Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون کلاسیک در فیلم‌های ایرانی؛ تجملات به سبک کلاسیک

به قلم: المیرا فلاحیان

سبک دکوراسیون هر مکانی، به نوعی از شخصیت و سلایق گردآورنده‌ی آن باز می‌گردد. در میان سبک‌های مختلفی از دکوراسیون شما میتوانید سبک‌های خاصی از سلایق افراد را نیز بشناسید و به نوع نگاه آن‌ها پی ببرید. اگر شما نیز مثل بسیاری دیگر از مردم، از سبک‌های مدرن و امروزی به دور هستید و علاقه‌ی زیادی به حال و هوای زمانه‌های گذشته دارید، اگر رنگارنگ بودن را به سادگی ترجیح میدهید، اگر علاقه به نگه داشتن وسایل قدیمی پر زرق و برق دارید، این هفته هم با چیدانه همراه شوید تا سبک دکوراسیون کلاسیک را در کنار هم مورد بررسی قرار دهیم و با آن بیشتر آشنا شویم.

آرناپالاس
دکوراسیون کلاسیک در فیلم‌های ایرانی

دکوراسیون کلاسیک چیست؟

اگرچه امروزه اکثر مردم به دنبال مدرن و به روز بودن هستند، اما عده‌ای هنوز علاقه‌ی ویژه‌ای به سبک دکوراسیون‌های کلاسیک دارند. سبک دکوراسیون کلاسیک سبکی اصالت محور است که ریشه در سبک‌های سنتی غربی دارد و با حال و هوای دوره‌ی معاصر ترکیب شده است. در سبک دکوراسیون کلاسیک شما می‌توانید در ترکیبی از زرق و برق و نظم قدم بردارید و از ترکیب زیبای آن‌ها لذت ببرید. اگر به دنبال یک نمایی پایدار و با استقامت برای منزل یا محل کار خود هستید، حتما به سبک دکوراسیون کلاسیک علاقه‌مند می‌شوید و از آن بهره می‌برید. این هفته در فیلم دکور به بررسی آثاری از سینما و تلویزیون می‌پردازیم تا سبک دکوراسیون کلاسیک را بهتر درک کنیم.

چوب و هنر
دکوراسیون کلاسیک در فیلم‌های ایرانی

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون کلاسیک، حس دلنشین نوستالژی

سریال نمایش خانگی هیولا

اگر بخواهیم شاخص‌ترین ویژگی سبک دکوراسیون کلاسیک را مشخص کنیم، قطعا تقارن حرف اول را خواهد زد. جفت بودن وسایل دکوری و مبلمان در دکوراسیون کلاسیک بسیار مهم است که باعث ایجاد نظم میشود. در سریال کمدی هیولا، به کارگردانی مهران مدیری، شما در بسیاری از لوکیشن‌ها شاهد سبک دکوراسیون کلاسیک هستید. در خانه‌ی خانواده‌ی مهرافزون(با بازی محمد بحرانی) شما میتوانید به راحتی متوجه‌ی تقارن میان وسایل پر زرق و برق بشوید که همه‌ی آن‌ها دارای نظمی حساب شده هستند‌. جفت بودن وسایل دکوری این نظم را در خانه‌ی آن‌ها دو چندان میکند و اصلی ترین فاکتور دکوراسیون کلاسیک را به نمایش میگذارد.

دکوراسیون کلاسیک در فیلم‌های ایرانی
دکوراسیون کلاسیک در فیلم‌های ایرانی

سریال نمایش خانگی شهرزاد

در سبک دکوراسیون کلاسیک، اتاق نشیمن بیشتر از سایر اتاق‌های خانه مورد توجه قرار میگیرد و بیشتر از بقیه به آن پرداخته می‌شود. در سریال محبوب شهرزاد که از پر بیننده ترین سریال‌های نمایش خانگی به شمار میرود، شما با دیدن خانه‌ی بزرگ آقا (با بازی علی نصیریان) غرق در زیبایی و شکوه می‌شوید. در اتاق نشیمن خانه‌ی خانواده‌ی ثروتمند دیوان سالار، از تابلو فرش‌های دست بافت، نقاشی‌ها فاخر، مجسمه‌های گران قیمت استفاده شده که همه‌ی آن‌ها در کنار هم زیبایی اتاق نشیمن را بیشتر از سایر اتاق‌های خانه میکنند.

دکوراسیون کلاسیک در فیلم‌های ایرانی
دکوراسیون کلاسیک در فیلم‌های ایرانی

مطلب پیشنهادی: سریال شهرزاد، گشتی در دکوراسیون سنتی خانه های ایرانی

سریال نمایش خانگی دل

استفاده از رنگ‌های گرم در دکوراسیون کلاسیک بسیار مهم است. در سریال دل به روایت منوچهر هادی، که بیشتر داستان خانواده‌های با سطح رفاه بالا را نشان میدهد، لوکیشن‌های متعددی با سبک دکوراسیون کلاسیک وجود دارد. استفاده از رنگ‌های کرم، قهوه ای، طلایی و…در اکثر لوکیشن‌های این سریال دیده می‌شود. مبلمان خانه‌ها در این سریال اکثرا با روکش‌های پارچه‌ای پوشیده شده اند و خود را به سبک دکوراسیون کلاسیک نزدیک ساخته اند.

دکوراسیون کلاسیک در فیلم‌های ایرانی
دکوراسیون کلاسیک در فیلم‌های ایرانی

فیلم سینمایی دایره زنگی

هرچند که سبک دکوراسیون مدرن از استفاده‌ی زیاد فرش گریزان است اما دکوراسیون کلاسیک بسیار آن را مهم میداند. خانه‌ی خانواده‌ی عبدالله زاده، که خانواده‌ای با باورهای سنتی وقدیمی هستند به خوبی این اصل مهم را داراست. در خانه‌ی آن‌ها استفاده از فرش‌هایی با طرح‌ها و نقش‌های مختلف به چشم می‌خورد که سبک دکوراسیون خانه‌ی آن‌ها را به یک دکوراسیون کلاسیک واقعی تبدیل میکند. استفاده از فرش‌های دستباف و قدیمی در دکوراسیون کلاسیک بیشتر مورد پسند علاقه مندان به این سبک از دکوراسیون هستند که آن‌ها را از دکوراسیون مدرن امروزی دور میسازد.

دکوراسیون کلاسیک در فیلم‌های ایرانی
دکوراسیون کلاسیک در فیلم‌های ایرانی

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «دایره زنگی»؛ اختلاف عقاید خانواده‌ها در یک جامعه کوچک

سریال تلوزیونی میوه ممنوعه

نور در دکوراسیون کلاسیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به دلیل رنگ روشن بیشتر وسایل، نور موجود در فضا با بازتاب آن‌ها دو چندان میشود. با اینکه سال‌های زیادی از پخش سریال محبوب میوه ممنوعه میگذرد، اما بسیاری از مخاطبان هنوز این سریال را به خوبی به یاد دارند. در سریال میوه‌ ممنوعه خانه‌ی حاج یونس فتوحی (با بازی علی نصیریان) دارای میزان نوری مناسب برای یک خانه با سبک دکوراسیون کلاسیک است. مبلمان رنگ روشن و اجسام تزئینی فلزی و طلایی خانه، این روشنایی را بیشتر از حالت طبیعی نشان می‌دهند و فضا را روشن تر می‌سازند.

دکوراسیون کلاسیک در فیلم‌های ایرانی
دکوراسیون کلاسیک در فیلم‌های ایرانی

فیلم سینمایی تردید

در سبک دکوراسیون کلاسیک، حتی دیوارها نیز از سادگی گریزان هستند و با کنده کاری‌های زیبا و دلنشین تزیین شده‌اند. فیلم سینمایی ترید، که داستانی از یک خانواده‌ی ثروتمند را روایت میکند، ما را به خانه‌ی پدریِ یک خانواده میبرد. در تک تک نقاط این خانه میتوان شکوه و اصالت را یافت. هیچ نقطه‌ی ساده و بی آلایشی در خانه یافت نمی‌شود. از فرش‌های رنگارنگ و مجسمه‌های بلورین و مبلمان سلطنتی گرفته تا دیوار‌های کنده کاری شده، همه و همه خبر از علاقه مندی صاحبان این خانه به سبک دکوراسیون کلاسیک میدهد.

دکوراسیون کلاسیک در فیلم‌های ایرانی

فیلم سینمایی جامه‌دران

زیاده روی در استفاده از هر چیزی می‌تواند خانه ی شما را به‌هم ریخته و شلوغ نشان دهد. اما استفاده از اجسام و وسایل تزئینی با نظمی که دکوراسیون کلاسیک برای آن‌ها مشخص میکند، هرچه بیشتر باشد بهتر است. فیلم سیمایی جامه دران، که راویِ قصه‌ای در زمان های مختلف است، این اصل را ثابت می‌کند که چه با وجود مدرنیته و چه بدون وجود آن، استفاده از اجسام تزئینی و پر زرق و برق همواره از اصلی‌ترین اصول یک دکوراسیون کلاسیک است. استفاده از مجسمه‌هایی از جنس چوب و فلز، گلدان‌های سفالی با نقش و نگار‌های زیبا واستفاده از اباژورها، سبک کلاسیک خانه ی شما را تکمیل می‌کنند و به آن اصالت می‌بخشند.

دکوراسیون کلاسیک در فیلم‌های ایرانی
دکوراسیون کلاسیک در فیلم‌های ایرانی

دیگر مطالب فیلم دکور نیز برایتان جذاب خواهد بود:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه