Chidaneh.com placeholder image

سنگ دهبید چیست؟ معرفی بهترین نوع سنگ دهبید

به قلم: تحریریه چیدانه

سنگ‌های ساختمانی از معادن گوناگونی استخراج می‌شوند و هرکدام نام مخصوص به خودشان را دارند. یکی از سنگ‌های زیبا که در معادن ایران تشکیل می‌شود سنگ دهبید نام دارد. سنگ‌های دهبید معمولا در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از نمای بیرونی تا دکوراسیون کاربرد دارند. در ادامه این مقاله بیشتر به معرفی سنگ دهبید می‌پردازیم و درباره انواع، مشخصات، قیمت و راهنمای خرید سنگ دهبید صحبت می‌کنیم. برای رسیدن به پاسخ این سوال که سنگ دهبید چیست، ما را تا انتهای این مقاله از مجله اینترنتی نگین ارم همراهی کنید.

سنگ دهبید و معدن آن

شهر دهبید کجاست؟ با معادن سنگ دهبید آشنا شوید

دهبید نام دیگر شهرستان خرم بید است که در 10 کیلومتری شهر صفاشهر استان فارس قرار دارد. در این شهرستان معادن سنگ متعددی وجود دارد و به همین دلیل این سنگ‌ها نیز به‌عنوان سنگ دهبید نام‌گذاری شده‌اند. اغلب سازندگان و معماران که قصد انتخاب یک سنگ نمای خوب برای ساختمان را دارند از سنگ‌های دهبید که نوعی سنگ مرمریت هستند استفاده می‌کنند. مرغوبیت سنگ‌های دهبید شهرت جهانی دارد و برخی از کارخانجات استخراج سنگ موفق به صادرات نیز شده‌اند.

تابلو فرش ریحان

مشخصات و ویژگی‌های سنگ دهبید را بیشتر بشناسید

سنگ دهبید یکی از باکیفیت‌ترین سنگ‌های مرمریت ایرانی از نظر رنگ و جنس به شمار می‌رود. سنگ دهبید تنوع رنگی قابل ملاحظه‌ای دارد و بین رنگ‌های مختلف، رنگ کرم بیشترین طرفدار را دارد. اما سایر رنگ‌های این سنگ نیز هماهنگی و هارمونی قابل توجهی با قسمت‌های مختلف ساختمان از نما تا فضای باز و حتی دکوراسیون داخلی دارد. سنگ‌های دهبید به دلیل ویژگی‌های فیزیکی و کیفیتی که دارند از جمله سنگ‌های مرمریت هستند که برای کف ساختمان نیز مناسب‌اند. همچنین از این سنگ‌ها برای نمای داخلی نیز بیشتر از فضای بیرونی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

اگر بخواهیم ویژگی‌های سنگ دهبید شیراز را معرفی کنیم به مواردی از جمله:

برندهای معتبر در این حوزه
  • جذب آب پایین (در حدود 8 درصد جذب آب)
  • مقاومت در برابر رطوبت و نم
  • مقاومت فشاری بالا (سنگ دهبید در حدود 3 برابر بیشتر از سنگ‌های دیگر مقاومت فشاری دارد.)
  • مقاومت سایشی بالا (مقاومت سایشی در حدود 2.8) 
  • وزن پایین
  • تخلخل پایین در حدود 1.02 درصد که از سایر سنگ‌ها بسیار کمتر است.
  • مقاومت بالا (سنگ‌های دهبید به دلیل تخلخل پایین و انجام امور فراوری ویژه، مقاومت بالایی به دست آورده‌اند.)
  • تولید در سایزهای متنوع (اسلب، تایل، ریز و پلاک)
  • انجام فراوری‌های حرفه‌ای روی سنگ (یووی سنگ و استفاده از اپوکسی و توری)
  • قابل استفاده در ساختمان‌های شیک، لوکس و مجلل به‌عنوان سنگ راه‌پله، کف‌پوش و راه‌روها
سنگ دهبید و معدن آن

کاربرد سنگ دهبید چیست؟ سنگی برای همه قسمت‌های ساختمان

سنگ دهبید از سنگ‌های پرکاربرد در امر ساختمان‌سازی است. با توجه به تنوع رنگ، استحکام، بافت متخلخل و انواع مختلفی که سنگ دهبید دارد از این سنگ می‌توان در قسمت‌های مختلف یک خانه استفاده کرد. برای مثال با توجه به میزان جذب آب پایینی که دارد سنگ‌های دهبید بهترین انتخاب برای سرویس بهداشتی و حمام هستند. همچنین از سنگ دهبید می‌توان به‌عنوان کف‌پوش، دیوارپوش‌های لوکس، سنگ روی کابینت، سنگ کانتر آشپزخانه، راه پله در ساختمان با کاربری‌های مختلف از خانه تا هتل‌ها و ساختمان‌های اداری و تجاری استفاده کرد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سنگ دهبید قابلیت ساب‌پذیری و صیقل‌پذیری بالا است. به همین دلیل از سنگ‌های دهبید در امور هنری مانند مجسمه‌سازی و گلدان سازی و ساخت آب‌نما هم استفاده می‌شود. همچنین به دلیل اینکه سنگ‌ دهبید در گرما مقاومت قابل توجهی دارد از این مرمریت‌های ایرانی برای ساخت شومینه و باربیکیو نیز استفاه می‌کنند.

انواع سنگ دهبید، بهترین سنگ‌ها در دل معادن ایران

چندین معدن در نزدیکی شهر دهبید وجود دارند که محل استخراج سنگ دهبید به شمار می‌روند. خوشبختانه مشخصات و خصوصیات این سنگ‌ها در معادن مختلف از نظر فیزیکی بسیار به هم نزدیک هستند و تفاوت چندانی با هم ندارند. نام معادنی که سنگ دهبید از آن‌ها استخراج می‌شود به شرح زیر است:

  • معدن دهبید چاه مرغی (سنگ مرمریت اصل دهبید)
  • معدن دهبید شایان
  • معدن دهبید انگورک
  • معدن دهبید زارع
  • معبد دهبید آرین
  • معدن دهبید حس آباد یا آشفته
  • معدن دهبید چهرک
  • معدن دهبید اسپایدر
  • معدن دهبید کوه سفید
  • معدن دهبید ثمن
  • معدن سنگ دهبید

باکیفیت‌ترین نوع سنگ مرمریت دهبید از این معادن استخراج می‌شوند. همچنین کیفیت بالای این سنگ‌ها باعث شده تا سالانه به میزان قابل توجهی سنگ خام معدن سنگ دهبید به کشورهای خارجی صادر شود. خوشبختانه این معادن باعث اشتغال‌زایی افراد بسیاری از ساکنین منطقه دهبید و شهرهای مجاور شده است. 

سنگ دهبید و معدن آن

قیمت سنگ دهبید چگونه تعیین می‌شود؟

بعد از معرفی کامل سنگ دهبید باید به بررسی نحوه قیمت‌گذاری سنگ دهبید برسیم. در تعیین قیمت سنگ دهبید عوامل متعددی تاثیرگذار هستند. رنگ، سایز و فراوری انجام شده روی سنگ از مهم‌ترین معیارهای تعیین قیمت سنگ دهبید به شمار می‌روند. همچنین میزان روشن بودن و اینکه آیا طرح‌دار و گل‌دار است یا خیر نیز از عوامل موثر در قیمت سنگ‌های دهبید شیراز به شمار می‌روند.

به یاد داشته باشید با توجه به اینکه سایز و ابعاد سنگ از معیارهای قیمت‌گذاری است، هر چه سنگ بزرگ‌تر باشد قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. بنابراین استاندارد سایزبندی سنگ موضوعی مهم و اساسی است که در برش سنگ دهبید باید رعایت شود.

سنگ دهبید را از کجا بخریم؟ نگین ارم بزرگ‌ترین عرضه کننده سنگ دهبید شیراز

در این مقاله سعی کردیم به‌طورکامل توضیح دهیم که سنگ دهبید چیست، چه ویژگی‌ها و چه کاربردی دارد. همچنین عوامل موثر بر قیمت سنگ دهبید شیراز را معرفی کردیم. آیا می‌دانید این سنگ‌های مرغوب و پرکاربرد را از کجا باید خریداری کنید؟ یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین عرضه کنندگان سنگ دهبید، شرکت نگین ارم است. این مجموعه از سال 1367 فعالیت خود را در استخراج سنگ دهبید آغاز کرده و امروزه با داشتن معادنی بزرگ به یک عرضه‌کننده انواع سنگ‌های مرمریت و تراورتن در ایران تبدیل شده است.

برای آشنایی بیشتر با مجموعه نگین ارم به پایگاه اینترنتی به آدرس negineram.com مراجعه کنید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاع از نحوه خرید و قیمت سنگ دهبید با شماره تلفن‌های 1618 و 72992-021 تماس بگیرید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه