مدرن است. در آشپزخانه‌های فارم عمدتاً از پنجره‌های بزرگ و قفسه‌های باز استفاده می‌شود.

جزیره بزرگ آشپزخانه، سینک آماده‌سازی کنار گاز، صندلی‌های چوبی، چراغ‌های آویز و کف چوبی از مشخصه‌های این نوع آشپزخانه است.

2. آشپزخانه مدرن

آشپزخانه مدرن به یکی از پرطرفدارترین سبک‌ها تبدیل شده و گزینه مناسبی برای آشپزخانه‌هایی با فضای کوچک است. خطوط افقی، کابینت‌های بدون قاب، پالت‌های تک‌رنگ و جزئیات و تزیینات حداقلی از ویژگی‌های عمده این نوع سبک است. در سبک مدرن عموماً از رنگ‌های روشن مثل سفید، طوسی روشن، قهوه‌ای روشن و سبز پاستیلی استفاده می‌شود.

3. آشپزخانه معاصر

آشپزخانه‌های معاصر یک انتخاب همه کاره و شیک برای کسانی است که می‌خواهند ظاهری مینیمال در طراحی آشپزخانه خود داشته باشند. آشپزخانه‌های دلباز، کابینت‌های رنگ روشن، چراغ‌های آویز، استفاده از چوب طبیعی و فضاهای باز از مشخصه‌های این سبک از آشپزخانه است.

4. آشپزخانه مدیترانه‌ای

تیرهای چوبی با پلان باز، رنگ‌های تند، استفاده از مواد طبیعی، کف‌پوش‌های چوبی، کاشی‌های کف سفالی خاکی و پشت کاشی‌های نقاشی شده با دست، دیوارهای بافت روستایی از مشخصه‌ها سبک آشپزخانه مدیترانه‌ای است.

5. آشپزخانه‌های کاستال یا ساحلی

آشپزخانه کاستال یا ساحلی یکی از سبک‌های محبوب است که سبک‌های معاصر را با عناصر طبیعی و ساحلی تلفیق می‌کند. از ویژگی‌های کلیدی این سبک می‌توان به فضاهای باز و مطبوع، نور طبیعی و سبک زندگی سالم اشاره کرد.

این سبک آشپزخانه عالی است زیرا بر هوای تازه و نور طبیعی تأکید دارد که به بهبود روحیه اتاق و جذاب‌تر کردن آن کمک می‌کند.

6. آشپزخانه سنتی یا کلاسیک

علی‌رغم ظهور جدیدترین سبک‌ها در طراحی آشپزخانه، سبک سنتی همچنان یکی از محبوب‌ترین سبک‌های امروزی است. این آشپزخانه با یک فضای جذاب و گرم همچنان می‌تواند با آشپزخانه‌های جدید امروزی رقابت کند.

مواد طبیعی، پالت رنگ خنثی، لوازم تزیینی، کانترهای کوارتز و کابینت توکار از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های آشپزخانه‌ها با سبک سنتی است.

7. آشپزخانه بوهو

آشپزخانه‌های بوهو با شخصیت و سبک خاصی عجین شده‌اند در این سبک اغلب از عناصر و مجموعه‌های قدیمی، گیاهان و الگوهای کاغذ دیواری و کاشی استفاده می‌شود. در این طراحی رنگ‌های سبز، سازه‌های مسی، قفسه‌بندی‌های قدیم و استفاده از گل و گیاه سبک بوهو را می‌سازد.

8. آشپزخانه اسکاندیناوی

آشپزخانه با سبک اسکاندیناوی یکی دیگر از سبک‌های جدید است که به‌خاطر پالت‌های خنثی، خطوط صاف، وسایل مینیمالیستی و تزیینات چوبی، شناخته می‌شود. آشپزخانه‌های مدرن اسکاندیناوی معمولاً نامرتب بوده و دارای کابینت‌های ساده در جلو هستند.

چگونه یک آشپزخانه شیک و به‌روز داشته باشیم؟

اگر می‌خواهید آشپزخانه‌تان را طراحی کرده یا آن را بازسازی کنید نکات این قسمت به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید یک آشپزخانه شیک و به‌روز داشته باشید. در این قسمت راهنمای کلی برای قسمت‌های مختلف آشپزخانه از کابینت‌ها گرفته تا نورپردازی در نظر گرفته شده است.

ارزیابی فضای آشپزخانه

پیش از اینکه یک طراحی برای آشپزخانه‌تان در نظر بگیرید بهتر است که یک ارزیابی کلی انجام دهید. محل قرارگیری پنجره‌ها و درها، میزان نور طبیعی وارد شده به اتاق و هر ویژگی معماری که می‌تواند به نقاط کانونی تبدیل شود را در نظر بگیرید.

بر همین اساس محل قرارگیری یخچال، سینک، گاز و کابینت‌ها را مشخص کنید. با بررسی اندازه آشپزخانه می‌توانید به این نتیجه برسید که آشپزخانه شما به چه میزان کابینت نیاز دارد و حداکثر استفاده از فضا را ببرید.

کابینت‌های ساده و کاربردی

در آشپزخانه‌های امروزی، کابینت‌های پر زرق و برق و شلوغ جای خود را به کابینت‌های ساده و کاربردی داده‌اند. هدف از ایجاد این کابینت‌های زیباسازی آشپزخانه و در عین حال استفاده حداکثری از فضای آن است.

رنگ کابینت‌های امروزی فقط محدود به قهوه‌ای و سفید نمی‌شود و حالا در حرکتی جسورانه حتی رنگ‌های تیره نیز کاربرد دارند. مدل‌های مختلف کابینت وجود دارد که می‌توان بسته به سبک دکوراسیونی از آنها استفاده کرد. توجه کنید که رنگ و مدل کابینت با اندازه آشپزخانه همخوانی داشته باشد و فضا را دلبازتر نشان دهد.

ایجاد اپن یا جزیره

یکی از مواردی که در آشپزخانه‌های امروزی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، فضای باز آن است. حالا دیگر آشپزخانه‌ها در کنج خانه پنهان نیستند، بلکه با نشیمن ترکیب شده و محیطی جذاب و جادار را ایجاد کرده است.

آشپزخانه‌های امروزی به‌وسیله اپن یا جزیره از دیگر فضای خانه جدا شده‌اند. در اپن یا جزیره کابینت‌هایی قرار گرفته که می‌توان وسایل زیادی را در آنها جا داد.

انتخاب روشنایی مناسب

ایجاد یک نورپردازی اصولی در آشپزخانه می‌تواند در آن تأثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد. نورپردازی باعث برجسته‌تر شدن جزئیات آشپزخانه می‌شود و شما می‌توانید یک محیط رؤیایی را تجربه کنید.

انواع نورپردازی‌ها وجود دارد که ما در زیر هر یک از آنها را معرفی کرده‌ایم.

  • نورپردازی کاری: نورپردازی کاری بر مناطقی تمرکز می‌کند که برای کار به نور شفاف و روشن نیاز دارید. به عنوان مثال، چراغ‌های زیر کابینت، منبع نور بالای سینک ظرفشویی و نور بالای جزیره از این نوع نورپردازی‌ها هستند.
  • نورپردازی تأکیدی: نورپردازی تأکیدی به آشپزخانه شما عمق و بعد می‌بخشد. این نوع نورپردازی می‌تواند در چراغ‌های بالای جزیره یا داخل کابینت‌های شیشه‌ای باشد.
  • نورپردازی محیطی: نورپردازی محیطی، روشنایی کلی را فراهم و درخششی را در سرتاسر فضا ایجاد می‌کند. این نوع نورپردازی را می‌توان از طریق وسایل نصب‌شده در سقف، چراغ‌های آویز یا چراغ‌های فرورفته ایجاد کرد.

افزایش عملکرد با لوازم خانگی کارآمد

با استفاده از وسایل جدید و کارآمد می‌توان به فضا آشپزخانه روح دوباره بخشید. این وسایل جدید علاوه بر ظاهر جذاب، کارایی‌های زیادی نیز دارند. یخچال‌های استیل، هودهای بی‌صدا و اجاق‌های دیواری با پخت سریع از جمله این وسایل هستند.

شما با یک طراحی ایده‌آل می‌توانید انواع وسایل آشپزخانه را در کابینت‌ها جای داده و حداکثر لذت را از آشپزخانه جذابتان ببرید.

سخن آخر

طراحی یک آشپزخانه جذاب و در عین حال کاربردی هنری است که نیاز به برنامه‌ریزی و انتخاب‌های هوشمندانه دارد. طراحی مناسب فضا و انتخاب سبک‌های به‌روز به جذابیت بیشتر آشپزخانه کمک می‌کند. در این مطلب به بررسی انواع سبک‌های مورد استفاده در آشپزخانه پرداخته و در نهایت نکاتی را بیان کردیم که به شما کمک می‌کند تا آشپزخانه گرم و ایده‌آلی داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید: جلوه چشم نواز آشپزخانه با کابینت کلاسیک سبز

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه