Chidaneh.com placeholder image

گل فیکوس لیراتا، چطوری سرحال بمونه؟

به قلم: سمانه زارعی

یک گیاه آپارتمانی با برگ­ های پهن و براق که در گلدانی زیبا کاشته شده است؛ همان چیزی است که خانه شما کم دارد. اگر به دنبال یک گیاه آپارتمانی جذاب برای خانه هستید در این مطلب برای شما یک معرفی جالب داریم. این مطلب مختص گل فیکوس لیراتا است. برای نوشتن این مطلب و تصاویر آن از گروه خانه گل نیلوفر کمک گرفته­ ایم.

 

چوب و هنر

ایزدگل
گل آپارتمانی فیکوس لیراتا
ایزدگل

خانواده فیکوس­ ها (Moraceae)

در رده ­بندی گیاهان، خانواده شامل چندین نوع یا گونه گیاه می ­شود. فیکوس ­ها متعلق به خانواده موراسه یا انجیر (Moraceae) هستند. احتمالا وقتی در گلخانه ­ها به دنبال خرید گیاه آپارتمانی هستید اسم فیکوس را شنیده ­اید. فیکوس ­ها خانواده نسبتا بزرگی (حدود 850 گونه) دارند که چندین نوع آن در گلفروشی­ ها بیشتر دیده می­ شوند. 

شاید بتوان گفت فیکوس­ ها در واقع مانند درختچه­ هایی هستند که در شرایط بومی و مناسب خود یعنی شرایط استوایی شبیه به یک درخت رشد می­ کنند ولی در شرایط آپارتمانی مانند یک گیاه آپارتمانی که ابعاد بزرگی دارد هستند. فیکوس الاستیکا، فیکوس لیراتا، فیکوس بنجامین، فیکوس پیچ، هندی، امستل یا برگ موزی و.. برخی از انواع معروف­ فیکوس هستند.

 

ایزدگل
گل آپارتمانی فیکوس لیراتا
ایزدگل

گل فیکوس لیراتا، چی صداش کنیم؟

در ادامه مطلب قرار است راجع به گل فیکوس لیراتا صحبت کنیم. گل فیکوس لیراتا (Ficus Lyrata) یکی از گیاهان زیبای خانواده ­ی فیکوس است که برگ­ های پهن و براقی دارد. فیکوس لیراتا؛ بومی آفریقا است. گل فیکوس لیراتا را به نام ­های؛ فیکوس برگ ویولونی، انجیری ویولونی و فیکوس آفریقایی هم می ­شناسند.

 

نگهداری گل فیکوس لیراتا

نگهداری گل فیکوس لیراتا

حالا می­ رسیم به قسمت مهم ماجرا، چگونه از گیاه فیکوس لیراتا نگهداری کنیم تا سرحال و سرزنده بماند؟ برای اینکه این گیاه در بهترین حالت خود رشد کند؛ باید شرایط محیط و نیازهای آبی و نوری آن را در نظر بگیرید. در ادامه شرایط و نیازهای گل فیکوس لیراتا آمده است.

 

آبیاری گل فیکوس لیراتا

1.آبیاری و رطوبت

برگ­ های پهن باعث تبخیر بیشتر می­ شود در نتیجه فیکوس لیراتا نیاز به آبیاری بیشتری دارد. حواستان باشد که این گیاه به آبیاری زیاد حساس است، در نتیجه قبل از آبیاری حتما خاک را چک کنید و با خشک شدن خاک شروع به آبیاری آن کنید. در صورت آبیاری زیاد، رطوبت بالا آن را برای ایجاد قارچ مستعد می­ کند.

همانطور که گفتیم این گیاه نیاز به رطوبت کافی هوا دارد. در نتیجه برای تامین رطوبت این گیاه لازم است از جزیره آب و یا غبارپاشی استفاده کنید.

2.خاک

فیکوس لیراتا نیاز به خاکی با زهکش بالا دارد. باید حواستان باشد که زهکش ­های گلدان هم به تعداد کافی و باز باشند. شما می ­توانید از ترکیب پیت ماس و پرلیت برای داشتن گیاهی سرحال و سرزنده استفاده کنید. مواد آلی کافی در خاک یکی از نیازهای فیکوس لیراتا است.

 

دمای نگهداری فیکوس لیراتا

3.دما

با توجه به اینکه شرایط بومی این گیاه آب و هوایی گرم و مرطوب است. در نتیجه دمای نسبتا بالایی را لازم دارد. دمای داخل منزل برای این گیاه مناسب است، حواستان باشد که این گیاه به تغییرات دمایی حساس است در نتیجه نباید جای آن را به طور ناگهانی تغییر دهید. یکی از نشانه­ های تاثیر دمایی منفی بر روی این گیاه ریزش برگ های آن است.

4.نیاز نوری

یکی از مهم ­ترین نیاز های فیکوس لیراتا، نور کافی است. نور مورد نیاز این گیاه بهتر است به صورت غیر مستقیم تامین شود. بهترین فضا برای گل فیکوس لیراتا، بخش جنوبی منزل و با فاصله ­ای کمی از پنجره جنوبی است. به حالتی که از یک لایه پرده برای رسیدن نور غیرمستقیم برای آن استفاده شود. نور زیاد رشد آن را بیشتر می ­کند.

 

ایزدگل
گل آپارتمانی فیکوس لیراتا
ایزدگل

تکثیر گل فیکوس لیراتا

گل فیکوس لیراتا به دو روش؛ قلمه و یا خوابانیدن هوایی تکثیر می ­شود.

برای روش قلمه ­زنی؛ قلمه­ ها را به طول 10 الی 15 سانتی­متر ببرید. به مدت یک روز در سایه و یا آب قرار دهید تا شیره آن خارج شود. سپس قلمه­ ها را در ماسه شسته شده قرار بگذارید. بهتر است از هورمون ریشه ­زایی برای ریشه­ دار شدن قلمه استفاده شود. پس از یک الی دو ماه می­توانید به گلدان اصلی منتقل کنید.

در روش خوابانیدن هوایی، ساقه را روی خاک گلدان بخوابانید، پس از مدتی ساقه خوابانیده شده ریشه دار شده و رشد می­ کند. پس از ریشه ­دهی کامل می­ توان گیاه جواب را از پایه مادری جدا کرد.

 

تمیز کردن برگ فیکوس لیراتا

تمیز کردن برگ­ های گل فیکوس لیراتا

با توجه به بزرگ و پهن بودن برگ­های این گیاه، تمیز بودن برگ­ ها جلوه ­ی خاصی به آن می­ دهد، پس برای اینکه از زیبایی گل فیکوس ­تان کم نشود؛ برگ­ های آن را تمیز نگه­دارید. بهتر است از آب جوشیده و سرد شده برای غبار پاشی لیراتا استفاده کنید.

 

قیمت فیکوس لیراتا

قیمت فیکوس لیراتا

شاید بتوان گفت که گل فیکوس لیراتا جزو گیاهان آپارتمانی لوکس و با قیمت بالا است. قیمت گل فیکوس لیراتا به سرزنده بودن آن، ابعاد و اندازه، تعداد برگ­ ها و جوانه­ ها، جنس و نوع گلدان بستگی دارد. با اینکه قیمت­ ها ثابت نیست و هر روز تغییر می­ کند ولی به طور  کلی می ­توان گفت برای یک گلدان فیکوس لیراتا با اندازه متوسط و گلدان شیک، باید 500 هزار تومان به بالا را در نظر بگیرید.

 

گل فیکوس لیراتا

گل فیکوس لیراتا، یک انتخاب عالی برای دکوراسیون!

گل فیکوس لیراتا با یک گلدان شیک می­ تواند انتخابی عالی برای پذیرایی خانه باشد. این گیاه جزو گیاهان آپارتمانی برگ پهن است که باید حواستان به تمیز کردن برگ­های پهنش باشد. برگ­ های فیکوس لیراتا سبز تیره با رگبرگ­ های روشن هستند که اندازه ­شان به 30 الی 50 سانتیمتر می­ رسد. حاشیه­ ی برگ ­ها کمی حالت چین خوردگی دارد. شما می ­توانید در انواع دکوراسیون منزل به سبک­ های مدرن؛ صنعتی، روستیک، بوهو و… از این گیاه زیبا بهره ­مند شوید.

 

خرید گل فیکوس لیراتا

کلام آخر:

گل فیکوس لیراتا، یکی از گیاهان آپارتمانی جذاب است که می­ تواند به دکوراسیون منزل شما جلوه ­ای خاص بدهد. شما می ­توانید این گیاه جذاب را از فروشگاه­ های معتبر گل و گیاه و گلخانه ­ها خریداری کنید. 

خانه گل نیلوفر یکی از فروشگاه­ های گل و گیاه است که در زمینه انواع گل­ های آپارتمانی و طراحی لنداسکیپ فعالیت دارد. برای دیدن نمونه کارهای بیشتر از این گروه به پروفایل خانه گل نیلوفر سر بزنید و برای سفارش انواع گیاه با کارشناسان در ارتباط باشید.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه