Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه سریال «می‌خواهم زنده بمانم»؛ اوج جذابیت دکوراسیون‌های انقلابی

به قلم: المیرا فلاحیان

هر چند که طرفداران سبک دکوراسیون مدرن با گسترش مدرنیته هر روز بیشتر از قبل می‌شوند، اما این چیزی از تعداد کثیر طرفداران سبک دکوراسیون کلاسیک و قدیمی کم نمیکند. کشور ما در تاریخ خود با وقایع مختلفی رو به رو بوده است که هر کدام از آن‌ها تاثیر بسزایی روی فرهنگ ما داشته‌اند. فیلم دکور این هفته از شما دعوت میکند که به دوره آرامش ایران بعد از انقلاب سفر کنیم و باهم شاهد سبکی جدید از زندگی مردم باشیم. این هفته قرار است در کنار هم دکوراسیون مجموعه نمایش خانگی پرطرفدار می‌خواهم زنده بمانم را به هم بررسی کنیم و از آن کمک بگیریم. با ما همراه باشید.

طراحی صحنه سریال «می‌خواهم زنده بمانم»؛

درباره ی سریال می‌خواهم زنده بمانم

می‌خواهم زنده بمانم مجموعه نمایشی ساخته‌ی شهرام شاه حسینی و تهیه کنندگی محمد شایسته است که اولین قسمت آن اسفند ماه سال گذشته پخش شد و پخش آن هنوز هر دوشنبه از شبکه نمایش خانگی ادامه دارد. این سریال بعد از 8 قسمت طرفداران زیادی پیدا کرده و مورد توجه منتقدان بوده است. همچنین این سریال در صدر پر بازدید ترین سریال‌های نمایش خانگی قرار گرفته و موقعیت خوبی دارد.

چوب و هنر
طراحی صحنه سریال «می‌خواهم زنده بمانم»؛

خلاصه سریال می‌خواهم زنده بمانم

مجموعه می‌خواهم زنده بمانم داستان زندگی خانواده‌ای در دهه شصت است که در پی اتفاقاتی غیر منتظره دچار بحران‌های مختلفی می‌شوند و با سرنوشت خود دست و پنجه نرم می‌کنند. هما حقی (با بازی سحر دولتشاهی)، دختر راننده‌ کامیون ساده‌ای است که بعد از دستگیری پدرش همایون حقی (با بازی بابک کریمی) به جرم حمل مواد مخدر، در تلاش است که بی‌گناهی پدرش را اثبات کرده و آزادی او را فراهم نماید. اما در این راه با مشکلات مختلفی مواجه می‌شود و سرنوشت، چیز متفاوتی را برای او رقم می‌زند.

طراحی صحنه سریال «می‌خواهم زنده بمانم»؛

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «فروشنده»؛ نمایی از تعرض در طراحی خانه

عوامل سریال می‌خواهم زنده بمانم

  • کارگردان: شهرام شاه حسینی
  • نویسنده: پویا سعیدی ، پوریا کاکاوند
  • طراح صحنه: بابک کریمی طاری
  • بازیگران: حامد بهداد، سحر دولتشاهی ، پدرام شریفی ، علی شادمان ، مهران احمدی ، بابک کریمی آناهیتا درگاهی و …
طراحی صحنه سریال «می‌خواهم زنده بمانم»؛

خانه‌ی خانواده ی حقی ، خانه‌ای با وجود یک هنرمند

هما حقی (با بازی سحر دولتشاهی)، معلم‌ نقاشی و دختری هنرمند و خوش ذوق است. وجود هما در خانه به عنوان یک هنرمند فعال و با سلیقه کامل مشهود است چرا که هیچکدام از دیوار‌های خانه‌ی خانواده‌ی حقی خالی از تابلوهای نقاشی نیست که مشخص است بیشتر آن‌ها نیز حاصل هنر دختر خانواده، یعنی هماست. 

طراحی صحنه سریال «می‌خواهم زنده بمانم»؛

وجود یک هنرمند یا کسی که به هنر علاقه دارد می‌تواند نقش بسزایی در دکوراسیون منزل بگذارد. وجود مجسمه‌های چوبی و سفالی در قفسه‌های کتابخانه یا کمدها می‌تواند این اصل را به خوبی اثبات کند. از قالب بودن رنگ‌های گرم، مبلمان و کاغذ دیواری‌ها همچنین میز و صندلی‌های چوبی میتوان گفت که انتخاب خانواده حقی برای دکوراسیون، سبک کلاسیک است که در استفاده از آن موفق بوده‌اند.

طراحی صحنه سریال «می‌خواهم زنده بمانم»؛

خانه‌ی نادر، خانه‌ای از جنس کتاب و داستان

نادر (با بازی پدرام شریفی)، معلمی اهل کتاب است که عاشق هما، دختری از جنس رنگ و نقاشی شده است. خانه ی نادر نظم مورد انتظار از یک معلم را ندارد اما با این حال هنوز هم دلنشین است. از نقاشی‌ها و تابلوهای عکس سیاه و سفید چسبیده به روی دیوار می‌توان گفت که نادر شیفته هنر کلاسیک است. همین موضوع شاید ثابت کند که چگونه یک معلم حرفه و فن شیفته یک نقاش شده است. مهم‌ترین چیزی که توجه همه مخاطبان را در خانه‌ی نادر به خود جلب می‌نماید، تعداد بیشمار کتاب‌های اوست که با نظم و ترتیب خاصی در اتاقی مخصوص کنار هم چیده شده‌اند. البته این تعداد کتاب برای یک معلم چیز‌غیر قابل باوری نیست و کاملا قابل درک است.

طراحی صحنه سریال «می‌خواهم زنده بمانم»؛

کتابخانه و به طور کلی نوع دکوراسیون فرهنگی نادر نشان از شخصیت فرهنگی و البته باسواد او دارد. خانه‌ی او اگرچه به بزرگی خانه امیر شایگان نیست، اما تعداد بیشمار کتاب‌ها، برتری نادر به لحاظ سواد را تا حدودی اثبات می‌کند.

طراحی صحنه سریال «می‌خواهم زنده بمانم»؛

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «بمب، یک عاشقانه»؛ خیابان‌ها و خانه‌هایی جنگ زده

دفتر شایگان، اتاقی تزئین شده با نظم

امیر شایگان (با بازی حامد بهداد)، مردی قدرتمند و با نفوذ است که مستقل از هر نهادی فعالیت می‌کند. از دفتر کار او می‌توان به ابعاد مختلف شخصیت او پی برد، که یکی از ابعاد عمیق شخصیت او نظم است. اگر به میز کار امیر شایگان دقت کنید میبینید که با وجود مشغله‌های فراوان همه چیز در جای خود قرار دارد. ترکیب زیبای سبک کلاسیک و مدرن در دفتر کار او بسیار دلنشین و موفق است. اگرچه دفتر کار او به عنوان یک دفتر کار چندان ساده و بی روح نیست اما نمی‌توان گفت در تجملات هم زیاده روی شده. ترکیب همه چیز در دفتر کار او بسیار متناسب و متعادل است و میتواند الگوی خوبی برای خارج کردن اتاق کار شما از بی روحی باشد.

طراحی صحنه سریال «می‌خواهم زنده بمانم»؛
طراحی صحنه سریال «می‌خواهم زنده بمانم»؛

نکته جالب دیگری که در اتاق کار امیر شایگان جلب توجه می‌کند، تابلوهای نقاشی هستند که روی دیوار اتاق نصب شده‌اند. این تابلوها نشان از آن دارند که امیر شایگان هم با وجود جدیتی که در رفتار خود دارد، اما از هنر هم چندان دور نیست. امیر شایگان هم با تمام جدیت خود می‌تواند شیفته یک دختر نقاش شود.

طراحی صحنه سریال «می‌خواهم زنده بمانم»؛

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «بی‌پولی»؛ رسیدن از اوج رفاه به اوج فقر

خانه‌ی امیر شایگان؛ قفسی برای یک هنرمند

شاید قرار باشد هما و شایگان باهم در یک خانه زندگی کنند اما وسایل خانه کاملا با سلیقه‌ی امیر شایگان چیده شده‌اند. شاید بتوان گفت سبک دکوراسیون مدرن قالب در خانه‌ی آن‌ها برای هما کمی خلوت و بی رنگ و روح است اما نمیتوان زیبایی خیره کننده‌ی آن را زیر سوال برد‌. خانه‌ی شایگان نیز مانند دفترش دارای نظمی قانونمند است. همانقدر که تقارن و تک خطی بودن می‌تواند یک انسان قانونمند را به اوج آرامش برساند، همین تقارن برای یک هنرمند می‌تواند آزاردهنده و به نوعی سوهان روح باشد. همین موضوع نیز شاید دیگر دلیلی است که هما حقی در خانه امیر شایگان احساس خفگی و زندانی بودن می‌کند.

طراحی صحنه سریال «می‌خواهم زنده بمانم»؛

با تمام این اوصاف، همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، شایگان نیز با هنر غریبه نیست و با کمک تابلوهای نقاشی با سبک هنری مدرن، سعی بر آن دارد که این غریب نبودن را به هما اثبات کند. دیوار‌های سفید، استفاده‌ی حداقلی از فرش و استفاده از طیف خاصی از رنگ‌ها این خانه را به سبک دکوراسیون مدرن نزدیک می‌کند و آن را به یک خانه‌ی لوکس بدل می‌نماید.

طراحی صحنه سریال «می‌خواهم زنده بمانم»؛

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «دایره زنگی»؛ اختلاف عقاید خانواده‌ها در یک جامعه کوچک

زیر زمین ، محلی برای پر کردن جای خالی پدر 

شاید زیر زمین‌ها همیشه برای شما جایی تاریک و بی نظم تعریف شده‌اند ولی در خانه خانواده‌ی حقی اینطور نیست. هما که از دوری پدرش به شدت تحت فشار است به زیر زمین خانه که محل کار پدر او بوده و با ابزار‌های او پر شده است پناه میبرد. میزی مخصوص وسایل و ابزارهای مکانیکی، حضور پدر را برای او تداعی میکنند تا شاید از میزان دلتنگی اش کاسته شود. در سکانسی از این سریال، در جایی که هما در زیرزمین نشسته و غرق در افکار و دلتنگی پدر است، اگر به چمدان‌های روی هم چیده شده در کنار او دقت کنید، متوجه می‌شوید که این چمدان‌ها خبر از سفری می‌دهند که هما به تنهایی راهی آن خواهد شد تا انتظار دیدن پدر را پشت سر بگذارد.

طراحی صحنه سریال «می‌خواهم زنده بمانم»؛
طراحی صحنه سریال «می‌خواهم زنده بمانم»؛

مطالب زیر را نیز دوست خواهید داشت:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه