Chidaneh.com placeholder image

متاورس و معماری، چرا متاورس برای معماران مهم است؟

به قلم: آرمین سرخوش افشار

شاید شنیده باشید که مارک زاکربرگ می‌خواهد فیس‌بوک به یک شرکت متاورس تبدیل شود، و اوایل امسال، اپیک گیمز، شرکتی که موتور Unreal Engine را توسعه می‌دهد، اعلام کرد که یک میلیارد بودجه برای حمایت از چشم‌انداز بلندمدت متاورس تکمیل کرده است. . متاورس در حال حاضر قطعا داغ ترین واژه در فناوری است. در این مقاله، به طور خلاصه بحث خواهیم کرد که متاورس چیست، چه کسی آن را می‌سازد، و مهم‌تر از همه اینکه چرا برای معماران اهمیت دارد، و طراحان چگونه می‌توانند نقش مهمی در این اقتصاد دیجیتالی آینده داشته باشند؟ در این مقاله از چیدانه به طور کلی به رابطه بین متاورس و معماری می پردازیم. 

متاورس و معماری

متاورس چیست؟

اصطلاح متاورس که برگرفته از رمان علمی تخیلی “Snowcrash" در سال 1992 است، توسط نیل استفنسون به عنوان جانشین اینترنت ابداع شد و دیدگاه استفنسون از چگونگی تکامل یک دنیای دیجیتال در آینده نزدیک را تشکیل می‌دهد.

سرویس خواب بالسا

ممکن است از فیلم‌هایی مانند “بازیکن آماده یک" یا " Ready Player One" و “ماتریکس" ایده‌ای در مورد اینکه زندگی در متاورس با تجربیات خارق العاده چگونه می‌تواند باشد به دست آورید. 

صحنه ای از فیلم ماتریکس درباره متاورس و معماری

چه کسی متاورس را خواهد ساخت؟

بر خلاف متاورس متمرکز Oasis در “Ready Player One"، جوامع فناوری بر این باورند که متاورس باید یک اکوسیستم باز و قابل تعامل باشد و تحت سلطه هیچ شرکتی نباشد. همان‌طور که مارک زاکربرگ گفت: “امیدوارم در آینده، پرسیدن اینکه آیا یک شرکت در حال ساخت یک متاورس است، به همان اندازه مضحک به نظر می رسد که از یک شرکت سوال کنید که اینترنت آن‌ها چگونه کار می‌کند."

در عین حال، Roblox و Epic Games، که در حال حاضر بیشترین سهام مفهومی متاورس را دارند، نیز معتقدند که متاورس باید دارای ژن‌های غیرمتمرکز باشد و از انحصار نیروهای معدودی اجتناب کند. نیل ریمر، یکی از بنیانگذاران Roblox، می گوید: “انرژی پیرامون متاورس از سوی کاربران می‌آید، نه شرکت." تیم سوئینی، مدیر عامل Epic نیز تاکید کرد: “متاورس از هیچ غول صنعتی نمی‌آید، بلکه تبلور خلق مشترک میلیون‌ها نفر است. هرکسی از طریق تولید محتوا، برنامه نویسی و طراحی بازی، متاورس را برای خود می سازد. مشارکت‌ها همچنین می‌توانند به روش‌های دیگری به متاورس ارزش بیافزایند."

برای سال‌های متمادی، اینترنت بیشتر یک کاتالوگ دوبعدی با لینک‌ها است، و حالا بالاخره با پتانسیل تجربه‌های سه بعدی جالب به نظر می‌رسد و نحوه کار، خرید، زندگی ما را تغییر می‌دهد، چگونه معماران می‌توانند در شکل‌دهی و غنی‌سازی متاورس نقش داشته باشند. 

در این مقاله درباره تعریف معماری و تفاوت دیدگاه مردم و معماران بیشتر بخوانید. 

متاورس و معماری: چرا برای معماران مهم است؟

دنیای متاورس و معماری چطور به هم مرتبط می شوند و این موضوع چگونه برای معماران اهمیت می یابد؟

ظهور اقتصاد دیجیتال

کل جهان شاهد تغییر عمده ای از اقتصاد واقعی به اقتصاد دیجیتال است و ادغام این دو از زمان همه گیری جهانی کرونا به شدت تسریع شده است.

ما فروشگاه‌های خرده‌فروشی مختلف آجر و ملات را دیده‌ایم که تعطیل شده اند، در همان زمان برندهای مد مانند Balenciaga تصمیم گرفتند جدیدترین مجموعه خود را در یک بازی ویدیویی معرفی کنند. 

صاحبان املاک و مستغلات تجاری با مشکل مواجه هستند زیرا مستاجران یا دفاتر خود را کنار می‌گذارند یا کوچک می‌کنند، در حالی که اپلیکیشن کنفرانس ویدیویی مانند زوم موفقیت چشمگیری داشته و در بحبوحه همه‌گیری کرونا رونق یافته‌اند. چه بخواهیم چه نخواهیم، کووید-19 فرهنگ کاری ما را تغییر داده، ظهور تجارت الکترونیک را تسریع کرده، و نحوه عملکرد کسب و کارها را متحول کرده است. برخی از صنایعی که برای اولین بار در ساخت متاورس ها حضور داشتند، می توان به بازی، مد، هالیوود و رمزارز اشاره کرد. هیچ گزینه دیگری جز پیوستن به بازی جدید وجود نخواهد داشت. در غیر این صورت، شما به عنوان یک شرکت شکست خواهید خورد.

NFT در متاورس و معماری

NFT در هنر: ظهور دارایی های دیجیتال

اقلام دیجیتال در حال حاضر بیش از 10 میلیارد دلار بازار هستند، و برای اینکه اقلام دیجیتال ارزش واقعی و پایدار داشته باشند، باید مستقل از نهادی وجود داشته باشند که ممکن است هر لحظه تصمیم به حذف یا غیرفعال کردن آیتم بگیرد. به همین دلیل است که NFT (توکن‌های غیرقابل تعویض)، آخرین برنامه در فناوری بلاک چین، وارد صحنه شد. “غیر قابل تعویض" به این معنی است که منحصر به فرد است و نمی‌توان آن را با چیز دیگری جایگزین کرد. بنابراین، ارزش NFT ها به عنوان تأییدیه ایجاد آیتم دیجیتال به عنوان “یکتا" شناخته می‌شود.

این ساخت دیجیتال می‌تواند هر چیزی باشد، از جمله معماری دیجیتال. کریستا کیم، هنرمند مقیم تورنتو، اولین خانه دیجیتالی با پشتیبانی NFT را به قیمت بیش از نیم میلیون دلار فروخته است. این هزینه بیش از یک خانه واقعی در بسیاری از شهرهای آمریکای شمالی است.

گرایش دیگر در دنیای رمز ارز، سرمایه گذاری در املاک مجازی است. قیمت املاک و مستغلات مبتنی بر بلاک چین در دنیای مجازی به عنوان بخشی از بازار NFT که در اوایل سال 2021 آغاز شد، افزایش یافته است. اخیراً بخشی از زمین مجازی در دنیای آنلاین مبتنی بر بلاک چین دیسنترالند به قیمت بیش از 900000 دلار فروخته شد. 

در دنیای مجازی مانند Decentraland، Sandbox، Somnimum Space، افراد می‌توانند مجموعه‌های هنری NFT خود را به نمایش بگذارند، با دوستان خود قدم بزنند، از ساختمان‌ها بازدید کنند و در رویدادها شرکت کنند. این ممکن است برای بسیاری از مردم یک فریب باشد، و این پلتفرم ممکن است زودرس باشد، اما قطعاً یک دامنه جالب و احتمالاً پرسود برای طراحان است تا از مهارت‌های طراحی خود در دنیای فیزیکی استفاده کنند و آن را به دنیای مجازی گسترش دهند.

معماری و متاورس

تغییر مدل کسب و کار: از مشاور به سازنده محتوا

معماران همیشه شکایت دارند که پیدا کردن مشتریان خوبی که به طور کامل از ایده‌های خلاقانه آن‌ها حمایت کنند و صورتحساب‌ها را به موقع پرداخت کنند دشوار است. بیشتر طرح‌ها برای همیشه روی کاغذ می‌مانند، ممکن است به دلایل مختلف رد شوند، و بیشتر «معماری کاغذی» بی‌ارزش است زیرا توسط مشتری تشخیص داده نمی‌شود. حتی اگر شما اندازه کافی خوش شانس باشید که طراحی شما ساخته شود، ساخت و ساز بسیار گران، وقت گیر و پر از عدم اطمینان است. احتمال اینکه که در صورت خراب شدن پروژه مورد شکایت قرار بگیرید زیاد است. 

برای این واقعیت تلخ متأسفم، علاوه بر همه این‌ها، در جامعه مدرن معماران دیگر سازنده اصلی نیستند. معماران به عنوان مدیران پروژه برای همکاری با سایر مشاوران، مهندسان، پیمانکاران، مشتریان، مقامات دولتی برای تحقق یک پروژه عمل می‌کنند و مانند سایر متخصصان که خدمات ارائه می‌دهند، با نرخ ساعتی حقوق دریافت می‌کنند. همان‌طور که سرمایه گذار ناوال گفت: “شما هرگز با صرف وقت خود ثروتمند نخواهید شد." به جای ارائه خدمات یک به یک، معماران می‌توانند مدل کسب و کار را دوباره ابداع کنند تا محصولات/خدماتی را ارائه دهند که مقیاس پذیر باشد، راه‌حل‌هایی که می‌توانند دوباره استفاده شوند و می‌توانند برای میلیون‌ها کاربر، نه فقط یک مشتری، سودمند باشند.

متاورس برای سرگرم کردن کاربران به محتوای عظیمی نیاز دارد. ما به تجربیاتی مانند شهربازی‌های مجازی، سینماهای مجازی، کنسرت‌های مجازی، کازینوهای مجازی، مدارس مجازی، کنفرانس‌های مجازی، هر چیزی که بتوانید نام ببرید نیاز داریم. برای معماران، متاورس یک قلمرو بکر و پر از امکانات و یک شهر بدون محدودیت‌های دنیای فیزیکی است. 

معماران می‌توانند طرح‌های منحصربه‌فردی با پشتوانه NFT برای افرادی که دوست دارند دارایی‌های بی‌نظیر را داشته باشند، ایجاد کنند. در متاورس و معماری، معماران همچنین می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی مانند شهرها، ساختمان‌ها، مبلمان، مجسمه‌ها، ابرهای نقطه‌ای، بافت‌ها و غیره را بسازند و چندین بار آن‌ها را به دنیای مجازی، بازی‌ها و فیلم‌ها بفروشند. این بسیار شبیه به محیط کاری است که هنرمندان برای یک بازی یا یک فیلم انجام می‌دهند. علاوه بر طرح‌های ثابت، معماران همچنین می‌توانند فرمول‌هایی طراحی کنند که کاربران می‌توانند پارامترها را برای ایجاد نتایج مختلف، مانند اسکریپت " grasshopper" یا دارایی‌های دیجیتال هودینی، تغییر دهند.

در حالی که معماری یک تجارت نسبتاً محلی است، شما می‌توانید محصولات/خدمات دیجیتالی را در سراسر جهان ارائه دهید. پیدا کردن مشتریانی که برای طراحی شما از منطقه شما ارزش قائل هستند، ممکن است دشوار باشد، اما یافتن کاربرانی که از سلیقه شما در سراسر جهان استقبال می‌کنند، بسیار ساده‌تر است. همان‌طور که در کتاب 1000 طرفدار واقعی ادعا شده است، شما می‌توانید با انجام کاری که دوست دارید با یک تخصص درآمد کسب کنید.

مهم نیست که چه کاری انجام می‌دهید، سعی کنید مانند یک تولید کننده محتوا فکر کنید، از تلاش خود برای رشد تصاعدی استفاده کنید، راه‌های خود را در دنیای دیجیتال پیدا کنید تا بازار خود را در پلتفرم‌های مختلف ایجاد کنید، با کاربران بالقوه با محتوای با کیفیت ارتباط برقرار کنید، آن‌ها را درگیر نگه دارید و پایگاه‌های کاربران خود را رشد دهید. 

چگونه مرز طراحی را به دنیای دیجیتال گسترش دهیم؟

احتمالاً، شما در مورد فرصت‌های جدید هیجان زده هستید، اما طراحان چگونه می‌توانند به این بازی متاورس و معماری بپیوندند؟

صنعت بازی، متاورس و معماری؛  از صنعت بازی بیاموزید

بازی رأس متاورس است. بازی‌ها به‌عنوان بهترین حامل متاورس در نظر گرفته می‌شوند، به‌ویژه بازی‌های sandbox که به طور فزاینده‌ای محبوب هستند، که اکنون شکل بدوی متاورس را دارند. مانند سری‌های GTA، Minecraft، Fortnite و غیره، همگی تجربه بازی در دنیای متاورس را ارائه می‌کنند، بسیاری از بازی‌ها نیز ابزارهای حرفه‌ای را برای تولید محتوای توسعه‌دهنده خودساخته، به منظور غنی‌سازی محتوای بازی و عمر بازی ایجاد می‌کنند. 

بازی نیز صنعتی است که معماران می‌توانند تا حد زیادی با آن ارتباط برقرار کنند. بازی‌هایی مانند SimCity یک بازی ویدیویی کلاسیک برای شهرسازی است که بسیاری از طراحان شهری آن را الهام بخش می‌دانند. جهان سازی در بازی‌ها فرآیند ساختن یک دنیای خیالی است و بسیار شبیه به فرآیند طراحی در زندگی واقعی است. 

هنرمند محیطی، هنر دو بعدی ایجاد شده توسط هنرمند مفهومی را به یک محیط باورپذیر سه بعدی تبدیل می‌کند. ابزارهای تجاری نرم افزارهای مدل سازی سه بعدی هستند که معماران کم و بیش با آن آشنا هستند: Blender، 3Ds Max، Maya، ZBrush، Substance Painter.. و همچنین موتورهای بازی مانند Unity و Unreal.

تاثیر برنامه نویسی در متاورس و معماری

برنامه‌نویسی، متاورس و معماری؛ برنامه‌نویسی را یاد بگیرید

مانند یک توسعه دهنده (نرم افزار) فکر کنید

طراحی محاسباتی موضوع جدیدی درزمینهٔ معماری نیست. ما عباراتی مانند طراحی مولد، طراحی پارامتریک، طراحی الگوریتمی را دیده‌ایم. من نمی‌خواهم تفاوت‌های بین این اصطلاحات را استدلال کنم، به طور کلی، این یک روش جدید برای حل مسئله است. 

طراحان به جای تکیه بر شهود و تجربیات طراحان، فرآیند طراحی را انتزاع می‌کنند، چالش‌های بزرگ را به چالش‌های کوچک‌تر تجزیه می‌کنند، پارامترها یا محدودیت‌هایی را که بر خروجی‌های طراحی تأثیر می‌گذارند، تعریف می‌کنند، جریان کارها و گزینه‌ها را تکرار می‌کنند و در نهایت بر اساس آن تصمیم می‌گیرند. تفکر محاسباتی کلیدی است که طراحی شما را مانند یک توسعه دهنده نرم افزار مقیاس می‌دهد.

ابزارهایی مانند Grasshopper در حال حاضر به خوبی درزمینهٔ معماری استفاده شده‌اند. استفاده از ابزارهای محاسباتی در گردش کار طراحی برای تقویت قدرت محاسبات، رویکرد خوبی است.

اگر می‌خواهید نحوه کدنویسی را یاد بگیرید، پردازش می‌تواند زبان خوبی برای یادگیری برنامه نویسی درزمینهٔ هنرهای تجسمی‌باشد. پایتون همچنین یک زبان نسبتاً آسان برای انتخاب است و کاربرد گسترده‌ای در تجزیه و تحلیل/تجسم داده‌ها، یادگیری ماشین هوش مصنوعی، توسعه وب و سایر کاربردهای عمومی دارد.

تولید محتوای رویه‌ای (PCG)

در محاسبات، تولید محتوای رویه‌ای (PCG) روشی برای ایجاد داده‌ها به‌صورت الگوریتمی است که برخلاف روش دستی، معمولاً از طریق ترکیبی از دارایی‌ها و الگوریتم‌های تولید شده توسط انسان همراه با تصادفی بودن و قدرت پردازش رایانه‌ای است. 

در گرافیک کامپیوتری، معمولاً برای ایجاد بافت‌ها و مدل‌های سه بعدی (Wiki) استفاده می‌شود. تولید رویه‌ای اغلب دربازی‌های ویدیویی و فیلم‌ها استفاده می‌شود تا به توسعه دهندگان اجازه دهد تا حجم بیشتری از محتوا را تولید کنند و امکان بازی‌هایی با محتوای بی پایان را فراهم کنند.

Townscraper، یکی از بازی‌های مورد علاقه من، نمونه عالی دیگری از PCG است. کاربران می‌توانند به طور تصادفی کلیک کنند و شهرهای زیبا را بر اساس محدودیت‌هایی که در هر خانه دارند، مشابه حل سودوکو ایجاد کنند.

Townscraper

وقتی صحبت از رویه گرایی به میان می‌آید، هودینی ابزار عالی است. این برای هنرمندانی طراحی شده است که در انیمیشن‌های سه بعدی و VFX برای فیلم، تلویزیون، بازی‌های ویدیویی و واقعیت مجازی کار می‌کنند. هودینی این دنیاها را در یک پلتفرم واحد قدرتمند گرد هم می‌آورد. چیزی که هودینی را واقعاً از سایر نرم افزارهای انیمیشن سه بعدی متمایز می‌کند، ماهیت رویه‌ای آن است. هودینی یک محیط باز دارد و اسکریپت نویسی را از طریق API های مختلف ارائه می‌دهد، اما Python زبان انتخابی برای اکثر بسته‌ها است.

متاورس و معماری

CityEngine یک نرم افزار تجاری مدل سازی سه بعدی است که توسط مرکز تحقیق و توسعه Esri زوریخ توسعه یافته و در تولید محیط‌های شهری سه بعدی تخصص دارد. با استفاده از رویکرد مدل‌سازی رویه‌ای، از ایجاد مدل‌های شهر سه بعدی در مقیاس بزرگ پشتیبانی می‌کند.

CityEngine

متاورس و معماری: طراحی با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یک موضوع داغ در فناوری است و ما شاهد کاربردهای بسیار خوبی در کامپیوتر، پردازش زبان طبیعی و غیره بوده‌ایم. درزمینهٔ طراحی، هوش مصنوعی می‌تواند برای آموزش یادگیری ماشینی از محتوای موجود برای تولید محتوای جدید استفاده کند. در میان تمام پلتفرم‌های یادگیری ماشین، GAN (شبکه مولد متقابل) قطعاً یک ستاره در حال ظهور است که توجه متخصصان طراحی را به خود جلب می‌کند. در اینجا چند نمونه وجود دارد که به نظرم الهام بخش است:

GAN در متاورس و معماری

پروژه پایان نامه Stanislas Chaillou از GAN برای تولید پلان‌های طبقه با سبک‌های مختلف استفاده می‌کند.

طرح های متاورس و معماری

New Balance از Runway، یک ابزار ML کاربرپسند برای سازندگان، برای طراحی نسل بعدی کفش‌های ورزشی خود استفاده می‌کند.

طراحی نسل بعدی کفش‌های ورزشی

معماران چه ارزشی می‌توانند برای متاورس بیاورند؟

تاثیر معماران بر متاورس چیست؟ معماران چه ارزشی می‌توانند برای متاورس بیاورند؟

بحران هویت معمار در اقتصاد دیجیتال

معماران در حال حاضر با بحران هویت در دنیای فیزیکی مواجه هستند. ما قبلاً  تمام دانش و فنون ساخت و ساز را می‌دانستیم با این حال، در جامعه صنعتی مدرن، بسیاری از رشته‌ها مانند سازه، مکانیک، برق، اقتصاد، مدیریت ساخت و ساز از رشته معماری جدا شده‌اند، بخش باقی‌مانده بیشتر مربوط به فرم‌سازی، تجسم، همکاری و غیره است، ما فاقد فناوری اصلی هستیم.

معماری حرفه‌ای است که زمان زیادی می‌برد. کمترین تلاش معماری حداقل چهار یا پنج یا شش سال طول می‌کشد و این سرعت برای انقلاب‌هایی که در حال وقوع هستند واقعاً بسیار کند است.

متاورس زمین بازی جدیدی است که معماران می‌توانند همراه با سایر سهامداران در آن شرکت کنند. اگر در حال رقابت با طراحان یا توسعه دهندگان بازی هستیم، چه ارزش افزوده‌ای می‌توانیم برای بازی بیاوریم؟

مسئولیت اجتماعی در دنیای متاورس و معماری

معماران شنوندگان خوبی هستند. ما با گوش دادن زیاد سعی می‌کنیم تا بفهمیم مشتریان چه می‌خواهند و جوامع چه می‌خواهند. علاوه بر خدمات رسانی به مشتریان، معماران تمایل دارند در ابتدا تأثیر اجتماعی و مسئولیت را برای خدمت به یک جامعه به عنوان یک کل قرار دهند.

معماری تجلی و بیان فرهنگ است. ما سعی می‌کنیم یک محیط فرهنگی خاص را که شامل زبان‌ها، حافظه مکان و سبک زندگی قبل از طراحی مفهومی است، درک کنیم. در حالی که متاورس مختص مکان نیست، کاربران از پس‌زمینه‌های فرهنگی متفاوتی می‌آیند، و ما می‌توانیم متاواژه های “بومی" را طراحی کنیم که پر از تنوع و فرهنگ هستند.

کلام آخر

دنیای ارز دیجیتال خیلی سریع رشد می‌کند، خصوصاً بعد از پاندمی کرونا که ارز دیجیتال رشد فزاینده ای داشت. دنیای متاورس آینده فضای مجازی و به طور کلی آینده زندگی ما بدون هیچ محدودیت فیزیکی می‌باشد. اگر می خواهید سهم خود از رشد ارزهای دیجیتال را دریافت کنید با تکنولوژی همراه شوید. معماران و طراحان می‌توانند به خوبی از متاورس و معماری در رشد کسب و کار خود استفاده کنند. 

بیش تر بخوانید:

 

منبع: archdaily مترجم: آرمین سرخوش افشار

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه