Chidaneh.com placeholder image

کاشت توت‌فرنگی در بطری نوشابه؛ امتحانش کن!

به قلم: سمانه زارعی

توت ­فرنگی یکی از میوه­ های خوشمزه و پرطرفدار است. از همان میوه ­های جذاب که این روزها هم افراد به فکر پرورش آن در خانه خود هستند. حالا اگر از افرادی باشید که به فکر محیط­ زیست باشید و دغدغه ­ی راهکارهای زندگی بدون زباله را داشته باشید می ­توانید هنر باغبانی را با بازمصرف وسایل پلاستیکی ترکیب کنید و از این کار نهایت لذت را ببرید. چگونه؟ با کاشت توت‌فرنگی در بطری نوشابه! به نظر شما کار جذابی نیست؟ با این مطلب از چیدانه همراه باشید تا راجع به کاشت توت فرنگی در بطری نوشابه بیشتر بدانید.

کاشت توت فرنگی در بطری نوشابه

کاشت توت‌فرنگی در بطری نوشابه؛ یک باغ عمودی!

اگر علاقه­ مند به کاشت و پرورش گل و گیاه باشید؛ احتمالا تا الان کاشت سبزی در خانه را تجربه کرده­ اید، برای اینکه یک کار متنوع دیگر انجام دهید؛ می­ توانید کاشت توت­فرنگی در منزل را امتحان کنید. برای کاشت توت­ فرنگی در منزل چند گزینه دارید؛ می­ توانید توت ­فرنگی ­ها را در باغچه، فلاورباکس، گلدان و حتی شیشه نوشابه بکارید. بله کاشت توت فرنگی در شیشه نوشابه امکان­پذیر است و شرایطی مانند کاشتن توت ­فرنگی در گلدان دارد. پس دست به کار شوید!

چوب و هنر
کاشت توت فرنگی در منزل

کاشت توت‌فرنگی؛ کدام نوع توت‌­فرنگی را بکاریم؟

توت­ فرنگی مانند هر نوع گیاه دیگر دارای واریته­ های مختلفی است. واریته اصطلاحی است که برای گونه ­های مختلف یک گیاه استفاده می­ شود؛ گونه­ هایی که متعلق به یک خانواده هستند ولی در برخی ویژگی­ ها تفاوت ­های جزئی دارند.

توت­ فرنگی گونه­ های مختلفی دارد که شما می ­توانید برای کاشت آنها را انتخاب کنید. به طور کلی ارقام توت­ فرنگی به دو نوع تقسیم می­ شوند:

  • بهاره؛ که یک بار در سال میوه می­ دهند.
  • چهارفصل؛ که دوبار در سال میوه می­ دهند. این نوع میوه­‌های ریزتری دارد و از اواخر اردیبهشت تا اواخر شهریور میوه می‌دهند.

مطلب پیشنهادی: کاشت سبزی، این 8 تا رو تو بهار بکار!

نشاء های توت فرنگی

کاشت توت‌فرنگی در بطری نوشابه؛ کی بکاریم؟

بهترین زمان کاشت توت ­فرنگی از اواخر پاییز تا بهار است. برای کاشت توت­ فرنگی چند راهکار دارید. می ­توانید نشاء آماده ­ی توت­ فرنگی را از گلخانه­ های معتبر خریداری کنید و در همان زمان در جای اصلی ­اش؛ یعنی باغچه، گلدان یا بطری نوشابه بکارید.

اگر کنجکاو هستید و می­ خواهید نشا توت فرنگی را خودتان تهیه کنید باید در یک بستر بذر توت فرنگی را بکارید و به خوبی از آن مراقبت کنید تا جوانه بزند و در زمان مناسب آن را به بستر اصلی انتقال دهید. رشد جوانه توت­ فرنگی از دانه­ های روی پوست توت ­فرنگی هم امکان­پذیر است.

و یک راه دیگر برای کاشت توت ­فرنگی؛ تهیه قلمه­ های توت­ فرنگی است که آن هم در بازار وجود دارد و می­ توانید با تهیه این قلمه ­ها توت­ فرنگی بکارید.

کاشت توت فرنگی

کاشت توت‌فرنگی در بطری نوشابه؛ چطوری بکاریم؟

برای کاشت توت ­فرنگی در بطری نوشابه در ابتدا باید بطری نوشابه که بستر کاشت توت­ فرنگی است را آماده کنید. قسمتی از بدنه ­ی بطری نوشابه را ببُرید و خاک مناسب برای کاشت را تهیه کنید. برای کاشت توت­‌فرنگی در بطری نوشابه از نشاء­های سالم توت ­فرنگی استفاده کنید و در شرایط محیطی با نور کافی قرار دهید تا به خوبی رشد کند. با توجه به اندازه بطری نوشابه می توانید در هرکدام یک یا دو نشاء توت ­فرنگی بکارید.

و یا بدنه بطری را بالاتر از نیمه آن ببرید و با داشتن یک استوانه­ ای که مانند گلدان است توت فرنگی را در آن بکارید. در این حالت با قرارگیری چندین بطری روی هم آب حاصل از زهکش بطری بالایی به بطری پایین منتقل می­ شود. ولی برای پایین­ ترین بطری باید زهکش مناسب و یک ظرف برای ریخته شدن آب در نظر بگیرید.

کاشت توت فرنگی در بطری

کاشت توت‌فرنگی در بطری نوشابه؛ چه مزیتی داره؟

یکی از ایده ­هایی که می­ توانید برای کاشت توت‌­فرنگی در بطری نوشابه اجرا کنید؛ کاشت نشاء­ها در چندین بطری نوشابه است. پس از کاشت آنها را در امتداد یک دیوار که نورگیری خوبی دارد آویزان کنید در اینصورت یک دیوار زنده کوچک خواهید داشت. فراموش نکنید که چند سوراخ در بدنه بطری نوشابه برای خارج شدن آب اضافی تعبیه کنید.

یکی از مزایای کاشت توت­‌فرنگی در بطری نوشابه؛ باز مصرف بطری یکبارمصرف نوشابه به عنوان بستر کاشت است.

اگر باغچه و یا فضای کافی برای قرار دادن فلاورباکس ندارید؛ استفاده از بطری نوشابه راهکاری برای استفاده حداکثری از فضا و وسایل دور ریختنی موجود است. با آویزان کردن بطری­ ها در بالکن و یا بخش جنوبی خانه که نورگیری خوبی دارد جای کمتری برای کاشت توت فرنگی اشغال خواهد شد.

با کاشتن توت­ فرنگی در خانه؛ نیاز به خرید محصولات گلخانه ­ای نخواهید داشت و میوه ­های ارگانیک و سالم را مصرف خواهید کرد.

توت­ فرنگی­ ها سریع در بستر رشد می­ کنند و سطح را پر می ­کنند در صورتی که در باغچه کاشته می­ شوند باید با استفاده از پلاستیکی که بستر آنها را می­ پوشاند کنترل شوند. استفاده از بطری برای کاشت توت­ فرنگی این مشکل را کاهش می­ دهد. به هر حال باید هرس آن را جدی بگیرید.

شرایط کاشت توت فرنگی

شرایط کاشت توت‌فرنگی در خانه؛ چه نیازهایی داره؟

برای کاشت توت‌فرنگی در خانه، بسترهای مورد نیاز زیادی وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

آب:

توت­ فرنگی نیاز به آب کافی و رطوبت دارد. خاک بستر توت­ فرنگی باید مرطوب باشد ولی خیس نگه ندارید. آبیاری درست و کافی در زمان میوه ­دهی بسیار اهمیت دارد. توت­ فرنگی خشکی را دوست ندارد. هنگام آبیاری توجه کنید که آب را روی برگ و میوه نریزید تا قارچ نگیرد.

نور:

 نور کافی برای میوه ­دهی توت­ فرنگی لازم است. اگر بطری که توت ­فرنگی را در آن کاشته ­اید در بالکن قرار می ­دهید زمانی که میوه شروع به رشد می ­کند با یک پلاستیک روی آن را بپوشانید تا توت ­فرنگی­ ها از خورده شدن توسط پرنده ­ها در امان بمانند.

دما:

دمای 15 تا 25 درجه برایش مناسب است ولی دماهای پایین تر را هم تحمل می­ کند.

خاک:

خاک مناسب برای کاشت توت ­فرنگی خاک باغچه+ پیت ماس+ ورمی کمپوست است. برخی از خاک­ های آماده هم برای کاشت توت­ فرنگی مناسب هستند.

نکته های کاشت توت فرنگی

کاشت توت‌­فرنگی در بطری نوشابه؛ نکته‌هایی که باید بدانید!

  • برای کاشت توت­ فرنگی با استفاده از نشاء، حتما از گلخانه ­های معتبر نشاءها را تهیه کنید. چراکه احتمال بیمار بودن نشاء وجود دارد. در خرید نشاء­های توت­ فرنگی دقت کنید.
  • با دیدن کوچکترین علف هرز در بستر کاشت توت­ فرنگی سریعا آن را از بین ببرید.
  • هنگام کاشت نشاءها در داخل بطری توجه کنید که ریشه ­ها به خوبی در خاک پوشیده شوند. سطح کاشت توت­ فرنگی نباید خیلی عمیق باشد.
  • زمانی که دورتادور توت ­فرنگی قرمز شد، یک روز دیگر به آن فرصت بدهید و بعد آن را برداشت کنید.
  • بعد از باردهی بوته، برگ­ها را هرس کنید و تنها برگ ­های کوچک را باقی بگذارید.
  • نور کافی برای رشد و میوه ­دهی توت­ فرنگی را تامین کنید.
  • برخی از انواع توت ­فرنگی در سال­ های دوم و سوم میوه­ دهی بهتری دارند و در سال اول بهتر است شکوفه­ های آن را قطع کرد.
  • با توجه به رقم توت ­فرنگی که برای کاشت تهیه می ­کنید؛ از کارشناس فروش مشاوره کاشت درست و نگهداری آن را بپرسید تا به نتیجه مطلوب برسید.
کاشت توت فرنگی در خانه

کلام آخر

شما می­ توانید نشاء و یا بذر توت ­فرنگی را تهیه کنید و آن را در گلدان، بطری نوشابه، و یا باغچه بکارید. با این کار علاوه بر اینکه یک کار لذت بخش انجام داده ­اید در تولید توت­ فرنگی خودکفا می­ شوید. با استفاده از بطری نوشابه و خاک مناسب می­ توانید یک بستر برای رشد توت­ فرنگی درست کنید.

اهالی فن چیدانه در زمینه کاشت و پرورش گیاهان و گلخانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه