Chidaneh.com placeholder image

طراحی ویلای دارآباد، خانه‌ای دنج در دل کوه‌

به قلم: تحریریه چیدانه

خانه ما را از همه نگرانی ها و استرس‌های زندگی دور می‌کند. مهم نیست که خانه شما بزرگ است یا کوچک، راحت و دنج ساختن آن، می‌تواند باعث ایجاد روحیه بالا و احساس آرامش شود و شما را از خستگی روزمره خلاص کند. در این قسمت از پروژه‌های برجسته در چیدانه، به سراغ طراحی خانه‌ ویلایی بسیار دنج و متفاوت رفته‌ایم که در آن روح زندگی به آرامی جریان دارد. طراحی این ویلا در دارآباد، توسط گروه معماری دکورکت انجام شده است در ادامه با روند بازسازی آن آشنا خواهیم شد.

طراحی نمای خارجی خانه دارآباد تهران

مشخصات عمومی پروژه خانه دارآباد

  • عنوان پروژه: بازسازی خانه‌ی دارآباد
  • موقعیت: تهران – دارآباد
  • مدیریت پروژه و ساخت: گروه معماری دکورکت
  • طراحی داخلی: بهار حنفی
  • تاریخ ساخت: 1398
  • مساحت زمین: 68مترمربع
  • مساحت بازسازی شده: 25مترمربع
  • مدت زمان : 50روز
طراحی میز مطالعه در خانه دارآباد
طراحی حیاط و ورودی خانه داراباد
طراحی کمد لباس‌ها در خانه دارآباد
طراحی حمام و سرویس بهداشتی در خانه دارآباد
ورودی ویلای دارآباد
طراحی اتاق خواب در ویلای دارآباد

مشخصات سایت پروژه خانه دارآباد

پروژه خانه دارآباد پروژه‌ای برای زندگی در مقیاس مالک پروژه است. از عادات رفتاری مالک تا حتی ابعاد ساختمان همگی با خواست و خوی کارفرما طراحی و نهایی شد.
سایت پروژه نیز مختصات عجیبی داشت، ضلع شمالی کاملا با خانه پدری بدون هیچ‌گونه راه تنفسی بسته شده بود، ولی ضلع جنوبی در تضادی کامل با ضلع شمالی منظره‌ای بی‌حد و با کیفیت را تجربه می‌کرد. پس ما کوشیدیم که با استفاده‌های حداکثری از ضلع جنوبی، دیالوگ بنا را با این ضلع در تمام ارکان (اعم از فرم، بازشوها و متریال) برقرار کنیم و طراحی را با بالاترین شفافیت و روشنایی در عین فضایی کاملا امن و شخصی پیش ببریم.

سرویس خواب بالسا
نقشه و مشخصات ویلای دارآباد

طراحی فضاها و جزئیات در ویلای دارآباد

در خانه دارآباد تک‌تک آجرها، از ساختمان اصلی استفاده شد و نفس ساختمان قدیمی و اصیل در ساخت نهایی برقرار شد. ابعاد فضاها با دقت بسیار با پرهیز از بسته شدن و خفه شدن حداقلی انتخاب شد، اما به‌گونه‌ای که هرفضا خود روزنه‌ای برای ارتباط باشد نه بن‌بستی از یک خانه 57متری!
هندسه فضا نیز با سامان دادن کاربری‌ها حول یک فضای تقسیم حداقلی (شامل پله، و پاگرد ورودی) معنا پیدا کرد و همه‌ی ریزفضاها با دقت زیاد و انعطاف‌پذیری بالایی در کنار هم قرار گرفتند. کمدی که میز کار می‌شود، تخت خوابی که اتاق تلویزیون را شکل می‌دهد، تخت خوابی که زیر آن کمد لباس است، حمامی که زیر آن لاندری و انباری قرار گرفته و درنهایت سرویس بهداشتی که روی آن محل تعامل است و دید را، هم از پذیرایی به فضای صبحانه‎‌خوری باز می‌کند و هم از ورودی به نشیمن و بالکن.

طراحی اشپزخانه در ویلای دارآباد در تهران
اتاق غذاخوری با گیاهان در خانه دارآباد

طراحی آشپزخانه و صبحانه خوری در ویلای دارآباد

آشپزخانه هم آن‌قدر محصور است و مانند یک اکستنشن از حجم اصلی بیرون زده که هیچ بو و صدایی به داخل ساختمان نرود، و آن‌چنان با شیشه‌های بسیار و گشودگی‌ها با ایوان و حیاط و صبحانه‌خوری در تماس است که گویا هرگز فضای تفکیک شده‌ای نیست.
ما خانه دارآباد را طراحی برای آشتی با عادات اصیل زندگی و طبیعت می‌دانیم. گل کاغذی داخل صبحانه‌خوری‌اش نور را از سقف می‌گیرد و هوای تازه را از لوله‌ای حداقلی که نیازش را تأمین کند، اما هم‌نشین صاحب پروژه چای می‌نوشد و دل به دل مهمانش می‌دهد. آن‌قدر ارتفاع‌ها را کنترل کردیم که در هر گوشه که بنشینیم حتما با طبیعتش روبرو شوی و مسائل فنی را طوری دیدیم که همه آن‌ها هنوز زنده هستند و با صاحب‌خانه زندگی را رقم می‌زنند.

برای دیدن معماری ساختمان‌های ایرانی از معماران مطرح در کشورمان، از بخش پروژه‌های معماری برجسته در چیدانه دیدن کنید.

مطالب پیشنهادی: 

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه