Chidaneh.com placeholder image

کباب پز سنگی رومی، تجربه‌ طعمی متفاوت!

به قلم: فرگل سلحشور

کباب پز و باربیکیو یکی از سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین ابزار پخت و پز است که سال‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد. کباب پزها در متریال‌های مختلفی تولید می‌شوند و می‌توان از آن‌ها در فضای حیاط، تراس و باغ استفاده کرد. در این مطلب قصد داریم شما را با کباب پز سنگی رومی که یکی از زیباترین و خاص‌ترین مدل‌های کباب پز است آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

ویژگی‌های کباب پز سنگی رومی

اگر تنها یک بار طعم غذای کباب شده روی کباب پز سنگی را چشیده باشید، متوجه طعم متفاوت‌ آن خواهید بود!
آن‌چه که در طراحی این کباب پز اهمیت دارد، استفاده از سنگ مناسب است. سنگی که در طراحی این کباب پز استفاده می‌شود باید قابلیت تحمل و ذخیره دمای بالا را داشته باشد.

تابلو فرش ریحان

چه سنگی مناسب استفاده برای کباب پز سنگی است؟

همان‌طور که گفته شد، استفاده از سنگ مناسب در طراحی کباب پز سنگی رومی بسیار اهمیت دارد. سنگ‌های مناسب جهت استفاده، شامل سنگ آجرنما و گابیون است. اگر علاقه دارید باربیکیوی شما ظاهری شبیه به آجر داشته باشد، سنگ آجرنما گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شود. اگر قصد استفاده از هر نوع سنگ دیگری را دارید، اطمینان حاصل کنید که سنگ مورد نظر شما توانایی جذب گرمای بالایی داشته باشد.

کباب پز سنگی

مزایای استفاده از کباب پز سنگی رومی

استفاده از کباب پز سنگی نسبت به سایر انواع کباب پزها، مزایایی را در بر دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. استفاده از این نوع کباب پز آسان است و نصب و راه‌اندازی آن هم به آسانی و بدون نیاز به نیروی متخصص انجام خواهد شد
  2. از آن‌جایی که سنگ‌هایی که برای ساخت این نوع کباب پز استفاده می‌شوند، سنگ‌هایی مقاوم به دمای بالا هستند، بنابراین نسبت به سایر انواع متریال‌ها دوام بالاتری داشته و کاربردی‌ترند
  3. در این نوع کباب پز، شعله به صورت یکنواخت پخش شده و به همین دلیل، هم پخت و پز سریع‌تر انجام می‌شود و هم در طعم غذا بسیار موثر خواهد بود
  4. استفاده از این کباب پز هیچ محدودیتی ندارد و در همه فضاها از آن می‌توان استفاده کرد
  5. طول عمر و پایداری کباب پز سنگی رومی بسیار بالا است
  6. از قابلیت شستشو برخوردار است. به راحتی می‌توان آن را تمیز کرد و هیچ مواد غذایی روی آن باقی نمی‌ماند
کباب پز سنگی

نحوه ساخت کباب پز سنگی رومی

در ابتدا ممکن است تصور افراد از ساخت کباب پز سنگی رومی کاری سخت و طاقت‌فرسا باشد و تصمیم بگیرند که این کار را به عهده افراد متخصص بگذارند. اما ما در ادامه به شما خواهیم گفت که چطور به راحتی خودتان این کباب پز سنگی را بسازید.
اگر قصد ساخت این کباب پز را دارید، اولین موردی که باید مورد توجه قرار بگیرد، انتخاب فضای مناسب جهت قرارگیری باربیکیو است. برای مثال اگر قصد دارید این کباب پز را در فضای حیاط یا باغ قرار دهید، حتما باید در مکانی قرار داده شود که به دور از درختان باشد تا درختان و گیاهان در معرض آتش‌سوزی قرار نگیرند.

باربیکیو سنگی رمی

برای شروع کار ابتدا باید یک لایه از سنگ‌ها در کف چیده شوند و برای چسباندن این سنگ‌ها به یکدیگر از ملات مناسب و مخصوص استفاده شود و سپس سنگ‌ها را تا هر ارتفاعی که به نظرتان مناسب است بچینید. توجه داشته باشید که از ملات به میزان کافی استفاده کنید. می‌توانید برای ساخت کباب پز به صورت ترکیبی از سنگ‌های مختلف استفاده کنید به طور مثال ترکیبی از سنگ آجرنما و گابیون. اما همان طور که گفته شد، توجه داشته باشید که حتما سنگ‌های استفاده شده، کاملا بادوام و مقاوم نسبت به گرما و حرارت بالا باشند.

پس از آن‌که ملات‌ها را به اندازه کافی استفاده کردید، ملات اضافه را از سطح کار پاک کنید.
در مرحله بعد نیاز است تا از نگهدارنده‌های فلزی استفاده کنید و به کمک همان ملات، این نگهدارنده‌ها را روی سنگ قرار دهید. توجه داشته باشید که هرگز نباید به صورت مستقیم روی سنگ قرار بگیرند. سپس چند روز  اجازه دهید تا ملات خشک شوند.
پس از هربار استفاده، کباب پز سنگی رومی را تمیز کنید، تا همیشه جلوه زیبا و تمیزی داشته باشد.
 

کلام آخر:

کباب پز سنگی رومی با طراحی منحصربه‌فرد و زیبایی که دارد، جلوه فضای شما را چندین برابر می‌کند. بنابراین اگر فضایی مانند حیاط یا باغ در اختیار دارید، می‌توانید از این کباب پز استفاده کنید تا فضایی دلنشین جهت گردهم آمدن اعضای خانواده و دوستان فراهم کنید و اوقات خوشی را رقم بزنید.

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه