Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه فیلم «یه حبه قند»؛ معماری به سبک ایرانی

به قلم: المیرا فلاحیان

از گذشته تا کنون، معماری ایرانی ویژگی‌هایی متفاوت از ویژگی‌های معماری سایر کشورها داشته است. ویژگی‌هایی از قبیل محاسبات دقیق، ایوان‌های رفیع، ستون‌های بلند و طراحی‌های مناسب هر یک به نوبه‌ی خود تعریف زیبایی از معماری ایرانی به جهانیان ارائه می‌کنند. سینما و معماری نیز از ابتدا با یکدیگر اجین بوده‌اند. بسیاری از کارگردانان سینمای ایران سعی می‌کنند با کمک گرفتن از معماری ایرانی در آثار خود، امضایی بر آثار خود زده و سبک معماری خاص کشورمان را به رخ جهانیان بکشند.

فیلم زیبای «یه حبه قند» از همین آثار منحصر به فرد است که توانسته با به کارگیری معماری ایرانی، مورد استقبال بسیاری از منتقدان جشنواره فیلم فجر و همچنین عموم مردم قرار گیرد. طراحی صحنه و دکوراسیون لوکیشن اصلی این خانه، طوری طراحی شده که زندگی خانواده‌ی ساده و پرجمعیتی در یزد را نشان دهد. به گفته طراح صحنه این فیلم، کل دکور یه حبه قند در یکی از باغ‌های شهران ساخته شده و پس از اتمام فیلمبرداری به کل تخریب شده است.

چوب و هنر

اشکال هندسی در معماری

زیبایی‌های موجود در معماری این فیلم سبب گشتند که در فیلم دکور این هفته به سراغ یه حبه قند و خانه‌ی اصیل ایرانی در این فیلم برویم و سری به حیاط حوض‌دار این خانه، درب‌های چوبی، دیوارهای کاهگلی آن و همچنین پنجره‌های قدیمی بزنیم. تا انتهای این مطلب، چیدانه را همراهی کنید.

درباره فیلم یه حبه قند

اصلی‌ترین ویژگی‌های معماری ایرانی

شاید برای بسیاری از شما سوال باشد که عامل منحصر به فرد بودن معماری ایرانی چیست؟ معماری در ایران قدمت چندین هزار ساله دارد و ویژگی‌هایی در آن سبب خاص بودن و پرطرفدار بودن آن گشته است. برخی از اصلی‌ترین ویژگی‌های معماری ایرانی به شرح زیر است:

  • وجود سردرها و گنبدها
  • وجود ایوان‌ها و باغچه‌ها
  • وجود حیاط در خانه‌ها
  • وجود ستون‌ها و طاق‌ها
  • توجه بسیار زیاد به نور و روشنایی

درباره فیلم یه حبه قند

این فیلم یکی از مهم‌ترین آثار رضا میرکریمی، کارگردان شناخته شده و محبوب سینما به حساب می‌آید که در سال ۱۳۹۰ منتشر شد و مورد توجه عموم مردم و منتقدین قرار گرفت. حضور بازیگران خوب  محبوب در این فیلم تاثیر به‌سزایی در مورد توجه قرار گرفتن یه حبه قند داشت، اما نباید از طراحی صحنه ولباس بی‌نظیر این فیلم غافل شده و نسبت به آن کم‌لطفی نشان دهیم. یه حبه قند توانسته معماری ایرانی را به بهترین شکل ممکن به رخ کشیده و توجه همگان را به خود جلب کند. این فیلم توانست به عنوان نماینده رسمی ایران در مراسم اسکار سال ۲۰۱۲ حضور یابد.

بازیگران فیلم یه حبه قند

داستان فیلم در رابطه با ۴ خواهر و همسر و فرزندانشان است که به اتفاق به خانه پدری خود آمده‌اند تا در عروسی خواهر کوچکترشان شرکت کرده و به مادر خود کمک کنند. اقامت خواهران در این خانه، اتفاقاتی را به همراه دارد و روند ابتدایی فیلم را تغییر می‌دهد.

  • تهیه‌کننده و کارگردان: رضا میرکریمی
  • نویسنده: محمدرضا گوهری
  • بازیگران: نگار جواهریان، امیرحسین آرمان، رضا کیانیان، فرهاد اصلانی، سعید پورصمیمی، ریما رامین فر

چرخ خیاطی در دکوراسیون

از درب چوبی تا دیوار کاهگلی در نمای بیرونی خانه

دیوارهای کاهگلی یکی از اصلی‌ترین نمادهای خانه‌های قدیمی ایرانی به حساب می‌آید. این عنصر اصلی هنوز هم در خانه‌های شهر یزد به چشم می‌خورد و منجر گشته که معماری این شهر متفاوت از شهرهای دیگر کشور باشد. از آن جایی که فیلم یه حبه قند، زندگی خانواده‌ای در شهر یزد را نشان می‌دهد، سعی بر آن بوده که لوکیشن اصلی فیلم، شباهت بسیار زیادی به خانه‌های سنتی و ایرانی داشته باشد.

سر در خانه فیلم یه حبه قند

قوس‌ها و طرح‌هایی که در تعریف ورودی درب و در قسمت بالایی آن وجود دارند، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های معماری ایرانی را نمایش داده‌اند. به تصویر نگاه کنید و از وجود اشکال هندسی در این سبک معماری لذت ببرید. مثلث‌های متقارن، قوسی نیم دایره و کناره‌هایی بیضی شکل بر زیبایی معماری خارجی این خانه دامن می‌زنند.

از ایوان تا حوض در حیاطی به سبک ایرانی

ایوان یکی از مهم‌ترین فضاها در معماری‌ ایرانی به حساب می‌آید. این مکان نشستگاهی بلنتر از سطح زمین است که در بخش بیرونی بنا ساخته شده و معمولا مشرف به حیاط است. معماری فیلم یه حبه قند در این بخش نیز موفق عمل کرده و توانسته ایوان زیبایی را در خانه‌ای کاملا ایرانی و سنتی بگنجاند و توجه مخاطب را بیشتر به این سبک معماری جلب کند.

ایوان خانه در فیلم یه حبه قند

بسیاری از خانه‌های امروزی فضاهایی آپارتمانی دارند و مدت زمان بسیاری است که خبری از حیاطهای بزرگ با حوض‌های زیبا و باغچه‌های سرسبز در خانه‌ها نیست. همین موضوع سبب گشته که بسیاری از شهرنشینان حسرت زندگی‌های گذشته و خانه‌های سنتی قدیمی را کنند. همین موضوع نیز باعث می‌شود که مخاطب با دیدن این خانه‌ی زیبای ایرانی در فیلم «یه حبه قند»، به قولی قند در دلش آب شود. ایوان زیبایی برای گرد هم آمدن اعضای خانواده، حوض زیبایی که با گل‌های شمعدانی دورچین شده و یا تابی که در حیاط بسته شده می‌توانند روح و زندگی جاری در خانه‌های قدیمی ایرانی را به بهترین شکل نشان دهند.

اگر این مطلب برایتان جذاب بوده است از این مطلب هم غافل نشوید:  چیدمان خانه به سبک روستایی، زیبایی فیلم بنفشه آفریقایی

حوض در خانه

حیاط خانه فیلم یه حبه قند

از تاقچه و پنجره تا دکوراسیونی با لوازم قدیمی ایرانی در فضای داخلی خانه

پنجره‌های اُرسی ساخته شده از تلفیق چوب و شیشه، یکی دیگر از ویژگی‌های معماری اصیل ایرانی است. این پنجره‌ها علاوه بر اینکه جلوه‌ای زیبا به دکوراسیون و معماری خانه می‌بخشیدند، مزایای بسیار دیگری نیز داشتند که برخی از این مزایا به شرح زیر هستند:

  • تاثیر مثبت رنگ‌های متنوع شیشه‌ها بر روحیات انسان
  • استفاده مثبت و صحیح از اشکال هندسی در دکوراسیون
  • محدود کردن دید از بیرون به درون خانه
  • وارد شدن به اندازه‌ی نور از این پنجره‌ها

پنجره‌های ارسی در خانه

تاقچه‌ها نیز تاثیر به سزایی بر معماری داخلی خانه‌های ایرانی داشتند. در برخی موارد ممکن است این تاقچه‌ها با انواع گچبری‌ها تزئین شوند و یا برای افزایش زیبایی‌هایشان در دکوراسیون، روی آن‌ها یک پارچه زیبا انداخته شود. یه حبه قند با دکوراسیون داخلی قدیمی خود، به بهترین شکل معماری و دکوراسیون ایرانی را نمایان می‌کند.

اگر به دکوراسیون و معماری فیلم‌ها علاقه دارید، از این مطلب هم غافل نشوید:  طراحی صحنه فیلم «برادرم خسرو»؛ ترکیبی از نوستالژی و مدرنیته

رختخواب و طاقچه در خانه

از اصلی‌ترین اجزای موجود در دکوراسیون داخلی خانه در این فیلم می‌توانیم به وجود رختخواب‌ها در گوشه اتاق، چراغ‌های نفتی، پنکه ساده و قدیمی و همچنین ساعت دیواری قدیمی و ساده اشاره نماییم.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم خانه‌های ایرانی با معماری منحصر به خود، وصل بودن اتاق‌ها به یکدیگر است، که البته با استفاده از درب و دیوار سعی می‌شد که حریم خصوصی هر اتاق حفظ شود. معماری‌های داخلی خانه‌های قدیمی طوری بود که هر خانه متشکل از چند اتاق بود و هر اتاق می‌توانست کابردی داشته باشد و صاحب خانه می‌توانست به انتخاب خود اتاق نشیمن و پذیرایی را انتخاب نماید.

اتاق ها در فیلم یه حبه قند

طراحی صحنه این فیلم به شدت نظر منتقدین را به خود جلب کرد و محسن شاه ابراهیمی را کاندید دریافت سیمرغ بلورین بهترین طراح صحنه و لباس در جشنواره فیلم فجر کرد. بسیاری از سینماگران، طراحی صحنه و دکور این فیلم را یکی از ویژه‌ترین‌ها در طول تاریخ سینمای ایران می‌دانند.

تاب در حیاط خانه

بسیاری از عناصر معماری‌های ایرانی امروزه پیاده‌سازی نمی‌شوند و معماری خانه‌ها هر روز بیش از پیش به سمت مدرنیته و معماری غرب گرایش می‌یابد. اگرچه هم معماری سنتی و هم معماری مدرن به نوبه‌ی خود دارای مزایا و معایبی هستند، اما بد نیست زیبایی‌های معماری اصیل ایرانی را نیز زنده نگه داریم.

چیدانه مطالب زیر را نیز به شما پیشنهاد می‌کند:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه