Chidaneh.com placeholder image

بررسی جدیدترین متدهای طراحی ویلا توسط طراحان برتر

به قلم: تحریریه چیدانه

تبدیل شدن خانه‌های حیاط‌دار و ویلایی به آپارتمان‌های نقلی و کوچک امروزی یکی از تغییرات ناخوشایندی بود که طی سالهای اخیر برای شهرنشینان رخ داده است. به همین علت بسیاری از مردم برای داشتن یک استراحت مطبوع و سپری کردن اوقات فراغت به ویلاسازی در مکان‌های خوش آب و هوا روی آوردند. طراحی هر مکانی یک شروع و یک پایان دارد که با دانستن قدم به قدم آن می‌توانید به درست‌ترین و بهینه‌ترین شکل ممکن ساخت آن را به سرانجام برسانید. این مساله درمورد طراحی و ساخت ویلا نیز صادق است. اما یک سوال؟ در ویلاسازی چه سبکی از معماری محبوب‌تر و پرطرفدارتر است؟ سبک موردنظرمان را باید با توجه به چه فاکتورهایی انتخاب کنیم؟ جدیدترین متدهای طراحی ویلا کدامند؟ با کمک گروه معماری رامسین، در این مقاله به سوالات شما درمورد طراحی و ساخت ویلا پاسخ خواهیم داد. دعوت می‌کنیم با چیدانه همراه باشید.

جدیدترین متدهای طراحی ویلا به سبک مدرن و سنتی

اگر گشتی در اینترنت بزنید می‌بینید که طراحی ویلا در سبک‌های مختلفی اتفاق می‌افتد، اما در میان انواع سبک ویلا دو نوع معماری که بیشتر طرفدار دارند سبک‌های مدرن و سنتی هستند، در واقع این دو سبک و نوآوری‌های ایجاد شده در آن از جدیدترین متدهای طراحی ویلا به شمار می‌آیند که در ادامه ویژگی‌های هرکدام را به طور مجزا شرح می‌دهیم:

قالیشویی ادیب

ویژگی‌های ویلای مدرن

اگر اهل شمال‌گردی باشید و نگاهی گذرا به ویلاهای مناطق شمالی ایران بیندازید به سرعت متوجه خواهید شد که بخش بزرگی از ویلاهای شمال به سبک مدرن طراحی شده است. این مساله نشان از گرایش معماران و صاحبان املاک به مدرن‌سازی شهرک‌ها و خانه‌های ویلایی دارد. ویژگی اصلی شکل‌دهنده به ویلای مدرن سنت‌زدایی و جهانی بودن است، به این معنی که یک ویلای مدرن می‌تواند در هر نقطه‌ای از جهان به همان شکل ساخته شود که شما آن را در شهر خود می‌سازید، در صورتی که ویلاهای سنتی و کلاسیک تمایل دارند تا از ویژگی‌های بومی منطقه پیروی کنند، زیرا چارچوب آن را فرهنگ، سنت‌ها و المان‌های تاریخی می‌سازند.

در طراحی ویلای مدرن دست طراح برای خلاقیت و ابتکار عمل کاملا باز است. درواقع دیگر لازم نیست که تمام دغدغه معمار حفظ فرم ساختمان باشد، او می‌تواند کاملا آزادانه به عملکرد فضا با استفاده از بهترین تناسبات ممکن فکر کند. دلیل دیگری که محبوبیت ویلاهای مدرن را توجیه می‌کند این است که سبک مدرن دوستدار محیط زیست است. طراحی پنجره‌های قدی و بزرگ و شیشه‌های متعدد در ویلاهای مدرن باعث می‌شود تا هم به کاهش مصرف انرژی کمک کنیم و هم از طبیعت پیرامونی ویلا به بهترین شکل ممکن بهره بگیریم. گاهی اوقات در طراحی ویلاهای معروف می‌بینید که حتی جداکننده‌های خارجی بین فضای داخل و محوطه ویلا نیز تماما شیشه انتخاب می‌شوند تا هم ساختمان ظاهری به‌روزتر و لوکس‌تر به خود بگیرد و هم مساله کاهش مصرف انرژی در آن رعایت شود.

ویلاهای مدرن در عین سادگی بسیار باشکوه هستند، درک بصری آن‌ها راحت است، در طراحی آن هیچ ردپایی از فرهنگ، سنت و باورهای شخصی نیست و چیزی به جز اصول زیبایی‌شناسی در آن پیدا نخواهید کرد. مفهوم زیبایی در یک ویلای مدرن نیازی به مخفی شدن پشت آرایه‌ها و تزئینات اضافی ندارد و جسارت بصری و لوکس بودن آن به اندازه کافی تحسین‌برانگیز است.

حال سوال اینجاست: آیا طراحی ویلای مدرن تکراری و دمده شده است؟ پاسخ قاطع ما این است: خیر! معماران بزرگ در سرتاسر دنیا همواره به دنبال ارتقاء سبک ساخت بناهای مدرن هستند و هر روز نمونه بی‌نظیرتری از این دست ویلاها در دنیای معماری ارائه می‌شود. اگر ویلاهای مدرن زیادی را می‌بینید که به نظرتان جذاب و چشمگیر نیست و چنگی به دل نمی‌زند علتش این است که اصول درست طراحی ویلا در آن رعایت نشده است. درست است که دست معمار برای طراحی فرم‌های خلاقانه باز است اما یکسری اصول و قواعد در سبک مدرن بایستی رعایت شود، در غیر این صورت آن ویلا تنها نام “مدرن" را یدک می‌کشد. ما قبلا در مقاله ویلاهای مدرن ایرانی 10 ویلای مدرن در ایران را به شما معرفی کرده‌ایم. که با معماری خارق‌العاده خود چشم را خیره می‌کنند.

ویژگی‌های ویلای سنتی

اگر طرفدار سبک سنتی هستید و ترجیح می‌دهید از مدرنیته و زیرشاخه‌های مختلف آن دور بمانید طراحی ویلای سنتی همان گزینه‌ای است که باید به دنبالش بروید. وقتی درباره ویلای سنتی صحبت می‌کنیم منظورمان ویلاهای قدیمی و دمده نیست، بلکه آن‌ها بناهایی هستند که به سبک امروزی اما با خصوصیات ساختمان‌های سنتی و متناسب با فرهنگ و اقلیم منطقه ساخته می‌شوند، بنابراین جای تعجب ندارد اگر این مدل ویلا نزد ما ایرانی‌ها بسیار محبوب و دلنشین باشد و با نوع طراحی و دیزاین آن احساس راحتی زیادی داشته باشیم. به طور کلی طراحی سنتی ساختمان در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است، زیرا هر قومی یک تعریف خاص از سنت دارد، به همین دلیل برای ساخت یک ویلای سنتی در ابتدا باید با فرهنگ منطقه آشنایی داشته باشید. اما یک ویلای سنتی تمام‌عیار چه ویژگی‌هایی دارد؟ مواردی مانند نما و فرم‌های الهام‌گرفته از بناهای سنتی، رعایت تقارن در نمای بصری ویلا، طراحی سازگار با اقلیم و آب و هوای منطقه، استفاده از مصالح و متریال بومی، در نظر گرفتن پنجره‌های بزرگ و متعدد برای بهره‌گیری از نور طبیعی روز، طراحی ایوان و … می‌توانند معرف یک ویلای سنتی باشند.

در طراحی ویلاهای سنتی حفظ حریم خصوصی یک نکته بسیار پراهمیت است. حتی ویلاهای سنتی که با سبک مدرن تلفیق می‌شوند هم هرگز این اصل را از دست نمی‌دهند، به این صورت که فضاهای عمومی خانه به یکدیگر مرتبطند اما به حریم فضاهای خصوصی احترام گذاشته می‌شود، به طوری که تقریبا از خارج فضا به داخل آن دید نداشته باشد. در این سبک ویلاها استخر و جکوزی یا داخل ساختمان ساخته می‌شوند و یا اگر بنا باشد در محوطه ویلا و فضای باز ساخته شوند از دید عمومی پنهان هستند. نکته دیگر در طراحی سنتی ویلا استفاده از سطوح بزرگ شفاف و شیشه‌خور و ایجاد یک فضای داخلی روشن است که ارتباط ساکنین داخل خانه با طبیعت بیرونی را به خوبی برقرار می‌کند.

بنابراین کدام نوع ویلا بهتر است: مدرن یا سنتی؟

بعضی از صاحب‌خانه‌ها ممکن است دلایلی بیاورند که ویلای مدرن را بهتر جلوه بدهد و بعضی به معماری سنتی برای ویلا علاقه داشته باشند، اما وقتی تصمیم می‌گیرید که ویلای خود را چگونه بسازید هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. همه چیز به علاقه و نیازهای شما بستگی دارد. دوست دارید چه مصالح و متریالی در ساختن ویلای خود به کار ببرید؟ چه نمایی از ویلا برای شما جذابتر و دلنشین‌تر است؟ گرایش و سلیقه و حال و هوای اعضای خانواده شما بیشتر به سمت سبک و سیاق سنتی است یا مدرن و جوانانه؟ به یاد داشته باشید که برای انتخاب سبک موردعلاقه خود هیچ محدودیتی ندارید، بنابراین ویلایی را بسازید که از حضور و وقت‌گذرانی در آن لذت می‌برید.

اگر بین این دو سبک مردد هستید و نمی‌دانید کدامیک بیشتر به دردتان می‌خورد می‌توانید سری به پینترست بزنید و از عکس‌ها و مدل‌های مختلف ویلا در آن ایده بگیرید.  ضمن این که کمک گرفتن از متخصصان و مشاوران در حوزه ساخت و ساز می‌تواند دید شما را برای انتخاب بازتر کند.

طراحی ویلای کوچک؛ متراژ کم را دور بزنید!

بسیاری از افراد که صاحب زمین‌های کوچک و کم‌متراژ هستند متاسفانه گاهی ناامید می‌شود و تصور می‌کنند نمی‌توانند به ویلای رویایی خود دست پیدا کنند، اما خبر خوشحال‌کننده این است که علم معماری برای فضاهای کوچک نیز ترفندهایی دارد تا شما را به ویلای دلخواهتان نزدیک کند. یکی از پرکاربردترین راه‌حل‌ها در این زمینه طراحی فضای دوبلکس است، یعنی طراحی دو طبقه مجزا با ارتفاع استاندارد درست در یک واحد، که به واسطه پلکان با یکدیگر در ارتباطند. یک معمار حرفه‌ای معمولا زمانی این نوع طراحی را انتخاب می‌کند که مساحتی که برای ویلاسازی در اختیار دارد محدود است و از این طریق سعی می‌کند متراژ کاربردی ویلا را افزایش بدهد. به این شکل تمامی فضاها و محوطه‌سازی‌های لازم در قلب چنین ویلایی پیاده‌سازی می‌شود و از مساحت در دسترس به بهینه‌ترین شکل ممکن استفاده خواهد شد.

چند نکته مهم در طراحی و ساخت ویلا

فرقی نمی‌کند چه سبکی از معماری را انتخاب کرده‌اید، اگر بخواهید با جدیدترین متدهای طراحی ویلا شروع به ساخت و ساز کنید بایستی این نکات را همواره مد نظر داشته باشید:

  • استفاده از مصالح و متریال باکیفیت را هسته اصلی کارتان قرار بدهید. سعی کنید در این زمینه کاملا دست و دلباز باشید زیرا نوع و کیفیت مصالح انتخابی شما میزان دوام و عمر سازه شما را رقم می‌زند.
  • آیتم محوطه‌سازی باغ ویلا را بهیچ عنوان دست کم نگیرید. می‌توانید با توجه به شرایط اقلیمی منطقه از گیاهان بومی برای زیباسازی فضای خارجی ویلا استفاده کنید و کیفیت خروجی کار را بالا ببرید.
  • همانقدر که طراحی داخلی یک ویلا مهم است زیبایی نمای ویلا نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا نمای ساختمان به نوعی معرف سبک و سیاق و دکوراسیون فضای داخلی آن است. برای معماران نیز نمای ویلا حکم برگ برنده را دارد، زیرا میزان مهارت حرفه‌ای بودن او در طراحی را به دیگران نشان می‌دهد. بنابراین تا می‌توانید به ظاهر خارجی ویلا نیز بها بدهید.
  • سه مورد اساسی که اغلب طراحان ویلا با آن آشنا هستند استفاده از فضاهای وسیع، سقف‌های بلند و پنجره‌ها و بازشوهای بزرگ جهت استفاده حداکثری از نور طبیعی است.
  • از همان ابتدای کار از یک تیم متخصص کمک بگیرید. یک شرکت معتبر و حرفه‌ای می‌تواند هزینه تمام‌شده کار را برایتان برآورد کند تا یک دید شفاف به دخل و خرجتان داشته باشید. از طرفی با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده پروژه ویلای شما در کمترین زمان ممکن به اتمام خواهد رسید. یادتان باشد که تاییدکننده نهایی نقشه و سبک طراحی ویلا شما هستید، اما بهتر است این کار را با نظر مهندسان مجرب مجموعه انجام بدهید تا ایرادات و نقایص طرح دلخواهتان اصلاح شود.

برای آشنایی با جدیدترین متدهای طراحی ویلا از کجا شروع کنیم؟

اگر قصد دارید یک ویلای متفاوت و منحصربفرد بسازید اما نمی‌دانید باید چه مسیری را طی کنید با مهندسان مجرب مجموعه رامسین تماس بگیرید. این مجموعه با بکارگیری دانش روز دنیا در زمینه معماری و اجرای جدیدترین متدها در طراحی ویلا شما را قدم به قدم به ویلای دلخواهتان نزدیک می‌کنند. با مراجعه به سایت شرکت مهندسی رامسین و بررسی طیف گسترده‌ای از طرح‌ها و پروژه‌های متنوع ساخت خانه رویایی خود را از همین امروز آغاز کنید. 

جمع‌بندی پایانی

طراحی ویلا مساله‌ای است که معماران زیادی در سرتاسر جهان برای ارائه طرح‌های جالب‌تر و جدیدتر بر سر آن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. شاید بسیاری تصور کنند که طراحی ویلا کار ساده‌ای است، اما اگر سری به وب‌سایت‌های بزرگ و معروف معماری بزنید متوجه خواهید شد که طراحان زمان زیادی را برای ایده‌پردازی و طراحی سبک‌های جدید صرف می‌کنند و آثار فوق‌العاده و شگفت‌انگیزی ارائه می‌دهند. به همین دلیل است که بخش بزرگی از جوایز بزرگ در دنیای معماری به طراحان ویلا تعلق می‌گیرد. به دلیل اهمیت این مساله در این مقاله به جدیدترین متذهای طراحی ویلا پرداختیم و درباره سبک‌های مدرن و سنتی نکات مهمی را مطرح کردیم. اگر قصد ویلاسازی دارید و یا در این زمینه به مشاوره نیازمندید می‌توانید با مراجعه به سایت شرکت مهندسی رامسین از خدمات اجرایی و ساختمانی این مجموعه بهره‌مند شوید.

 

اگر این مطلب برایتان مفید مقالات می‌توانید از مقالات طراحی ویلا به سبک تلفیقی و ویلای دوبلکس کلاسیک نیز کمک بگیرید.

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه