عایق‌کاری استخر؛ معرفی انواع روش‌های آب‌بندی

عایق‌کاری استخر؛ معرفی انواع روش‌های آب‌بندی

به قلم: آرمین سرخوش افشار

یکی از مهم‌ترین مرحله‌ها در ساخت استخر، آب‌بندی و عایق‌کاری آن و پیدا کردن بهترین روش برای این کار است. عایق‌کاری استخر بسته به نوع کاربری و ساخت آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد و مواد و روش‌های مختلفی برای عایق‌کاری استخرهای شنا، کشاورزی، بلوکی، بتنی و… وجود دارد.
استفاده از مواد عایق‌کاری استاندارد بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که شما را از به دردسر انداختن در آینده آسوده خاطر می‌کند. در این مقاله از چیدانه سعی می‌کنیم تمام مواد آب‌بندی و عایق کاری برای ساخت‌های متفاوت استخر را بررسی کنیم.

آب بندی استخر
عایق کاری استخر

مواد آب‌بندی و عایق‌کاری استخر

امروزه و با پیشرفت بی‌وقفه علم و تکنولوژی هر روزه مواد آب‌بندی و عایق‌کاری جدیدی برای استخرها تولید می‌شوند و همچنین روش‌های جدیدتر و به مراتب راحت‌تری تولید می‌شوند. ولی ما باید بهترین روش و مواد را متناسب با نوع ساخت استخر و بودجه در اختیارمان انتخاب کنیم و از کارمان اطمینان داشته باشیم.

چوب و هنر

تقریباً تمامی مواد آب‌بندی و عایق‌کاری استخر از جنس عایق‌های پلیمری و رزین‌ها هستند و به صورت چسب آب‌بندی و رنگ‌های اکریلیک در دسترسند.

به طور کلی روش‌های آب بندی استخرهای بلوکی و آجری و… به صورت‌های مختلفی اجرا می‌شوند. نحوه عایق‌کاری و آب‌بندی انواع استخر بتنی کشاورزی، آب‌بندی استخر خانگی و استخرهای شنا عمومی و جکوزی به شرایط موجود استخرها بستگی دارد که در زیر توضیح داده شده است.

  1. موقعیت استخر موجود (روی زمین یا استخر داخل زمین، استخر سرباز یا سرپوشیده)
  2. نوع سازه استخر (استخر بتنی، استخر آجری، استخر با بلوک سیمانی، فایبرگلاس)
  3. عمق استخر و حجم آب استخر (طول و عرض و ارتفاع استخر)

معمولاً نوع سازه‌های استخرهای حجیم کشاورزی و منابع ذخیره آب کشاورزی و استخرهای شنا و خانگی را با سازه بتنی و یا بلوک سیمانی می‌سازند. برای عایق‌کاری، استخرهایی که دچار ترک شده‌اند و از حالت آب‌بندی خارج شده‌اند را می‌توان به روش‌های زیادی آب‌بندی و عایق نمود.

بیش تر بخوانید: 26 استخر خانگی مدرن در حیاط ویلا های امروزی!

مواد نانو برای عایق‌کاری استخر

مواد نانو برای عایق‌کاری استخر

همان‌طور که می‌دانید نانو یکی از فناوری‌های جدید است. نانو معمولاً در ساخت البسه‌ای استفاده می‌شود که ضد آب هستند،  پس این ویژگی می‌تواند در عایق‌کاری استخر بسیار کاربردی باشد. در فناوری نانو از بافت‌های بسیار کوچک استفاده می‌شود، به همین دلیل آب امکان رد شدن از آن را ندارد. همچنین فناوری نانو به دلیل مقاومت بالایی که دارد احتمال نشتی استخر را کاهش می‌دهد.

عایق کاری استخر شنا با مواد نانو

عایق کاری استخر با عایق Z90

چسب آب‌بندی Z90 محصولی از شرکت NSG است. Z90 ماده‌ای به صورت مایع با رنگ شیری و 100% ضد آب است. Z90 راه‌حل مناسبی برای جایگزین کردن عایق‌های سنتی همچون قیر و ایزوگام است.

این چسب که بر پایه رنگ‌ها و رزین‌های اکریلیک ساخته شده، دارای خاصیت نانویی است و می‌توان آن را در هر نوع ملات و دوغابی برای ضدآب کردن قسمت‌های مختلف استفاده کرد و پس از اجرا به خوبی با سازه شما مخلوط شده و کاملاً بی‌رنگ می‌شود.

این چسب در اندازه‌های مختلف و با حجم‌های متفاوت و با قیمت نه چندان زیاد به فروش می‌رسد.

حجم‌های مختلف و بسته بندی چسب z90

عایق‌کاری استخر با چسب sa12

sa12، یکی از معروف‌ترین مدل‌های چسب بتن برای ساختن ملات عایق‌کاری استخر است و به خوبی با سطوح سیمانی و بتنی پیوند برقرار می‌کند.
همچنین از این چسب می‌توان برای آب بندی مجدد استخرهایی استفاده کرد که دچار نشتی شده‌اند، چرا که چسب sa12 به خوبی به سطوح بتنی قدیمی می‌چسبد.
این ماده با رنگ سفید و به صورت مایع به فروش می‌رسد. SA12 معمولاً در ملات‌های عایق کاشی‌کاری و نماسازی استخر برای آب‌بندی استفاده می‌شود و مقاومت بسیار خوبی در برابر آب خواهد داشت.

اگر می‌خواهید درباره عایق‌کاری در و پنجره بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را حتما بخوانید: 9 روش عایق کاری در و پنجره در برابر سرما

بسته بندی چسب بتن  sa12

آیا عایق‌کاری استخر با ایزوگام امکان‌پذیر است؟

بدترین روش عایق استخرها، آب‌بندی استخرها با عایق ایزوگام و قیرگونی است.

همان‌طور که می‌دانید ایزوگام بیشتر برای پشت‌بام‌ها، کف دستشویی و حمام استفاده می‌شود و برای نگهداری آب در محفظه‌ای به صورت طولانی مدت طراحی نشده است. به همین دلیل اگر عایق کاری استخر را با ایزوگام انجام دهید این مواد به خوبی با بدنه استخر شما پیوند برقرار نمی‌کنند. از این رو به مرور زمان و در فشارهای بالا از جای خود بلند می‌شود و تمامی قسمت‌های ظاهری استخر شما را خراب می‌کنند.

این نوع عایق‌بندی برای استخر کاری اشتباه و غیر اصولی است و در بیشتر کشورهای پیشرفته به دلیل مسائل زیست محیطی و اشکالات فنی حذف شده است. عایق استخر ایزوگام و قیرگونی به دلیل حل‌شدن مواد نفتی آن‌ها در دمای مشخص باعث آلوده کردن آب استخر می‌شوند. دوم اینکه اتصالات ایزوگام و قیرگونی به دلیل اجرای با یک همپوشانی چند سانتی‌متری لایه عایق ایزوگام بر روی هم در فشار زیاد و نفوذ جزئی آب استخر به زیر لایه ایزوگام و قیرگونی باعث خارج شدن سازه استخر از حالت آب‌بندی می‌شود.

همچنین نفوذ آب به لایه زیرین استخر، باعث نشست خاک در زیر سازه استخر، ترک در داخل استخر، نشست استخر و خردگی شدید میلگرد داخل بتن می‌شود. بنابراین پس از خارج شدن استخر از حالت آب‌بندی نمی‌توان به صورت جزئی محل اشکال را رفع نمود و نیاز به اجرای مجدد و هزینه برداشت ایزوگام و صاف نمودن زیر ایزوگام برای آب‌بندی مجدد دارد. این کار مستلزم هزینه زیاد بازسازی است. پس تصمیم آب‌بندی با ایزوگام و قیرگونی را برای استخر از سر خود بیرون کنید. امروزه مواد جدید و تکنولوژی جدید و مصالح نوین هر روز در حال پیشرفت و برآوردن نیازهای بشر است که در صورت استفاده صحیح باعث آسایش خیال می‌شود.

درباره انواع روکش استخر بیشتر بخوانید.

آب‌بندی و عایق‌کاری استخر بتنی یا سیمانی

آب‌بندی و عایق‌کاری استخر بتنی یا سیمانی

عایق‌کاری استخرهای بتنی گرچه از لحاظ فنی مشکلی ندارد اما کار بسیار سخت و مانعی بزرگ است.
برای آب‌بندی استخر بتنی شما می‌بایست در هنگام ساخت استخر این کار را انجام دهید، پوشش‌های ضد آب و محصولات مانع ورود آب، تمایل به پیوند بهتر با زیرلایه‌های بتنی دارند. چراکه در ترکیبات شیمیایی مشابه هستند و توسط عوامل پلیمری اتصال بهتری را برقرار می‌کنند. در هنگام ساخت استخر جدید، نیازی به خشک شدن کامل بتن‌ها برای استفاده از مواد آب‌بندی استخر نیست و آن‌ها قابلیت تنفسی دارند و چند روز پس از بتن‌ریزی می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند و سرعت کار شما را افزایش دهند.

آب بندی و عایق کاری استخر بتنی

آب‌بندی استخر کشاورزی و بلوکی

معمولاً استخرهای کشاورزی به صورت بلوکی ساخته می‌شوند. به این صورت که برای ساخت استخر یک گودی به ارتفاع تقریباً 3 متر (نسبت به نیاز می‌تواند بیشتر باشد) توسط بیل مکانیکی در طول و عرض مشخص حفر می‌گردد. اطراف این گود را با استفاده از بلوک‌های سیمانی سنگین دیوارچینی می‌کنند و سپس با بتن‌ریزی کف استخر و سیمان‌کاری دیواره‌ها آن را کمی در برابر فشارها مقاوم می‌سازند.

حال نوبت به استفاده از ملات نرم در استخرهای کشاورزی است که با استفاده از چسب‌های عایق Z90 و SA12 آن را می‌سازند و بر روی کف و دیواره‌ها استفاده می‌کنند. بعد از همه این مراحل از رزین‌ها و رنگ‌های پلیمری ضدآب مناسب می‌توان برای مقاومت بیشتر استخر کشاورزی و زیبایی هرچه بیشتر بهره گرفت.

آب بندی و عایق کاری استخر کشاورزی بلوکی

کلام آخر

آب‌بندی و عایق‌کاری استخر یکی از امور بسیار مهم در راستای استفاده هرچه بهتر از استخر است. ما در این مقاله انواع روش‌های عایق کاری استخر را بیان کردیم. شما با توجه به نوع، مکان استخر و… می‌توانید استخر خود را به خوبی عایق‌کاری کنید. دقت کنید که این کار بسیار حائز اهمیت است، پس این کار را به فردی حرفه‌ای در این حوزه بسپارید. برای این منظور می‌توانید از متخصصین عایق‌کاری استخر در چیدانه کمک بگیرید.

بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
رضازاده در تاریخ 01 اردیبهشت 1402
بر‌که بتنی درست کردم طی سه چهار روز خالی میشه نمیدونم چیکار کنم رنگ نانو هم انجام دادم
چیدانه در تاریخ 29 اردیبهشت 1402
جهت دریافت راهنمایی میتوانید فرم درخواست متخصص از چیدانه را پر کرده و درخواست خود را ثبت نمایید.

ثبت دیدگاه