Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه فیلم «اسرافیل»؛ روستیک موجود در خانه تهرانی

به قلم: المیرا فلاحیان

اگر شما نیز از مخاطبان همیشگی فیلم دکور باشید، تا کنون با تنوع وسیع انواع سبک‌های دکوراسیون آشنا شده‌اید و راجع به بسیاری از آن‌ها اطلاعات کسب نموده اید. یکی از این سبک‌های پر طرفدار و زیبا در  صنعت دکوراسیون، سبک روستیک بوده و به دلیل وجود فرهنگ‌های محلی مختلفی در ایران، توجه به سبک روستیک در سینما بسیار قابل رویت است . این هفته در فیلم دکور با هم سفری را آغاز می‌کنیم به دل شهری کوچک در شمال کشورمان که داستانی زیبا را برای ما روایت می‌کند. فیلم سینمایی «اسرافیل» سوژه ی این هفته‌ی فیلم دکور است تا با هم به بررسی دکوراسیون روستیک آن بپردازیم.

طراحی صحنه فیلم اسرافیل

درباره فیلم اسرافیل

فیلم سینمایی اسرافیل ساخته‌ی آیدا پناهنده محصول سال 1395 است که یک سال پس از تولید در سینماهای سراسر ایران اکران شد. اسرافیل به قلم ارسلان امیری و آیدا پناهنده نوشته شده است که در جشنواره های مختلفی مورد توجه قرار گرفت.

چوب و هنر
طراحی صحنه فیلم اسرافیل

خلاصه فیلم اسرافیل

داستانِ دوباره باز شدن کتاب عشق ماهی(با بازی هدیه تهرانی) و بهروز(با بازی پژمان بازغی) بعد از بیست سال دوباره در زادگاه کوچک آن‌ها بر سر زبان‌ها می‌افتد‌ در حالی که همه چیز با 20 سال پیش تفاوت زیادی کرده است . در این بیست سال همه چیز رنگ دیگری به خود گرفته و زیر خاکستر‌های قدیمی دفن شده است اما احساساتی هستند که هنوز در دل ماهی و بهروز میکوبند…

طراحی صحنه فیلم اسرافیل

عوامل فیلم اسرافیل

  • کارگردان: آیدا پناهنده
  • نویسنده: ارسلان امیری، آیدا پناهنده
  • تهیه کننده: مستانه مهاجر
  • بازیگران: هدیه تهرانی، پژمان بازغی، هدی زین العابدین، مریلا زارعی، علی عمرانی و…
طراحی صحنه فیلم اسرافیل

خانه‌ی ماهی و مادرش

رنگ و لعاب‌‌های فراوان و شور و نشاط ، از فاکتور‌های اصلی سبک دکوراسیون روستیک هستند که نمیتوان از آن چشم پوشید. اما در خانه‌ی ماهی و مادرش نه خبری از رنگارنگی و نشاط است نه خبری از شور و شوق زندگی روستایی. این بی رنگی و بی نوری در خانه‌ی آن‌ها خبر از غمی بزرگ و قدیمی می‌دهد که سال‌هاست در دل خانه مخفی شده و قصد رفتن هم ندارد. 

طراحی صحنه فیلم اسرافیل

همه چیز در خانه‌ی آن‌ها دلگیر و خسته است. از گرد و خاک روی قفسه‌های کمد تا پستی‌های سنتی خاکستری رنگ. رنگ سفید روی دیوار‌های چوبی بی روح بودن خانه را تشدید میکند و ناخوداگاه غم موجود در خانه را بر دل مخاطب می‌نشاند. این انتخاب صحیح در رنگ بندی و دکوراسیون برای نشان دادن وضعیت روحی اهالی خانه انتخابی صحیح و به جاست که تیم دکوراسیون فیلم اسرافیل به خوبی از پس آن بر آمده اند.

طراحی صحنه فیلم اسرافیل

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «نبات»؛ زیبایی روستیک در یک خانه

خانه ی فرزانه، خواهر بهروز

در مقایسه با خانه‌های روستایی با صفا، خانه فرزانه جایگاه ویژه ای ندارد اما با این حال چند پله از خانه ماهی و مادرش جلوتر است. خانه‌ی فرزانه که پر شده از گل و گیاه خانگی و و همیشه سبز، توانسته کمی تداعی گر سبک دکوراسیون روستیک باشد. در و پنجره‌های چوبی رنگ و فرش‌های قرمز سنتی ، شور و رنگ نسبتا خوبی به خانه داده اند که گزینه‌های مناسبی برای سبک دکوراسیون روستیک هستند. از طرفی تابلو عکس‌های قدیمی خانه‌ی فرزانه، یادآور خاطرات خوش نیز هستند که غم را در خانه‌ی او کمرنگ تر می‌کنند.

طراحی صحنه فیلم اسرافیل
طراحی صحنه فیلم اسرافیل
طراحی صحنه فیلم اسرافیل

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه سریال «خاتون»؛ دکوراسیونی در بطن جنگ جهانی دوم

خانه‌ی سارا و خانواده اش

سارا( با بازی هدی زین العابدین) با مادرش(با بازی مریلا زارعی) و علی، برادرش (با بازی پوریا رحیمی سام) در تهران زندگی می‌کند. خانواده‌ی آن‌ها که با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند، ساکن خانه ‌ای بی نظم هستند که هیچ چیز در آن سرجایش نیست. این بی نظمی حاصل شرایط خاص مادر خانه است که برای بهتر بیان کردن سختی زندگی سارا و علی در مراقبت از مادرشان به نمایش گذاشته شده است. اسباب خانه‌ی آن‌ها نسبت به متراژ خانه بسیار کم و قدیمی است به طوری که اکثر بخش‌های خانه خالی هستند. از آن جایی که سارا و خانواده اش در تهران زندگی میکنند، انتظار میرود اکثر وسایل آن‌ها به روز و مدرن باشند اما بر خلاف تصور، اکثر اسباب و لوازم خانه‌ی آن‌ها قدیمی و چوبی هستند به طوری که فرق چندانی با خانه‌های روستایی ندارد. 

طراحی صحنه فیلم اسرافیل
طراحی صحنه فیلم اسرافیل
طراحی صحنه فیلم اسرافیل

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «درباره الی»؛ ویرانگی در بطن یک دکوراسیون

کتاب‌های علی و تابلوهای نقاشی سارا بیشترین چیز‌هایی هستند که در خانه توجه مخاطب را به خود جلب می‌کنند که هر کدام از این المان‌ها نمادی از شخصیت سارا و علی هستند. علی به عنوان یک انسان منطقی در دنیایی از کتاب‌هایش غرق شده و سارا برای فرار از زشتی‌های زندگی اش به زیبایی رنگ‌های نقاشی پناه برده و منطقش را فدای احساسات کرده است. و همینطور در کنار همه وسایل خانه، عروسک‌های چوبی بزرگ و کوچکی هستند که تنهایی تاجی، مادر سارا را پر میکنند و برای او همدمی میشوند در دل این غم و اندوه بزرگ حاکم بر خانه.

طراحی صحنه فیلم اسرافیل
طراحی صحنه فیلم اسرافیل
طراحی صحنه فیلم اسرافیل

دیگر مطالب فیلم دکور نیز برایتان جذاب خواهد بود: 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه