ویلای دوبلکس مدرن؛ طراحی فضایی کاربردی، آرامش‌بخش و لوکس

ویلای دوبلکس مدرن؛ طراحی فضایی کاربردی، آرامش‌بخش و لوکس

به قلم: نرگس مهردادیان

امروزه طراحی ویلای دوبلکس مدرن بسیار پرطرفدار شده است. در دنیای امروز بیشتر مردم در شهرهای بزرگ و پرجمعیت در خانه‌ها یا آپارتمان‌های کوچک زندگی می‌کنند. شهرنشینان برای فرار از خستگی و شلوغی زندگی شهری ترجیح می‌دهند اوقات فراغت خود را در مکانی آرام، خلوت و خوش آب و هوا سپری کنند. ویلاها معمولا فضای بازتر و بزرگتر و امکان استفاده از المان‌های طبیعی را دارند. از خصوصیات طراحی ویلای دوبلکس مدرن می‌توان به کاربرد خطوط صاف، سادگی و کاربردی بودن اشاره کرد. اما چگونه می‌توان یک ویلای زیبای دوبلکس به سبک مدرن مانند ژورنال‌های دکوراسیون و طراحی داخلی داشت که هم مطابق مد باشد، هم نیازهای ما را را برطرف کند و هم متناسب با فضای مورد نظر باشد. اگر این پرسش‌ها در ذهن‌تان نقش بسته با چیدانه و استودیو معماری تجویدی در ادامه این مطلب همراه باشید…

چوب و هنر

طراحی ویلای دوبلکس مدرن طبق اصول معماری

طراحی ویلای دوبلکس مدرن طبق اصول معماری

بسیاری از مالکان ویلاهای مناطق ییلاقی و داخل شهر، به اشتباه گمان می‌کنند با نشان دادن چند عکس به پیمانکار، به طرح دلخواه‌شان خواهند رسید. اما تمام ویلاهای زیبا، مدرن و لوکس توسط تیم‌های حرفه‌ای مهندسی و طراحان داخلی براساس نیازهای کافرما و فضای مورد نظر و مطابق اصول مهندسی و هنر معماری و دکوراسیون داخلی، طراحی، اجرا و دیزاین شده‌اند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی حرفه‌ای ویلا به صفحه اینستاگرام استودیو تجویدی مراجعه کنید.

اصول طراحی ویلای دوبلکس مدرن

اصول طراحی ویلای دوبلکس مدرن

در ویلای دوبلکس، ساختمان در دو طبقه طراحی و به‌وسیله پلکان داخلی به هم مرتبط می‌شود. ویلای دوبلکس مدرن معمولا فضاهایی پر نور دارد و المان‌های طبیعی مانند فضای سبز، آب‌نما و استخر فضا را چشم نوازتر می‌کنند. همچنین دوبلکس بودن ویلا، در یک زیربنای ثابت، مساحت بیشتری در اختیار قرار می‌دهد.

جهت ساختمان در طراحی ویلای دوبلکس مدرن

جهت ساختمان در طراحی ویلای دوبلکس مدرن

تا حد ممکن باید ویلا به سمت خورشید یعنی به طرف جنوب ساخته شود. در نتیجه بهترین مکان برای ساخت ساختمان، شمالی‌ترین بخش زمین خواهد بود تا از نور جنوبی کافی برخوردار شود. با این کار در مصرف انرژی صرفه جویی و از نور و گرمای طبیعی خورشید در طول روز به بهترین شکل استفاده می‌شود.

محل قرارگیری پله‌ها در ویلای دوبلکس مدرن

محل قرارگیری پله‌ها در ویلای دوبلکس مدرن

مکان پله‌های داخلی، در طراحی فضای داخلی ویلای دوبلکس مدرن نقش بسیار مهمی دارند. این پله‌ها نقش محوری و اصلی در ساختار ویلای دوبلکس داشته و بقیه عناصر حول آن شکل می‌گیرند. پله‌های ویلاهای دوبلکس می‌توانند در هر چه زیباتر شدن فضای داخلی ویلا نیز موثر باشند. پله‌ها باید طوری طراحی شوند که جلوی نور را نگیرند، فضاهای اصلی را اشغال نکنند و دسترسی مناسبی به قسمت‌های مختلف در دو طبقه داشته باشند.

سادگی سبک مدرن در طراحی ویلای دوبلکس

سادگی سبک مدرن در طراحی ویلای دوبلکس

طراحی المان‌های داخلی ویلای دوبلکس مدرن باید بر اساس ویژگی‌های این سبک خلوت و با جزییات کم انجام شود. به هیچ وجه طراحی داخلی ویلای مدرن را شلوغ و پر از طرح‌های مختلف نکنید. چراکه در طولانی مدت فضا خسته‌کننده می‌شود و آرامش ذهنی مورد نیاز در اوقات فراغت، فراهم نمی‌شود.

رنگ در طراحی ویلای دوبلکس مدرن

رنگ در طراحی ویلای دوبلکس مدرن

در سبک مدرن رنگ‌های خنثی مانند سفید، طوسی و خاکستری کاربرد دارند. معمولا از ترکیب دو یا سه رنگ بیشتر استفاده نمی‌شود. می‌توان با به‌کار بردن جزییاتی به رنگ‌های جذاب و شاد از یکنواختی رنگ‌های خنثی کم کرد. یا با رنگ‌های بژ، کرم و طیف رنگ قهوه‌ای، فضایی آرام و دنج ایجاد کرد.

ارتفاع سقف در ویلای مدرن دوبلکس

ارتفاع سقف در طراحی ویلاهایی مدرن دوبلکس

در طراحی ویلای دوبلکس مدرن محدودیت‌های ساخت آپارتمان وجود ندارد. می‌توان سقف این بنا را نسبت به آپارتمان‌ها بلندتر ساخت، تا شیک‌تر و باشکوه‌تر به‌نظر برسد. ارتفاع سقف بلند، باعث ایجاد احساس سبکی و آرامش در فضا می‌شود.

پلان و نقشه ویلای دوبلکس مدرن

پلان و نقشه ویلای دوبلکس مدرن

پلان یا نقشه ویلا همراه با اندازه‌ها، مقیاس‌ها و جزییات توسط معمار و مهندس طراح، آماده خواهد شد. در طراحی پلان علاوه‌بر مسائل فنی، سلیقه و نیاز کارفرما اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت. طراحی ویلا به‌خصوص، ویلای دوبلکس با طراحی آپارتمان تفاوت‌های زیادی دارد. برای مثال راه‌ و میزان ورود نور به فضای آپارتمان‌ محدود است اما این محدودیت برای ویلا معمولا وجود ندارد.

معمولا فضاهای عمومی‌ مانند نشیمن بزرگ، آشپزخانه، غذاخوری و سرویس‌های بهداشتی در طبقه همکف و در دسترس قرار می‌گیرند و فضاهای خصوصی‌تر مانند اتاق‌خواب‌ها در طبقه بالا قرار می‌گیرند. اصول سبک معماری مدرن در پلان، نما و دکوراسیون داخلی باید هماهنگ با یکدیگر طراحی شود.

مطابق سبک زندگی اعضای خانواده اندازه فضاها را باید در نظر گرفت. برای مثال اگر مهمان‌پذیر هستید و از فضاهای بزرگ لذت می‌برید، سالن اصلی خانه می‌تواند بزرگ و یکدست طراحی شود. یا به جای یک سالن بزرگ، ۲ یا حتی ۳ سالن داشته باشید. در تعیین اندازه و محل قرارگیری اتاق‌ها، آشپزخانه و ارتباط آن‌ها نیز باید سبک زندگی ساکنان در نظر گرفته شود.

نمای ویلای دوبلکس مدرن

نمای ویلای دوبلکس مدرن

نما به‌عنوان بیرونی‌ترین بخش ویلا در نگاه اول نظر بیننده را به خود جلب کرده و نشان‌دهنده سلیقه کارفرما و معماران بنا خواهد بود. در ویلاهای دوبلکس، نسبت به یک ‌طبقه‌ها نما اهمیت بیشتری خواهد داشت. چراکه به‌دلیل ارتفاع بلندتر، نمای ساختمان از بیرون هم دیده می‌شود. در طراحی نمای ویلا و انتخاب متریال نما، باید آب و هوا و محیط ویلا در نظر گرفته شود.

نمای ویلای دوبلکس مدرن مواد، رنگ‌ها و اشکال خاص سبک مدرن را در طراحی جای داده و ظاهری مدرن به ویلا می‌بخشد.  ویژگی‌هایی چون استفاده از پنجره‌های بزرگ و نور طبیعی، اشکال هندسی ساده، سیمان رنگی، خطوط صاف و رنگ‌های خنثی نمایانگر سبک پرطرفدار، کاربردی و ساده مدرن هستند.

شیشه در طراحی نمای ویلا دوبلکس مدرن

شیشه در طراحی نمای ویلا دوبلکس مدرن

یکی از دلایلی که افراد فضای محصور آپارتمان‌ها را رها کرده و به ویلاها روی می‌آورند، استفاده از منظره طبیعیت و محیط اطراف است. نمای شیشه‌ای باعث بهره‌مندی از نور طبیعی خورشید می شود و منظره بیرون را هر لحظه در مقابل چشما‌نتان قرار می‌دهد. در طراحی ویلای دوبلکس مدرن برای قسمت‌هایی که در معرض تابش نور مستقیم آفتاب هستند، حتما دیوارهای شیشه‌ای به‌کار برید. حتی در پروژه‌های بازسازی ویلا می‌توان با حذف یا ایجاد شکاف در دیوارها و به‌کار بردن بازشو‌های شیشه‌ای، نور و طبیعت را وارد ویلا کرد.

دکوراسیون داخلی ویلای مدرن

دکوراسیون داخلی ویلای مدرن

بعد از این‌که اجرا و طراحی داخلی مطابق نظر کارفرما و نقشه تاییدی انجام شد. اجزای دکوراسیون داخلی ویلا دوبلکس مدرن، در جای خود قرار می‌گیرند. تمامی این فضاها طبق سلیقه کارفرما و اصول دکوراسیون داخلی مدرن، طراحی و دیزاین می‌شوند. می‌توان با سادگی و جذابیت طراحی داخلی ویلای دوبلکس به سبک مدرن، فضایی زیبا و پر از حس آرامش فراهم کرد. بخش‌های مختلف ویلا باید با سلیقه و سبک زندگی ساکنان نیز هماهنگ باشد.

نشمیمن اصلی: معمولا در طبقه همکف و در دسترسی همه ساکنان طراحی می‌شود. بهتر است پله‌های داخلی که همکف را به طبقه بالا مرتبط می‌کند در نزدیکی نشیمن اصلی طراحی شود.

فضاهای خصوصی: مانند اتاق‌ خواب ها و فضاهای استراحت در طراحی ویلا دوبلکس معمولا در نیم طبقه یا طبقه بالا طراحی می‌شود. این فضاها بهتر است از طبقه اول دید نداشته باشد. معمولا برای اتاق خواب‌ها تراسی روبه فضای سبز در نظر گرفته می‌شود. این اتاق‌ها به حمام و سرویس‌ بهداشتی دسترسی نزدیکی دارند.

آشپزخانه‌: در ویلاهای دوبلکس در فضای مرکزی نزدیک به سالن یا نشیمن اصلی طراحی می‌شود. در ویلای دوبلکس مدرن، کانتر یا جزیره آشپزخانه نقش مهمی داشته و با سنگ نما می‌شوند.

سرویس بهداشتی: در ویلاهای دوبلکس برای هر طبقه حداقل یک سرویس مجزا در نظر گرفته شود. در ویلاهای بزرگتر برای هر اتاق‌خواب می‌توان یک سرویس جدا طراحی کرد.

نورپردازی در طراحی ویلای دوبلکس مدرن

نورپردازی در طراحی ویلای دوبلکس مدرن

علاوه‌بر بر طراحی پنجره‌ها و دیوارهای شیشه‌ای که نور طبیعی روز ویلا را تامین می‌کنند، به منابع نور مصنوعی در داخل و خارج ویلا نیاز خواهد بود. با توجه به ارتفاع زیاد سقف، نورپردازی‌هایی مانند لوسترهای بلند شیک و مدرن در فضای داخلی و نورهای خارجی در فضای سبز با چراغ‌های فلزی به سبک مدرن و مینیمال فضای شیکی در ویلا ایجاد می‌کنند.

محوطه‌سازی ویلاهای دوبلکس مدرن

محوطه‌سازی ویلاهای دوبلکس مدرن

امکان طراحی فضای خارجی سبز و طبیعی، از مهم‌ترین مزیت‌های ویلاها نسبت به خانه‌های معمولی محسوب می‌شود. طراحی فضاهای خارجی در ویلای دوبلکس کلاسیک به اندازه فضای داخلی مهم بوده و به ویلا رنگ و روح می‌بخشد. برای طراحی محوطه ویلای دوبلکس مدرن از عناصر طبیعی و بومی همان منطقه استفاده شود. تا پیوستگی با محیط اطراف حفظ شود و با آب و هوای مورد نظر سازگاری بیشتری داشته باشند.

ویلای مدرن دوبلکس در زمستان

کلام پایانی

اگر شما هم قصد دارید زمینی ییلاقی یا ویلای قدیمی و کهنه خود را تبدیل به یک ویلای دوبلکس مدرن کنید، حتما از یک تیم حرفه‌ای کمک بگیرید. متخصصین باید علاوه‌بر دانش و تخصص مهندسی معماری، از هنر طراحی دکوراسیون داخلی هم برخوردار باشند. با سپردن کار طراحی و اجرای ویلای دوبلکس مدرن به استودیو طراحی و بازسازی تجویدی یکی از برندهای مورد اطمینان در صنعت ویلاسازی می‌توانید پروژه ویلایی خود را، مطابق رویاهایتان تحویل بگیرید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه