Chidaneh.com placeholder image

بازسازی نمای ساختمان، چه وقت و چگونه؟!

به قلم: سمیه منوچهری

تعویض نما به دلایل مختلفی انجام می‌شود. فرسودگی نمای فعلی، تغییر کاربری و خرابی قسمت‌هایی از نما، از دلایلی است که شمارا به سمت فکری اساسی برای تعمیر نما می‌کشاند. به این منظور به سراغ متخصصان نما می‌روید ولی قبل از کمک گرفتن از آن‌ها بهتر است این مطلب را تا انتها بخوانید!

تعمیر نمای حاضر

فین وود
ترمووود در نمای ساختمان
فین وود
 

اگر قسمت بیشتر نمایتان سالم است، به شما پیشنهاد می‌کنیم فقط قسمت‌های آسیب‌دیده را تعمیر کنید. تعمیر قسمت‌های آسیب‌دیده به این صورت است که آجر یا سنگ لق یا شکسته را برمی‌دارند و ملات زیر آن را می‌تراشند و بعد از تمیز کردن با ملات جدید تکه سنگ یا آجر را می‌چسبانند.

اسکای اسکرپر

اگر سنگ نما لق شده بود چه‌کار کنیم؟

گروه فنی مهندسی روماک املاک
نمای ویلای مسکونی
گروه فنی مهندسی روماک املاک

گاهی پیش می‌آید باگذشت زمان ملات زیر ساز نما پوک شده و سنگ یا آجرنما بااینکه سالم هستند از نمای ساختمان جدا می‌شوند. این اتفاق بسیار خطرناک است. معمولاً در این حالت هر عدد از سنگ‌ها را با پیچ و رول‌پلاک به بدنه اصلی ساختمان پیچ می‌کنند. ناگفته نماند که نباید نگران زیبایی نما باشید چون نماکاران حرفه‌ای، این قسمت‌های سوراخ را با ملات همرنگ پر می‌کنند و درنهایت شما همان نمای سابق ولی تقویت‌شده را می‌بینید.

نمای نو جایگزین نمای فعلی

گروه معماری کندو
معماری مجتمع مسکونی مژده
گروه معماری کندو
 

در برخی موارد به دلیل فرسودگی نما، آن را تعویض می‌کنند. در این حالت چون نما فرسوده شده کاملاً آن را تخریب می‌کنند و قطعات سنگ و آجر را جدا می‌کنند. حواستان باشد هیچ‌گاه روی نمای فرسوده نمای جدید را کار نکنید، چون مواد قدیمی مقاومت نگهداری مصالح جدید را ندارند. بعد از تخریب نما، بر حسب نوع انتخابی نمای جدید، زیر ساز آن صورت می‌گیرد. در این حالت می‌توانید از هر دو اتصال‌ تر (ملات) و خشک (جوش و پیچ) استفاده کنید.

تغییر نما به دلیل تغییر کاربری

فین وود
اجرای ترمووود در نمای ساختمان
فین وود

زمانی که نمای ساختمان سالم است و شما به دلیل تغییر کاربری یا دل‌زدگی از نمای فعلی قصد تعویض نما رادارید، بهترین گزینه انتخاب اتصالات خشک است. شما می‌توانید قسمتی از نما را انتخاب کنید و برای زیبایی بیشتر آن را با یک متریال جدید تلفیق کنید این انتخاب با هزینه مناسب‌تری انجام می‌شود. مثلاً اگر نمای فعلی‌تان آجر است از چوب برای تلفیق با آن استفاده کنید. گاهی هم قصد دارید کل نما را جدید کنید که در این حالت اگر کاربری‌تان اداری باشد، انتخاب  بیشتر افراد نمای کامپوزیتی است که دارای اتصالات خشک است و راحت‌تر اجرا می‌شود. 

نکات مهم در بازسازی نما

ترمووود راشاوود
ترمووود در نمای ساختمان
ترمووود راشاوود

  • انتخاب یک گروه متخصص از هر چیز دیگری مهم‌تر است. تیمی که بتواند کار نهایی را تمیز و با مقاومت بالا تحویل دهد.
  • قبل از هر اقدامی طرح موردنظرتان را ببینید و تأیید کنید.
  • حتماً طرحتان قبل از اجرا تأییدیه شهرداری را گرفته باشد.
  • ضمانت حسن انجام کار از گروه اجرا فراموش نشود.

برای دیدن انواع نمای خارجی ساختمان به قسمت عکسها در چیدانه بروید و در منوی فضای بیرونی گزینه نمای خارجی را انتخاب کنید. 

نویسنده: سمیه منوچهری | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه