Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه فیلم «لتیان»؛ نوستالژی در قلب مدرنیته

به قلم: المیرا فلاحیان

نورها در طراحی صحنه فیلم‌ها نقش اساسی دارند و می‌توانند موضوعات زیادی را برای مخاطب شفاف سازند. همانقدر که تاریکی یک فضا، حالتی رعب‌آور و پر از حس‌های منفی را به مخاطب منتقل می‌کند، روشنی و نور نیز می‌تواند شفافیت و زلال بوذن را برای مخاطب تداعی کند. نورهای رنگ مختلف نیز هر یک می‌توانند معنا و مفهوم خاصی را با خود به همراه داشته باشند. فیلم دکور این هفته چیدانه، به سراغ فیلمی رفته که طراح صحنه آن، با دکوراسیون و رنگ‌های به کار برده در آن، حرف‌های زیادی با مخاطب خود زده است. پس در ادامه با ما و بررسی طراحی صحنه فیلم «لتیان» همراه باشید.

فکتور
طراحی صحنه فیلم لتیان

درباره فیلم لتیان

لتیان فیلم بلندی به کارگردانی علی تیموری است که سال گذشته اکران آنلاین شد و با استقبال خوبی نیز مواجه گشت. این فیلم نیز مانند بسیاری از فیلم‌های اجتماعی مانند «درباره الی» به موشکافی روابط و عمیق شدن در آن‌ها می‌پردازد.

سرویس خواب بالسا
طراحی صحنه فیلم لتیان

خلاصه داستان فیلم لتیان

سلما (با بازی پریناز ایزدیار) و نامزدش، طاها (با بازی امیر جدیدی) به همراه دوستان سلما، رضا (با بازی حسن معجونی)، یاسی (با بازی سارا بهرامی) و مانی (با بازی علیرضا ثانی‌فر) به ویلای مریم (با بازی ستاره پسیانی) رفته‌اند. این سفر حقایق زیادی را فاش می‌کند و روابط این افراد با مشکلاتی مواجه می‌شود.

عوامل فیلم لتیان

  • نویسنده: اکتای براهنی
  • کارگردان: علی تیموری
  • بازیگران: امیر جدیدی، پریناز ایزدیار، حسن معجونی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، علیرضا ثانی فر
  • طراح صحنه: محسن نصراللهی
طراحی صحنه فیلم لتیان

فضای خارجی ویلا؛ مدرنیته در بطن یک ساختمان قدیمی

لوکیشن ویلای مریم در این فیلم را می‌توانیم اصلی‌ترین لوکیشن این فیلم بدانیم که اکثر وقایع در آن رخ می‌دهند. این ویلا به لحاظ دکوراسیونی، به دکوراسیون نئو کلاسیک و در برخی قسمت‌ها نیز به دکوراسیون مدرن نزدیک است. فضای خارجی این ویلا، اولین بخشی از ویلاست که در فیلم می‌بینید. معماری خانه نشان از آن دارد که ویلا، ساختمانی قدیمی است. برخلاف مدل ساختمان، که قدیمی به نظر می‌رسد و نمای خارجی چندان جذابی ندارد، دکوراسیون حیاط بسیار جذاب و مدرن است. ریسه‌های چراغ که در بخش‌هایی از حیاط نصب شده‌اند و صندلی‌های فلزی سفید رنگی که دور میز چیده شده‌اند، فضای حیاط را به مدرنیته نزدیک‌تر ساخته‌اند.

طراحی صحنه فیلم لتیان
طراحی صحنه فیلم لتیان

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «فروشنده»؛ نمایی از تعرض در طراحی خانه

آشپزخانه ویلا؛ آیتم‌های نوستالژی و مدرن در کنار یکدیگر

ترکیب مدرنیته و نوستالژی را به خوبی می‌توانیم در بسیاری از قسمت‌های ویلا ببینیم. قرار گرفتن یخچال دوقلوی قدیمی و قرار دادن یک جعبه بزرگ نوستالژی روی آن، فضای مدرن آشپزخانه ویلا را از حالت مدرن و امروزی آن دور کرده و حال و هایی قدیمی به فضا بخشیده است.

طراحی صحنه فیلم لتیان

دیوارهای آجری آشپزخانه کمی حالت روستیک به فضای آشپزخانه بخشیده‌اند، اما می‌توان گفت که سبک غالب دکوراسیون این فضا، سبک دکوراسیون مدرن است و مدل کابینت‌ها حالتی کاملا مدرن را تداعی می‌کنند.

طراحی صحنه فیلم لتیان

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «بمب، یک عاشقانه»؛ خیابان‌ها و خانه‌هایی جنگ زده

اتاق نشیمن ویلا؛ روستیک با ظاهری جدید

دکوراسیون روستیک معمولا از آیتم‌های چوبی ساخته شده است و حالت روستایی آن وجه تمایزی بین روستیک و سبک‌های دیگر دکوراسیون ایجاد می‌کند. اتاق نشیمن این ویلا نیز کمی تفاوت از بسیاری از بخش‌های ویلا است. بیشتر آیتم‌های این اتاق، چوبی هستند و قرار گرفتن این آیتم‌های چوبی در کنار شومینه و دیوار آجری، ظاهر و سبک دکوراسیون این بخش از ویلا را به سبک روستیک نزدیک می‌کند. البته قرار گرفتن تابلوی طرح مینیمال و مبلمان نسبتا مدرن در این بخش، ظاهر جدیدی از دکوراسیون روستیک را به رخ مخاطب می‌کشد.

طراحی صحنه فیلم لتیان

تابلوهای نقاشی و فرش‌های دستباف؛ اصلی‌ترین آیتم‌های دکوراسیون

در قسمت‌های مختلف ویلای مریم، تابلوهای نقاشی متفاوتی به چشم می‌خورند. تابلوهایی مفهومی که تاریکی در بیشتر آن‌ها نیز به چشم می‌خورد. این تابلوها نشان می‌دهند که صاحب ویلا، چندان هم با هنر غریبه نیست و توانایی انتخاب تابلوهایی جذاب و پرمفهوم را دارد، حتی اگر یخچال خانه قدیمی باشد و فرش‌های دستباف کفپوش‌های خانه باشند، هنوز هم تابلوهای مدرن و مینیمال می‌توانند در دکوراسیون قرار گیرند.

طراحی صحنه فیلم لتیان
طراحی صحنه فیلم لتیان

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «زیر سقف دودی»؛ تفاوت‌های دکوراسیونی دو زن متفاوت

دکوراسیون اتاق خواب سلما؛ تابلوهای که نشان از سر درون دارند

سکانس‌های زیادی در اتاق خوابی که سلما(پریناز ایزدیار) در آن استراحت می‌مند، ضبط شده‌اند. این اتاق خواب به لحاظ دکوراسیون متفاوت از اتاق خواب‌های معمولی است. دیوارهای مشکی اتاق خواب، حالتی ترسناک و وحشت‌آور را به مخاطب منتقل می‌کند. در این اتاق خواب مدام شاهد دعواهای طاها و سلما هستیم و همین دعواها در کنار رنگ مشکی دیوارها، حس‌های منفی را به مخاطب منتقل می‌کنند. البته بی روحی و سادگی دیوارهای مشکی با کم درب‌ها و روتختی سفید رنگ، تا حدودی دور شده است.

طراحی صحنه فیلم لتیان
طراحی صحنه فیلم لتیان

تابلوهای اتاق خواب سلما نیز می‌تواند توجه شما را جلب کند. تصاویری از دختری وحشت زده که خود را به پشت دیواری پنهان کرده و تصویر دیگری از دختری غمگین، که پشت به بیننده ایستاده است. در تابلوی بزرگ دیگری نیز دستانی دیده می‌شوند که نشان از آزردهحالی و درماندگی یک فرد دارند. تمام تابلوها حس و حال‌هایی را که سلما در آن اتاق تجربه می‌کند را نشان می‌دهند. ترکیبی از حس‌های ترس، غم و درماندگی.

طراحی صحنه فیلم لتیان
طراحی صحنه فیلم لتیان

نورپردازی معنادار؛ از بی نوری تا نورهای قرمز

طراح صحنه فیلم، برای نورپردازی‌های این فیلم، دقت خوبی را به خرج داده است. در بخش‌هایی از فیلم، که حقایق در هاله‌ای از ابهام هستند، کمترین نور ممکن روی بازیگران تابانده می‌شود و تمام حقایق در نور کافی فاش می‌شوند. نکته قابل توجه در طراحی صحنه این فیلم، به کار بردن نور قرمز رنگ در سرویس بهداشتی اتاق سلماست. رنگ قرمز می‌تواند نماد خطر باشد. خطرهایی که سلما از سوی اطرافیان خود احساس می‌کند. قرار گرفتن این نور قرمز در کنار دیوارهای مشکی رنگ، حس و حال متفاوتی را به مخاطب منتقل می‌کنند و طراح صحنه را به هدف خود می‌رسانند.

طراحی صحنه فیلم لتیان

دیگر مطالب فیلم دکور نیز برایتان جذاب خواهد بود:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه