5 اصل مهم در طراحی ویلای مدرن

5 اصل مهم در طراحی ویلای مدرن

به قلم: سمانه زارعی

زندگی ماشینی و آپارتمانی امروز بسیاری از شهرنشینان را به سمت ویلاسازی و پناه بردن به طبیعت سوق داده است. یکی از دغدغه‌های همیشگی صاحبان ویلا این است که طراحی ویلای خود را بر اساس چه سبک و سیاقی پیش ببرند؟ بهتر است معماری ویلا در چه سبکی ساخته شود تا هم زیبا و چشم‌نواز باشد و هم از طی سالیان از مد نیفتد؟ این روزها بازار ویلاسازی به سبک مدرن داغ داغ است و به لطف دانش مهندسین صنعت ساخت و ساز، هرروز معماری‌های خلاقانه و سازه‌های نوآورانه‌تری ساخته می‌شود. اما چرا باید عاشق ویلای مدرن بود؟ این نوع ویلاها نسبت به سبک‌های دیگر معماری چه مزایایی دارند؟ امروز و در این مطلب از چیدانه با شرکت طرح و معماری آرویج همراه هستیم تا درمورد طراحی ویلای مدرن به طور مفصل صحبت کنیم. با ما باشید.

چوب و هنر

طراحی ویلای مدرن

به نظر شما چرا باید سبک مدرن را دوست داشت؟ چرا معماری ویلای مدرن تقریبا همه‌پسند است و اکثر ویلاهای زیبا و خلاقانه‌ای که در گوشه به گوشه شهرهای شمالی و جاهای خوش آب و هوا می‌بینیم در سبک مدرن و امروزی ساخته می‌شود؟ واقعیت این است که در طراحی ویلای مدرن همه چیز در بهترین و متعادل‌ترین حالت خود قرار دارد. مهمترین کاربرد مدرنیته در معماری ایجاد تعادل، ایستایی، توازن و تناسب است. علاقه وافر مردم به این سبک رقابت بی‌سابقه‌ای را در میان معماران و طراحان ایجاد کرده است. توجه زیاد مهندسان به بخش‌های خارجی و دکوراسیون داخلی ویلای مدرن باعث شده است تا امروز شاهد طراحی‌های خیره‌کننده‌ای باشیم که برخی از آن‌ها در دنیای معماری نظیر ندارند.

اولین قدم در طراحی ویلای مدرن چیست؟

احترام به طبیعت! بله! نخستین گامی که برای طراحی مدرن ویلا برمی‌دارید پس از انتخاب زمین مناسب در نظر گرفتن ویژگی­‌های محیط پیرامونی است. ایده کلی برای طراحی و ساخت ویلای مدرن باید ایجاد پیوستگی و همخوانی ساختمان با فضای اطراف آن باشد. به طور مثال در انتخاب مصالح باید به پایداری آنها در آن آب و هوای خاص اهمیت بدهید و یا گیاهانی را انتخاب کنید که با اقلیم منطقه سازگار باشند. همچنین توجه به معماری بومی مساله‌ای است که بهیچ عنوان نباید از آن غافل شوید.

 اصول و مراحل طراحی ویلای مدرن

در ساخت ویلای مدرن توجه به برخی از اصول لازم است. از مرحله انتخاب زمین تا ساخت کامل ویلا مراحل زیادی طی می­ شود و نکته­ ها و قوانین مختلفی در هر مرحله از آن وجود دارد که برخی از مهم‌­ترین آنها به شرح زیر هستند:

1. دکوراسیون داخلی در طراحی ویلای مدرن

ما پیش از این در مقاله معماری داخلی و دکوراسیون مدرن درمورد ایده‌های نوین در سبک مدرن و امروزی صحبت کرده بودیم. در طراحی ویلا به سبک مدرن معمار آزادی و ابتکار عمل بیشتری دارد. در پلان ویلای مدرن معمولا هیچگونه فضای پرت و بلااستفاده‌ای دیده نمی‌شود، زیرا اساس سبک مدرن عملکردی بودن فضا با استفاده از بهترین تناسبات است. شاید شما هم در تصورات خود تناسب را با تقارن اشتباه بگیرید! تناسب لزوما به معنی تقارن نیست. اصول زیبایی‌شناختی بصری در سبک مدرن به ما می‌گوید که در این نوع طراحی ملزم به رعایت کردن تعادل و توازن هستیم و این یعنی همه اجزا باید در بهترین جایگاه خودشان قرار بگیرند تا زیبا و دلنشین به نظر برسند. در حقیقت در دنیای مدرنیته شما هیچ نیازی به مخفی شدن پشت تزئینات و زرق و برق‌های مختلف را ندارید، زیبایی معماری مدرن در سادگی، خلوتی و کم‌جزئیات بودن آن نهفته است.

2. نما در ساخت ویلای مدرن

نمای یک ساختمان برگ برنده یک معمار حرفه‌ای است. اولین چیزی که از یک ساختمان به چشم هر رهگذری می‌آید نما و ظاهر آن است و می‌توانیم بگوییم که اکثر مردم وضعیت داخلی ساختمان را از روی نمای آن قضاوت می‌کنند. احتمالا شما هم تجربه کرده‌اید که وقتی از کنار یک ویلای مدرن عبور می‌کنید نمای آن در یک نگاه مدرن بودن ویلا را به رخ می‌کشد. اما آیا فکر کرده‌اید که این نما با چه خصوصیاتی هویت خودش را به شما معرفی کرده است؟ در طراحی نمای مدرن معمولا از خطوط صاف و شکسته استفاده می‌شود. استفاده از پنجره‌های قدی و بزرگ و رنگ‌های ساده و آرامش‌بخش در کنار مصالحی با تنوع بالا همان چیزی است که معماران در طراحی مدرن ویلا به کار می‌گیرند.

3. نقش رنگ‌ها در طراحی ویلای مدرن

رنگ­‌ها نقش برجسته‌ای در طراحی فضاهای داخلی و بیرونی ویلای مدرن دارند و بخشی از سبک و هویت ساختمان را تشکیل می­‌دهند. اصولا سبک مدرن با رنگ­‌های ساده و خنثی شناخته می­‌شود. دنیای رنگ­ها آنقدر گسترده است که نمی­‌توانیم مرز مشخصی برای مدرن یا کلاسیک بودنشان قائل شویم مخصوصا زمانی که سلیقه کارفرما هم در انتخاب رنگ در نظر گرفته می ‌شود. ولی می­‌توان گفت به طور کلی رنگ­‌هایی مانند سفید، مشکی، نقره‌ای، خاکستری، کرم، نارنجی و قهوه‌­ای جزو رنگ‌های پرطرفدار در ساخت ویلای مدرن هستند.

 4. اصول نورپردازی مدرن

ویژگی روشنایی و نورگیر بودن برای خریداران و سازندگان ویلا یک مساله مهم و تعیین‌کننده است. نورگیر بودن آنقدر مهم است که هنگام طراحی و جهت‌بندی ساختمان ویلا زوایای تابش نور به طور کامل در نظر گرفته می‌شود. رکن اصلی در طراحی ویلای مدرن نهایت استفاده از نور طبیعی است. دقیقا به همین دلیل است که در نمای یک ساختمان مدرن پنجره‌های بزرگ و سرتاسری می‌بینید. پنجره و بازشو در سبک معماری مدرن در هر وجهی از ساختمان به کار می‌رود، البته در ابعاد متفاوت! تفاوت در ابعاد بازشوها در درجه اول به دلیل جلوگیری از نورزدگی ساختمان و هدررفت انرژی داخلی آن است و بعد بخاطر کنترل حریم خصوصی ساکنین ویلا.

نور مصنوعی در معماری مدرن داستان دیگری دارد. اگر سری به بازار بزنید با تنوع بسیار گسترده‌ای از چراغ‌ها و لوازم روشنایی لوکس و مدرن مواجه می‌شوید که هرکدام از آن‌ها می‌توانند جلوه و زیبایی یک ویلای مدرن را چندین برابر کنند. نورپردازی در ویلای مدرن یکی از مباحث موردعلاقه طراحان داخلی است، زیرا در سبک مدرن و امروزی دست معمار برای طراحی انواع نورپردازی‌های داخلی، نما، محوطه، استخر و … باز است. در حقیقت نورپردازی صحیح و کافی جدا از تامین روشنایی ساختمان باعث جذابیت فوق‌العاده فضای ویلا در شب می­ شود.

5. محوطه‌سازی در طراحی ویلای مدرن

پس از جانمایی ویلا و شروع به ساخت آن می­‌توان طراحی محوطه را هم انجام داد. علاوه بر نمای ساختمان ویلا که گفتیم هویت آن را می­ سازد، محوطه‌سازی ویلا هم نشانی از شخصیت ویلا محسوب می­‌شود. محوطه ویلا هم از نظر کاربردی و هم از نظر زیبایی ویلای مدرن اهمیت دارد.

محوطه‌سازی ویلای مدرن با توجه به مساحت، نیاز کارفرما، اقلیم منطقه و میزان بودجه کارفرما طراحی و اجرا می‌شود. در طراحی محوطه عناصری مانند درختان و درختچه­‌ها، گیاهان فصلی، کف‌سازی محوطه، آبنما و استخر و نورپردازی در نظر گرفته می‌­شوند. همچنین در ساخت ویلای مدرن استفاده از مبلمان فضای باز مانند میز و صندلی، آتشدان، آلاچیق و.. از مواردی است که باید به آن پرداخته شود. برای انتخاب وسایل فضای باز به تناسب بین شکل، فرم و رنگ وسایل با سبک محوطه‌سازی توجه کنید.

ایده‌های جالب طراحی دکوراسیون ویلای مدرن

استفاده از شومینه: امروزه انواع مختلفی از شومینه­‌های مدرن در بازار وجود دارند که می‌توانید در طراحی داخلی ویلای مدرن از آنها استفاده کنید.

مبلمان: اغلب ویلاها فضایی برای استراحت و تفریح هستند، در نتیجه راحت بودن مبلمان در کنار زیبایی از خصوصیات مبلمان مناسب برای ویلای مدرن هستند.

استفاده از عناصر طبیعی: مصالحی که بر حضور طبیعت تاکید دارند باعث ایجاد حس مثبت در فضا می‌شوند. می­توانید در بخش­هایی از دیوار داخلی ویلا از آجر، سنگ، چوب و یا چوب پلاست جهت زیبایی استفاده کنید.

استفاده از رنگ­های سفید و خنثی: رنگ­های خنثی هیچوقت خسته­کننده نیستند و تکراری و دمده نمی‌شوند. همچنین رنگ سفید از اولویت­های اول رنگ برای یک دکوراسیون مدرن است.

استخر سرپوشیده: با اینکه اغلب ویلاها یک استخر در محوطه دارند ولی ممکن است کارفرما از شما استخری را در داخل ساختمان بخواهد. در این صورت باید یک جای خوب و مناسب برای قرار گرفتن استخر و تجهیزات آن در نظر بگیرید.

کلام آخر

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هرروز به پیچیدگی‌های آن افزوده می‌شود. نگاهی به ساختمان‌های بیست سال پیش بیندازید. روی چهره این ساختمان‌ها نه تنها گرد پیری و کهنگی نشسته بلکه تزئیناتی در جزء به جزء معماری آن‌ها مشاهده می‌کنید که دیگر حاضر نیستید در ویلای جدیدتان آن‌ها را به کار ببرید. امتیاز ویژه ویلای مدرن همین است: هیچوقت دمده نمی‌شود و تاریخ مصرف ندارد. زیرا در ساخت آن هیچ عنصر پیچیده‌ای به کار نمی‌رو و. همه چیز در نهایت سادگی و کاربردی بودن طراحی می‌شود. در این مطلب درمورد اصول و نکات طراحی ویلای مدرن به طور مفصل صحبت کردیم. اگر شما هم به دنبال ساخت ویلا به سبک مدرن هستید کار خود را به شرکت­ های متخصص در این زمینه بسپارید.

شرکت طراحی و معماری آرویج یکی از پیشگامان فعالیت در زمینه معماری و معماری داخلی به منظور ایجاد ساختمان‌های مدرن، فضاهای مناسب و کارآمد و همچنین خلق آثاری برگرفته از تکنولوژی امروزی و فنون جدید مطابق با فرهنگ ایران زمین هستند. برای مشاهده پروژه‌های این مجموعه می‌توانید به صفحه پروفایل شرکت طرح و معماری آرویج سر بزنید و برای مشاوره در رابطه با پروژه‌های طراحی و اجرای انواع ساختمان­ با کارشناسان در ارتباط باشید.

 

اگر این مطلب برایتان مفید بود می‌توانید از مقالات ویلای مدرن دوبلکس و جدیدترین متدهای طراحی ویلا نیز استفاده کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه