Chidaneh.com placeholder image

تفاوت کلاس‌های آنلاین و حضوری؛ کدوم بهتره؟

به قلم: مژگان احمدی

این روزها و با وجود شرایط کرونا تقریبا تمامی آموزش‌ها در بستر مجازی انجام می‌پذیرد. هرچند پیش از این نیز برخی موسسات و آموزشگاه‌ها برای شاگردان راه دور خود کلاس‌های آنلاین دایر می‌کردند اما در این دوره خاص نقدهای بسیاری به آموزش مجازی وارد شده و خیلی‌ها درگیر مقایسه این دو بستر آموزشی هستند. بسیاری از افراد در تردیدند که آیا آموزش مجازی قادر خواهد بود تا مطالب را به‌صورت تمام و کمال به آن‌ها انتقال بدهد یا نه؟ آیا آموزش مجازی به روند یادگیری آن‌ها لطمه‌ای وارد نخواهد کرد؟ اصلا تفاوت کلاس‌های آنلاین و حضوری چیست؟ دپارتمان معماری مجتمع فنی تهران با هدف ایجاد شغل برای فراگیران خود به شکل ترکیبی حضوری و آنلاین، به آموزش دوره‌های متنوع و تخصصی معماری و معماری داخلی می‌پردازد.

مجتمع فنی تهران
آموزش نرم افزارهای کاربردی معماری در تهران
مجتمع فنی تهران

تابلو فرش ریحان

اما مساله مهم همچنان پابرجاست: آموزش حضوری بهتر است یا مجازی؟ اگر شما نیز به دنبال پاسخی برای این سوال هستید این مقاله را دنبال کنید. 

مجتمع فنی تهران
برگزار‌کننده دوره‌های معماری‌داخلی بر اساس دانش روز دنیا
مجتمع فنی تهران

تفاوت کلاس‌های آنلاین و حضوری؛ مزایا و معایب

شاید آموزش آنلاین آن‌طور که شایسته است هنوز در کشور ما جا نیفتاده و بسیاری از معلمان تحت هر شرایطی آموزش چهره به چهره را ترجیح بدهند. هرچند در آموزش حضوری انتقال علم به صورت مستقیم و درجا صورت می‌پذیرد و آموزگار می‌تواند احساسات و طرز یادگیری فراگیر را از حالات چهره او متوجه بشود و بدون واسطه به پرسش و پاسخ‌ها رسیدگی کند اما نباید از مزایای آموزش آنلاین نیز غافل شد.

مطلب مرتبط: مجتمع فنی، مطمئن ترین موسسه برگزاری دوره با مدرک معتبر و قابل ترجمه

مجتمع فنی تهران
کلاس‌های آموزشی معماری داخلی
مجتمع فنی تهران

مزایای آموزش آنلاین

در آموزش آنلاین شما یک آموزشگاه مجازی در اختیار دارید که در واقع دفتر و کتاب و کیف شما، تبلت و موبایل و کامپیوتر شماست. ارتباط با مدرس به صورت ویدئوکنفرانس انجام می‌شود و در قالب تصویر، متن و اینفوگرافی دانش و مهارت لازم را به‌طور کامل کسب می‌کنید. در این قسمت تعدادی از مزایای آموزش غیرحضوری را با هم می‌خوانیم:

مجتمع فنی تهران
کلاس‌های آموزشی معماری داخلی
مجتمع فنی تهران

هزینه‌ها را کاهش دهید!

آموزش آنلاین هم به نفع فراگیر است و هم آموزشگاه. شاید در ابتدا به نظر برسد که آموزش مجازی بار اقتصادی سنگین‌تری را به شما تحمیل می‌کند، اما در مجموع و در مقایسه با آموزش سنتی این تفکر درست نیست. تصور کنید برای تشکیل یک کلاس دائما در رفت و آمد باشید، هزینه تردد، اجاره‌بهای موسسه، هزینه پرینت جزوات و تهیه کتاب، همه و همه نشان می‌دهد که آموزش آنلاین برای شما کم‌دردسرتر خواهد بود. شما فقط هزینه بسته اینترنت خود را می‌پردازید! همین!

انرژی ذخیره کنید!

وقتی برای بهره‌مندی از آموزش خود تردد نداشته باشید زمان اضافی زیادی اندوخته خواهید کرد و کلافگی ناشی از ترافیک و شلوغی و خستگی نشستن‌های دائمی روی نیمکت‌های کلاس را نخواهید داشت و انرژی کمتری مصرف می‌کنید، بنابراین زمان پرت شما کمتر شده و زمان فعالیت و راندمان یادگیری شما بالاتر خواهد رفت.

مجتمع فنی تهران
کلاس‌های آموزشی معماری داخلی
مجتمع فنی تهران

آموزش سبز!

آموزشی که بدون استفاده از دفتر و کتاب و جزوه، هیچ لطمه‌ای به محیط زیست نمی‌زند و خطر آسیب به درختان و صدمه به زیستگاه‌های طبیعی را در پی ندارد. کتاب بدون کاغذ همان تکنولوژی است که می‌تواند در درازمدت فواید زیادی برای محیط زیست در پی داشته باشد.

هرجا که هستید در کلاس شرکت کنید!

این مزیت را اکثرا افراد شاغل به‌خوبی درک می‌کنند، زیرا با آنلاین بودن کلاس‌ها هم به شغل خود رسیدگی می‌کنند و هم از کلاس خود عقب نمی‌مانند. کلاس مجازی این انعطاف‌پذیری را دارد که در هر زمان، در هر مکانی که قرار دارید با یک موبایل به مدرس خود دسترسی داشته باشید و آموزش را دریافت کنید.

مطلب مرتبط: همه چیز درباره دوره های آموزش نرم افزارهای معماری

مجتمع فنی تهران
کلاس‌های آموزشی معماری داخلی
مجتمع فنی تهران

یک کلاس را چندین بار مرور کنید!

می‌توانید کلاس خود را با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص ضبط کنید و اگر پس از کلاس به مشکلی برخوردید و یا بخشی از کلاس را از دست دادید از ویدئوی ذخیره‌شده استفاده کنید و به مرور چندباره بپردازید.

معایب آموزش آنلاین

در کنار تمامی مزیت‌های آموزش مجازی بایستی به معایب آن نیز اشاره‌ای داشته باشیم:

  • عدم تعامل کامل مدرس و فراگیر
  • عدم اشراف کامل مدرس برای کنترل فضای کلاس
  • امکان قطعی اینترنت و از دست رفتن کلاس

مجتمع فنی تهران
کلاس‌های آموزشی معماری داخلی
مجتمع فنی تهران

تفاوت کلاس آنلاین و حضوری؛ بایدها و نبایدها

شاید تفاوت کلاس‌های آنلاین و حضوری در این عبارت خلاصه شود: مدیریت مناسب فرصت‌های آموزشی. حالا که بیماری کرونا سیستم آموزشی ما را به سمت تعلیم آنلاین سوق داده است، شاید بهتر باشد این فرآیند را به فال نیک بگیریم و از آن نهایت استفاده را ببریم. اما در این مسیر و برای بهبود کیفیت آموزش بهتر است یکسری بایدها و نبایدها از سوی مدرس و فراگیر رعایت شود تا دوره‌های کلاسی با خاطره‌ای خوش به پایان برسند. این نکات به ترتیب زیر هستند:

  • پیش از شروع کلاس مدرس باید فراگیران را با محیط کلاس آنلاین آشنا کند تا وقت کلاس بابت رفع مشکلات فنی از دست نرود.
  • درست است که مدرس ممکن است در شرایط آنلاین متوجه حرکات جانبی و حواس‌پرتی فراگیران نشود، اما محصلان وظیفه دارند تمام حواس خود را به کلاس بسپارند.
  • صبور بودن در آموزش آنلاین یک موضوع دوطرفه است. اگر مشکلات پیش‌آمده توسط هردو طرف مدیریت نشود کلاس به‌درستی پیش نخواهد رفت.
  • محصل باید مراقب لحن صحبت خود باشد، فضای مجازی به ما اجازه نمی‌دهد که انتقال احساسات به‌طور کامل اتفاق بیفتد و یک سوءتفاهم ممکن است جو کلاس را متزلزل کند.
  • معمولا در کلاس آنلاین نسبت به کلاس سنتی و حضوری، فراگیران خود را در شرایط راحت‌تری قرار می‌دهند. راحت‌تر لباس می‌پوشند، راحت‌تر می‌نشینند و ممکن است در حین آموزش خوراکی هم بخورند، پس استعداد کلاس آنلاین برای ایجاد حواس‌پرتی بالاست و نیاز به همکاری دوطرفه در این زمینه دارد.

مجتمع فنی تهران
کلاس‌های آموزشی معماری داخلی
مجتمع فنی تهران

تفاوت کلاس‌های آنلاین و حضوری در سازماندهی و ایجاد انگیزه

هر زمان در انتخاب نحوه آموزش اسم انگیزه و نظم و انضباط می‌آید خیلی‌ها به کلاس حضوری رای می‌دهند. در آموزش حضوری می‌دانید که تنها فرصتی که برای یادگیری دارید همان زمان برگزاری کلاس است و اگر آن زمان را از دست بدهید جبران آن بسیار سخت است. درواقع تعهد زمانی، داشتن ارتباط چهره به چهره با استاد و دیگر همکلاسی‌ها، تاثیرگذاری یادگیری افراد بر روی همدیگر و بسیاری موارد دیگر باعث می‌شود در کلاس حضوری نوعی اجبار در فراگیری مطالب به‌وجود بیاید. اما در کلاس آنلاین نیاز به خودانگیزشی بالا دارید. در کلاس‌های مجازی ممکن است کمی پشت‌گوش‌اندازی هم صدمه زیادی به شما وارد نکند و بعدا بتوانید آن را جبران کنید. 

مجتمع فنی تهران
کلاس‌های آموزشی معماری داخلی
مجتمع فنی تهران

همین انعطاف و عدم تعهد شما به بازه زمانی در برنامه آنلاین باعث می‌شود گاهی اوقات نظم شخصی از بین برود و فرد انرژی خود را به‌تدریج از دست بدهد. باید به این نکته توجه کنید که درست است در کلاس آنلاین همه فراگیران در یک اتاق مجازی قرار دارند و همگی یک کار یکسان را انجام می‌دهند، اما درواقع فعالیت کلی آن‌ها انفرادی است و باید هریک از آن‌ها انگیزه کافی را برای حضور در کلاس داشته باشند. گاهی انزوا باعث می‌شود محصل دوره خود را حذف کند و از ادامه دادن آن منصرف شود، در این زمینه مهارت استاد در تشویق و دلگرم ساختن فراگیر به ادامه تحصیل بسیار مهم و حیاتی است.

مجتمع فنی تهران
کلاس‌های آموزشی معماری داخلی
مجتمع فنی تهران

تفاوت کلاس‌های آنلاین و حضوری در ارتباط و تعامل

ایجاد یک شبکه اجتماعی و تبادل نظرات و عقاید باعث بسیاری از پیشرفت‌های شخصی و گروهی خواهد شد. در هر دو روش آموزش مجازی و حضوری تعاملات اجتماعی جاری است اما جنس این تعاملات با همدیگر فرق دارد. کلاس غیرحضوری برای افرادی که از مراودات مجازی لذت می‌برند گزینه‌ای عالی است، اما بسیاری از افراد نمی‌توانند در ناخودآگاه خود با کسانی که از نزدیک ندیده‌اند ارتباط درستی بگیرند. به‌طور کلی می‌توانیم بگوییم ارتباط حضوری بستر گسترده‌تری برای ایجاد شبکه ارتباطات شما فراهم خواهد کرد.

مجتمع فنی تهران
برگزار‌کننده دوره‌های معماری‌داخلی بر‌اساس دانش روز دنیا
مجتمع فنی تهران

تفاوت کلاس‌های آنلاین و حضوری در موقعیت‌های خاص

ممکن است گاهی اوقات گرفتار بیماری‌های سخت و یا واگیردار شوید، گاهی بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله راه دسترسی شما را به کلاس حضوری می‌بندد و بعضی وقت‌ها در شرایط خاصی مانند آلودگی هوا بهتر است از منزل خارج نشوید و در خانه بمانید. در این موقعیت‌هاست که اهمیت کلاس مجازی مشخص می‌شود، زمانی که از حضور در کلاس محرومید آموزش آنلاین شما را نجات خواهد داد.

مجتمع فنی تهران
برگزار‌کننده دوره‌های معماری‌داخلی بر‌اساس دانش روز دنیا
مجتمع فنی تهران

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به تفاوت کلاس‌های آنلاین و حضوری در زمینه‌های مختلف بپردازیم. درست است که در شرایط فعلی و به‌دلیل شیوع بیماری کرونا ناچاریم بخش بزرگی از آموزش خود را به کلاس‌های آنلاین اختصاص بدهیم اما به‌صورت کلی هیچکس نمی‌تواند به شما بگوید کلاس حضوری بهتر است یا کلاس مجازی! تنها خودتان می‌توانید به این سوال پاسخ بدهید چون انتخاب هریک از این دو روند آموزشی کاملا بستگی به روحیات و شرایط زندگی شما دارد. در کلاس حضوری انگیزه و تعاملات اجتماعی بیشتر است و در کلاس مجازی عدالت آموزشی برای فراگیران در هر نقطه از کشور به شکلی یکسان رعایت می‌شود. بنابراین این خودتان هستید که به وضعیت خود اشراف کامل دارید و می‌توانید بهترین مسیر برای یادگیری را انتخاب کنید.

مجتمع فنی تهران با برگزاری دوره‌های ترکیبی آنلاین و حضوری و امکان شرکت برای متقاضیان داخل و خارج توانسته است با استفاده از اساتید مجرب و کارآزموده، بهترین روال آموزشی را به فراگیران خود ارائه دهد. برای اطلاع از دوره‌های آموزشی و ارتباط با مدیران این مجموعه، می‌توانید به صفحه دپارتمان معماری مجتمع فنی تهران مراجعه کنید.

لینک‌های مرتبط با این مطلب:

نویسنده: مهشید بختیاری| عضو تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه