Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه سریال «مهمونی»؛ عید امسال در مهمونی ایرج طهماسب چه گذشت؟

به قلم: مهشید بختیاری

ایرج طهماسب که نام آن هم برای بچه‌ها و هم بزرگترها دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیز است عید امسال پس از چهار سال دوری از سینما و تلویزیون با مجموعه عروسکی جدید «مهمونی» به خانه‌های ما برگشت. آقای مجری این روزها خانواده جدیدی پیدا کرده و دیگر کلاه قرمزی و پسرخاله و فامیل دور و عروسک‌های سابق، از این مجموعه نمایشی حذف شده‌اند و از شخصیت‌های تازه و بامزه‌ای در مهمونی ایرج طهماسب رونمایی می‌شود. «مهمونی» در ژانر عروسکی ساخته شده و فضایی گفتگومحور دارد و آقای طهماسب در خلال گپ و گفت با عروسک‌ها و بازیگران سریال پیام‌هایی مثبت و آموزنده به مخاطب انتقال می‌دهد. در این مطلب قصد داریم درمورد نحوه طراحی دکوراسیون داخلی و مدل چیدمان لوکیشن‌های آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

درباره سریال «مهمونی»

«ببخشید که من یکذره پیر شده‌ام، دست خودم نیست، عذرخواهی می‌کنم!»

سرویس خواب بالسا

ایرج طهماسب سریال جدیدش را با این جمله آغاز کرد و حال و هوای بینندگان را به دهه شصت و هفتاد و خاطرات نوستالژیک قدیمی برد. سپس شخصیت‌های عروسکی و زنده یکی یکی وارد صحنه شدند و هرکدام با تکیه‌کلام‌های جالب و رفتارهای طنزآمیز سعی کردند به شکلی صمیمانه خودشان را در دل مخاطب جا کنند. در سریال «مهمونی» درست است که عروسک‌ها عوض شده‌اند اما ایرج طهماسب همان آقای مجری فروتن و مهربان همیشگی است که می‌تواند با عروسک‌های جدید و تازه‌نفس هم کودکان و بزرگتر‌ها را پای صفحه تلویزیون میخکوب کند. این برنامه شامل حضور چهره‌های مشهور سینما و تلویزیون، پخش موسیقی و نمایش است و تا به اینجای کار چند قسمت اول آن در شبکه نمایش خانگی پخش شده است. 

خلاصه سریال «مهمونی»

آقای مجری در مجموعه جدیدش به خانه‌ای تازه نقل مکان کرده که در کنار یک تالار عروسی قرار دارد و بسیاری از کارکنان تالار به خانه او رفت و آمد دارند. یکی از کاراکترهای جذاب سریال که حسابی جنجال به پا کرده و عده‌ای حضور این شخصیت را نقد کرده و عده‌ای دیگر تحسین کرده‌اند، شخصیت «بچه» است. بچه در این مجموعه نمادی اجتماعی از کودکان کار است، کودکی آسیب‌دیده و محتاج محبت که خیلی وقت‌ها کنترل زبانش را از دست می‌دهد و شروع به فحاشی می‌کند، اما ایرج طهماسب مثل همیشه در برابر عروسک‌های خود انعطاف و حوصله به خرج می‌دهد و فضای فیلم را به سمت آموزش و تعلیم سوق می‌دهد.

در این سریال تعدادی از شخصیت‌ها مانند بچه، شاباش، دی جی و کته نمادی از نسل جدید و تعدادی دیگر مانند قیمه و آقای مجری آدم‌های نسل قدیم هستند که در کنار هم زندگی می‌کنند و همواره سعی دارند تا با گفت و گو و تعامل نوع نگرش و جهان‌بینی همدیگر را درک کرده و شکاف اجتماعی و فرهنگی عمیق بین خود را رفع و رجوع کنند.

عوامل سریال «مهمونی»

کارگردان و مجری

  • ایرج طهماسب

تهیه‌کننده

  • حسن خدادادی

نویسنده

  • ایرج طهماسب
  • احمد فیاض
  • روجا بهبهانی
  • علی زرمهری
  • پانیذ زنگنه

بازیگران

  • علی زرمهری
  • سهیل رهبرزارع
  • احمد فیاض
  • سارا صبری

صداپیشگان

  • هوتن شکیبا
  • کاظم سیاحی
  • بهادر مالکی
  • سهیل مستجابیان
  • الی امامی
  • امیر ادیب
  • نازنین شعبانی

طراح صحنه سریال «مهمونی»

در ابتدای قسمت اول آقای طهماسب بینندگان را با خود می‌برد و با نشان دادن همه بخش‌های خانه جدید به مخاطب، سعی می‌کند تا با این رفتار صمیمانه دید بازتر و روشن‌تری نسبت به فضا برای بیننده ایجاد کند. صحنه‌پردازی «مهمونی» مانند سریال «کلاه قرمزی» همان سادگی همیشگی را به دنبال دارد و از تجملات و تشریفات در آن خبری نیست، اما با این تفاوت که آقای طهماسب در خانه جدیدش توجه بیشتری به جزئیات داشته است.

اگر سری در فضاهای مختلف منزل بچرخانیم چشممان به تعداد زیادی اکسسوری ریز و درشت می‌خورد که فضا را از آن یکنواختی و خلوتی سابق درآورده است. اکسسوری در خانه باید از یک تم خاص پیروی کند و یکجور پیوستگی و همگن بودن در لوازم دکوراسیون به وجود بیاورد نه این که بطور پراکنده و شلخته فقط تعدادی خرت و پرت در گوشه و کنار خانه بچینیم و فضا را شلوغ و درهم و برهم کنیم، در هر صورت بافت و رنگ اکسسوری باید با روح اتاق هماهنگ و همسو باشد. از این لحاظ صحنه‌پردازی در لوکیشن‌های مختلف این مجموعه به شکل هوشمندانه‌ای صورت گرفته است، نه خیلی افراطی و پرازدحام و نه خلوت و خسته‌کننده.

تفاوت دیگر آرایش این خانه با لوکیشن سریال کلاه قرمزی استفاده بیشتر از گل و گیاه و توجه ویژه به طبیعت بوده است. اگر خاطرتان باشد در سریال کلاه قرمزی تنها یک لوکیشن از حیاط وجود داشت که آن اواخر به سریال اضافه شده بود، اما حیاط و پاسیوی سرسبز و پرگل منزل جدید و استفاده از گلدان‌های بزرگ و سرحال در گوشه و کنار اتاق‌ها طراوت و نشاط دیگری به خانه بخشیده است.

توجه طراح صحنه به نور و روشنایی و استفاده از رنگ‌های روشن و زنده هم شاخصه قابل توجه بعدی این دکوراسیون است. دکوراتور به خوبی می‌داند که یک دکوراسیون جذاب بدون نورپردازی درست نمی‌تواند زیبایی خود را به نمایش بگذارد و تمام تلاش‌ها برای آراستن این فضا بی‌نتیجه خواهد ماند. استفاده از آباژورهای رومیزی، لوستر، چراغ‌های دیوارکوب، لامپ‌های آویز و حتی هالوژن‌های داخل کابینت تنوع بصری مناسبی را ایجاد کرده و پنجره‌های قدی بزرگ به خوبی از نور طبیعی استقبال می‌کنند. درحقیقت بدون نورپردازی اصولی و درست همیشه یک جای کار می‌لنگد و خانه سرد و دلمرده به نظر می‌آید.

رنگ در دکوراسیون اهمیت ویژه‌ای دارد. انتخاب پالت رنگی یک سلیقه شخصی است اما بهتر است رنگ‌های سرد و گرم در کنار همدیگر استفاده شوند تا خانه چشم‌نوازتر و متعادل‌تر به نظر بیاید. در دکوراسیون سریال به کار بردن رنگ‌های لطیف و ملایم با تناژ شاد مانند گلبهی، فیروزه‌ای، سبز، زرد، صورتی و … به چشم بیننده خوش می‌آید و حس نظم و آرامش را منعکس می‌کند. فضا فضایی راحت و آرامش‌بخش است. مبلمان راحتی ال‌شکل برای پذیرایی از مهمانان آماده شده و گوشه‌ای دنج و صمیمی را ایجاد کرده و حضور آن در صحنه محیطی مناسب را برای مانور عروسک‌گردانان فراهم آورده است.

در مجموع چیدمان خانه جدید آقای طهماسب و عروسک‌های تازه‌اش سبکی مدرن و مینیمال دارد و همه اسباب و وسایل در ساده‌ترین و بی‌غل و غش‌ترین شکل ممکن انتخاب شده‌اند، شیوه‌ای که ایرج طهماسب تقریبا در همه نمایش‌های عروسکی خود رعایت می‌کند و چه در چیدمان لوکیشن‌ها و چه در ساختار فیلمنامه و دیالوگ‌ها و روابط اجتماعی حاکم بر فیلم، بیننده را درگیر حاشیه‌های غیرضروری نمی‌کند و سادگی را الگوی حرفه خود قرار داده است. امیدواریم سریال «مهمونی» هم مانند سریال محبوب «کلاه قرمزی» حسابی گل کند و بدرخشد.

 

 

همچنین در چیدانه بخوانید:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه