Chidaneh.com placeholder image

طراحی و دکوراسیون ویلا با هر سبک و سلیقه‌ای که دوستش دارید!

به قلم: مژگان احمدی

در این روزهای پرتنش ک همگی ما به مکانی برای تمدد اعصاب و آسایش و تازگی روح نیاز داریم پناه بردن به جایی خوش آب و هوا و ساکن شدن در یک ویلا با طراحی زیبا و آرامش‌دهنده می‌تواند گزینه‌ای عالی باشد. طراحی ویلا امری حساس و حرفه‌ای است بنابراین افرادی که این کار را بر عهده می‌گیرند باید واقعا به آن مشتاق باشند و با ظرافت به جزئیات بپردازند. در این مقاله از چیدانه می‌خواهیم به اصول طراحی و دکوراسیون ویلا بپردازیم و نکاتی را بیان کنیم که اگر قصد ساخت ویلا یا خرید آن را داشته باشید، نیاز است آن‌ها را بدانید. در کنار این نکات می‌توانید از یک شرکت باتجربه و خوش‌سابقه نیز در زمینه ساخت و دیزاین داخلی ویلا مشاوره‌های سازنده و کاربردی بگیرید. مجموعه بازسازی و دکوراسیون داخلی هیرادانا یکی از متخصصین در فعالیت‌های ویلاسازی و از اهالی فن چیدانه هستند که تا انتهای این مقاله ما را همراهی خواهند کرد.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی هیرادانا
طراحی و اجرای ویلای مسکونی
بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی هیرادانا

چوب و هنر

مراحل طراحی و دکوراسیون ویلا

ویلاسازی اصولی یک تخصص است، تخصصی که تنها با دانش معماری و رعایت قواعد فنی و نکات زیبایی‌شناختی به دست می‌آید و فردی که در تمامی این زمینه‌ها قوی عمل کند بعید نیست که بتواند همان ویلایی را به شما تحویل بدهد که همیشه در رویاهای خود به دنبال آن بودید. در کنار علم و دانش کافی، یک مجموعه حرفه‌ای باید یک تیم‌بندی قوی نیز داشته باشد، یعنی در تمام مراحل کار اعم از نقشه‌کشی، طراحی، اجرا، تاسیسات و … به نیروی توانمند و باتجربه نیاز است. اگر بخواهیم یک آشنایی کلی به شما بدهیم می‌توانیم بگوییم که مراحل طراحی و دکوراسیون ویلا به شرح زیر است:

بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی هیرادانا
طراحی دکوراسیون داخلی
بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی هیرادانا

انتخاب مکان مناسب

پیدا کردن زمینی مناسب در مکانی دلخواه که بتواند نیازهای شما را برآورده کند مساله‌ای اساسی است. موقعیت جغرافیایی و زیست‌محیطی زمین نباید به گونه‌ای باشد که حین اجرا شما را با مشکل مواجه کند. به طور مثال ممکن است زیر زمین شما قنات باشد و شما از این موضوع مطلع نباشید و پس از ساخت ویلا با مشکل نشست کردن و فرو ریختن بنا روبرو شوید. بنابراین وضعیت زمین به عنوان پایه کار باید به صورت همه جانبه و توسط مهندسین و کارشناسان مجرب بررسی شود.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی هیرادانا
طراحی و اجرای ویلای مسکونی
بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی هیرادانا

جانمایی ساختمان ویلا

پس از پیدا کردن زمین مناسب باید مکان دقیق قرارگیری ساختمان ویلا را پیدا کنید. طراحی فضای خارجی و محوطه ویلا مانند استخر، آلاچیق، باربیکیو و … در این بخش انجام می‌شود. در این مرحله باید طراحی محوطه خارجی ویلا به نحو احسن انجام بگیرد، زیرا شما دقیقا به دلیل وجود همین محوطه ویلا را خریده‌اید! محیطی باز که بتوان در آن آپشن‌هایی مانند استخر، آلاچیق و فضای سبز را قرار داد مسلما ارزش این را دارد که با ظرافت زیادی به نقشه‌ریزی آن بپردازید. حتی در انتخاب گل‌ها و گیاهانی که برای محیط بیرونی ویلای خود در نظر می‌گیرید هم وسواسی باشید. به طور مثال اگر قرار است به ویلای خود هرچندوقت یکبار سر بزنید بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که بدون رسیدگی و آبیاری دائمی شما نیز بتوانند با اقلیم سازگار باشند و از بین نروند.

سبک ویلا

ساختمان‌ها در سبک‌های مختلفی ساخته می‌شوند که رایج‌ترین آن‌ها سبک‌های مدرن و کلاسیک هستند. سبک‌های مختلف ویلا از لحاظ متریال مصرفی و طراحی و نقشه با یکدیگر متفاوتند.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی هیرادانا
طراحی و اجرای محوطه بیرونی ویلا
بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی هیرادانا

طراحی دیزاین داخلی ویلا

پس از طی کردن موارد بالا نوبت به دکوراسیون داخلی ویلا می‌رسد، یعنی فضاهای داخلی مختلف مانند اتاق پذیرایی، نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب، پاسیو، تراس و … با دقت طراحی می‌شوند. بسیاری اوقات صاحبان ویلاها نقشه‌های دلخواه خود را به معماران پروژه توضیح می‌دهند و با همفکری یکدیگر مراحل طراحی را پیش می‌برند تا علاوه بر رعایت مسائل فنی و مهندسی، علایق و سلیقه مشتری نیز در شکل‌دهی به ویلا دخالت داشته باشد. از مهم‌ترین پارامترهایی که ظاهر ویلا را از خانه معمولی متمایز می‌کند وجود سقف‌های بلند و بازشوهای بزرگ است. پنجره‌های دلبازی که می‌توانند نور زیادی را به داخل ویلا بیاورند و محیطی پرنشاط و دلچسب را ایجاد کنند. 

بیشتر بخوانید: نمونه طراحی ویلا؛ قدم به قدم تا تحویل کلید!

بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی هیرادانا
طراحی و اجرای محوطه بیرونی ویلا
بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی هیرادانا

خریداری مصالح

حالا نوبت دست به کار شدن و ساختن است! پس از نقشه‌ریزی باید به سراغ متریال باکیفیت بروید، متریالی که مناسب سبک انتخابی ویلای شما باشد. در این مرحله هرچقدر که می‌توانید دست و دلباز باشید، زیرا هرچه مصالح شما مرغوب‌تر باشند ویلای شما عمر بیشتری خواهد داشت.

تاسیسات

در کنار پلان‌های معماری پلان‌های تاسیساتی نیز باید توسط مهندسین مربوطه طراحی شوند. تاسیساتی مانند سیستم سرمایش و گرمایش، روشنایی، تجهیزات استخر، موتورخانه و … در این مرحله اجرایی می‌شوند. به طور کلی تاسیسات مورد نیاز در طراحی و دکوراسیون یک ویلا به شرح زیر هستند:

  • سیستم سرمایش مناسب
  • سیستم گرمایش مناسب (ترجیحا سیستم‌های نوین گرمایش خورشیدی و گرمایش از کف)
  • سیستم ایمنی ساختمان
  • نورپردازی هوشمند
  • پمپ و موتورخانه
  • آبیاری قطره‌ای هوشمند
  • اتاق سرایداری
  • انبار مناسب

بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی هیرادانا
طراحی و اجرای محوطه بیرونی ویلا
بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی هیرادانا

نکات مهم در جذابیت هرچه بیشتر طراحی و دکوراسیون ویلا

درست است که قالب ظاهری ویلا به سبک و سلیقه طراح آن برمی‌گردد اما همه طراحان از یکسری فاکتورهای عمومی برای زیبایی‌بخشی به فضای ویلا استفاده کرده و سپس در آرایش و پردازش این فاکتورها با یکدیگر رقابت می‌کنند. این موارد را به خاطر بسپارید:

جادوی رنگ‌ها را جدی بگیرید!

هر سبک ویلا با طیف رنگ‌های بخصوصی زیبا می‌شوند. مثلا اگر شما سبک کلاسیک را برای ویلای خود انتخاب کرده‌اید بهتر است از رنگ‌های باوقار استفاده کنید. در این بین حواستان به همخوانی رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید باشد. رنگ مبلمان، پرده، فرش، کفپوش و دیوارها را هماهنگ انتخاب کنید. هارمونی رنگ‌ها به این معنی نیست که تمام خانه را یک رنگ بزنید! بلکه یعنی رنگ‌های مکمل را درست و بجا استفاده کنید و در مکان‌های خاص تکنیک تضاد و کنتراست را نیز به کار بگیرید. دنیای رنگ‌ها دنیایی روانشناسانه و هیجان‌انگیز است، با کمی مطالعه و سرچ در اینترنت می‌توانید پالت رنگ‌های مختلف را پیدا کنید و با خرج کردن مقداری ذوق و سلیقه ویلایی شیک و منحصربفرد را طراحی کنید.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی هیرادانا
طراحی و اجرای دکوراسیون
بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی هیرادانا

نورپردازی مهم است!

تقریبا تمام ویلاهای لاکچری که به شما احساس خوشایندی می‌دهند از نورپردازی‌های حرفه‌ای بهره‌مندند. یک دکوراتور ماهر به خوبی می‌داند که در کدام قسمت از ویلا از چه نوع نوری و با چه رنگ و مدلی استفاده کند. نورهای مخفی، چراغ‌های ریلی و دیواری، هالوژن‌ها نورافکن‌ها و روشنایی‌هایی که هرروز در سبک‌های جذاب‌تر و متنوع‌تری به بازار عرضه می‌شوند دست طراحان داخلی را برای خلاقیت و آفرینش فضایی خاص و جذاب حسابی باز گذاشته‌اند. درست است که در مصرف انرژی نباید افراط کنیم اما برای روشنایی ویلایی خود خساست به خرج ندهید، بازی نورها زیبایی فضای شما را چندین برابر جلوه خواهد داد.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی هیرادانا
طراحی و اجرای محوطه بیرونی ویلا
بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی هیرادانا

جهت‌گیری درست فضاها را در نظر بگیرید!

ویلاها بیشتر از خانه‌های معمولی پنجره و بازشو دارند، زیرا مهم است که ویلا از نور طبیعی بهره درست و کافی را ببرد و تا جایی که ممکن است از نورهای مصنوعی استفاده نشود. خورشید از شرق طلوع می‌کند و جانمایی فضاهایی که صبح زود مورد استفاده قرار می‌گیرد بایستی در سمتی از خانه باشند که از نور آفتاب صبحگاهی استفاده کنند مانند آشپزخانه و سرویس بهداشتی. همچنین خورشید در غرب غروب می‌کند و فضاهایی مانند اتاق نشیمن، پذیرایی و فضاهای استراحت برای جاگیری در غرب خانه مناسبترند، زیرا در ساعات عصر تا غروب کاربرد بیشتری دارند و به نور طبیعی نیازمندترند.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی هیرادانا
طراحی و نظارت نما و محوطه سازی
بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی هیرادانا

هزینه طراحی و دکوراسیون ویلا

همانطور که زیبایی خانه شما به فاکتورهای متعددی بستگی دارد تا در نهایت ویلای شما به بالاترین درجه از کیفیت و مطلوبیت برسد، هزینه ساخت و طراحی و دکوراسیون ویلا نیز به مسائل مختلفی وابسته است. شاید در ابتدا و شروع پروژه تنها بتوان یک قیمت تخمینی از کل کار ارائه داد و طی پروسه اجرای ویلاسازی با نوسان‌های متعددی مواجه شویم، بنابراین بهتر است عواملی که هزینه تمام‌شده کار را تحت تاثیر قرار می‌دهند را به خوبی بشناسیم.

در این زمینه بیشتر بخوانید: هزینه ساخت ویلا؛ حساب‌شده برید جلو!

جنس مصالحی که انتخاب می‌کنید در قیمت پروژه موثر است، طبیعتا هرچه متریال شما مرغوبیت بیشتری داشته باشد باید پول بیشتری بابت آن پرداخت کنید، اگر قرار است مصالحتان را از شرکت خارجی مشخصی وارد کنید باید منتظر نوسان قیمت بیشتری نیز باشید.

موقعیت زمین شما مهم است. مثلا اگر شرایط آب و هوایی بر روی مراحل ساخت و جنس متریال مصرفی تاثیرگذار باشد طبعا بر روی قیمت هم اثرگذار خواهد بود، مثلا احتمال دارد زمین شما در منطقه‌ای دورافتاده قرار داشته باشد و هزینه حمل و نقل آن چشمگیر شود. در این صورت برای بکارگیری نیروی کار خود نیز مجبورید افراد را از مناطق دور و نزدیک به کارگاه بیاورید و هزینه دستمزد و ایاب و ذهاب آن‌ها نیز در قیمت نهایی دخیل خواهد بود.

متراژ کار شما چقدر است؟ هر اندازه ابعاد زمین شما بزرگتر باشد مسلما هزینه مصالح و طراحی آن نیز بالاتر است.

طراحان و مهندسان در زمینه ویلاسازی از مهم‌ترین عوامل تعیین قیمت هستند. هرچه طراحی کار پیچیده‌تر و تخصصی‌تر باشد به طراحی حرفه‌ای و کیفیت بالاتری نیز نیازمند است.

بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی هیرادانا
طراحی و اجرای محوطه بیرونی ویلا
بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی هیرادانا

سخن پایانی

زندگی در آپارتمان‌های امروزی به حد سکونت تنزل یافته است و خانه‌های تنگ و بدون حیاط نمی‌توانند مفهوم کاملی از زندگی را ارائه دهند، به همین خاطر بسیاری از مردم به ویلاسازی یا زندگی مقطعی در مناطق خوش آب و هوا روی آورده‌اند و شاید ارائه مطالبی درمورد طراحی و دکوراسیون ویلا بتواند دایره اطلاعات خیلی از علاقمندان را وسیع‌تر کند. در این مقاله مجموعه‌ای را به شما معرفی کردیم که با استفاده از نیروهای متخصص و کارکشته و ارائه بروزترین طرح‌های دنیا، قدم به قدم با شما تا ساخت ویلای دلخواهتان همراه می‌شوند.

شرکت بازسازی و دکوراسیون داخلی هیرادانا با داشتن کادری حرفه‌ای و مجرب در انجام کلیه خدمات تخصصی طراحی داخلی، بازسازی نما، تخریب ساختمان، اجرای کابینت، گچ‌کاری و گچ‌بری، سیمان‌کاری، سنگ‌کاری، مقاوم‌سازی ساختمان، دیوارچینی، اجرای سقف کاذب، آسمان مجازی، کف‎سابی، کاشی‌کاری, اجرای کناف سقف و دیوار، برق‌کاری، لوله‌کشی، بنایی ساختمان، نقاشی ساختمان، کاغذدیواری، پارکت و لمینت، قرنیز دکور چوب، پتینه و غیره به شما کمک می‌کنند تا به بهترین شکل ممکن به ویلای خود هویت و شکوه ببخشید.

نمونه‌کارهای این شرکت را در صفحه بازسازی و دکوراسیون داخلی هیرادانا تماشا کنید.

نویسنده: مهشید بختیاری| عضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه