Chidaneh.com placeholder image

آشنایی با طراحی‌های متنوع کابین دوش در اتاق خواب

به قلم: مژگان احمدی

در سال‌های اخیر توجه به طراحی حمام و سرویس بهداشتی مانند بخش‌های دیگر ساختمان حائز اهمیت است. در معماری‌های مدرن وجود کابین دوش در اتاق خواب به امری حیاتی تبدیل شده است. این کابین‌ها با وجود طراحی‌های متنوع و چشمگیر، نظر طراحان را به خود جلب کرده‌اند و به بخشی جدا نشدنی در طراحی دکوراسیون خانه‌ها و اتاق‌ خواب‌ها بدل شده‌اند. همچنین استفاده از کابین دوش در اتاق خواب باعث صرفه‌جویی در فضا می‌شود و بسیار کاربردی است.

کابین دوش در اتاق خواب

انواع طراحی‌های کابین دوش در اتاق خواب  

کابین دوش در اتاق خواب ممکن است به صورت یک کابین دوش کوچک در کنار اتاق مستر قرار گیرد یا به شکلی کاملا مجزا بخش قابل توجهی از اتاق به آن اختصاص یابد. طراحی‌های متنوع کابین‌های دوش ممکن است شما را در انتخاب کمی گیج کنند. آشنایی با انواع این کابین‌ها و بررسی فضایی که در اختیار دارید، می‌تواند شما را در انتخاب یاری دهد. 

قالیشویی ادیب
کابین دوش فریم دار

کابین دوش فریم‌دار

کابین‌های دوش فریم‌دار از ترکیب آلومینیوم و شیشه ساخته شده‌اند و تا چند سال قبل جزو پرطرفدارترین کابین‌های دوش به شمار می‌رفتند اما رفته رفته با ورود کابین‌های مدرن‌تر، کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. قاب اصلی این نوع کابین‌ها از آلومینیوم ساخته شده است و پنل‌های شیشه‌ای در قاب‌های آلومینیومی جا می‌گیرند. 

این نوع کابین‌ها فضای کمی اشغال می‌کنند اما دوش گرفتن در آن‌ها نیز حس راحتی زیادی برایتان ایجاد نمی‌کنند. این کابین‌‌ها یک گزینه مناسب برای فضاهایی هستند که تورفتگی یا کنج مناسبی برای اختصاص دادن به کابین دوش در اتاق خواب ندارند و در هر گوشه‌ای از اتاق می‌توان آن‌ را جا داد.

کابین دوش شیشه ای

کابین دوش شیشه‌ای (فریم‌لس)

این نوع از کابین‌ها جلوه خاصی به فضای اتاق می‌بخشند و یکی از مدرن‌ترین و لوکس‌ترین طراحی‌ها را بین انواع دیگر دارند. در طراحی این نوع کابین‌ها، تمامی دیواره‌های کابین از شیشه ساخته شده‌ است و دیگر نیازی به وجود فریم در اطراف شیشه‌ها نیست. کابین‌های دوش شیشه‌ای فضای اتاق را مدرن‌تر و بزرگ‌تر نشان می‌دهند. اما ساخت آن‌ها شرایط مشخصی دارد و ممکن است در هر فضایی امکان‌پذیر نباشد.

کابین دوش وان‌دار

کابین دوش وان‌دار

باتوجه به این‌که  تعبیه کابین دوش در اتاق خواب، نباید فضای زیادی را اشغال کند، این امکان وجود ندارد که علاوه بر کابین دوش، فضایی را برای وان در نظر بگیریم پس چه راهی بهتر از این‌که این دو را با هم ادغام کنیم. 

بسیاری از افرادی وجود وان در حمام را امری ضروری می‌دانند و تمایل دارند تا هنگام دوش گرفتن از وان استفاده کنند. این کابین‌ها گزینه‌ای مناسب برای این دسته از افراد به شمار می‌رود. 

کابین دوش با شیشه‌های مشبک

کابین دوش با شیشه‌های مشبک

این نوع از کابین‌ها طراحی مشابهی با کابین‌های شیشه‌ای دارند و دیواره‌های آن‌ها نیز کاملا از شیشه ساخته شده‌است. تنها تفاوت آن‌ها در شکل و بافت شیشه‌های به کار برده شده در ساخت آن‌ها است. کابین‌هایی که با شیشه‌های مشبک یا بافت‌دار طراحی شده‌اند، علاوه بر ایجاد جلوه‌ای متفاوت و خاص از دیده شدن فضای داخلی کابین جلوگیری می‌کنند. 

مزایای کابین دوش در اتاق خواب

مزایای وجود کابین دوش در اتاق خواب

داشتن یک کابین دوش در اتاق خواب می‌تواند یک فضای خصوصی، بدون مزاحمت و دل‌پذیر را برایتان ایجاد کند. وجود این امکانات و فضای اضافی در اتاق خواب حس آرامش بیشتری برایتان به ارمغان می‌آورد. 

البته داشتن چنین فضایی مزیت‌های دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

1- داشتن فضایی اختصاصی برای خود

زمانی که یک کابین دوش در اتاق خواب شما وجود دارد، شما یک فضای شخصی برای خود دارید که فرد دیگری اجازه استفاده از آن را ندارد. 

شما هر زمان از روز که تمایل داشته باشید، می‌توانید دوش بگیرید بدون این‌که منتظر یکی از اعضای خانه باشید که دقیقا هم‌زمان با شما تصمیم گرفته به حمام برود! 

2- گزینه‌ای مناسب برای خانواده‌های پر جمعیت

طراحی کابین دوش در اتاق خواب ابتدا در خانه‌هایی رواج پیدا کرد که پر جمعیت بودند و وجود یک حمام یا سرویس بهداشتی برای اعضای خانواده کافی نبود. کم کم این طراحی در خانه‌های آپارتمانی و کم جمعیت نیز مورد استفاده قرار گرفت و به امری ضروری در طراحی خانه‌های مدرن تبدیل شد. 

مزیت وجود کابین دوش در اتاق خواب‌های یک خانه، این است که هریک از اعضای خانواده فضایی برای خود دارد و این امر آرامش بیشتری را برای افراد خانواده به ارمغان می‌آورد.

کابین دوش اتاق خواب

چند پیشنهاد برای استفاده از کابین دوش در اتاق خواب

استفاده از کابین دوش در اتاق خواب به عوامل زیادی بستگی دارد. در طراحی‌های امروزی معمولا فضایی برای تعبیه کابین دوش در اتاق‌ خواب‌های بزرگ‌تر خانه اختصاص می‌دهند. اما اگر معماری خانه شما قدیمی‌تر است و قصد بازسازی آن را دارید، کار کمی سخت‌تر خواهد شد. در ادامه به برخی ایده‌ها برای تعبیه کابین دوش در اتاق خواب اشاره خواهیم کرد.

1- استفاده از فرورفتگی‌های دیوار اتاق خواب

در بسیاری از خانه‌ها به دلیل وجود ستون حامل، لوله‌های سیستم‌های گرمایشی یا سرمایشی، کانال کولر یا کج بودن زمین ساختمان، برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های قابل توجهی در قسمت‌هایی از فضای خانه ایجاد می‌شود. این بخش‌ها فضای مناسبی برای ایده‌پردازی و طراحی ایده‌های جدید هستند. اگر دوست دارید یک کابین دوش اختصاصی در اتاق خواب خود داشته باشید، استفاده از این فرورفتگی‌ها برای تعبیه یک کابین کوچک و جمع‌وجور گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

2- استفاده از فضای اضافی کمد دیواری

اگر یک کمد دیواری بزرگ یکی از دیوارهای اتاقتان را کاملا پوشانده و فضای اضافی زیادی در کمد دارید و از طرفی تمایل دارید که یک کابین دوش در اتاق خوابتان داشته باشید، بهترین گزینه اختصاص بخشی از فضای کمد دیواری به کابین دوش است. 

3- ایجاد یک فضای مجزا برای کابین دوش در اتاق خواب

اگر اتاق خواب شما یک سالن یک دست است و کنج یا گوشه‌ای برای تعبیه کابین دوش ندارد یا دوست ندارید کابین دوش جلوی چشم باشد، می‌توانید فضایی مربع یا مستطیل شکل را به کمک کمد دیواری یا پارتیشن از بقیه فضای اتاق جدا کنید و از فضای پشت پارتیشن برای تعبیه کابین دوش در اتاق خوابتان بهره ببرید.

کلام آخر:

همان‌طور که در این مقاله ذکر شد استفاده از کابین دوش در اتاق خواب علاوه بر این‌که جلوه‌ای مدرن به اتاق شما می‌دهد، یک فضای اختصاصی و آرامش‌بخش را در اختیارتان قرار می‌دهد که قابل چشم‌پوشی نیست. آشنایی با انوع کابین‌های دوش و استفاده از ایده‌های کاربردی در تعبیه این نوع از کابین‌ها در اتاق خواب که در این مطلب به شماری از آن‌ها اشاره کردیم، می‌تواند راهنمای خوبی برای یک طراحی بی‌نقص باشد.

مطالب پیشنهادی مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه