Chidaneh.com placeholder image

کاشت سبزی، این 8 تا رو تو بهار بکار!

به قلم: سمانه زارعی

یکی از کارهای هیجان ­انگیز که می­ توانید در خانه انجام دهید کاشتن سبزیجات است. سبزیجات مختلف زمان کاشت متفاوتی دارند. با شناخت انواع سبزیجات بهاره می­ توانید محصولات ارگانیک و تازه را در خانه پرورش دهید. نگران نباشید برای این کار نیاز به باغچه بزرگ و حیاط ندارید؛ بسیاری از سبزیجات حتی در گلدان­ هایی با اندازه مناسب قابل کاشت هستند. در این مطلب می­ خواهیم راجع به کاشت سبزی در فصل بهار صحبت کنیم. پس اگر تصمیم به سبزیکاری دارید با ما همراه باشید.

کاشت سبزی در خانه

کاشت سبزی در بهار، لذت تولید محصول ارگانیک!

تا به حال توجه کرده ­اید که طعم و رنگ محصولات و سبزیجات ارگانیک تفاوت زیادی با سبزیجات گلخانه­ ای دارد؟ با کاشتن گیاهان خوراکی در خانه، به سبزیجات تازه دسترسی خواهید داشت و همچنین از سالم و ارگانیک بودن آن مطمئن هستید. فصل بهار تا طولانی شدن روز و افزایش دما فرصت خوبی برای پرورش سبزیجات در خانه ایجاد می­ کند.

تابلو فرش ریحان

کاشت سبزی؛ چه محصولاتی در بهار بکاریم؟

کاشت تره

1. تره

بذر تره و تره فرنگی را می­ توانید از اوایل تا اواخر بهار در گلدان و یا زمین باغچه بکارید. آفتاب کامل برای رشد تره لازم است. بذرها را در عمق نیم سانتیمتری از خاک بکارید. اگر بذر تره را در گلدان کاشته ­اید بهتر است آن را در بالکن و یا کنار پنجره قرار دهید. در ابتدا برگ­ های تره نازک و ظریف است و به مرور ضخیم­تر می­ شود. بهتر است خاک همیشه مرطوب بماند.

خاک مناسب: ترکیبی از خاک باغچه، ماسه و کود دامی

مطلب پیشنهادی: روش کاشت ریحان در گلدان، دیگه سبزی‌فروشی نرو!

کاشت گشنیز

2. گشنیز

از جمله سبزی­ هایی که می ­توانید با استفاده از دانه­ های گیاه آن را به راحتی بکارید. یعنی اگر گشنیزی به گل برود می توانید دانه­ های داخل گل را برای کاشتن جدا کنید و بکارید. قبل از کاشت دانه­ ها را دو روز بخیسانید. برای افزایش زهکشی خاک می ­توانید کمی به آن شن و ماسه اضافه کنید. دانه ­ها را در عمق نیم سانتیمتری بکارید و حدود یک تا سه روز بعد جوانه خواهد زد.

خاک مناسب: خاک غنی و دارای زهکش

کاشت کاهو

3. کاهو

کاهو یکی از سبزیجات خوشمزه­ ای است که می ­توانید در بهار بکارید. در روزهای بهاری که هنوز هوا گرم نشده بهترین زمان کاشت کاهو است، زیرا با گرم شدن هوا جوانه نمی­ زند. بذرهای کاهو را ابتدا نشا کنید و سپس به زمین اصلی منتقل کنید. بذر را در عمق نیم سانتی متری خاک بکارید و خاک آن را مرطوب نگه دارید. پس از 2 تا 10 روز بذر کاهو جوانه می ­زند و می توانید آن را به زمن باغچه و یا گلدان انتقال دهید. می توانید بذر کاهو را مستقیما در گلدان اصلی بکارید. فراموش نکنید که خاک خیلی خیس و یا خشک نشود.

خاک مناسب کاهو : خاک سبک با زهکش خوب

کاشت هویج

4. هویج

هویج از جمله گیاهان ریشه ­ای است که استفاده زیادی در انواع غذاها و سالاد دارد. با وجود نور و آب کافی به خوبی رشد می­ کند. هویج در دو نوبت بهاره و پاییزه کشت می­ شود. بذر هویج را در عمق نیم سانتیمتری خاک بکارید. بذر هویج در دمای 12 تا 24 درجه جوانه می­ زند و یک تا سه هفته زمان می ­برد. برای برداشت هویج به قطر ریشه در محل طوقه ­ها توجه کنید و زمانی که حدود 5/2 تا 5/3 سانتی می­رسد برداشت کنید.

خاک مناسب هویج: خاک لوم شنی و فاقد کلوخ یا سنگ

کاشت گوجه فرنگی

5. گوجه‌فرنگی

بذر گوجه فرنگی را می ­توانید در روزهای زمستان نشا کنید و بعد از پایان دوره سرما در زمین اصلی بکارید. همچنین کاشت بذر گوجه فرنگی مستقیما در گلدان امکان­پذیر است. گوجه برای رشد خوب به آفتاب کامل نیاز دارد. ماهی یکبار از کودمای کامل  و مایع برای گیاه استفاده کنید ولی کود نباید نیتروژن بالایی داشته باشد. آبیاری زیاد برای رشد گوجه فرنگی مناسب نیست.

خاک مناسب گوجه فرنگی: خاک دارای زهکشی خوب و غنی

کاشت تربچه

6. تربچه

بذر تربچه را از اوایل بهار تا اوایل پاییز می­ توان کاشت. بذرها باید در عمق یک تا نیم سانتیمتری خاک کاشته شوند. پس از حدود یک هفته جوانه ­زنی بذر شروع می ­شود. بهتر است قبل از کاشت، بذر تربچه را در آب بخیسانید. پس از کاشت بذر رطوبت خاک حفظ شود. برای رشد بهتر تربچه باید روزی 6 ساعت در معرض نور خورشید باشد. تربچه رشد سریعی دارد و در کمتر از یک ماه آماده برداشت می ­شوند.

خاک مناسب تربچه: ترکیب خاکبرگ، خاک باغچه، کوکوپیت، پیت ماوس

کاشت کلم

7. کلم

بذر کلم را مانند گوجه فرنگی می­ توان در روزهای زمستان نشا کرد و در بهار به زمین اصلی منتقل کنید. و یا بذر را در روزهای بهار مستقیما در زمین اصلی بکارید. قبل از کاشت کلم، زمین را از علف­ های هرز پاک کنید. جوانه زنی کلم بین 5 تا 14 روز زمان می­ برد.

خاک مناسب کلم: خاک غنی، مرطوب و دارای زهکش خوب

کاشت خیار در بهار

8. خیار

خیار از جمله گیاهانی است که هنگام برداشت سمپاشی می­ شوند در نتیجه ارگانیک و سالم بودن آن مهم است. پس اگر می ­خواهید خیارهای سالم مصرف کنید خودتان دست به کار شوید. بذر خیار را باید از اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت بکارید، زیرا خطر سرمای بهاره در این ماه وجود ندارد.

خاک مناسب: خاک لومی حاصلخیز با زهکش خوب

کاشت سبزی در بهار

نکته‌های نهایی برای کاشت سبزی در بهار

  • اگر از گلدان برای کاشت سبزیجات استفاده می­ کنید، با توجه به عمق کاشت بذرها و ابعاد گیاه از گلدان مناسب استفاده کنید.
  • قبل از کاشت بذر سبزی در زمین علف ­های هرز را از بین ببرید، زمین را شخم بزنید تا منافذ زمین برای نفوذ هوا باز شود.
  • برخی از بذرها برای رشد بهتر نیا به کوددهی دارند درنتیجه قبل از کاشت سبزی صیفی‌جات، راجع به نیاز آنها به مواد مختلف تحقیق کنید.
  • فرایند کاشت سبزی بهاره با توجه به اینکه بخواهید آن را نشا کنید و یا مستقیما در گلدان یا زمین بکارید می ­تواند از زمستان شروع شود و یا در بهار پس از پایان دوره سرما کاشته شود.
  • به نوع خاک مورد نیاز هر نوع سبزی توجه کنید تا شاهد رشد خوبی از سبزیجات باشید.

مطلب پیسنهادی: کاشت سبزی خوردن در خانه، خودت هم از پسش برمیای!

کلام آخر

کم کم دست به کار شوید و در فصل بهار کاشت سبزی را شروع کنید. به نکته­ های کاشت هر نوع سبزی توجه کنید. برای رشد بهتر سبزیجات همه شرایط مورد نیاز برای گیاه را مهیا کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه