Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه فیلم «نگار»؛ تضاد دکوراسیونی در تقابل با تضاد شخصیتی

طراحی صحنه و دکوراسیون هر فیلم، اجزای مهم تشکیل دهنده آن است که میتواند نقش مهمی در دیده شدن فیلم داشته باشد. این هفته در فیلم دکور به سراغ یکی دیگر از آثار دیده‌ شده‌ی سینمای ایران می‌رویم و به یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده‌ی آن یعنی طراحی صحنه میپردازیم. با ما این هفته همراه باشید تا به بررسی دکوراسیون فیلم سینمایی «نگار» بپردازیم.

درباره فیلم نگار

فیلم سینمایی نگار فیلمی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی رامبد جوان، که فیلمنامه‌ی آن به قلم احسان گودرزی نوشته شده است، سال 94 در سی و پنجمین جشنواره‌ی فیلم فجر به اکران رسید و در 9 بخش نامزد سیمرغ بلورین شد. این فیلم از پر بازدیدترین فیلم‌های سال 94 چهار بود که با استقبال مردمی زیادی همراه شد.

فیلم نت
طراحی صحنه فیلم نگار

خلاصه فیلم نگار 

نگار(با بازی نگار جواهریان) دختر جوانی است که به تازگی پدر خود را از دست داده. شواهد به دست آمده دلیل مرگ پدر نگار را خودکشی دانسته‌اند اما نگار با شناختی که بر پدرش دارد این اتفاق را نمیپذیرد بنابراین تلاش میکند معمای مرگ پدرش را به روش خودش حل کند و پرده از راز مرگ مشکوک او بردارد. 

طراحی صحنه فیلم نگار

عوامل فیلم نگار

  • تهیه‌کننده و کارگردان:رامبد جوان
  • نویسنده:احسان گودرزی
  • بازیگران: نگار جواهریان، محمد رضا فروتن، مانی حقیقی، آتیلا پسیانی، علی رضا شجاع نوری، افسانه بایگان و…

اتاق کار آقای ولیان، پدر نگار

اولین لوکیشنی که مخاطب را به خود جذب میکند، اتاق زیبا و مرتب آقای ولیان(با بازی علیرضا شجاع نوری)، پدر نگار است. اتاقی به رنگ و بوی چوب و طبیعت که از تجملات نا به جا دور مانده‌ است. اتاق آقای ولیان به عنوان یک اتاق کار و مطالعه فضای بسیار شادابی دارد و گل‌های سفید به رنگ طبیعی در این شادابی نقش اساسی داشته‌اند. وسایل زیادی در اتاق آقای ولیان شغل او را برای ما فاش می‌کند. 

طراحی صحنه فیلم نگار
طراحی صحنه فیلم نگار

آقای ولیان که فروشنده‌ی اسب است اتاق خود را با انواع مجسمه‌ها و عکس‌های اسب‌های اصیل تزئین کرده و در این امر بسیار موفق نیز بوده است‌. از دیگر عواملی که شخصیت آقای ولیان را برای ما آشکار میسازند میتوان به قاب عکس‌های خانوادگی او و همسر و دخترش اشاره کرد که تعداد آن‌ها برای یک اتاق کار و مطالعه زیاد است. اما این قاب عکس‌ها بدون شک نشان‌دهنده‌ی علاقه‌ی زیاد ولیان به خانواده‌اش هستند که به خوبی در شخصیت او مشهود هستند.

طراحی صحنه فیلم نگار

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه سریال «خاتون»؛ دکوراسیونی در بطن جنگ جهانی دوم

خانه‌ی خانواده‌ی ولیان 

خانه‌ی ویلایی لوکس نگار و خانواده اش دارای دکوراسیونی چشم نواز است که در نظم زیبایی غرق شده است. مبلمان خانه و فرش‌های دست بافت سنتی که تمام سطح خانه را پر نکرده‌اند از توناژ رنگ مشخصی پیروی میکنند که این امر باعث بیشتر به چشم آمدن نظم خانه شده است. 

طراحی صحنه فیلم نگار

میز و صندلی‌های ساده و مبلمان راحتی، سادگی‌ دلنشینی به ارمغان آورده اند که تجملات قدیمی از آن‌ها دور مانده است. همچنین وجود تابلوهای نقاشی با سبک‌های مدرن، گیاهان خانگی و معماری داخلی خلاقانه، سادگی بیش از حد را از خانه دور کرده و شادابی را به خانه هدیه داده‌اند.

طراحی صحنه فیلم نگار

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «نبات»؛ زیبایی روستیک در یک خانه

خانه‌ی بهمنی و همسرش

بهمنی(با بازی آتیلا پسیانی) شوهر خاله و شریک پدر نگار است. خانه‌ی آن‌ها بر خلاف خانه‌ی خانواده‌ی ولیان غرق در تجملات و رزق برق است و دیدگاه متفاوت این دو شریک نسبت به زندگی را به نمایش میگذارد. مجسمه‌های برنزی بزرگ و ظروف و وسایل آشپزخانه گران‌قیمت اصلی‌ترین چیزهایی هستند که در خانه‌ی آن‌ها دیده می‌شوند. مبلمان سلطنتی و تابلوهای نقاشی قدیمی، شلوغی و تجملات خانه‌ی آن‌ها را دو چندان کرده است.

طراحی صحنه فیلم نگار
طراحی صحنه فیلم نگار

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «کفشهایم کو؟»؛ خانه مرتب و زیبای فردی با آلزایمر

گلخانه‌ی بهتاش

تصور همه‌ی ما از گلخانه، مکانی سرسبز و با صفاست که بوی طراوت سرتاسر آن را پر کرده اما گلخانه بزرگ بهتاش(با بازی مانی حقیقی) چیزی دور از تصور است. رنگ باختگی خاصی در این گلخانه مشاهده میشود که البته هدف از کمبود زیبایی در این گلخانه را میتوان پی بردن به ذات کثیف بهتاش که پشت نقابی شیک و موجه مخفی شده است دانست. این گلخانه‌ی سوت و کور جایی نه برای پرورش گل و گیاه، بلکه جایی برای پرورش کینه و نفرت است که سرسبزی را تبدیل به بی رنگی و خاموشی میکند.

طراحی صحنه فیلم نگار
طراحی صحنه فیلم نگار

مطلب پیشنهادی: طراحی صحنه فیلم «زیر سقف دودی»؛ تفاوت‌های دکوراسیونی دو زن متفاوت

ویلای لواسان

در سکانسی که نگار برای دیدن بهمنی شریک پدری و شوهر خاله اش به ویلای لواسان میرود، باز هم شاهد سادگی دلنشین در عین حال لوکس و مدرنی هستیم که برای یک ویلای خانوادگی کاملا مناسب است. مبلمان و وسایل ساده با رنگ‌های دلنشین به سلیقه خانواده‌ی ولیان نزدیک تر است که بر خلاف بهمنی و همسرش، که طرفدار زرق و برق و تجملات هستند به سادگی علاقه بیشتری دارند.

طراحی صحنه فیلم نگار
طراحی صحنه فیلم نگار

دیگر مطالب فیلم دکور نیز برایتان جذاب خواهد بود: 


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه