آشنایی با انواع نمای ساختمان ویلایی

آشنایی با انواع نمای ساختمان ویلایی

به قلم: مژگان احمدی

وقتی به انواع نمای ساختمان ویلایی نگاه می‌کنیم، ممکن است واکنش‌های بسیار متفاوتی نسبت به آن‌ها داشته باشیم. بعضی دارای درهای قوسی عظیم و ستون‌های بلند با طرح‌های برجسته هستند و بعضی دیگر با ایوانی بزرگ، پنجره‌های قدی و ظاهری کلاسیک و بی‌نقص جلب توجه می‌کنند. این نما و طراحی‌ها تصادفی نیست بلکه شخصی آن‌ها را با توجه به بافت شهری و پتانسیل سازه مورد نظر طراحی کرده است. آیا تا به حال به نمای ساختمان‌های ویلایی و تنوع طراحی آن‌ها توجه کرده‌اید؟ توجه به زیبایی نمای بیرونی یک ساختمان خصوصا خانه‌های ویلایی به اندازه دکوراسیون داخلی اهمیت دارد.

اگر تمایل دارید تا هنگام مشاهده نمای یک ساختمان ویلایی اطلاعات بیشتری داشته باشید و به این حوزه علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع نمای ساختمان ویلایی آشنا کنیم و درباره اهمیت توجه به نمای بیرونی ساختمان‌ها بیشتر صحبت کنیم.

قالیشویی ادیب

مطلب پیشنهادی: اصول طراحی نمای ساختمان

نمای بیرونی ساختمان‌‌ها از چه عناصری تشکیل می‌شوند؟

نما، دیوار خارجی یا ظاهر ساختمان است و معمولاً شامل عناصر طراحی مانند نحوه قرارگیری پنجره ها یا درب‌ها و المان‌های ظاهری ساختمان می‌شود. بسته به سبک معماری، این عناصر ترتیب خاصی دارند. در حالی که کلمه «نما» می‌تواند هر دیوار خارجی ساختمان یا عنصر طراحی را نشان دهد، اما اغلب به دیوار جلویی و قسمت ورودی ساختمان اشاره دارد. معمولا نمای جلوی ساختمان نسبت به بقیه دیوارهای کناری از طراحی معماری دقیق یا خاصی برخوردار است.

انواع نمای ساختمان ویلایی

وقتی یک معمار نمایی را طراحی می‌کند، بسیاری از عناصر را در نظر می‌گیرد. درب ورودی چگونه باشد، از چه نوع مصالح ساختمانی مانند سنگ، چوب یا آجر استفاده شود و نحوه قرارگیری پنجره‌ها چگونه باشد.

وقتی صحبت از انواع نمای ساختمان ویلایی می‌کنیم باید بگوییم که سبک‌های معماری در طراحی خانه‌های ویلایی در طول تاریخ، دست‌خوش تغییر شده است و هم‌چنان نیز این روند تغییر ادامه دارد. معماران از دوره‌های مختلف سبک‌های بسیار متفاوتی از نما را ترجیح داده‌اند که در ادامه به برخی از انواع آن‌ها خواهیم پرداخت.

نمای ساختمان ویلایی مدرن

معمولا معمارانی که نمای مدرن را از بین انواع نمای ساختمان ویلایی انتخاب می‌کنند، به گونه‌ای آزادی عمل را اولویت کار خود قرار داده‌اند. نمای مدرن تنها به یک سبک خلاصه نمی‌شود و تجلی جسارت و خلاقیت معمار آن است.

با وجود تنوع در این سبک اصول مشترکی نیز میان تمامی طراحی‌های نمای مدرن یافت می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایبندی به سادگی و حذف جزئیات غیرضروری
  • سازگار با محیط‌زیست
  • عدم استفاده از طرح‌های برجسته و شلوغ
  • الهام از اشکال هندسی در طراحی بنا
  • طراحی‌های نامتقارن و در عین حال کارآمد
  • استفاده از مصالح مدرنی چون بتن و فولاد

نمای ساختمان ویلایی رومی

نمای ویلایی رومی یکی از پرطرفدارترین انواع نمای ساختمان ویلایی در ایران به شمار می‌رود. این نما که طراحی کاملا کلاسیکی دارد، عظمت و شکوه پادشاهان رم باستان را یادآورد می‌شود. از جمله ویژگی‌های این طراحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از سنگ تراورتن در نمای ساختمان
  • ستون‌های بلند باشکوه
  • نمای یک‌دست سفید با المان‌های ساده و به دور از جزئیات
  • ایوان‌های سرتاسری و بزرگ

نمای ویلایی به سبک گوتیک

استفاده از این سبک معماری در ایران کمتر به چشم می‌خورد. این سبک معماری از قرن دوازدهم رونق پیدا کرد و نمای غربی کلیسای نوتردام پاریس نیز از این سبک پیروی می‌کند.

از جمله ویژگی‌‌های این سبک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طاق‌های نوک‌تیز و شمشیر مانند
  • قوس‌های جناغی
  • پشت‌بندهای معلق
  • درب‌های ورودی بلند و باشکوه

نمای ویلایی نئوکلاسیک

نمای نئوکلاسیک در بین انواع نمای ساختمان ویلایی همان‌طور که از اسم آن پیدا است، ترکیبی از سازه‌های مدرن و کلاسیک است. این طراحی به نوعی ساده‌تر از طراحی‌هی کلاسیک است و در استفاده از المان‌های شلوغ و افراطی که در سبک کلاسیک به وفور دیده می‌شود، تعادل را رعایت می‌کند.

از جمله ویژگی‌‌های این سبک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برجستگی‌ها و تزئینات نما در قالبی مسطح‌تر قرار می‌گیرند
  • برخلاف سبک کلاسیک از استفاده برج‌ها و گنبدها در این سبک اجتناب می‌شود
  • از ترکیب سنگ، چوب و فلز در این سبک‌ها استفاده می‌شود

نمای ترموود

در ساخت و طراحی این نما معمولا از چوب‌های فرآوری شده و مقاوم استفاده می‌شود و ظاهری متفاوت به نمای خانه‌های ویلایی می‌بخشد. استفاده از این نما بیشتر در مناطق شمالی و جنگلی که معمار تمایل دارد هم‌خوانی بیشتری با فضا و رنگ‌های محیط ایجاد کند، رایج است. این نما برای خانه‌هایی با سقف شیروانی و کلبه‌ای شکل بسیار پرکاربرد است.

در پایان:

دنیای سبک‌های معماری دنیای گسترده‌ و پر از شگفتی است و با ترکیب چند سبک معماری سبک‌های جدید دیگری متولد می‌شوند. ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما را با برخی از رایج‌ترین انواع نمای ساختمان ویلایی آشنا کنیم تا با نگاه کردن به نمای یک ساختمان با سبک معماری آن آشنا باشید و از نگاه کردن به جزئیات منحصربه‌فرد معماری آن لذت ببرید.

مطالب پیشنهادی مرتبط:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه