Chidaneh.com placeholder image

راپل چیست و چه کاربردی در ساختمان دارد؟

به قلم: فرگل سلحشور

راپل چیست؟ راپل در لغت کلمه‌ای فرانسوی و به معنی بازیابی است. در اصل راپل نوعی مهارت است که به صورت عمده در کوه‌نوردی، سنگ‌نوردی وغارنوردی مورد استفاده  قرار می‌گیرد.
با پیشرفت ابزارهای مربوط به این مهارت، در شرایط و کاربری‌های دیگری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، نظیر شستشوی نمای ساختمان، پیچ و رول‌پلاک کردن و سایر کارهای مربوط به نمای ساختمان.
به هنگام کار با راپل معمولا از طناب، لنگر و یک دستگاه پشتیبان جهت پشتیبانی فرود استفاده می‌شود.
در این مطلب می‌خوانید:

  • چگونه می توان از ساختمان راپل زد؟
  • نکات ایمنی مربوط به انجام راپل چیست؟
  • راپل ساختمان چه زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟
  • تفاوت‌های میان راپل کوه‌نوردی و راپل ساختمانی چیست؟
راپل چیست

چگونه می توان از ساختمان راپل زد؟

برخلاف راپل طبیعتی که می‌توان آن را در مدت زمان کوتاهی آغاز کرد و به پایان رساند، برای راپل ساختمان نیاز به صرف زمان و برنامه‌ریزی وجود دارد.
در واقع مسئولیت انجام این کار نسبتا بالاست زیرا شما اگر صاحب یک ساختمان باشید و قصد راپل زدن در نمای ساختمان خود را داشته باشید، باید مسئولیت فردی را که از نمای ساختمان شما آویزان شده است، برعهده بگیرید. خصوصا زمانی که این ساختمان برج و آسمان خراش باشد، ریسک و مسئولیت این کار بالاتر هم خواهد رفت. به همین دلیل انجام این کار نیازمند کسب مجوزهای لازم است.
اکثر راپل‌های ساختمانی از طریق سازمان‌هایی که در ازای دریافت هزینه به تسهیل این کار کمک می کنند، انجام می‌شود. در واقع این سازمان‌ها به همراه آشنایی با همه جنبه‌های حقوقی، دانش فنی پیرامون نحوه اجرای راپل را ارائه می‌دهند و امکانات و شرایطی را در اختیار شما قرار می‌دهند که انجام این کار تا میزان زیادی راحت‌تر شده و خطر و ریسک آن کاهش چشمگیری داشته باشد.

چوب و هنر

این مطلب را بخوانید: نماشویی ساختمان، جذابیت نما را برگردانید!

راپل ساختمانی

نکات ایمنی مربوط به انجام راپل چیست؟

به هنگام انجام این کار باید نکات ایمنی مختلفی را در نظر داشت. یکی از مهم‌ترین این نکات نقطه اتصال است. اگر قرار است فردی به نمای ساختمان از طریق یک طناب آویزان شود، محکم بودن و مقاومت نقطه اتصال این طناب به نمای ساختمان بسیار اهمیت دارد. بسیاری از این نقاط اتصال دارای لنگرهای قابل حمل هستند که در بالای سقف قرار دارند و از وزنه‌های سنگین و سیستم قرقره استفاده می‌کنند تا نقطه اتصال امن و مطمئنی را به وجود آورد.
پس از نصب لنگر، استفاده از طناب محکم که به هیچ وجه به هنگام تحمل وزن افراد دچار ساییدگی و پارگی نشود از اهمیت بالایی برخوردار است. برای تحمل وزن بدن و یک وسیله برای کنترل طناب، حتما باید از مهار استفاده شود.
برخلاف راپل‌های طبیعتی و کوه‌نوردی که ظرف 30 افراد به ابتدا یا انتهای آن می‌رسند، راپل‌ های ساختمانی بسته به ارتفاع ساختمان، حداقل 15-10 زمان برای طی کردن نیاز دارند. بنابراین باید مهار انتخابی برای فرد راحت باشد و دستگاهی خسته شدن بازوهای افراد تعبیه شود.

راپل

راپل ساختمان چه زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

از راپل‌ ها بیشتر در ساختمان‌های مرتفع و با نمای ساده استفاده می‌شود و عمدتا از راپل جهت تمیزکاری نمای ساختمان، رول و پلاک کردن نما، تعمیرات مربوط به نما و در واقع هر کاری که با نما در ارتباط باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
خصوصا در نماهای مرتفع از آن‌جایی که دسترسی به طبقات انتهایی بسیار دشوار است، از راپل استفاده می‌شود.

کاربرد راپل در ساختمان

تفاوت‌های میان راپل کوه‌نوردی و راپل ساختمانی چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، چندین تفاوت میان راپل کوهنوردی و راپل ساختمانی وجود دارد:
ارتفاع: راپل ساختمان معمولا بلندتر از راپل کوه‌نوردی است. در نتیجه زمان بیشتری جهت اجرا نیاز دارد.
چرخ‌دنده: در حالی که چرخ‌دنده کلی یکسان است، بسته به انتخاب هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. به طور مثال یک فرد ممکن است از مهاربند تمام بدن استفاده کند که کمر و پاها را دربر گرفته، برای استفاده طولانی مدت راحت‌تر است و خطر واژگونی را تا میزان زیادی کاهش می‌دهد.

کاربرد راپل

خطر: اگرچه شاید این‌طور به نظر نرسد اما راپل‌ های ساختمانی بسیار ایمن‌تر هستند. در سیستم‌های مطمئن و ایمن حتی از ارتفاع بسیار بالا هم احتمال سقوط وجود ندارد و معمولا به هنگام خراب شدن هم یک سیستم پشتیبان وجود خواهد داشت.
دسترسی: ایجاد یک راپل شهری بسیار دشوارتر از آن است که فقط یک صخره را در جایی پیدا کنید و خود را پایین بیاورید.
جدا از تفاوت‌ها، روش اصلی راپل استفاده شده در هر دو رشته مشابه خواهد بود.

کلام آخر
در این مطلب از چیدانه به سوالات پاسخ دادیم که راپل چیست و چه کاربردهایی در ساختمان دارد؟ گفتیم راپل‌ ها یکی از بهترین ابزارها جهت انجام امور مربوط به نمای ساختمان در برج‌های مرتفع و آسمان خراش‌ها هستند. اما به هنگام استفاده از این سیستم، بسیار مهم است که تمامی نکات ایمنی رعایت شوند تا هیچ‌گونه خطری افرادی را که مشغول به انجام این کار هستند تهدید نکند.

خدمات راپل در در اهالی فن چیدانه

مطالب مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه