Chidaneh.com placeholder image

ترمیم نمای آجری قدیمی، مراحل بازسازی آن چگونه است؟

به قلم: مژگان احمدی

نماهای آجری ساختمان‌ها ظاهری قدیمی اما نوستالژیک دارند و برای بسیاری یادآور خاطرات شیرین کودکی هستند. ساختمان‌های نما آجری بعد از مدتی دچار فرسودگی می‌شوند و باید قبل از آسیب بیشتر، اقدامات لازم را برای ترمیم آن‌ها انجام داد. ترمیم نمای آجری قدیمی مراحل و نکاتی را شامل می‌شود که باید هنگام تعمیر به آن‌ها توجه کرد و از قلم نینداخت. در این مقاله قصد داریم تا درباره معایب این نوع از نما و مراحل ترمیم نمای آجری قدیمی صحبت کنیم.

معایب نمای آجری

معایب نمای آجری

ترمیم نمای آجری قدیمی همیشه چالشی است که صاحبان خانه‌هایی با چنین طراحی نما را درگیر می‌کند. نمای آجری به دلیل استحکام کم و ترک خوردگی ملات‌های آن، مقاومت کمی دارد و خیلی سریع دچار فرسودگی و آسیب می‌شود. به همین دلیل است که در معماری‌های جدید دیگر از این نوع نما استفاده نمی‌شود یا مواد جایگزین با ظاهری شبیه آجر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از نما در برابر زلزله و نشست‌های ساختمان کم‌ترین مقاوت را دارد و بسیار سریع دچار خوردگی و شکستگی می‌شود.

قالیشویی ادیب

همچنین اجرها بعد از مدتی قرار گرفتن زیر تابش نور خورشید دچار رنگ‌پریدگی می‌شوند و آلودگی را به دلیل ساختاری که داردند، به سرعت جذب می‌کنند. قابل ذکر است که ساختار اصولی و استفاده از آجرهای مرغوب‌تر برای نمای ساختمان بسیاری از معایب ذکر شده را به حداقل می‌رساند.

مطالب پیشنهادی: بهترین سنگ نمای ساختمان، معرفی انواع سنگ‌ها به همراه عکس

مراحل ترمیم نمای آجری قدیمی

مراحل ترمیم نمای آجری قدیمی

قبل از هرچیز نحوه ترمیم نمای آجری قدیمی باید مشخص شود. بسیاری از مالکان ترجیح می‌دهند نمای آجری کاملا برداشته شود و متریال چشم‌نواز‌تر و مقاوم‌تری جایگزین آن شود. اما گاهی نیز این بازسازی با هدف بهبود بخشیدن به ظاهر آجرها یا تعویض آن‌ها خواهد بود.

از جمله مراحل ترمیم نمای آجری قدیمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بررسی و بازدید نما توسط کارشناس مربوطه

بررسی شرایط نمای آجری ساختمان به این دلیل است که آسیب‌ها کاملا شناسایی شود و برای بازسازی آن‌ها از روشی اصولی استفاده شود. در ترمیم نمای آجری قدیمی این مرحله اهمیت بسیاری دارد تا ادامه روند بازسازی به درستی انجام شود.

طراحی نمای مورد نظر

این مرحله زمانی اجرا می‌شود که مالک قصد تغییر کامل نمای ساختمان را با مصالح دیگری مانند سنگ داشته باشد. در چنین شرایطی با اخذ مجوز مربوطه از شهرداری و در نظر گرفتن محدودیت‌های اعمال شده، طراحی نما انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: ساختمان آجری، معماری بوتیک هتل سنگ سیاه

بررسی و انتخاب مصالح مورد نیاز

این مرحله از ترمیم نمای آجری قدیمی باید بعد از طراحی انجام شود. زیرا نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است، مجوز شهرداری برای مصالحی که می‌توانید استفاده کنید بسیار حیاتی است. همچنین این مرحله بهتر است بعد از مشخص کردن بودجه انجام شود تا مصالح مورد نیاز برحسب بودجه تهیه شود.

بیشتر بخوانید: نمای آجری زیبا، طراحی مدرن ویلا گل خانه در کرج!

نصب داربست و شروع بازسازی

اولین قدم برای شروع ترمیم نمای آجری قدیمی ساختمان، نصب داربست است تا از ریزش نما و ایجاد آسیب بیشتر هنگام بازسازی، جلوگیری شود. باقی تجهیزات بسته به نوع طراحی و وضعیت ساختمان باید توسط کارشناس مربوطه مشخص شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع نمای ساختمان ویلایی

نکات مهم برای ترمیم نمای آجری قدیمی

نکاتی که هنگام ترمیم نمای آجری ساختمان باید به آن توجه شود

برای بازسازی نمای ساختمان بهتر است نکاتی را رعایت کنیم تا روند آن اصولی‌تر طی و شود و نتیجه کار دقیقا همان چیزی دربیاید که انتظار داشتید. در ادامه به برخی از این نکات خواهیم پرداخت.

  • بهتر است پنجره‌ها نیز همراه با بازسازی نمای ساختمان تعویض شوند
  • اگر قصد رنگ کردن آجرهای نما را داشتید، بهتر است از رنگ‌های باکیفیت و مقاوم در برابر رطوبت و رنگ‌پردیگی استفاده کنید
  • نوع مصالح مورد استفاده برای نما بهتر است براساس شرایط آب و هوایی منطقه باشد
  • حتما توجه داشته باشید که در صورت تمایل به تغییر نمای ساختمان، نمای قبلی کامل تخریب شود و بعد از زیرسازی‌های لازم، نمای جدید جایگزین شود.
  • اگر فقط قسمتی از نمای آجری دچار مشکل شده بود، می‌توانید مطالح دیگری را با آجر ترکیب کنید و دیگر نیازی به بازسازی کامل نمای ساختمان نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: طراحی و اجرای نمای ساختمان، شیک ترین نمای ساختمان های مدرن و کلاسیک

نمای آجری ساختمان

در پایان:

از آن جایی که نمای ساختمان نشانگر سلیقه و اهمیت معمار بنا و ساکنین آن است، توجه به زیبایی و بازسازی دوره‌ای آن امری مهم است که بهر است به آن توجه شود. در این مقاله سعی داشتیم تا اطلاعات بیشتری درباره ترمیم نمای ساختمان آجری در اختیار تان قرار دهیم تا با مراحل آن و نکات مهم این فرآیند بیشتر آشنا شوید.

مطالب مرتبط:

نویسنده: پریچهر

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه