Chidaneh.com placeholder image

آشنایی با آبنمای خانگی فایبرگلاس و مزیت‌های آن

به قلم: مژگان احمدی

آبنماها می‌توانند حس زیبایی و زندگی را فارغ از این‌که داخل یا خارج خانه استفاده می‌شوند، برای هر خانه‌ای به ارمغان بیاورند. یک حیاط خلوت ساده را تصور کنید که یک آبنما در نقطه‌ی کانونی آن اضافه می‌شود. می‌تواند حس آرامش وصف‌ناپذیری را ایجاد کند وقتی صدای آبنما آرام با گفتگوهای مهمانان ترکیب می‌شود. اگر به اضافه کردن یک آبنما در فضای خانه خود علاقه‌مندید اما نمی‌دانید چه نوع آبنمایی را خریداری کنید، ما در این مقاله آبنمای خانگی فایبرگلاس را پیشنهاد می‌کنیم. همچنین به مزیت‌ها و کاربردهای آن برای استفاده در فضای خانه نیز می‌پردازیم.

آبنمای خانگی فایبرگلاس

آبنمای خانگی فایبرگلاس چطور ساخته می‌شود؟

از گذشته آبنماها یکی از المان‌های تزئینی برای محوطه‌ی خارجی خانه‌ها و حوض‌های داخل حیات بودند. این المان‌های زیبا هنوز هم در معماری‌های امروزی به شکلی متفاوت طرفدار دارند. آبنماهای قدیمی اغلب از جنس سنگ بودند و همین امر باعث می‌شد تا جابه‌جایی آن‌ها بسیار سخت شود. آبنمای خانگی فایبرگلاس یکی از انواع آبنماهای پرطرفدار است که وزن سبکی دارد و در عین حال کمتر دچار آسیب و فرسایش می‌شود.

تابلو فرش ریحان

آبنمای خانگی فایبرگلاس روی یک اسکلت فلزی را می‌پوشاند و سپس رنگ‌آمیزی می‌شود تا مانند سنگ، فلز یا بتن به نظر برسد‌. تنها زمانی متوجه جنس متفاوت آن می‌شوید که از نزدیک آن را لمس کنید.

مطلب بیشتر: ساخت آبنما در بالکن: آبنمای مخصوص خود را بسازید

آبنمای خانگی فایبرگلاس

مزایای آبنمای خانگی فایبرگلاس

مزیت‌های آبنمای خانگی فایبرگلاس در مقایسه با آبنماهای سنگی یا بتنی فراوان است و همین ویژگی‌های متفاوت است که آن را به یکی از پرطرفدارترین آبنماها تبدیل کرده است. در ادامه به برخی از مزیت‌های این نوع از آبنما خواهیم پرداخت.

  • قالب‌گیری فایبرگلاس بسیار آسان است‌. بنابراین اگر می‌خواهید آبنمایی با طرح‌های پیچیده و جالب سفارش دهید، فایبرگلاس انتخاب خوبی به حساب می‌آید.
  • فایبرگلاس همچنین دارای رنگ‌های مختلفی است‌. بنابراین انتخاب یک آبنمای فایبرگلاس با رنگ دلخواه شما که در حیاط خانه یا کنار راه‌پله خودنمایی کند، آسان خواهد بود.
  • فایبرگلاس می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود که به نظر می‌رسد از نوع دیگری از مواد مانند فلز یا سنگ ساخته شده است. طراحان آبنمای خانگی فایبرگلاس به راحتی با کمک روکش‌های متنوع موجود، روی سطح فایبرگلاس را می‌پوشانند تا مانند هر ماده‌ی گران‌قیمت و لوکسی که شما ترجیح می‌دهید، دیده شود.
  • آبنماهای فایبرگلاس بسیار ارزان‌تر از آبنماهای فلزی و سنگی هستند.
  • از دیگر مزیت‌های آبنمای خانگی فایبرگلاس این است که در اثر تغییرات شدید دما، مانند آبنماهای سنگی و بتنی، ترک نمی‌خورد.
  • آبنمای فایبرگلاس در مقایسه با سایر مواد مورد استفاده برای ساخت آبنما، ماده‌ای بسیار سبک است. این امر نصب و حمل‌ونقل آن را بسیار آسان می‌کند و هزینه‌ی نصب و انتقال آن را نیز کاهش می‌دهد. همچنین فرآیند نصب سریع‌تر خواهد بود.

مزایا، نحوه‌ی نگهداری و تمیز کردن آبنمای فایبرگلاس

  • نگهداری و تمیز کردن آبنمای فایبرگلاس بسیار آسان است‌، بنابراین اگر نمی‌خواهید همواره نگران کثیف شدن و تعمیر و نگهداری مداوم آن باشید، آبنمای خانگی فایبرگلاس انتخاب خوبی برای شماست.
  • رسوبات حاصل از املاح آب به راحتی به سطح فایبرگلاس نمی‌چسبد. به این ترتیب به رده‌های آب آزاردهنده که گاهی روی آبنماهای سنگی ایجاد می‌شوند، برنمی‌خورید.
  • می‌توانید با خیال راحت از اکثر مواد شیمیایی و معدنی ضد زنگ برای تمیز کردن آبنمای فایبرگلاس استفاده کنید بدون این‌که به آن آسیبی وارد شود. همین مواد شیمیایی معمولا باعث ایجاد لک یا آسیب روی آبنماهای ساخته شده از فلز، سنگ یا بتن می‌شوند.
آبنمای خانگی فایبرگلاس

نکاتی درباره‌ی نگهداری از آبنمای خانگی فایبرگلاس

درست است که این نوع از آبنما در مقایسه با انواع دیگر بسیار مقاوم‌تر و کاربردی‌تر است؛ اما این مسئله باعث نمی‌شود که در حفظ و نگهداری آبنمای فایبرگلاس بی‌توجه باشیم. در ادامه به چند نکته‌ی مهم برای نگهداری بهتر از آبنمای خانگی فایبرگلاس می‌پردازیم.

دستورالعمل‌های نگهداری از آبنما را به دقت مطالعه کنید.

معمولا هنگام خرید آبنما دستورالعمل‌هایی از سازنده دریافت می‌کنید. این دستورالعمل‌ها به طور معمول به شما می‌گویند که برای حفظ و نگهداری صحیح آبنمای خود باید چه کاری انجام دهید.

آبنمای خانگی فایبرگلاس

1. سطح آب آبنما را بررسی کنید

همیشه باید به این نکته توجه کنید که مقدار مناسبی آب در آبنما وجود دارد. اگر سطح آب خیلی کم شود و به پایین‌تر از سطح پمپ نزول کند، باعث می‌شود که پمپ خیلی زود گرم شود و بسوزد. بهتر است هر دو روز یک‌بار مقداری آب به  آبنما اضافه کنید و این کار را در روزهایی که هوا گرم است بیشتر انجام دهید.

آبنمای خانگی فایبرگلاس

2. جلوی رشد جلبک‌ها و آهک را بگیرید

بهترین راهکار برای جلوگیری از چنین اتفاقی این است که از یک دستگاه تصفیه‌ی آب سرد راه لوله‌های منتهی به آبنما  استفاده کنید. این امر به تمیز و شفاف نگه داشتن آب کمک می‌کند.

آبنمای خانگی فایبرگلاس

3. آبنما را هر چند وقت یک‌بار تمیز کنید

شما باید اطمینان حاصل کنید که به طور منظم آبنما را از آلودگی‌، گرد و غبار‌، برگ‌ها و سایر عوامل آلوده‌کننده تمیز می‌کنید. دقت داشته باشید که قبل از اقدام به تمیز کردن آبنما، آن را از برق بکشید تا از بروز هرگونه خطر برق‌گرفتگی جلوگیری شود.

مطلب خواندنی دیگر: انواع آبنمای دیواری؛ کدوم مناسب خونه شماست؟

آبنمای خانگی فایبرگلاس

در پایان

همان‌طور که گفته شد استفاده از آبنما فضایی بسیار زیبا و دلچسب را برای محیط خانه یا حیاط به ارمغان می‌آورد. در این مقاله با بررسی آبنمای خانگی فایبرگلاس سعی داشتیم تا شما را با این نوع از آبنما و مزیت‌های آن بیشتر آشنا کنیم. بنابراین اگر قصد ایجاد چنین فضایی در گوشه‌ای از خانه‌ی خود را دارید، با صرف هزینه‌ای کم‌تر مقدمات ساخت این فضای دلخواه را در منزلتان فراهم کنید.

بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه