Chidaneh.com placeholder image

پاسیو چیست و چه کاربردی دارد؟

به قلم: گلنار

امروزه پاسیوها در خانه‌های آپارتمانی و کوچک، طرفداران بسیاری دارند. در پاسخ به سوال پاسیو چیست؟ باید بگوییم که پاسیو یک فضای نورگیر در داخل خانه است که می‌توان در آن به پرورش گل و گیاه پرداخت. در گذشته که خانه‌ها اکثرا دارای یک محوطه بیرونی بودند و حیاط و باغچه داشتند، پاسیوها بیشتر حکم نور گیر را برای خانه‌ها ایفا می‌کردند و به آن‌ها نورخانه نیز می‌گفتند. اما امروزه با توجه به عدم دسترسی به محوطه‌های فضای باز، پاسیوها به مکانی برای پرورش گیاهان آپارتمانی نیز تبدیل شده‌اند. 

پاسیو چیست؟

پاسیو معمولا در کدام قسمت خانه قرار می‌گیرد؟

با توجه به این‌که پاسیو‌ها در تامین نور خانه نقش موثری ایفا می‌کنند، معمولا در بخش‌هایی از خانه قرار می‌گیرند که از پنجره‌ها و قسمت‌های نورگیر خانه دور هستند. پاسیوها اغلب در بخش‌های پشتی خانه که دسترسی به پنجره‌ها کم‌تر است قرار داده می‌شوند. 
در معماری‌های مدرن معمولا پاسیوها در قسمت‌های مرکزی خانه و نزدیک سالن اصلی قرار می‌گیرند و با طراحی مدرن و استفاده از متریال‌های متنوع، زیبایی فضای خانه را دو چندان می‌کنند.

قالیشویی ادیب

مطلب پیشنهادی: 7 پیشنهاد عالی برای پوشش سقف حیاط خلوت، پاسیو و نورگیر

تفاوت ایوان و پاسیو

تفاوت ایوان و پاسیو چیست؟

قبل از این‌که بگوییم فرق ایوان و پاسیو چیست، بهتر است توضیح مختصری درباره این دو فضا ارائه دهیم تا تفاوت‌های این دو بخش از خانه برایتان روشن تر شود.

ایوان

ایوان‌ها معمولا سازه‌هایی مسقف هستند که در خارج از محیط خانه قرار می‌گیرند و اطراف آن‌ها عاری از دیوار است. کلمه انگلیسی ایوان ریشه‌ای لاتین دارد و ایده آن از سازه‌هایی مانند آکروپولیس در آتن گرفته شده است. ایوان‌ها برای بهره بردن از فضای بیرون خانه و منظره‌ها بسیار پر کابرد بودند. امروزه ساخت ایوان‌ها معمولا در مکان‌هایی با آب و هوای گرم  مرسوم است که راهی برای تغییر هوای خانه و ساکنین به ارمغان بیاورد.

پاسیو

اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم که منظور از پاسیو چیست، پاسیو برخلاف ایوان فضایی است که در داخل خانه تعبیه شده و نقش نور گیر را برای خانه ایفا می‌کند. همچنین به دلیل برخورداری از سقف شیشه‌ای، مکان خوبی برای پرورش گل و گیاه به حساب می‌آید.

مطلب پیشنهادی: چگونه پاسیوی خانه‌تان را دکور کنید؟

کفپوش پاسیو

ایده‌هایی برای طراحی پاسیو

همان‌طور که در پاسخ به سوال پاسیو چیست؟ توضیح دادیم، پاسیوها علاوه بر افزایش نور گیری فضا به زیبایی هر چه تمام‌تر محیط خانه کمک شایانی می‌کنند. پس اگر شما هم جزو آن دسته از افراد خوش شانسی هستید که در گوشه‌ای از خانه خود پاسیو دارید در ادامه با ما همراه شوید.

از کاشی‌های طرح‌دار برای کف پاسیو استفاده کنید

شاید برایتان سوال باشد که بهترین کف‌ پوش برای پاسیو چیست؟ بهترین کف‌پوش برای پاسیو، کاشی‌های سرامیکی هستند که آب را جذب نمی‌کنند و هنگام آبیاری گیاهان به راحتی می‌توانید آن‌ها را تمیز کنید. استفاده از کاشی‌های طرح‌دار در پاسیو، ظاهر ویژه‌ای به آن می‌بخشند.

مبلمان مناسب پاسیو

از میز و صندلی در پاسیو استفاده کنید

قرار دادن میز و صندلی‌های مناسب فضای باز در پاسیو، این حس را منتقل می‌کند که شما در گوشه‌ای از خانه و در کنار گل‌های و گیاهانتان فضایی برای استراحت کردن دارید. همچنین ترکیب میز و صندلی با فضای سبز در پاسیو ظاهری مدرن‌تر به خانه می‌بخشد.

طراحی پاسیو

از سنگ‌فرش استفاده کنید

اگر با کاشی کردن کف پاسیو موافق نیستید، سنگ ‌فرش جایگزین بسیار مدرن و زیبایی است که می‌توانید از آن بهره ببرید. سنگ‌ فرش‌ها ظاهری ارگانیک به فضا می‌بخشند و تر کیب شن و ماسه با آن‌ها، بسیار چشم‌نواز خواهد شد. همچنین یکی از مزیت‌های استفاده از سنگ فرش، دیده نشدن کثیفی روی آن‌ها است.

مطلب پیشنهادی: ایده هایی برای طراحی پاسیو به سبک ایرانی

چیدمان پاسیو

پاسیو را با فضای داخلی یکی کنید

یکی دیگر از ایده‌هایی که به زیبایی بیشتر فضای خانه کمک می‌کند، یکی کردن پاسیو با فضای خانه است. این کار هم به بزرگ‌تر دیده شدن خانه کمک می‌کند و هم جلوه‌ای مدرن ایجاد می‌کند. در پاسخ به این سوال که راه حل یکی کردن فضای داخلی با پاسیو چیست؟ باید بگوییم که بهتر است در ورودی به پاسیو را بردارید و کف ‌پوش‌های پاسیو را با کف‌ پوش‌های داخلی خانه یکی کنید.

تزیین پاسیو

در پاسیوهای کوچک از آینه استفاده کنید

اگر فضای پاسیوی شما کوچک است برای بزرگ‌تر دیده شدن آن و بازتاب بیشتر تصاویر گیاهان از ترکیب چوب و آینه روی دیوارهای پاسیو استفاده کنید. این یک ایده فوق‌العاده برای زیباتر جلوه دادن پاسیوهای کوچک است.

همان‌طور که در این مقاله در پاسخ به سوال پاسیو چیست و چه کاربردی دارد؟ توضیح دادیم، پاسیوها فضاهای کوچکی هستند که این امکان را به ما می‌دهند تا فضایی دنج‌تر و زیباتر را در گوشه‌ای از خانه خود ایجاد کنیم. پاسیوها حیاط‌های کوچک آپارتمان‌های امروزی هستند که گوشه‌ای از نور و طبیعت را به خانه ما می‌آورند. پس اگر قصد دارید ظاهری متفاوت و چشم‌نوازتر در خانه‌هایتان ایجاد کنید از طراحی پاسیوی خانه‌تان غافل نشوید.

چیدانه خواندن این مطالب را نیز به شما توصیه می کند:

نویسنده: پریچهر رضوی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه